
 

 

October 4, 2019 

 

Erik Crouch  

News Editor 

Committee to Protect Journalists 

Email: ecrouch@cpj.org  

 

Re: Church of Scientology 

Dear Mr. Crouch: 

We have received your inquiry.  You asked if we dispute the accuracy of either of 

your characterizations. We do.  Both of them misstate facts and are based on 

assumptions that are untrue.  

There was no litigation filed concerning Lawrence Wright’s book at all and the 

case concerning Richard Behar’s May 1991 article in Time Magazine was filed 

nearly three decades ago. You will look in vain for any lawsuits the Church of 

Scientology has filed against the press since the 1990s. There aren’t any. Thus, 

the primary assumption in your questions is an urban legend that is simply untrue. 

LAWRENCE WRIGHT 

Lawrence Wright worked for two years on his book, subsidized by one of the 

largest book publishers in the world. Contrary to your first assumption, the 

Church of Scientology never took any legal actions against Wright. In fact, we 

offered him extensive cooperation. He ignored those offers. And when the book 

was ultimately published with dozens of errors, we implored the publisher to 

make corrections. While the publisher did correct nearly a dozen of the errors in 

the book, the majority remained uncorrected.  

 

Finally, we published our own online white paper detailing the errors in the book 

and the bias of its author. The most surprising was the claim that Mr. Wright 

interviewed something on the order of 200 Scientologists—past and current. 

When the Church checked the list, only about a dozen were current Scientologists, 

none of whom were interviewed for the book. For an author to misrepresent the 

extent of his research and reporting seriously undermines the credibility of his 

mailto:ecrouch@cpj.org


 

 

Committee to Protect Journalists 2 October 4, 2019 
 

 

 

 

 

 

 

 

reporting. I encourage you to visit the online white paper at 

http://www.lawrencewrightgoingclear.com 

 

Lawrence Wright’s reporting was so biased and one-sided that his principal 

source, former Scientologist Mark Rathbun, has published a series of videos 

outlining Wright’s difficulties in dealing with the truth in preparing his 

manuscript. In the opening video in the series, Rathbun states:  

 

[I]t was one viewpoint, it was one anti-Scientology narrative that 

excluded anything that might muddy that narrative, or might throw 

any bit of it into doubt.  That was the end product of the book, 

Going Clear.   

 

I identified going through it, and for me it was very frustrating 

because a lot of that other viewpoint, I provided.  Some of which 

I’ve provided taped evidence of, but that’s only a small minutia, a 

fraction of the amount of explanations and facts and education on 

the subject that I provided to Wright that never made it into the 

book because it didn’t fit the anti-Scientology narrative.   

 

See https://www.youtube.com/watch?v=aFwCysSCw4g and the other parts of this  

21-part series that follow. 

 

TIME MAGAZINE SUIT  

New York Times v. Sullivan establishes such a high bar for a defamation plaintiff 

that reporters are amply protected. Our case did not change that. 

The lawsuit was, however, more than a simple defamation case concerning a 

hatchet job rife with errors. The Church of Scientology has a duty to its 

parishioners to ensure that portrayals of the Church in the press do not open the 

door to bigotry and persecution.   

Underlying the claims themselves was the issue of whether a multibillion-dollar 

media giant could trample on the rights of the subject of one of their articles with 

impunity and with a blatant disregard for the truth.  

In fact, discovery revealed that as well-healed as Time, Inc. was, it had additional 

financial backing. Pharmaceutical giant Eli Lilly paid Time, Inc. more than 

$100,000 to reprint 250,000 copies of the magazine that Lilly sent to doctors in 

the United States. 

There is no question that Richard Behar was biased against Scientology. Four 

years after the article was published, in a case brought by an individual 

Scientologist defamed by Richard Behar, Federal Court Judge John E. Sprizzo 

told one of Time, Inc.’s attorneys:  “… given the obvious bias and hostility he 

http://www.lawrencewrightgoingclear.com/
https://www.youtube.com/watch?v=aFwCysSCw4g


 

 

Committee to Protect Journalists 3 October 4, 2019 
 

 

 

 

 

 

 

 

[reporter Richard Behar] had toward the Church of Scientology... you would be 

better off if someone else had written this article.”  

Time Inc.’s attorney did not dispute the judge’s assessment. The case settled after 

the judge’s observation and other evidence indicated neither truth nor legal 

technicalities could rescue Time, Inc. from Behar’s lies. As part of that settlement, 

Time published a correction of its statement concerning this Scientologist in their 

November 11, 1996, issue—a virtually unheard of admission of error by the 

magazine.   

____________________ 

All of this was far in the past. Today, the Church of Scientology has the means to 

fight biased reporting with our own publication of information. See the Media and 

Ethics section of the website for the Church of Scientology Freedom Magazine 

where the Church takes on hatchet jobs by major media outlets. 

www.freedommag.org/media-and-ethics  

Moreover, the Church of Scientology now has its own television channel, the 

Scientology Network (Channel 320 on DirecTV and online at www.scientology.tv) 

where we no longer have to filter our story through the lens of a biased reporter 

and we no longer have to be the victims of multibillion-dollar publishing giants 

backed by pharmaceutical company money.  We can and do tell our own story. 

Reporters are deserving of the protection of your organization. They work in 

countries where their lives are at risk daily as a result of their reporting. Lawrence 

Wright and Richard Behar deliberately set out to write one-sided and biased 

hatchet jobs and were well-funded in the process. The Church did not sit back 

idly. Freedom of expression is our right, too.  

If you have any additional questions for your story, please let me know. 

 

Regards, 

 

 

Karin Pouw 

Public Affairs Director 

http://www.freedommag.org/media-and-ethics
http://www.scientology.tv/

