Legacy of Rwanda genocide includes
media restrictions, self-censorship

A special report of the Committee to Protect Journalists

CP] Committee to Protect Journalists



&

C j] http://cpj.org/x/5e0d

REPORTS

Legacy of Rwanda genocide includes media
restrictions, self-censorship

Twenty years after massacres, Rwanda stable but its media
restricted

Members of the press with President Kagame. Media regulations have been
loosened in Rwanda but journalists say self-censorship is still prevalent.
(Reuters/Munyarubuga Fred/Presidential Press Unit/Handout)

The Rwandan government has taken great strides in bringing stability to the country since the 1994
genocide that claimed 800,000 lives, but moves to allow greater press freedom have been slow. While

government control of the media has loosened, many journalists remain fearful that the regulations are not


http://beta.cpj.org/reports/

enough to stop the harassment and threats, and that a lack of investment is damaging their professional

reputation. A special report of the Committee to Protect Journalists by Anton Harber

The Rwandan press is governed by censorship—both voluntary and enforced—with many journalists
distrustful of recent government moves to relax restrictions and allow greater media freedom in this small,

east-central African country

There is evidence that powerful elements in the military and security authorities have not bought in to the
tentative media reforms instituted by President Paul Kagame’s government in the past few years.
Journalists and officials report ongoing threats and harassment, which make them skeptical of whether they

will be able to move into the space opened up by legal reforms.

In interviews with more than 25 journalists, publishers, lawyers, and government officials since Mayj, it
emerged that many remain fearful of testing the limits of the newly granted freedoms, particularly since the

government continues to act ruthlessly against critics and opposition figures at home and abroad.

As the country marks 20 years since the genocide, which claimed at least 800,000 lives, and grapples with
conflicts along the border with Democratic Republic of Congo, some journalists say they have come to
accept censorship as necessary to avoid a return to the ethnic battles that tore the country apart in the early
1990s. But for those who do not censor themselves, control is maintained through laws that threaten harsh
penalties for insulting officials and a continued intolerance for opposition, which makes it risky to
undertake investigative or critical journalism. While the Media Law has been recently changed to allow
greater freedom, the country’s Penal Code (Article 234) still threatens prison of up to a year for insulting
“by words, gestures, threats, writings or drawings” an official or the police, with the penalties doubling if
the insult occurs in court or Parliament. Insults directed against the president are punishable by up to five
years in prison, and insulting an ordinary citizen carries a jail term of up to two months. This means that
many journalists operate and survive only by accepting unwritten rules about taboo subjects—such as the

activities of the military and criticism of the president—and by working within strict parameters.

“We are still down here when it comes to allowing journalists to operate,” Fred Muvunyi, chairman of the
self-regulatory Rwanda Media Commission, said, holding his hand just above the table, when he spoke to

me in Kigali in May. “Self-censorship is flowing like blood in the arteries and veins. There is no [direct]


https://freedomhouse.org/sites/default/files/Insult%20Law%20Report.pdf
http://www.bbc.com/news/world-africa-26875506

censorship, but there are things that journalists don’t do because they are not confident of what will

happen. We are not valued as a profession.”

This combination of voluntary and enforced censorship severely limits the emergence of critical,
independent media needed to bring full democracy to Rwanda and to create the openness and transparency
envisaged in the country’s constitution. Under Article 34, freedom of the press and information are
guaranteed, as long as it doesn’t prejudice public order and good morals. While there has been a loosening
of controls over online media and radio talk shows, particularly in the dominant Kinyarwanda language,
there are still restrictions—with serious penalties—for journalists who miscalculate the unstated, vague,
and apparently arbitrary limits on what they can report. A long list of detentions, threats, and court cases
over the past 20 years hangs over those who risk the wrath of the government, according to journalists I

spoke to.

A former soldier turned independent journalist named Robert Mugabe said his blog, published on the
Great Lakes Voice independent news website, has repeatedly been suspended and he has been threatened.
When I met him in May, Mugabe said his site had been suspended and he had been warned by contacts in

the military to leave the country. He had not done so.

“My site has been closed down 10 times, and then they just closed my IP address. I have been taken five
times to a secret prison and questioned for hours,” he told me. “So I had to negotiate with them, and we

made a compromise. Having some sources in the military, they tell me when they have issues, and when
pressure rises [such as when there is an international event in Kigali] I take down my site to break down

the pressure.”

There is particular sensitivity to the role of the media in Rwanda because of the key part played by some
radio stations and newspapers in the build-up to the 1994 massacres, when a government dominated by the
majority Hutus organized mass killings of the Tutsi minority and Hutu moderates. “What we see on the
ground is that journalists are censoring themselves because of our historical background,” said Maurice
Munyentwari, legal officer for the oversight body the Media High Council. “The laws are free, but we
don’t have investigative or critical reporting. It is self-censorship. No one is arrested for publishing a

report.”


http://www.rwandahope.com/constitution.pdf
http://greatlakesvoice.com/blog/category/uncategorized/

Photographs of some of the 800,000 victims of the 1994 genocide. The 20th
anniversary of the massacres was marked in 2014. (Reuters/Noor Khamis)

But the laws are only partially free, and the evidence suggests that journalists are still threatened and

imprisoned for their work.

Stella Ford Mugabo, Rwandan minister in charge of cabinet affairs, acknowledged receipt of a request
from the Committee to Protect Journalists for comment on the findings of this report. Neither Mugabo nor
the office of the government spokesman responded directly to CPJ’s request by the publication deadline.
However, CPJ did receive a response from Gerald Mbanda, head of media and communication at the
public body the Rwanda Governance Board, who denied journalists in the country were governed by
censorship. He told CPJ such claims were “false and far-fetched.” He said “claims of threats from military
and security authorities is unheard of as these institutions have no connection with the media.” Mbanda
added: “Currently, Rwanda is a country with no journalist in detention in connection with his/her line of
duty.”

Kagame has made his views on the media well known in interviews and speeches, where he has criticized
irresponsible media, suggesting that tight controls are necessary to preserve national unity and guard
against a return to ethnic violence. Kagame has also bristled at critical reports in the international press,
implying that they are fraught with double standards from the developed world and that press freedom
allowed for reports that incited genocide. He has denied that Rwanda denies freedom of speech. Some of
the more conservative journalists | spoke to, and those closer to government, often shared the view that

restraint is necessary for the social stability needed for economic development.


http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2011/09/the_rwanda_experiment.html
http://www.theguardian.com/world/2012/oct/10/paul-kagame-rwanda-success-authoritarian
http://www.gov.rw/IJAMBO-NYAKUBAHWA-PEREZIDA-WA-REPUBULIKA-PAUL-KAGAME-YAGEJEJE-KU-BARI-BITABIRIYE-INAMA-YA-9-Y-IGIHUGU-Y-UMUSHYIKIRANO

Even before the 1994 genocide, Rwanda did not have a long history of independent journalism. Its first
newspaper was Kinyamateka, a Catholic publication started in 1933 and printed in the Kinyarwanda
language. Along with the state-owned Radio Rwanda, which started in 1963, it was close to the
government, media historian Paul Mbaraga, from the School of Journalism and Communication at the
University of Rwanda, told me. One of the first independent publications was Kanguka (Wake Up), started
in 1988 by Vincent Rwabukwisi, who Mbaraga described as one of the largely unrecognized heroes of
Rwandan independent journalism. Mbaraga told me that Kanguka was “the most critical newspaper

Rwanda has seen.”

As in many African countries, the 1990s brought a move to the multiparty system and an opening up of
media space. The first press law of 1991 established a right to publish or broadcast and led to what
Mbaraga called a “golden era” for the Rwandan press, with a flood of small newspapers starting up, most
tied to emergent political parties, many of them amateurish, poorly funded, and run as one-person
operations. In 1991, there were as many as 60 newspapers; just a year later, the number had reduced to an
estimated 30, he said.

The golden era was quickly tarnished. The RPF, which had been mobilizing in exile against discrimination
by the Hutu-dominated government, invaded in 1990. This heightened tensions and many journalists were
targeted for allegedly supporting the invaders. “Newspapers were seized by authorities. From 1990 to
1992, over forty journalists were arbitrarily arrested, detained or brought to trial. Most of them were
accused of being RPF supporters,” according to a 2003 assessment published by the non-profit press
organization International Media Support and written by Ines Mpambara, former co-director of Rwanda’s
School of Journalism and now chief of staff in the president’s office, and Monique Alexis, a consultant for
IMS.


http://www.mediasupport.org/wp-content/uploads/2012/11/ims-assessment-rwanda-genocide-2003.pdf
http://www.mediasupport.org/wp-content/uploads/2012/11/ims-assessment-rwanda-genocide-2003.pdf

Ferdinand Nahimana, left, of RTLM, and Hassan Ngeze, right, editor of Kangura,
in December 2003. A U.N. tribunal found them guilty of using the media to incite
genocide. (AFP/Stella Vuzo)

A group of Hutu extremists known as Hutu Power backed Hassan Ngeze, who started Kangura (Awaken).
It became the first of what Mbaraga called the “incendiary media.” One of five or six extremist papers that
emerged in this period, it published in 1990 the infamous “10 Hutu Commandments” which, among other
things, called for the extermination of any “collaborators.” These publications were an intrinsic part of the
genocidal project that culminated in the 1994 massacres. Ngeze was sentenced by the U.N. International
Criminal Tribunal of Rwanda in 2003 to life imprisonment, later reduced by an appeals court to 35 years in
prison, after being found guilty of using the media to incite and execute the genocide, according to the

court.

Newspapers were small, though, and public radio dominant. Although the 1991 law had allowed for open
broadcasting, in reality only one station, Radio Television Libre des Mille Collines (RTLM) was licensed,
and it was in the hands of government supporters. In 1994, Radio Rwanda and RTLM took up the call for
genocide in stark language, labeling Tutsis “cockroaches” and “snakes.” The U.N. tribunal that sentenced
Ngeze also found that RTLLM broadcasts had “called explicitly for the extermination of the Tutsi ethnic
group.” In 2003, Jean-Bosco Barayagwiza, of RTLM, was sentenced to 35 years in prison, reduced on
appeal in 2007 to 32 years, and one of the station’s founders, Ferdinand Nahimana, was sentenced to life
imprisonment, later reduced to 30 years, for promoting acts of genocide. Barayagwiza died in prison in

Benin in 2010. Nahimana and Ngeze are serving their sentences in Mali.


http://www.haguejusticeportal.net/index.php?id=8412
http://www.haguejusticeportal.net/index.php?id=8415
http://www.haguejusticeportal.net/index.php?id=8410
http://www.haguejusticeportal.net/index.php?id=8410
http://www.unictr.org/Portals/0/Case/English/Barayagwiza/judgement/Summary-Media.pdf
http://www.trial-ch.org/en/resources/trial-watch/trial-watch/profiles/profile/107/action/show/controller/Profile.html
http://www.trial-ch.org/en/ressources/trial-watch/trial-watch/profils/profile/95/action/show/controller/Profile.html

When RPF armed forces seized power, bringing an end to the massacres, the media, like much of
Rwanda’s infrastructure, had been devastated by the violence. Media High Council figures show that more
than 50 journalists were killed in the genocide, including Rwabukwisi, others fled, a few were imprisoned,
and printing facilities had been destroyed. According to CPJ research, 15 journalists were killed directly
for their work during the genocide. CPJ independently researches all cases of killed journalists and defines
as “confirmed” only those in which it can establish a direct relation to the journalist’s work. The
organization documented five other killings in the same period where a work-related motive was possible
but unclear. It classifies those as “unconfirmed.” Other organizations have higher numbers, which include

cases in which CPJ research was unable to establish a connection to the practice of journalism.

Legal files for the 2014 trial on genocide charges of former Rwandan army
captain Pascal Simbikangwa. More than 800,000 Rwandans died in three
months of massacres. (AFP/Martin Bureau)

In the months after the massacre, journalists who had run a RPF station while in exile restarted Radio
Rwanda with a board of directors dominated by the military and a brief to promote the new policy of unity
and reconciliation. In the years since, broadcasting has boomed and Rwanda now has more than 30 radio
stations and five television channels. One of the television and eight of the radio stations are run by the
public broadcaster, leaving at least 22 radio stations and four television channels in private hands, Arthur

Asiimwe, director general of the public broadcaster, the Rwanda Broadcasting Agency, told me.


http://cpj.org/killed/1994/vincent-rwabukwisi.php
http://www.uburenganzira.com/human-rights/959/rwanda-when-the-genocide-deprived-rwanda-of-the-sports-journalist-there-has-ever-been/
https://cpj.org/killed/africa/rwanda/

Many small newspapers sprang up again after 1994. About a dozen weekly or occasional newspapers
existed, often one-person operations, and most selling no more than 4,000 copies. Although the same 1991
press law that opened up the media space gave them scope to operate, in reality the military government
kept tight control, journalists I spoke to said. Criticism of RPF leadership was limited, and anything that
could be seen loosely as “divisionism” or promoting ethnic conflict was dealt with severely. For
journalists, this meant a period of harassment, frequent arrest, and sometimes jailing. According to the
International Media Support organization, “Journalists from public media, especially from Radio Rwanda,
got arrested, accused of participating in the genocide. Foreign journalists were also threatened ... The
private press avoided sensitive topics. But pressures and threats went on. More journalists went into exile.

Many private publications disappeared.”

A new constitution was implemented in 2003 and elections returned the RPF to power. While a number of
opposition parties and leaders were prevented from running because they were accused of complicity in the
genocide, or of stoking ethnic conflict, there was little doubting the popularity of Kagame, who had
brought stability and won 95 percent of the presidential vote. A new media law (Law 18/2002 Governing
the Press) was introduced in 2002, which criminalized “the publication of false news, defamation, and
abuse,” particularly in relation to the president and other officials; invasion of privacy; and the neglect of
“essential information,” without defining what this was. It also restricted the publication of decisions by

parliament and other authorities unless the information had been officially distributed.

In the event of an offense, publishing directors, editors, printers, and distributors could all face prosecution
under Article 88 of the law, which led to refusals to print or distribute material. The law established the
High Council of the Press, which later became the Media High Council (MHC), an oversight body with a
majority of members appointed by government. The council handled broadcasting licenses and dealt with
accreditation, which determined who could work as a journalist. Lurking in the background was the penal
code, which criminalized spreading of genocide ideology and divisionism. According to the MHC’s 2011
assessment, these definitions were “not clear and may include an infinite range of expressions.” The effect
was to put certain subjects out of bounds, particularly allegations against the military and reports of ethnic

or regional discrimination.


http://lip.alfa-xp.com/lip/AmategekoDB.aspx?Mode=r&pid=7799&iid=724&rid=3068738
http://lip.alfa-xp.com/lip/AmategekoDB.aspx?Mode=r&pid=7799&iid=724
http://lib.ohchr.org/HRBodies/UPR/Documents/Session10/RW/Article19_GlobalCampaignFreeExpression_eng.pdf
http://mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publications/Research_Works/State_of_media_freedom__final_01.pdf
http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Laws/Itegeko_rishya_rya_MHC_-_Official_Gazette_n__10_of_11_March_2013.pdf

Agneés Uwimana, right, and Saidati Mukakibibi, left, pictured in court, are two of
the Rwandan journalists imprisoned during a crackdown on the press.
(AFP/Steve Terrill)

In 2010, in the run-up to another election, another harsh period for the media began. Sentences of 17 and
seven years respectively were handed to Agnés Uwimana, editor of the Kinyarwanda-language bi-monthly
Umurabyo, and her deputy, Saidati Mukakibibi. They were arrested in 2010 and sentenced a year later for
“publishing falsehoods” and “threatening state security,” according to reports and CPJ research. They were
also convicted of defaming the president and ethnic division. On appeal, the more serious charges of
criminal defamation and minimization of the 1994 genocide were dropped against Uwimana, and her

sentence was reduced to four years. Mukakibibi’s was reduced to three years.

Two newspapers—Umuseso and Umuvugizi—were suspended in 2010 and Jean-Léonard Rugambage,
acting editor of the independent Umuvugizi, was shot dead outside his home in Kigali, according to CPJ
research. Although two men were convicted of his murder, saying it was a revenge killing for the 1994
genocide, their convictions are treated with skepticism by journalists. Local journalists who spoke to CPJ
after his death said Rugambage had been preparing to go into exile after telling friends and colleagues that
he was being followed and had received telephone threats. He was the last remaining Umuvugizi journalist
left in Rwanda after the paper was suspended in the run up to the election. In 2012, Epaphrodite
Habarugira, a presenter at Radio Huguka, a community station in Rwanda’s second-largest city, Gitarama,
was detained for three months for minimizing the genocide and spreading genocide ideology when he
apparently mixed up the terms for “victims” and “survivors” while reading an announcement about

genocide commemoration events. A court later acquitted him of the charges. Idriss Gasana Byiringiro, a


https://cpj.org/2011/02/in-rwanda-journalists-given-17-and-12-years-in-pri.php
https://cpj.org/2010/04/rwanda-shuts-critical-papers-in-run-up-to-presiden.php
http://cpj.org/blog/2012/12/jailed-rwandan-editors-turn-to-african-commission.php
https://cpj.org/2012/05/in-rwanda-radio-presenter-detained-without-charge.php
http://cpj.org/blog/2012/12/jailed-rwandan-editors-turn-to-african-commission.php
http://cpj.org/imprisoned/2013.php
http://www.mediadefence.org/news/rwandan-acquitted-genocide-ideology
http://cpj.org/killed/2010/jean-leonard-rugambage.php

political reporter on the privately owned weekly Chronicles, was arrested on suspicion of providing false
information. In the preceding weeks, he had received intimidating text messages and a threatening

unsigned letter, Christopher Kayumba, managing consultant of Chronicles, told CPJ in 2012.

The state media—both print and broadcast—remained tightly controlled during this time under a director

appointed by cabinet, with the role doubling as spokesman for the president’s office.
Legal reforms usher in self-regulation of media

The remarkably frank 2011 assessment published by MHC signaled the beginning of a shift in attitude. It
cited a series of obstacles to journalism: a lack of access to information; the blocking of journalists by
hostile and nervous officials; notions of “responsible journalism” used to put a chill on critical reporting;
the poor economic environment; and a dependence on government advertising. The official body wrote
that the government’s ideology was one of “the liberal view of free expression,” but “the political culture
of seeking to control and intolerance to alternative views by some public officials seems to endure.” It

concluded: “For greater media freedom to be enjoyed, it is this culture that needs to be changed.”

The MHC report precipitated a wave of reform. An Access to Information Law made it obligatory for
government departments to provide information to the press; created an ombudsman for journalists to
appeal to if they could not get information; and put in place penalties for those who withheld information
without good cause. The Access to Information Law was tested when Muvunyi, who at the time was
working as a journalist, could not get information on Ministry of Sport and Culture expenditure on foreign
football coaches in 2013, and threatened to take the matter to court, he told me. He published leaked
information which showed the government had spent more than $1 million on foreign coaches over five
years, an amount that shocked a public frustrated by the lack of success of their national team. The
ministry subsequently released details of its expenditure in what journalism academic Christopher
Kayumba told reporters was “a landmark case that should set a precedent... The ministry now knows that

they are obliged to give this information out.”

A new law regulating media in 2013 introduced some protection, removed a number of restrictions, and
loosened direct government control. It put in place for citizens a “right to reply,” rectification, and

correction. Journalists would set their own professional standards, photographers no longer required


http://mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publications/Research_Works/State_of_media_freedom__final_01.pdf
http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Laws/Official_Gazette_n__10_of_11_March_2013.pdf
https://cpj.org/2012/07/rwandan-police-arrest-political-reporter-in-kigali.php
http://mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publications/Research_Works/State_of_media_freedom__final_01.pdf
http://www.theeastafrican.co.ke/Rwanda/News/Under-pressure-Rwandan-ministry-releases-budget-to-journalist-/-/1433218/1992124/-/item/1/-/12ps0taz/-/index.html

licensing, and the MHC’s power to suspend and close publications was removed. A 2009 law had already

99 ¢

lifted a prohibition on “unlawful methods to obtain or disseminate information,” “neglecting essential

information,” and “distorting ideas.”

| 1'
k,!'

I

r"
@

A Rwandan sells papers in Kigali. As stability returned to the country, a series of
new publications flooded the market. (AFP/Marco Longari)

Most importantly, direct government oversight was replaced by a form of self-regulation. The MHC was
reduced to the role of creating policy and pushing the government to make it law; monitoring and
promoting media freedom; and capacity building. The new law allowed for a self-regulatory mechanism
and, in September 2013, a few months after the statute came into effect, journalists gathered to launch the

Rwanda Media Commission (RMC), adopt its code of conduct, and elect seven commissioners.

“I can say there is a political will to set the ground for media freedom,” Munyentwari, the legal officer for
the MHC, told me. “There are still some challenges, but in general there is political will. We have laws that
are flexible, so anyone can open a website, for example. And we have laws of access to information—one
of the few African countries to have that. And now journalists are regulating themselves—and that is a

positive thing.”

Rwanda is one of 11 African countries that have Access to Information laws, according to a 2013 report by

the Commonwealth Human Rights Initiative.


http://www.humanrightsinitiative.org/index.php?option=com_content&view=article&id=895&Itemid=586
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda#.VFv7JPnF-cI

The MHC is now a scaled-down operation, occupying a few small desks in a sleepy and run-down office.
It last conducted media and audience surveys in 2009 and is planning another in the near future. It
monitors the media, and its reports, including its monitoring of how the press covered the genocide

anniversary, are available on its website.

The RMC was given furniture and equipment by the government, and operation funding from a U.N.
development fund and other international donors. Local media houses make a small contribution. The
commissioners are journalists, academics, and representatives of civil society who are paid only
allowances for meetings or hearings. Its mandate includes enforcing media ethics; advocating for media
freedom; and speaking on behalf of the media. It is on hand to advise journalists on when to make an
apology or issue a correction. Publications and broadcasters are required to register, but accreditation for
journalists is voluntary. “We are a self-regulatory body based on the will of media practitioners, so they
comply. The law says that anyone who is not satisfied with our decisions can go to a court of law, but we

have finished about 20 cases and nobody has taken it beyond our commission,” Muvunyi told me.

s

Journalists prepare to air the first broadcast from the privately owned Radio 10
in 2004. Radio is thriving in Rwanda but the memory of how broadcasts were
used to incite genocide has led to tight regulations. (AFP/Gianluigu Guercia)

Putting some distance between the government and the authority to license media and journalists is
significant. For broadcasters, the RMC makes recommendations to Rwanda Utilities Regulatory Authority,

which issues, withholds, or withdraws licenses. Anyone wanting to start a newspaper has to produce


http://www.rura.gov.rw/
http://www.mhc.gov.rw/index.php?id=167

evidence that they have the business plan, financing, and skills to run a professional operation as part of
their application. For websites, registration is voluntary, though a number have chosen to join the self-

regulatory process.

A switch to voluntary accreditation for journalists is a move—in form, at least—from legal control of who
could practice as a journalist, to a peer-controlled press card system. There are no direct consequences for
not applying for accreditation, but in practice it is difficult to operate without the press card. The
accreditation bestows access to official press conferences, which in a country with pervasive government
influence and only a small civil society sector, are the chief sources of information. RMC officials say this

1s necessary to confront what they see as the problem of the Rwandan media: a lack of professionalism.

Fly-by-night or one-person news operations were repeatedly described to me as reckless and potentially
harmful, particularly given the history of ethnic conflict. “There are newspapers where one person is the
owner, editor, and marketing manager. It is different for The New Times or radio or television, where they
are well structured and minimize the mistakes. But without good structures, newspapers fall into the
breach,” Muvunyi said. International organizations that are critical of Rwanda’s human rights and press
freedom records do not take this into account and impose foreign standards on the country, he argued. He
cited cases of journalists quoting officials they had never spoken to, or talk show hosts making serious

accusations without offering a “right of reply.”

The accreditation rules include barriers to the basic practice of journalism. Accreditation can be withdrawn
temporarily for “serious and willful breach of provisions of the media law or journalistic code of ethics”
and can be permanently withdrawn if a journalist is convicted of a crime, including divisionism or
discrimination. To get accreditation, which is renewed every three years, journalists have to produce a

résumé, have police clearance, and provide copies of journalism qualifications.

CPJ research around the world finds that requiring official accreditation can be abused by authorities to
stifle the press and deny access to information and freedom of expression. All of the journalists I spoke to

were of the view that it was almost impossible to work without accreditation.

Mbanda, of the Rwanda Governance Board, denied that journalists are prohibited from working without a
press card and said many did not have one. He said: “RMC advises journalists to hold press cards so that
they can do their work in an orderly manner as there are some conmen/women who may pause [sic] as

journalists.” He said it was “difficult to imagine” the RMC would abuse a system it put in place.


http://www.rwandahc.org/consular-and-visa-services/press-and-accreditation-cards/
http://rmc.org.rw/media-monitoring-accreditation/accreditation/

Although there have been moves to ease restrictions on the media, the penal code still threatens prison for
criminal defamation and the vaguely defined crimes of divisionism and discrimination. The looseness of
the definition of divisionism—ypropagation of any ideas based on “ethnic, regional, racial, religious,
language or other divisive characteristics”—means it can be abused easily in dealing with critical
journalists. Criminal defamation is often used across Africa to lash out at journalists who criticize
authorities, and the African Union, of which Rwanda is a member state, has called for such laws to be

removed from the statutes.

Self-censorship lingers

Two men read a paper in Kigali. Accreditation is voluntary for Rwandan
journalists but many say it is difficult to work without a press card. (AFP/Marco
Longari)

But even the limited reforms appear to have not been accepted by some authorities. Even those who
support the media reforms and participate in the new structures express doubts about whether the military
will respect the spirit of the law. Muvunyi is optimistic but cited incidents when the RMC had to intervene
to protect journalists. He said there had been five instances in the eight months since the RMC was formed
where the commission interceded to convince police to release arrested journalists and hand their cases to
the self-regulatory body. In one case, Stanley Gatera, editor of the privately owned Umusingi, was arrested
in April 2014 and accused of corruption. Gatera, who is now living in exile, told me that police accused
him of threatening to write about a tavern owner who failed to observe the 20-year anniversary of the

genocide if the owner did not pay Gatera a bribe. According to freedom of speech group Article 19, Gatera


https://www.cpj.org/blog/2013/07/a-bid-to-rid-africa-of-criminal-defamation-seditio.php
http://greatlakesvoice.com/breaking-umusingi-newspaper-editor-detained/

was arrested by plainclothes policemen and charged with attempted extortion after an unidentified person
handed him an envelope in a café. He was released after the intervention of the RMC. Gatera, who was
forced in 2012 to stop publishing and served a year in prison for divisionism and gender-based
discrimination, denied the bribery allegation and told me he was set up after giving an interview to Al-
Jazeera television on media freedom. Warned by contacts in the police after his release that he was going
to be killed, Gatera fled, he told me. He had taken over Umusingi when the paper’s founder, Nelson

Gatsimbazi, fled in 2011 after being charged with promoting divisionism in the paper.

In another case, Jeannette Mukamana and Rose Nishimwe, from the campus radio station Radio Salus,
were arrested in May 2014 after broadcasting material that authorities said was offensive. “We negotiated
and got them released. The police have no case. They simply say they broke the penal code by insulting the
president. ... It is a sign of intimidation,” Muvunyi said. The case was resolved, and Mukamana, a
journalist, and Nishimwe, a journalism student who had an internship at the station, were reinstated, he

said.

For some, these cases prove that reforms are kicking in and the RMC is standing its ground, but it is also
proof that harassment and threats continue. RMC members acknowledged to me that a high degree of self-
censorship remains, though they view it as a legacy from the past. Many journalists I spoke to blame a
continued fear of harassment, threat, and arrest. One of those, the independent journalist Mugabe, told me
he had been questioned at secret prisons. Kigali has two types of prison: official ones and “some in safe
houses,” he said. It was at one of these that “they questioned me for days, and planted a lie among
journalists that I work for them, planting a strategy of distrust. When released, you are told you must shut
up or die,” he told me. The government did not respond to a CPJ request for comment about these claims,
but Mbanda, of the RGB, denied the country had secret prisons. “Allegations of secret prisons and
detentions is a language we have heard from Rwandan dissidents, with no evidence,” he told CPJ.
“Rwanda is a country that abides by the rule of law and such allegations are considered as simply meant to

tarnish the image of the country and its leadership.”

A series of “disappearances”—cases of missing individuals who turn up in police custody weeks later,
have also been reported this year. The cases were highlighted by the U.S. State Department, which stated
in June that some were held incommunicado for up to two months, according to news reports. State

Department spokeswoman Marie Harf called on the Rwandan government to account for dozens of people


http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2014/06/227087.htm
http://umuseke.rw/en/huye-two-journalists-of-radio-salus-arrested.html
http://www.article19.org/resources.php/resource/37551/en/newsletter:-freedom-of-expression-in-east-africa
https://cpj.org/2010/12/rwandan-adviser-must-retract-accusation-against-ed.php
http://www.reuters.com/article/2014/06/04/us-rwanda-usa-idUSKBN0EF1NL20140604
https://cpj.org/2013/03/rwandan-editor-jailed-for-opinion-piece-fails-in-a.php

who had been forcibly disappeared or reported missing since March. The State Department cited “credible
reports” of threats to journalists and the suspension of a radio call-in program, though CPJ was unable to

independently confirm these details.

One of those who had been missing, Cassien Ntamuhanga, turned up in court a week after he disappeared.
Ntamuhanga, the director of the faith-based radio station Amazing Grace, which focuses on religion and
social issues, disappeared on April 7 and, according to police, was arrested on April 14, news reports said.
He was charged in court, along with three others, with endangering state security, complicity in terrorism,
and treason. They were accused of working with the opposition party, Rwanda National Congress, and
FDLR, a rebel group in the Democratic Republic of Congo, to plot the overthrow of the government. The
trial was still under way in October, according to news reports. Local journalists told CPJ there were
surprised by Ntamuhanga’s arrest because he was not considered critical of the government. The local

journalists said they could not identify anything sensitive in his reporting that may have led to his arrest.

These incidents took place against a backdrop of repression of opposition figures. In 2012, Bernard
Ntaganda, founder of the PS-Imberakuri opposition party who was arrested as part of a 2010 pre-election
crackdown, was given a four-year sentence for endangering national security and divisionism. Around the
same time, Victoire Ingabire, the leader of the opposition FDU-Inkingi party, was charged with
collaboration with armed groups in Democratic Republic of Congo, genocide ideology, and divisionism.
Andre Kagwa Rwisereka, vice president of the Democratic Green Party, was murdered in July 2010. His
family accused the Rwandan government of complicity. The government denied involvement, according to
news reports. Nobody has been convicted for the murder. Also in 2010, Abbé Emile Nsengiyumva, a
priest, was given an 18-month sentence for inciting civil disobedience after speaking out against

government policies.

Some opposition figures who left Rwanda have not found safety in exile. In 2010, former military chief of
staff Kayumba Nyamwasa, who fell out with the government and was living in South Africa, survived a
shooting in Johannesburg. A second failed attack was made against him and his family at a safe house in
March 2014. Four men, including a Rwandan, Amani Uriwane, were convicted in August 2014 of the first
attack, with the South African magistrate saying they had been paid to do it by “a certain group of people
in Rwanda” with political motivations, according to news reports. When the exiled former head of
intelligence, Patrick Karegeya, was found strangled in a hotel in South Africa on January 1, 2014, the

Rwandan presidency, while denying involvement, issued a tweet from the president’s official account


http://www.aljazeera.com/news/africa/2014/03/armed-attack-home-exiled-rwanda-general-2014369332588295.html
http://www.citypress.co.za/news/rwanda-minister-denies-government-role-in-killings-20100720/
http://www.hrw.org/news/2012/04/27/rwanda-opposition-leader-s-sentence-upheld
http://www.bbc.com/news/world-africa-28981317
http://www.theproxylake.com/2010/10/rwisereka-family-speaks/
http://www.newtimes.co.rw/section/article/2014-10-10/181807/
http://www.bbc.com/news/world-africa-27028206

stating: “President #Kagame: Those who criticize #Rwanda know how far they go to protect their own
nation.” The South African authorities deported four Rwanda diplomats, accusing them of complicity in

the attacks and saying they had “abused their diplomatic privileges.”

The Rwandan government’s response to these attacks has been to name the targets as traitors and deny
involvement. Regardless, the cases have had a chilling effect on exiled journalists and those who might

wish to go into exile to avoid harassment at home.

To understand media issues in Rwanda, one must take into account this broader context, Mugabe said.
“You can’t talk about journalism in this country in [an] isolated way. It is how society is organized here—
strong government, no legitimate opposition, no civil society. Government does not want journalism, they

just want journalists’ commitment to them.”

A man listens to the news on the radio, a popular form of media for many
Rwandans. (AFP/Marco Longari)

Economic issues also have an impact on the media. Asiimwe, the director general of the public
broadcaster, said: “The biggest thing in our country is that the media has not been properly managed.
People are not investing in it as a business, so there are no serious investors. The economy is still small,
advertising revenue is small, so people go into it for today’s survival without any clear business plan to
build a serious credible business.” He added: “For a long time, the media was a dumping ground for
failures. Even if you were a plumber, you could start a newspaper and not even know the law, not even

have a basic understanding. Most papers were run by school dropouts.”


https://twitter.com/UrugwiroVillage/status/422322621548871680
http://www.dfa.gov.za/docs/2014/rwan0315.html

Muvunyi argued that there was little investigative journalism because few could afford to do it. “Some
people are trying, but ... they don’t have enough funds to do it. ... Poverty is contributing to the lack of

investigative reporting.”

The financial situation also makes media vulnerable to political pressure. The bulk of potential advertising
comes from the government, and these advertisements seldom appear in independent papers. The Noble
Journalist data project, run by Sally Stapleton, a U.S. journalist and a founder of the Great Lakes Media
Institute, surveyed media owners and found that working conditions are poor. Data she shared from the
project’s interviews with 100 journalists this year showed that 43 percent earned less than $293 a month,
barely enough to rent a house without basic amenities in the capital. The poll found 43 percent also said

they sometimes received their salaries late because of financial constraints faced by employers.

A major effect of this is that the practice of paying reporters for attending events—known as giti, or “tree”
in Kinyarwanda, or “brown envelope journalism”—is widespread. A manager of the popular privately
owned Kigali Today website who had been in public relations and asked not to be named because of fear
of retaliation, told me: “Because of the quality, the education, you got people who come to your offices to

threaten to write bad stuff if you don’t pay. It is commonplace.”

Even when journalists are not looking for “transport costs,” companies and organizations are giving it.
“There is money set aside for that: NGOs, government departments, some companies, afterward they give
journalists money for transport,” he said. Now he provides transport for his journalists and instructs them
not to take brown envelopes. Has it stopped? “How would I know? We had a general staff meeting, and
some said they took the money. I told them if we heard of that again, there would be immediate dismissal.

But I suspect they do it,” he said.

Margaret Jjuuko and Joseph Njuguna, professors at the University of Rwanda, said the brown envelope
phenomenon is difficult to avoid when the media cannot properly remunerate staff. “Journalists are very
poor, so sometimes people pay to facilitate the story. You have to have proper job contracts and proper

salaries to stop this,” Jjuuko told me.

The public broadcaster, by far the biggest media organization in the country, is trying to address the
problem. Asiimwe said it was raising pay levels, providing transport, and clamping down on “brown

envelopes.” “[When I started here a year ago] some journalists at starting level were earning $250. Now


http://democracyinafrica.org/making-press-count-pay/

they earn $500. Managers are at $2,000. People are sharp, motivated, being creative, not shuffling their
feet anymore,” he said. A firm policy was now in place that accepting a brown envelope meant instant
dismissal, he added.

This is part of a drive to shake up the public broadcaster, which had been losing ground as private media
takes off. Already in 2014, two state-owned papers—La Nouvelle Releve and Imvaho Nshya—have been

privatized.

Radio 10 journalists air the privately owned station’s first broadcast in 2004.
Radio is thriving in Rwanda, especially in the local language. (AFP/Gianluigu
Guercia)

Asiimwe sits in a relatively plush office but in a run-down, crumbling building. Up the road, a $15 million
headquarters for the public broadcaster is being built with state-of-the-art equipment. Asiimwe, who sits
under an outsize portrait of Kagame, is part of a new generation brought in to engineer an era of change.
“The change to a public broadcaster [from a state broadcaster] started a year ago. We have a new board
now, chosen by a selection panel of five people, and put to the cabinet for approval. We have rewritten our
internal statutes and rules. ... The next thing is to change the content. How does it reflect what people say

and need to know? This takes time. We are trying to go out to the public and get to see their lives.

“We see ourselves as a bridge, a go-between between government and ordinary citizens. We have to show
what government is doing for the country, and look at the impact on the lives of people. We are beginning
to do that.”


http://www.rdb.rw/home/newsdetails/article/technical-handover-for-the-rwanda-printing-and-publishing-company.html

He added: “Our news has shifted from government to human interest stories and some corruption stories. |
have been here for only one year, and the institution had been in a culture of working as a government
mouthpiece. Many government officials still think we are, but overall we are moving toward becoming a

public broadcaster. It is going well. There is a lot of goodwill from government.”

Ignatius Kabagambe, a former journalist now with the public agency the Rwanda Governance Board, is
troubled by the quality of journalism as a result of the economics of publishing, but argued that the
government was starting to address this. “It is very bad. Because it is a poor country, probably there was
not enough focus on spending money and making [the] effort to train and invest. Media was not seen as a
priority area in creating wealth and meeting targets,” he said. “The pace of media reform development in
the first 10 years was so slow, but in the last three years it has picked up—that is when you started seeing

real commitment from government.”

This has included improving journalism education at the University of Rwanda, which partnered with
Carleton University in Canada’s School of Journalism and Communication to give its students wider
experience. Although the partnership, supported by the government, has come to an end, during it Carleton

lecturers went to Rwanda and the top Rwandan graduates spent time in Canada.

One editor of a small, independent Kinyarwanda newspaper, who asked not to be named for fear of
repercussions, said that there was progress, but conditions remained tight. “We did not have much freedom
but we are working on it. It is a big challenge, but it is also workable.” But government officials still
exerted pressure on reporters, he said, adding: “Print something, and they call and question you. After that,
you censor yourself. We are not opposition media, but sometimes they harass us because they say we are

opposition media.”

“We know the rules of the game. So we follow the rules. We know what you can’t publish, we need to
comply if we want to survive as media practitioners. If I don’t follow the rules, I become a refugee, so |

need to follow them.”

Indeed, many of the most outspoken journalists have become refugees. Between 2001 and 2011 CPJ

documented 18 cases of Rwandan journalists going into exile.


http://cpj.org/2012/02/attacks-on-the-press-in-2011-rwanda.php

According to a number of journalists who remain behind, those who left exaggerated their cases to
international organizations to be accepted as refugees. Muvunyi warned that some of the journalists fleeing
into exile wanted ““a quick visa to go to Europe. They want a better life.” There have been genuine cases,
he said, but there were also those who were not genuine victims of harassment. The reluctance of many
exiles to talk makes it hard to distinguish between the cases. In the past five years, CPJ’s Journalist
Assistance program has helped several exiled Rwanda journalists with housing and basic needs such as
food, medical support, and trauma counseling, and lobbied the U.N. and host countries on the journalists’
behalf. The program assesses all requests for help by researching the journalist’s background and claims of

persecution.

Charles Ingabire, a Rwandan journalist who fled into exile in Uganda, was shot
dead in 2011. His murder increased fear among exiles (Ally Mugenzi/BBC)

Research by CPJ, including interviews with those who have fled, show that fear remains long after the
journalists have left the country. Cases such as the murder of exiled reporter Charles Ingabire, who was
killed in Kampala, Uganda, in December 2011 where he had started a paper after fleeing Rwanda,
increased that fear. Some exiles told CPJ that after Ingabire’s death they increased their security and

seldom left their house.

The government did not respond to a request for comment about claims that officials call journalists over
critical stories, but Mbanda, of the RGB, said: “There is no known antagonism between Rwandan
journalists and politicians.” He said that as members of society, politicians were entitled to seek

clarification and he questioned whether doing so “constituted [a] threat” to journalists.


http://cpj.org/killed/2011/charles-ingabire.php
http://cpj.org/reports/2012/06/journalists-in-exile-2012-crisis-in-east-africa.php

In response to a request for comment on the findings of this report, Mbanda warned against relying on
information from “dissidents living outside the country or disgruntled elements who are anti-government.”
He told CPJ: “The media environment in Rwanda is conducive for journalists to do their work freely,” and

added there had been growth and foreign investment in the media.

A common view among journalists is that many international observers only consider the English-language
newspapers when discussing the Rwandan media. In the Kinyarwanda media, especially radio talk shows,
journalists agree that they can sometimes speak out more in the local language, even when newspapers
appear in both languages. And the proliferation of phone-in radio is allowing debate that would not
previously have been tolerated. Kagame has said that critical journalists are feeding international critics,
which harms the country’s economic prospects. Reports and debate in the local language are considered

less likely to be noticed by the international media or potential foreign investors, journalists I spoke to said.

For a snapshot of some of the Kinyarwanda-language newspapers, | sampled 24 articles from six
newspapers in June, which supported the view that there was critical material in the local language, though
often it was written as opinion. None of these stories, however, dealt with taboo topics of the sort that had

led to problems for journalists previously, such as criticism of the military or the president.

The Internet is another lively source of information in Rwanda, where there has been an increase in blogs
and social media activity. Popular sites include /gihe and Kigali Today, which employs as many as 55
journalists on a permanent basis. The privately owned Kigali Today is run like a news agency, providing
content for 40 other sites, and has recently started an FM radio station. A manager, who asked not to be
named for fear of repercussions from the government—a primary advertiser—said the site worked within
firm parameters. “Some stories are sensitive: national security issues, stories that touch the president, or
about genocide revisionism—we can work on them, but we have to be careful how we cover them, how we
write them. We think we have rights to cover every subject but we also have responsibilities. So when we

have sensitive stories, we sit and discuss the right approach,” the manager said.

Internet access is limited, and this may account for the more relaxed attitude to it by the authorities. The
MHC said in 2011 that only about 5 percent of the country was online on ADSL or broadband though cell
phone penetration was at about 40 percent. This signals that Rwanda is likely to follow the pattern of many
African countries in leapfrogging straight to mobile Internet access as smartphones become more
affordable.



Criticism of president or military off-limits

President Paul Kagame in Kigali on April 6, 2014. Under the country’s penal
code, anyone found guilty of insulting him faces up to five years in jail.
(AFP/Handout/UN/Evan Schneider)

The journalists I spoke to were clear that they know certain subjects remain high risk and so tend to stay
away from them, such as Rwanda’s military activity in neighboring Democratic Republic of Congo—
where it has been accused of supporting rebel groups and engaging in border clashes—and allegations of
atrocities by soldiers. Rwanda has denied the claims. Out of bounds is the president. As one senior
journalist, who insisted on anonymity for fear of repercussions, said: “Our president is not just a president,

our president is like God; stories against the president are sacred, no one can touch him.”

There is an official, streamlined narrative of the 1994 genocide—the Hutus in power killed Tutsis—and
any views that differ, such as acknowledging that many Hutus died as well, are in danger of falling afoul of
the vague law against minimizing the genocide. In its 2012 monitoring of media coverage of the genocide
anniversary, the MHC singled out the BBC for criticism for airing some “controversial stories portraying
genocide denial or revisionism.” The BBC Two documentary “Rwanda’s Untold Story,” which was
broadcast in October 2014 and questioned the official version of the genocide, led to criticism and the
suspension of BBC broadcasts in the Kinyarwanda language, even though the power to deal with
complaints rests with the RMC, according to CPJ research. It was a sharp reminder of how the government

reacts to different views.


https://cpj.org/blog/2014/10/bbc-rwandan-documentary-leads-to-illogical-illegal.php
http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publications/Reports_on_Genocide_Commemoration/REPORT_-_KWIBUKA_18-edit-_March_25__2013.pdf
http://www.aljazeera.com/news/africa/2012/10/2012101755814154.html

The government’s approach to dealing with ethnic conflict has been to suppress any discussion of ethnicity
or discrimination, using the ban on divisionism and the need to promote a united Rwanda. When asked
about allegations of harassment and intimidation, Munyentwari conceded that “it may happen, but it is not
general.” He told me: “You can have some cases of intimidation, but it is very hard to identify the

individuals doing it.”

And the journalists in prison? “We have one journalist in prison [Uwimana, released since this interview
took place]. For others, it is not related to their media work,” he said. “If it is an issue of state security, then

the police have to be involved.”

RMC chairman Muvunyi added: “We still have the culture of deciding what should go in or not. We try
our best and sometimes we are successful. When a journalist is arrested, we put pressure on the police, ask
why, and push for their release. We have secured some releases. We have negotiated on their behalf and

put it out publicly.”

He added: “For example, government might not be happy with a talk show so they call the owner and tell
them they are unhappy, and we see that show stop or change. When we hear of this, we investigate, we

meet with the people concerned.”

The RMC is pushing back on the harassment and threats to journalists, but as long as these interventions
continue, then fear—driven by the memory of harsh clampdowns on the media—will predominate, and the
legal reforms to open up the media will exist on paper only. Press freedom in Rwanda is unlikely to take
root without action to curtail the security authorities and without further legal reforms to remove the

remaining restrictions.

Anton Harber is Caxton Professor of Journalism at the University of the Witwatersrand in Johannesburg,
chairman of the Freedom of Expression Institute, and a regular columnist for the South African daily
Business Day. He was a founding co-editor of the anti-apartheid newspaper the Weekly Mail (now the
Mail & Guardian), and is the author of Diepsloot, which won the 2012 Recht Malan Prize for non-fiction,
and The Gorilla in the Room. He co-edited What is Left Unsaid: Reporting the South African HIV
Epidemic; Troublemakers: The best of SA’s investigative journalism, and the first two editions of The A-Z
of South African Politics.


http://www.freedom-now.org/campaign/agnes-uwimana-nkusi/

CPJ’s recommendations

To the Rwandan government

* Repeal criminal defamation and insult laws in accordance with the recommendation of the African
Commission on Human and Peoples’ Rights and international legal principals.

* Bring the 2008 Genocide Ideology Law and other related laws on “divisionism” in line with
international standards, give a precise definition of the crime, and allow journalists to report freely and

critically.

» Ensure accreditation processes for members of the media do not discriminate against critical journalists

and that all journalists can access official events.

e The Rwanda Media Commission, as a self-regulatory body mandated to protect journalists, should
investigate claims of harassment of journalists and, where necessary, refer to the government for

further action.

e The government must investigate and prosecute attacks on journalists and respond appropriately to

threats and attacks.

e Strengthen funding and governance structures of the public broadcaster to ensure it operates as an

independent service and to encourage reporting in the public interest.

e As one of 13 African countries that has Freedom of Information laws, allow journalists access to
materials and to investigate freely so they can perform their vital role as a watchdog.

To the international community

* Consider Rwanda’s press freedom record as part of multilateral and bilateral arrangements, including
aid relationships. Develop specific benchmarks and continuously advocate for improved conditions for
press freedom.

e Continue to support professional media training and mentoring of editors, publishers, and journalists

that includes a focus on the role of media in a democratic society.


http://rmc.org.rw/about/mandate-of-rmc/

* Ensure that quality media training is available to freelancers, small private operators, and community

media.

* Encourage and provide practical training for investigative journalism in Rwanda and explore

mechanisms to ensure that in-depth, investigative reporting is supported and sustainable.

e Liaise with the Media High Council and provide support for training of police and military regarding

the role and rights of independent journalists in a democratic society.

To the European Union

* In accordance with its internal policies, the European Union should make press freedom a barometer
and pillar of human rights by putting it at the center of its relations with Rwanda, and appeal to the
Rwandan government to fully abide by its international obligations. These policies include the 2000
Cotonou Partnership Agreement, the 2012 EU Strategic Framework and Action Plan on Human Rights
and Democracy, and the 2014 EU Human Rights Guidelines on Freedom of Expression Offline and
Online.

e The EU should use all appropriate financial instruments, in particular the European Instrument for
Democracy and Human Rights, to help media and journalists under pressure. If faced with systematic
attacks against the press and violations of press freedom, it should make use of the full range of

instruments at its disposal, including condemnation or sanctions.

Web site content © CPJ. All rights reserved. Articles may be reproduced only with permission.



Committee to Protect Journalists
330 7th Avenue, 11th Floor
New York, NY 10001

Web: www.cpj.org
Twitter: @pressfreedom
Facebook: @committeetoprotectjournalists

info@cpj.org
+212-465-1004




