
On the Divide 
Press Freedom at Risk in Egypt
A special report by the Committee to Protect Journalists 

Committee to Protect Journalists



Press Freedom at Risk in Egypt

Hopes for press freedom were high after the 2011 revolution ousted Hosni Mubarak, led to an explosion of private

media outlets, and set the country on a path to a landmark presidential election. But more than two years later, a

deeply polarized Egyptian press has been battered by an array of repressive tactics, from the legal and physical

intimidation of Mohamed Morsi’s tenure to the wide censorship of the new military-backed government. A CPJ special

report by Sherif Mansour with reporting by Shaimaa Abu Elkhir from Cairo

A July protest in Cairo. (Reuters/Mohamed Abd El Ghany)

Published August 14, 2013

TABLE OF CONTENTS

1. Morsi's Failures

Mohamed Morsi and his supporters pushed through a repressive constitution, used politicized regulations, pursued

retaliatory criminal cases, and employed rhetorical and physical intimidation of critics. This intolerance of dissent

helped lead to the Morsi government's downfall.

The Killing of Al-Hosseiny Abou Deif



2. Military Censorship

The military shut down pro-Morsi news media and obstructed coverage supportive of the Muslim Brotherhood and the

toppled president. If the repression thus far has been aimed at one segment of the news media, there are ominous

signs for the press across the political spectrum.

NGO Case Criminalizes Human Rights Work

By Jean-Paul Marthoz

3. CPJ’s Recommendations

CPJ’s recommendations to Egyptian authorities and the international community.

About the Author and Contributors

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

1. Morsi’s Failures

By Sherif Mansour

In June 2012, three days before Mohamed Morsi was declared winner of the presidential election, Bassem Youssef,

satirist and host of Egypt’s “Al-Bernameg,” defended the Muslim Brotherhood candidate during an appearance on Jon

Stewart’s “The Daily Show.” He asked the U.S. audience to give democracy in Egypt a chance. So long as Morsi and

the Muslim Brotherhood remained accountable to the people and respected human rights, Youssef reasoned, there

was no reason they could not lead Egypt’s historic transition to democratic rule.

Morsi and throngs of supporters in November 2012. (AP)

In the year that followed, a Morsi-led government that Youssef once defended pursued criminal charges against him on

broad counts of “insulting the president,” “insulting Islam,” and "reporting false news." On his nightly television program,

Youssef had used sharp humor to critique government failures to improve the economy, public services, and safety, and

its efforts to suppress opinion in the name of religion. The criminal case did nothing to blunt his sarcastic edge. “I will

not tone down my criticism,” Youssef told CPJ in June 2013, just days before Morsi was ousted. “Freedom of speech is

not a gift, it's a birthright.”

Youssef’s story in many ways epitomized Morsi’s failure to tolerate diversity of views, one of the crucial missteps that

led to his fall. An analysis by the Committee to Protect Journalists found that Morsi and his supporters used politicized

regulations, ignored differing views to push through a repressive new constitution, pursued a drumbeat of retaliatory

criminal investigations, and employed widespread rhetorical and physical intimidation of critics. CPJ documented

dozens of outright anti-press assaults, the large majority committed by Muslim Brotherhood members and supporters,

virtually all of which went unpunished. Those assaults included a fatal attack on reporter Al-Hosseiny Abou Deif, the

circumstances of which senior government officials sought to obscure.

An early signal

One of Morsi’s earliest decisions—to retain the Mubarak-era cabinet position of Information Minister and fill the post

with one of his closest allies, Salah Abdul Maqsoud—immediately alarmed journalists. The post, long used to manage

the flow of information, primarily through its editorial control of state media, had been temporarily suspended during the

military transition. Many had hoped Morsi would abolish the post altogether and create an independent media regulator



instead.

Not only did Morsi fail to eliminate the post, he allowed the Information Minister and the Shura Council, the upper

chamber of Parliament, to expand their grip on state media by appointing political allies as heads of outlets. State

media journalists soon reported that critical columns and coverage were being pulled. Ibrahim Abdel Meguid, a

prominent weekly columnist for Al-Akhbar and outspoken critic of the Muslim Brotherhood, was among those who lost

his platform.

By the end of 2012, Morsi and his allies in the Constituent Assembly drafted and passed a controversial new

constitution with little input or support from opposition and human rights groups. The intent of the charter was clear,

outlining new constraints that would “ensure the media would adhere to sensible, professional, administrative, and

economic standards." CPJ and others criticized the charter for introducing new limits on free speech, for example

adding the criminal charge of “insulting the prophets” and allowing authorities to shut media outlets if a judicial review

found employees had failed to “respect the sanctity of the private lives of citizens and the requirements of national

security."

The Morsi government also left intact the repressive legal framework that existed under Hosni Mubarak. Nearly 70

articles in eight different laws restrict freedom of the press and freedom of expression, according to an October 2012

study by the Arabic Network for Human Rights Information. Broad aspects of public discourse are limited by legal

prohibitions against, among other things, blasphemy; anti-state propaganda; insults to public officials and states;

incitement to disobedience in the army; disruption of national peace; and publication of material inimical to public taste.

Soon after Morsi took office, Muslim Brotherhood supporters unleashed a wave of criminal complaints against media

critics on vague allegations of “spreading wrong information,” “disrupting peace,” “insulting the president,” and “insulting

religion.” In the first nine months of the Morsi presidency, the Egyptian Organization for Human Rights counted at least

600 criminal defamation cases, far outpacing the rate of such cases during Hosni Mubarak’s reign.

“Before, I was accused of insulting Mubarak,” the editor, columnist, and television commentator Ibrahim Eissa told CPJ

in March. But Eissa, long a target of the Mubarak government because of his critical coverage, faced an even broader

array of charges under the Morsi government, including charges of insulting religion. “It is like walking through a

minefield,” he said.

Wave of intolerance

Former talk show host Dina Abdel Fattah thought she had a scoop: a powerful interview with members of a violent

underground youth group, a piece she believed would deepen the public’s understanding of the unrest roiling the nation

and, perhaps, win her appreciation for some difficult reporting. “Instead,” she said, “I had more than 300 legal

complaints standing against me and eventually I had to leave my work.”

It was back in January when Abdel Fattah, working for Al-Tahrir television, interviewed members of Black Bloc, which

had waged violent protests against Morsi. In the interview, which focused on the turn to violent protest, the group

defended its tactics by arguing that it was responding to violence waged by police and the Muslim Brotherhood in Port

Said and in clashes with protesters at the presidential palace the month before. 

Leading members of the Muslim Brotherhood soon convened a general session of the Shura Council to accuse Abdel

Fattah of endangering national security. After a torrent of criminal complaints, the general prosecutor’s office

summoned her for interrogation on allegations of inciting violence and encouraging terrorism. Abdel Fattah was

released in the face of pressure from watchdog groups, but she resigned from Al-Tahrir after perceiving that she had



lost the support of her employer. Al-Tahrir manager Waleed Hosni told CPJ that Abdel Fattah never explicitly sought

support, but he acknowledged the station had grown uncomfortable with what he called her “partisanship”

Time and again, Morsi and his allies used highly charged rhetoric to intimidate journalists. At a public conference on

women’s rights in March, Morsi claimed his critics had used “the media to incite violence,” and warned that “whoever is

found involved will not escape punishment. Whoever participates in incitement is an accomplice in crime.” Essam

el-Erian, a Muslim Brotherhood leader in the Shura Council, told an Al-Watan newspaper correspondent covering

council sessions that he had a “surprise” for the newspaper “that would make everyone in the media know their limits,”

the paper reported in March.

As in other countries hostile to the press, from Syria to China, Morsi allies waged online harassment and intimidation

campaigns against critics. Amro Selim, a cartoonist who regularly criticized Morsi in the daily newspaper, Al-Shorouk,

told CPJ in March that he was receiving threats against his life every day on Facebook. “There is nothing new about

getting death threats; I used to get those all the time. But instead of being called unpatriotic, I was being called

kafir”—an infidel—“which was more worrisome for me.”

Morsi’s supporters used physical intimidation as well. Thousands of Muslim Brotherhood supporters surrounded Media

Production City, a complex housing numerous private news outlets in Cairo, three times to intimidate both journalists

and the television guests trying to enter the complex. The shows of force were staged whenever Morsi wanted to push

through initiatives with the least amount of criticism.  

The first siege was held in August 2012 when Morsi’s supporters demonstrated against Al-FaraeenTV, which provided

coverage sympathetic to the military when Morsi fired top military and intelligence leaders. The crowd beat three

journalists who worked for the station and attacked the car of Youssef al-Hosiny, a radio and television presenter who

hosted a program on the private satellite broadcaster ONTV.

Similarly, in December 2012, Morsi supporters accused the media of spreading misinformation about the draft

constitution. They prevented media personnel and hosts from entering the TV stations. In March 2013, Morsi’s

supporters surrounded five private satellite channels—Al-Hayat, ONTV, Al-Nahar, Al-Qahira wal Nas, and CBC—and

accused the outlets of inciting violence. Their menacing chants said, among other things, that journalists would be

slaughtered for insulting Morsi. At least two journalists were attacked and others were prevented from entering the

compound.

In all, CPJ documented at least 78 assaults against journalists from August 2012 until Morsi’s fall on July 3, 2013.

Muslim Brotherhood supporters, seeking to obstruct coverage of opposition protests, were responsible for 72 of the

attacks, CPJ research shows.

During the same period, CPJ documented a handful of assaults committed by opposition groups against journalists

aligned with the Muslim Brotherhood. In the most serious case, a gunman believed to be firing from among

anti-government protesters shot Ibrahim al-Masry as the Al-Wady photographer was covering an April Muslim

Brotherhood-sponsored demonstration against the judiciary. He spent five days hospitalized in intensive care before his

condition stabilized.

Partisan news media

The leaders of the Muslim Brotherhood had a near-universal view that the news media were biased against Morsi’s

government. “The media lost their credibility for neutral coverage, their journalistic ethics, and their professional

standards,” Abdel-Moneim Abdel-Maksoud, a top lawyer for the Muslim Brotherhood, told CPJ in a May interview.



“Unlike the Mubarak era, Egypt’s Morsi has open and free press that allows constructive criticism, if journalists wanted.”

(Abdel-Maksoud was arrested on July 5 on charges of “insulting the judiciary” when he sought to defend Muslim

Brotherhood leaders arrested after Morsi’s ouster.)

Egypt's media landscape has grown tremendously, although the most dramatic expansion traces to the period

immediately after Mubarak’s 2011 ouster when journalists and business people seized the opportunity to enter a field

that had been tightly controlled. As of March 2012, according to a UNESCO report, 567 newspapers had been

registered, up from 142 in the pre-revolution period. The same report charted “important” growth in television, with 15

new channels that included CBC, a leading private station; the Muslim Brotherhood-affiliated Misr25; and Al-Masry,

which is associated with the liberal Al-Wafd party.  

Much of the Egyptian press was sharply political under Morsi, divided roughly into pro-government and opposition

camps, a CPJ analysis found. Most of the new private newspapers and TV channels and websites were sponsored by

businessmen who wanted to reconcile with the post-revolutionary forces by supporting independent journalists,

activists, and politicians. Most of the outlets opposed President Morsi, said he was responsible for a deterioration of

economic and political conditions, and adopted an activist tone.

Supporters of the Muslim Brotherhood accused these businessmen of being corrupt former regime men who were

controlling the editorial line against Morsi to stop him from achieving the revolution’s demands. While some media

executives were once aligned with Mubarak, CPJ found that many stations were in practice run by veteran journalists

who injected a strong dose of commentary into the reporting.

Journalism and politics blurred to a considerable degree. A number of journalists took an overtly activist stance during

Morsi’s tenure in response, they said, to his adversarial relationship with the media and their perception that the Muslim

Brotherhood exerted too much control over the public space. Talk show host Reem Maged told CPJ that she had taken

part in political protests on her own time, although she tried her best to draw a distinction between her journalistic

duties and her personal views. "It's really difficult,” she acknowledged, “to separate the two."

Muslim Brotherhood leaders, while harshly critical of what they viewed as coverage biased against them, seemed

unconcerned about press neutrality when it came to Muslim Brotherhood-aligned media. Muslim Brotherhood

newspapers and TV channels were aggressive in defending the president and attacking his critics, portraying them as

self-interested and counter-revolutionary. The outlets also used highly charged religious rhetoric to discredit other

journalists, going so far as to suggest direct attacks against some.

In the week before the June 30 protests, oblivious to the extent and depth of public discontent and having already lost

the military’s support, the Morsi government issued what turned out to be a series of empty threats and toothless

decrees against the news media. The government said it would shut down critical satellite channels and reopen

criminal investigations of journalists seen as insulting the president. It issued arrest warrants and imposed travel bans

on media personnel.

Within a week, those same sorts of measures would be turned against Morsi and the media that supported him.

Sherif Mansour is coordinator of CPJ’s Middle East and North Africa program. CPJ consultant Shaimaa Abu Elkhir

contributed reporting from Cairo.

 

 

 

 



 

The Killing of Al-Hosseiny Abou Deif

By Sherif Mansour

The fatal shooting of El-Fagr reporter Al-Hosseiny Abou Deif during clashes between anti-government protesters and

Muslim Brotherhood supporters outside the presidential palace last December seemed, at first blush, to fit a sadly

familiar pattern: a journalist killed covering a political demonstration, the victim of a stray bullet fired recklessly in the

heat of street violence.

Protesters seek justice for Abou Deif. (AP/Nasser Nasser)

But as the case unfolded in the ensuing months, the details began to reveal much more: that Abou Deif had reported

being followed and threatened in recent days; that forensic evidence pointed to a targeted killing; that a witness saw a

Muslim Brotherhood supporter shine a laser penlight at Abou Deif shortly before the shooting; and that government

officials, including a senior spokesman for the president, sought to obscure the nature of the shooting.

Eight months after Abou Deif’s death, his family and colleagues are pressing prosecutors to conduct an investigation

they say should have been done from the start.

“I left my hometown in Upper Egypt and for months I have done nothing in Cairo but try to find out who killed my

brother, Al-Hosseiny,” Salem Abou Deif told CPJ. “I am confident that the Muslim Brotherhood targeted him because of

what he wrote against the president.”

Four months before the shooting, Abou Deif had written a piece saying that President Mohamed Morsi had included a

brother-in-law in a mass July 2012 presidential pardon that encompassed 572 people. Morsi's brother-in-law, Mahmoud

Aly, had been serving a three-year sentence on a bribery conviction. Morsi didn’t publicly respond to the report. Soon

after, Abou Deif told his brother and several colleagues that he was being followed on the streets and was receiving

threats on his Facebook page from people he identified as Muslim Brotherhood supporters, according to CPJ

interviews with the brother and fellow journalists.

Early on the day of the shooting, December 5, 2012, Abou Deif was struck by a rubber bullet while covering the violent

street clashes and sought treatment at a local hospital, a colleague, Hossam Sioufi, told CPJ. By that time, Abou Deif

had shot video showing Muslim Brotherhood supporters assaulting anti-government protesters, according to Sioufi. (A

number of reporters and others later published videos showing Muslim Brotherhood supporters beating, intimidating,

and detaining protesters that day.)



After being treated for minor injuries, Abou Deif returned to the demonstration and began showing to other protesters

the video he had taken earlier that day, according to Mahmoud Abd al-Qader, a friend who was nearby and who

witnessed the fatal shooting.

A few moments later, Abou Deif was struck in the head by a single gunshot, said Abd al-Qader, who gave his account

to the public prosecutor and an investigator hired by the journalist’s family. “I was standing by [Abou Deif’s] side directly,

and I heard a humming sound like a bee, which turned out to be a bullet that settled in his head from the right side,”

Abd al-Qader said in his official testimony to the public prosecutor, given in May and published by Al-Watan.  

Abou Deif was taken to a local hospital, Al-Zahraa, and then transferred to Kasr El Aini, a better equipped facility, but

he lapsed into a coma and died a week later, on December 12. The attending physicians said the fatal shot had to have

been fired from just a few feet away, according to the family and news accounts.

Journalists soon charged that Muslim Brotherhood supporters were behind the shooting. Hassan Shahin, an activist

who was the scene, told Abou Deif’s family that someone he knew to be a Muslim Brotherhood supporter from prior

demonstrations had focused a laser penlight on Abou Deif shortly before the shooting. The laser pen tactic had been

used by Muslim Brotherhood supporters and police during demonstrations to identify activists for harassment or attack,

according to news accounts. Shahin later gave a statement to the prosecutor’s office.

In January, a senior Morsi spokesman, Yassir Ali, disputed any Muslim Brotherhood connection to the killing and

seemed to point a finger elsewhere. In a January 16 letter to the Washington Post, Ali said “forensic reports confirmed

that Abu Deif was killed by the same type of bullet that killed seven pro-Morsi protesters at the same demonstrations.” 

Yet no such forensic report had been issued by that time. The government’s Forensics Administration issued its report

more than a month later, on February 22. The official report summary was obtained by CPJ through Abou Deif’s family.

The report states that Abou Deif died of “brain laceration and hemorrhage associated with meningeal rupture (or cutting

of the meninges) and fractures of skull bones due to gunshot.” The report refers only vaguely to the distance at which

the shot was fired, saying it came from “more than a meter” away. The report does not specify the type of weapon or

bullet used, although it described the slug as having expanded after entering Abou Deif’s skull.

The Forensics Administration said it had not received an investigative memorandum from police, a key document that

would typically include witness testimony and other details from the scene. The memorandum, which investigators are

normally obligated to file in such cases, would ordinarily be used by the Forensics Administration to determine the

source and distance of the shot and other salient circumstances that would guide the prosecutor in pursuing charges.

The witnesses’ testimony and pressure from the Egyptian Journalists’ Syndicate prompted authorities in April to

summon three Muslim Brotherhood youth leaders for six hours of questioning. Authorities released them, however,

citing lack of evidence. The suspects were publicly identified as Ahmed Sibia, Abdel Rahman Ezz, and Ahmed

al-Moghier. Sibia was also the director of Hamas-affiliated Al-Aqsa television office in Cairo. The three denied

involvement in the killing and said their own lives had been threatened by opposition activists, according to news

reports.  

That month, Abou Dief’s family hired Fakhry Saleh, former head of the Forensics Administration, to conduct its own

investigation. Saleh, using the official medical report and eyewitness testimony, concluded that a gunman fired one shot

at close range using a “dumdum” bullet designed to expand on impact to intensify the injury.

Faced with the family’s findings, the public prosecutor’s office reopened the investigation in late May—only to close the

case a month later with the vague explanation that it could not identify the “original killer.” The office referred al-Moghier

for trial on charges of torturing and detaining opposition protesters during the same clashes in which Abou Deif was

killed.



The case took another turn after Morsi’s ouster in July, when the prosecutor general’s office, which oversees all public

prosecutors, asked a Cairo judge to examine the case independently, a step that encouraged Abou Dief’s family and

lawyers. Despite all of the political tumult, they say, authorities must not abandon the case.

“We believe we put forward enough evidence to show that this was not crossfire incident, but a targeted murder,”

Negad El Borai, Abou Deif’s lawyer, told CPJ. “We are hopeful now that there is new leadership in Egypt. … They will

agree to our request to conduct serious investigations.”

Sherif Mansour is coordinator of CPJ’s Middle East and North Africa program. CPJ consultant Shaimaa Abu Elkhir

contributed reporting from Cairo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

2. Military Censorship

By Sherif Mansour

A swarm of police vehicles converged on Media Production City moments after Gen. Abdul-Fattah al-Sisi announced

on July 3 that Mohamed Morsi had been ousted. The compound outside Cairo is home to nearly every TV station in

Egypt, but the police were targeting five particular stations that night: the Muslim Brotherhood-run Misr25, and four

pro-Morsi Islamist stations. One by one, the stations’ live coverage went off the air, while police herded and handcuffed

about 200 employees, confiscated equipment, and seized cell phones. Taken to a security facility, the employees were

interrogated about their associations with the Muslim Brotherhood. Most of the administrative and support workers were

released in a few hours, but 22 journalists were kept for more than a day on accusations of conspiring to overthrow the

regime.

At a Tahrir Square rally, an image of al-Sisi. (Reuters/Mohamed Abd El Ghany)

“I didn’t have time to say a word against the coup,” said Mohamed Gamal, who was anchoring Misr25’s live coverage

when police stormed into his studio and took him off the air. “So I am not sure what they meant with these charges.”

Beginning in the minutes after seizing control, and then over the days and weeks since, the Egyptian military imposed

widespread censorship against pro-Morsi news media and obstructed coverage supportive of the Muslim Brotherhood

and the toppled president. At least three journalists remained in detention as of August 1. If the repression thus far has

been aimed at one segment of the news media, there are ominous signs for the press across the political spectrum.

The military and the transitional government say they want to create a journalistic code of ethics, and have conditioned

the lifting of existing censorship on its adoption. The process by which such a code would be drafted and approved and

the extent of government involvement in its enforcement have been vague until now, but various official statements

indicate that authorities intend to have a strong hand throughout.

Morsi’s overthrow also cast into stark relief a deeply partisan and polarized Egyptian press. The divide between pro-

and anti-Morsi news media—two camps constituting much of the Egyptian media landscape—had been growing for

many months before the overthrow. After the ouster, these news media competed to own the narrative and even the

terminology: Was this a coup, a popular uprising, or something else? Most journalists who had opposed Morsi failed to

speak out forcefully against military censorship in the initial days of the takeover, although some have grown more

critical.



Seeking to justify censorship

As they were shutting down Misr25 and the four Islamist stations—Al-Hafez, Al-Nas, Al-Rahma, and Al-Khalijiya

—authorities raided Al-Jazeera Mubashir, briefly interrupting studio commentary on pro-Morsi protests and detaining

several of its employees. The day before, special army units occupied state television newsrooms, and they kicked

Morsi’s minister of information, Salah Abdul Maqsoud, out of the building.

Over the following weeks, several steps were taken to extend censorship of pro-Morsi media. Al-Ahram, the

government printing house, refused to print the Muslim Brotherhood's Freedom and Justice daily, and Egypt's Nilesat

satellite operator jammed three pan-Arab satellite television stations, the Hamas-affiliated stations

Al-Quds and Al-Aqsa, and the Jordanian Al-Yarmouk, when they tried to broadcast pro-Morsi demonstrations.

Al-Jazeera Mubashir and the Turkish news agency Anadolu, which are among the few remaining outlets considered

sympathetic to Morsi and Muslim Brotherhood, have faced obstruction. In some cases, crews working for the two

stations have been denied access to official press conferences and events. One Al-Jazeera staffer, photographer

Mohammad Bader, was being held on charges of weapons possession as of August 1.

Two other journalists remained in detention on August 1: Misr25 commentator Mohamed al-Omdah and Al-Nas host

Khaled Abdullah, both held on charges of incitement to violence. Both routinely voiced harsh views. Two weeks before

Morsi’s ouster, for example, al-Omdah threatened to declare “jihad” if the presidential palace was stormed by

demonstrators during the June 30 protests. Abdullah often called critics of Morsi “infidels” who were carrying out the

devil’s plan and, on June 23, he hosted a Salafi leader who sought to justify the killings of several Shia.

Although the order shutting down the five pro-Morsi stations only vaguely described the censorship as “exceptional

measures,” a military spokesman, sympathetic media, and military allies have all invoked incitement to violence as

justification. Over time, the Islamist stations have hosted extreme views. In December 2012, for example, a Salafi

leader who was a guest on Al-Hafez vowed that his supporters would beat talk show hosts and Morsi critics such as

Ibrahim Eissa. In February, another Salafi sheikh said on Al-Hafez that leaders of the opposition National Salvation

Front should be killed.  

Incitement to violence in the context of national security, as defined in the internationally recognized Johannesburg

Principles, must be “intended to incite imminent violence,” “likely to incite such violence,” and have a “direct and

immediate connection between the expression and the likelihood or occurrence of such violence.” National law must

provide adequate safeguards against abuse, including “prompt, full and effective judicial scrutiny,” according to the

principles, which were adopted in 1995 by experts in international law, national security, and freedom of expression.

At least three of the shuttered Egyptian stations have filed appeals to Egypt’s administrative court, but no action has

been taken in response to their complaints. Mohamed Zarea, director of the Arab Penal Reform Organization, which

has argued cases before the court, said he was optimistic the panel would act independently but said a ruling could

take some time.

Many journalists and liberal thinkers did not speak out against the military’s censorship and suppression and, in some

instances, seemed to support the military’s actions. Some suggested the censorship would be short-term. “I believe

those actions against religious channels were not justified, but I also believed the army when they said they were

temporary measures,” said Magdy el-Galad, the editor-in-chief of Al-Watan and a leading voice in the effort to oust

Morsi. His newspaper had consistently criticized Morsi and, in turn, been subjected to numerous physical and legal

attacks by Morsi supporters.

But Gamal Eid, director of the Arabic Network for Human Rights Information, said the military’s censorship should be

rejected outright as a “group punishment” that reflects Mubarak-era principles. Wholesale censorship of a particular



perspective, he said, punishes viewers and denies citizens their right to receive information. “Before we look forward to

what needs to happen,” Eid said, “those TV stations should be allowed to resume as soon as possible.”

Bassem Youssef, a political satirist who often skewered Morsi on his TV show “Al-Bernameg,” told CPJ that he’s

concerned that a highly patriotic atmosphere could slip into an Egyptian version of McCarthyism, in which politicized

charges are made without regard to evidence or law. The liberal press, generally supportive of the military, has yet to

be targeted by restrictions, he noted. But that could change. “We have to wait for people to criticize the army and see if

this will have a negative impact on press,” he added.

Morsi supporters say censorship imposed temporarily will inevitably become permanent. Wael Haddara, Morsi’s former

communication adviser, said he expects independent voices to “be silenced, muzzled, or compromised by the use of

the so-called ‘safety valve’ method deployed by Hosni Mubarak, where some people are allowed to speak out as

window dressing.”

The military has not tried to impose restrictions on social media thus far. Online censorship would draw international

criticism, but a domestic political calculus is also at work. The Muslim Brotherhood uses social media, but it has

traditionally relied more heavily on television and direct calls to action from clerics. Morsi’s opponents, on the other

hand, are a much more active presence on social media.

Despite the closing of the pro-Morsi media outlets, the country has been gripped by violence. In the weeks following

Morsi’s fall, hundreds have been killed and thousands more injured in clashes across Egypt. On July 8, after more than

60 pro-Morsi demonstrators were killed by military fire when they surrounded the Republican Guard headquarters, the

Muslim Brotherhood was largely unable to raise questions or voice its response through the press. Most Egyptian

television channels reported only the military account—that Brotherhood supporters who camped outside the

Republican Guards headquarters were killed when they tried to break into the building. But international media and

human rights groups such as Human Rights Watch and Amnesty International concluded, after examining video

evidence and interviewing eyewitnesses, that the military had launched a coordinated assault against the protesters.

Human rights groups called for an investigation into excessive use of force against the protesters. An Egyptian

photographer working for a newspaper affiliated with the Muslim Brotherhood was among those killed by military fire

that day. Three weeks later, on July 27, a fierce police crackdown on pro-Morsi demonstrators led to the deaths of at

least 80 more people.

A polarized climate

In the months before the military overthrow, particularly after the 2012 passage of the repressive and highly criticized

Muslim Brotherhood-backed constitution, private news media had fallen into two increasingly hardened

camps—pro- and anti-Morsi, author and Georgetown professor Adel Iskandar wrote on the CPJ Blog. “Transnational

private stations like Al-Jazeera Arabic, Al-Jazeera Mubashir, and Al-Arabiya also took sides, with the Al-Jazeeras

anchoring their support for Morsi and the Brotherhood and the Saudi Al-Arabiya siding with the then-president's

opponents,” he said. “In this polarized environment, journalistic professionalism went out of the window as each camp

drummed up support for its side and demonized the other.”

The sharp divisions in the press are reflected in competing narratives over the military-backed transition and its impact

on the press. Emad Eddin Hussein, editor-in-chief of Al-Shorouk, an independent daily, told CPJ that the political divide

has taken a toll on the press. “It is almost impossible for the media to operate freely and present professional

journalism as both religious and nationalist forces produce polarizing narratives that reject the other side and escalate

divisions and potential for armed confrontations,” he said.



Another editor said she had discerned a different trend in coverage after the takeover. Lina Attalah, chief editor and

co-founder of independent news website Mada Masr, told CPJ that much news media coverage seemed to have fallen

closely in line behind the interim government. She said it’s not clear whether that resulted from pressure from

management or the military, or from more generalized self-censorship. “Either way, it is a problem,” she said.

At least initially, many supporters of the overthrow said they believed repression of the pro-Morsi news media would be

lifted once the Muslim Brotherhood engaged with the transitional government. Transitional President Adly Mansour,

who promised parliamentary and presidential elections within six months, invited the Muslim Brotherhood to join in

national reconciliation.

But authorities were simultaneously detaining Morsi and dozens of senior aides for weeks incommunicado and in

undisclosed locations. Morsi was charged in late July with espionage, his top aides with incitement to violence. Murad

Mohamed Ali, spokesman of the Brotherhood’s Freedom and Justice Party, told CPJ there is no future for press

freedom under a military-backed government. “If the military can give us freedom, then they can deny it,” he said. “The

military coup is the real disease and oppressing press is just a symptom. We need to reverse the coup first as

medication.”

The press freedom record of the Supreme Council for the Armed Forces, which ruled Egypt between Hosni Mubarak’s

2011 fall and Morsi’s 2012 election, offers plenty of reason for concern. CPJ research shows that during that time

authorities raided broadcasters, censored newspapers, and arrested critical bloggers; staged politicized trials and

interrogations to intimidate reporters; and detained several journalists, brutalizing at least two in custody. An October

2011 confrontation between the military and civilians in front of the Television and Radio Union left dozens dead,

including a journalist.

Signals ahead

How and when—or if—the pro-Morsi stations are allowed to resume operations is an important signal of authorities’

intentions. The military has told several political leaders that reopening the stations is linked to the adoption of a media

ethics code to prevent inciting violence. In his speech announcing Morsi’s overthrow, al-Sisi proposed that as part of

the transitional road map a “media charter of honor shall be designed in a way that ensures media freedom; observes

professional rules, credibility, and neutrality; and advances the homeland's top interests.” The proposal seems to echo

suggestions, made in February by Muslim Brotherhood supporters when Morsi was still in power, to regulate private

media channels and start a “dialogue” about media ethics. That the discussion has come full circle reflects a core issue

in Egypt’s press freedom climate: Journalistic ethics and government repression are seen through a political lens.

Government officials have spoken broadly about having a restructured High Council for Journalism to handle all press

issues, raising the possibility that this entity would oversee an ethics code discussion. Interim Prime Minister Hazem

al-Beblawi announced in late July that the council’s 15 members would be now appointed directly by the interim

president; in the past, the Shura Council, the upper chamber of parliament, had appointed its members. Al-Beblawi

would not say specifically whether the council would lead the ethics code discussion, but he said it would handle all

press-related matters.

Any government-appointed body would lack the independence sought by many journalists. The Journalists’ Syndicate,

which met on July 10 with Mansour, the interim president, called for civil society representatives to take charge of the

development of any professional code of ethics and regulatory mechanism, and that it be done outside of government

control.

“Once ethics are engineered by those in power, it becomes automatically an instrument of censorship,” the editor



Attalah told CPJ.

The interim government is promising changes for the better. In late July, the interim government announced that it

would remove prison penalties for the crime of insulting the president. This glimmer of positive news, though, was offset

by the interim president’s decision to retain the cabinet position of Information Minister. The minister, from the Mubarak

era through the Morsi tenure, has been seen as a key means of controlling the flow of information, particularly through

tight editorial control of state media. Although President Mansour would not abolish the position immediately,

spokesman Ahmed al-Mosallamany said, the interim government would consult with media experts about the possibility

of eventually replacing the ministry with a more independent body.

The spokesman also promised constitutional changes to improve press freedom. “We are not going to replace Islamist

fascism,” al-Mosallamany said, “with a civil one.” 

Sherif Mansour is coordinator of CPJ’s Middle East and North Africa program. CPJ consultant Shaimaa Abu Elkhir

contributed reporting from Cairo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



NGO Case Criminalizes Human Rights Work

By Jean-Paul Marthoz

A criminal case that was launched under the previous transitional military government has cast a shadow over the

current government, with its implications that international human rights and democracy workers are somehow foreign

agents working against national security.

Courtroom spectators were stunned when verdicts were announced in June. (AP/Ahmed

Abd El Latif

In December 2011, security forces acting under orders of the military ruling council shut down the offices of 10 NGOs,

seizing documents, computers, and cell phones. U.S.-based organizations—such as Freedom House, the National

Democratic Institute, and the International Republican Institute—were among the targeted NGOs, as was the German

Konrad Adenauer Foundation.

Three months later, in a move that shocked the human rights community, authorities filed criminal charges against 43

people on claims that they were unlawfully operating internationally financed programs. The NGOs were operating

democracy-building and human rights projects with local partners. The defendants included Sherif Mansour, who

worked for Freedom House at the time and who is now CPJ’s Middle East and North Africa program coordinator. The

authorities used “a discredited Mubarak-era law” to launch the case, said Joe Stork, Human Rights Watch’s deputy

Middle East and North Africa director. Russia has recently used similar tactics, thwarting international human rights

work by branding it a foreign threat.

Many observers expected the charges to be dismissed after the Muslim Brotherhood government was voted into power

in June 2012. The United States, after all, provides $1.5 billion in annual military and economic aid. The country’s

international image has significant bearing on its large tourism sector and its standing as a leading diplomatic actor in

the region.

In June 2013, however, a Cairo Criminal Court judge convicted the NGO workers and imposed prison sentences of one

to five years on charges of “illegally operating in Egypt and receiving foreign funding without authorization.” The court

verdict accused the NGOs of working to “undermine Egypt’s national security and lay out a sectarian, political map that

serves U.S. and Israeli interests.” Mansour, who is an Egyptian-born U.S. citizen based in New York, was convicted in

absentia, as were more than two dozen others.

"We stand fully with Sherif Mansour and will support him in his efforts to secure justice for himself and the other

defendants," said CPJ Executive Director Joel Simon after the verdict was delivered. "We trust that this unjust verdict



will be reversed on appeal." Freedom House said the prosecution was motivated by the “determination to shut down

civil society. None of those indicted did anything wrong. They were simply working with Egyptians to help them realize

their dream of a free Egypt.”

Jean-Paul Marthoz is CPJ’s Brussels-based senior adviser.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

3. CPJ’s Recommendations

The Committee to Protect Journalists offers the following recommendations to Egyptian authorities, political parties,

and news media, and to the international community.

To Egyptian authorities:

End censorship. Allow all news media, including outlets supportive of former President Mohamed Morsi, to

resume operations immediately and without condition. Egypt's path to peace and freedom depends on

authorities respecting the rule of law and human rights for all people. All voices, including those of the Muslim

Brotherhood, must be heard.

Drop all efforts to have any government entity participate in, review, or approve any journalistic code of ethics.

Decisions on whether to develop such a code, and what such a code might include, must be made at the sole

discretion of Egyptian journalists.

As an immediate step, abolish prison sentences for all press-related violations and remove all insult laws from

the penal code. Pending criminal cases against journalists facing such insult charges should be dropped in

consideration of this change.

Develop clear and unequivocal constitutional articles that enshrine press freedom, freedom of speech, and

citizens’ right to information.

Undertake thorough statutory reform to bring all laws in conformance with international standards for freedom of

expression. Ensure that statutes regarding incitement to violence adhere to international standards.

Ensure that all local and international journalists are allowed access to all public events, and ensure they can

work without fear of harassment or obstruction.

Investigate thoroughly and prosecute all those responsible for the killing of journalist Al-Hosseiny Abou Deif, who

was shot while covering a protest in Cairo on December 2012. Numerous questions have arisen concerning the

thoroughness and impartiality of the investigation. In addition, investigate the deaths of Salah al-Din Hassan and

Ahmed Assem el-Senousy, who were killed while covering demonstrations in June and July 2013.

Ensure the Egyptian judiciary is able to conduct independent and impartial reviews of all cases involving press

freedom.

To Egyptian political parties:

All parties should respect the role played by all journalists in covering news events, providing diverse

perspectives, and giving voice to all sectors of society. All parties must condemn anti-press aggression, state in

unequivocal terms that such violence is not condoned, and work actively to prevent supporters from attacking

members of the press. All parties should agree that, regardless of their political differences, Egyptian democracy

will not flourish without a diverse, vibrant, and secure media environment. 

To Egyptian news media:

Bridge the intense polarization within the Egyptian media that makes all Egyptian journalists more vulnerable.

Speak out against all attacks on the press, including acts of censorship, obstruction, harassment, threat, and

assault.

 



To the international community:

Insist on respect for press freedom and the complete end to ongoing censorship as conditions for bilateral and

multilateral support.

Speak out against ongoing press violations in both public statements and private communications with the

Egyptian government.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

About the Author and Contributors

Author

Sherif Mansour is coordinator of CPJ’s Middle East and North Africa program. He previously worked with Freedom

House in Washington, where he managed advocacy training for activists in the Middle East and North Africa. In 2010,

Mansour co-founded the Egyptian Association for Change, a Washington-based nonprofit that mobilized Egyptians in

the U.S. to support an opposition coalition led by Mohamed ElBaradei that sought free and fair elections and human

rights in Egypt. He has monitored Egyptian elections for the Ibn Khaldun Center for Development Studies and has

worked as a freelance journalist. In 2004, he was honored by the Al-Kalema Center for Human Rights for his work in

defending freedom of expression in Egypt. Mansour has written several articles and conducted research on civil society

and the role of the news media in achieving democracy.

 

Research

Shaimaa Abu Elkhir is an Egyptian journalist and human rights defender who serves as CPJ’s Cairo-based consultant.

She previously worked as the Regional Media and Communications Officer at the Euro-Mediterranean Human Rights

Network. In 2008, she was awarded a fellowship at the School of Journalism and Mass Communication at the

University of North Carolina. She has reported for several Egyptian newspapers and television stations.

 

Contributor

Jean-Paul Marthoz, author of the sidebar “NGO Case Criminalizes Human Rights Work,” is CPJ’s Brussels-based

senior adviser. Marthoz teaches international journalism at the Université catholique de Louvain in Belgium and has

reported from many countries for the Brussels daily Le Soir and the quarterly Enjeux internationaux.



Committee to Protect Journalists
330 7th Avenue, 11th Floor

New York, NY 10001

Web: www.cpj.org
Twitter: @cpjmena

Facebook: @committeetoprotectjournalists

info@cpj.org
+212-465-1004




