Burma falters, backtracks
on press freedom

A special report by the Committee to Protect Journalists

&
CI)] Committee to Protect Journalists



[ 4

Committee to Protect Journalists
Defending Journalists Worldwide

Burma falters, backtracks on press freedom

The media landscape in Burma is more open than ever, as President Thein Sein releases imprisoned journalists and
abolishes the former censorship regime. But many threats and obstacles to truly unfettered reporting remain,
including restrictive laws held over from the previous military regime. The wider government’s commitment to a more
open reporting environment is in doubt. A CPJ special report by Shawn W. Crispin

Iy
Villagers protest a copper mine project in the Latpadaung region in
March 2013. (Reuters/Soe Zeya Tun)

Published June 13, 2013

RANGOON

Soon after Burma’s military launched aerial bomb attacks against an ethnic rebel group in a remote area of the
country restricted to reporters, the Weekly Eleven newspaper was among the first local publications to expose the
assault. Military leaders initially disputed the sensitive battlefield reports, but images and video of the late-December
2012 bombardment and its aftermath over time made those official denials indefensible.

Two weeks after its report, Weekly Eleven's website was hacked by assailants referring to themselves as “Red Army
Team,” a cyberattack that Than Htut Aung, the newspaper’s founder and main columnist, attributes to hardline
elements in the military’s intelligence apparatus opposed to his publication’s often critical reporting. Weekly Eleven’s
commentary on military affairs has addressed, among other topics, the historically opaque handling of the armed
conflict in Kachin state, where government forces have been widely accused of abuses, including the killing and rape
of civilians, in the battle against ethnic Kachin rebels fighting for regional autonomy.

A website known for its pro-military perspective, Myanmar Express, predicted the cyberattack on Weekly Eleven



hours before it occurred. Prior to that, a top military official at the National Defense Council absurdly accused Than
Htut Aung of working undercover for the U.S. Central Intelligence Agency. Despite clear indications of the military’s
displeasure with Weekly Eleven’s news, the office of the president had failed to respond to the paper’s request for an
official investigation months after the attack, Than Htut Aung told CPJ.

“We can write critically, but we have to be careful because we are not yet a real democracy,” said Than Htut Aung,
whose opinion pieces are frequently disapproving of the military’s still-dominant role in Burma’s new political
configuration. “National reconciliation, ethnic issues, religious tensions—all of these we and all journalists have to
censor by ourselves because our country’s situation is not stable.”

After nearly five decades of direct military rule, President Thein Sein’s two-year-old, quasi-civilian administration is

now leading Burma in a tentatively more democratic direction. CPJ interviews with 30 journalists and editors based
inside the country found that Burma’s media now enjoys unprecedented freedoms, but there are still many threats

and obstacles to truly unfettered reporting, including laws that restrict the press and other measures held over from
the previous military regime.

While nearly all of those who spoke to CPJ welcomed Thein Sein’s allowances for more press freedom, including the
release of imprisoned journalists and the abolition of the previous censorship regime, many expressed reservations
about the wider government’s commitment to a more open reporting environment. Some reporters said they felt that
authorities have allowed just enough freedom to relieve international pressure, while at the same time bidding to
impose new, less obtrusive modes of censorship and control. Presidential Spokesman Ye Htut did not respond to
CPJ's written request for comment for this report.

Cautious steps toward democracy

The new order for the media is a reflection of the country’ still incomplete democratic transition. General elections
held in November 2010 were widely condemned at the time as rigged in favor of military-linked candidates, many of
whom exchanged their army khakis for civilian garb ahead of the wote. The military-written 2008 constitution,
meanwhile, allocates a quarter of the national legislature’s 664 seats to active soldiers.

Fr

o
=i ':_.:"
— R et

President Thein Sein (AFP/Ye Aung Thu)

Thein Sein, a former army general who served as prime minister under the previous military regime, has initiated a
series of liberal reforms, including significant allowances for greater press freedom, despite the military’s still strong



presence in government. Unlike the recent grassroots-driven democratic transitions in other areas of the world,
including the Middle East, Burma’s mowve toward more liberal politics has been orchestrated from the top down.

In a widely hailed move, Thein Sein responded to international pressure and released in October 2011 hundreds of
political prisoners, among them 14 journalists who had been imprisoned for their unauthorized news reporting. The
presidential pardon freed all of the reporters behind bars, some of whom were sening sentences as long as 24 years.
Once-extensive online censorship, including government blocks on exile-run and international news sites, as well as
foreign-hosted email and Web-based communication senices, has been lifted on his executive command.
Sunweillance of journalists and official harassment of privately run Internet cafés has also eased on his watch, an on-
the-ground CPJ survey shows.

In his public speeches, Thein Sein has often emphasized the need for a free press to check and balance Burma'’s
nascent democracy. He has openly referred to the media as his country’s “fourth estate,” including in an address to
the United Nations’ General Assembly in October 2012. Two months earlier, on August 20, his government abolished
the previous military government’s extensive pre-publication censorship regime led by the Ministry of Information
(Mol), which for decades banned any news or commentary deemed as even remotely critical of the ruling junta.

With those intrusive restrictions lifted, local newspapers now report regularly on many previously banned subjects,
including opposition leader Aung San Suu Kyi and her National League for Democracy (NLD) party. Under the old
authoritarian order, even images of Suu Kyi, a Nobel Peace Prize laureate who spent 14 of 21 years under house
arrest, were strictly censored. Other once taboo topics, including entrenched poverty, natural disasters, and lightning-
rod social issues like government land grabs, are now also freely reported.

Buddhist monks protest in Rangoon in support of demonstrators
injured at a rally at a copper mine. (Reuters/Soe Zeya Tun)

News cowverage of local protests against a large China-backed copper mine in the northwestern Latpadaung region
has been illustrative of the shift. In November 2012, local newspapers published graphic images of protesters,
including Buddhist monks, who suffered severe burns after police used incendiary devices to crack down on their
protest site. China was the former military regime’s main international backer, and such critical perspective of its
outsize role in Burma’s economy would have been banned. As Thein Sein has mowved to rebalance Beijing’s influence
with stronger ties to the West, China’s investments and other activities in Burma have come under more press
scrutiny.

International media have also benefited from the loosened restrictions. In August 2012, the government published the
names of some 2,000 people, including foreign journalists, it had removed from an immigration blacklist. Authorities



have followed up by issuing short-term visas to several previously banned foreign reporters, with the caveat that they
inform authorities of the geographical areas and news topics they intend to cover. Major Western newspapers and
agencies have covered without restriction several sensitive stories, including the Latpadaung copper mine protest and
sectarian violence between Buddhist and Muslim communities. In the more open environment, news agencies such
as the The Associated Press and BBC that in the past relied on local stringers are in the process of opening proper
bureaus in the country.

Thein Sein’s broad reform drive has won praise and concessions from Western governments, seen in Barack
Obama’s landmark visit to the country in November 2012—the first ever by a sening U.S. president—and in the
European Union’s decision in April 2013 to lift economic sanctions imposed in response to the previous military
regime’s abysmal human rights record. Washington has also tentatively engaged with Burma’s military, which for the
first time was allowed observation status at February’s annual U.S.-led joint military exercises in neighboring
Thailand, even though Burma’s military continues to be implicated in human rights abuses.

Journalists on edge

As sanctions are withdrawn and Western investment begins to pour into the country’s underdeveloped economy,
there are already signs of backtracking on earlier promised media reforms.

Some veteran local journalists said they believe Burma'’s transition to democracy is consistent with the cycle of
opening and closing seen since the military first seized power in 1962. “We have seen two or three military
dictatorships come and go. They always give false hopes,” said a journalist with decades of experience with an
international wire agency. “People get happy and elated, then they backslide. Everything they’ve done so far they’ve
done unwillingly, like they have to rather than want to.”

Other journalists who spoke to CPJ said they perceive a disconnect between Thein Sein’s rhetoric promoting press
freedom and the rest of his administration’s freedom-curbing actions. Many journalists complained that ministerial
and military officials still function under the psychology of military rule, perceiving the press as a potential threat that
is better shunned than engaged. Although access to certain ministries has somewhat improved, most officials refer
press inquiries to the office of the president.

“‘Nowadays there are some improvements, it's true” said Win Tin, a journalist and
editor who spent 20 years in prison under the previous regime. “But for me it's
not enough: There are many things that are drawing back on media
improvements. There are some elements who are very, very strong in the
government and they still have influence. They try to make obstructions to real
freedom of the press.”

The Ministry of Information, the government authority that oversaw the censorship
board that was officially dissolved in August 2012, has bid to reassert control.
Earlier that month, the ministry attempted to dictate the terms of establishment
of a new 20-member Myanmar Press Council (MPC), including measures that
Win Tin poses in the standard- would have empowered the government-led body to penalize journalists for

issue blue shirt he wore in prison.  perceived anti-state reporting.

(Reuters/Soe Zeya Tun)

Independent groups, including the Myanmar Journalists Union, protested and
refused to join the council, saying the MPC should protect, not threaten, reporters. The ministry appeared to back
down after a Cabinet reshuffle replaced hardline Minister Kyaw Hsan with the soft-spoken Aung Kyi, who



subsequently allowed several respected journalists, including former political prisoners, onto the MPC to draft a new,
liberalizing media law in line with international standards.

But in a surprise mowe, in late February 2013 Aung Kyi unweiled a draft Printing and Publishing Bill that if passed by
parliament would impose broad new censorship guidelines for the media, including vaguely worded bans on any

reporting that “disturbs the rule of law,” “incites unrest,” or “violates the constitution and other existing laws.”

A new “registrar’ position outlined in the draft law would have sweeping authority to grant, renew, and revoke
publishing licenses, as well as to issue directives to newspapers to submit their news for pre-publication scrutiny of
national security-related topics. The position would also have arbitrary powers to punish journalists who fall afoul of
the draft law’s censorship guidelines; violations would carry maximum six-month prison sentences.

The draft legislation was devised without the knowledge of the MPC’s journalist members, a secretive ploy many
likened to the old regime’s opaque and duplicitous ways. Mol officials had earlier indicated that the MPC’s media law
would take legal precedence over existing media-related laws and regulations, including over publishers and printers.
“This is a step to control press freedom,” said Zaw Thet Htwe, a journalist and MPC member who was sentenced to
death by a military court in 2003 for publishing articles critical of the military; his sentence was commuted. “The
president wants to change, but others don’t want it. They still want to control by other ways,” he said.

Upon the bill's presentation to parliament, Aung Kyi said censorship guidelines were necessary to curtail the
publication of gambling tips and pornography, both of which he claimed had surged after the lifting of the previous
censorship regime. Mol officials later told journalist representatives on the MPC that the ministry’s monitoring showed
that certain newspapers and social media users had abused their new freedoms through the dissemination of anti-
Muslim hate speech, and that the draft law’s provisions would help them to self-regulate in the future.

Pe Myint, editor of The People’s Age journal and MPC member, noted that none of the officials who served on the
ministry’s old censorship board have been made redundant since its abolition and that many of them continue to sit
at their same desks. The new law, he believes, is designed specifically to give those authorities new tools to control
the press.

All local publications are already required to submit 12 hard copies and a PDF wversion of their published editions for
Mol review. A new 12-member media monitoring committee led by Mol and comprised of representatives from the
Ministry of Home Affairs, Ministry of Military Security Affairs (M), Bureau of Special Investigation, and national police
was created on presidential order in January 2013 to scrutinize local news cowverage.

“The [Mol] is part of the so-called hardliners who don’t want to relinquish their vested interests,” said Pe Myint at his
newspaper's small office in downtown Rangoon. “If change is allowed to go on, they will have no cause to exist.
That’s why they are trying to defend themselves.”

Few checks, little balance

Journalists who have attempted to play a checking-and-balancing role in the new political environment have been met
with official criticism and legal threats. Last year, five ministries spearheaded by the Ministry of Mines filed a criminal
defamation suit against Kyaw Min Swe, executive editor of The Voice newspaper and secretary of the MPC. His
alleged crime: publishing excerpts from a report by the attorney-general’s office that had uncovered corrupt practices,
including misuse of funds and fraud, at several ministries.

Kyaw Min Swe said he was required to attend 28 court hearings over a six-month period before the charges, which
carried a possible three-month prison term, were dropped after out-of-court negotiations facilitated by the MPC. No



officials have faced public consequences for the corruption charges raised in the attorney-general’s document cited in
his news report.

A journalist holds a copy of The Voice at a newsroom in Rangoon.
(Reuters/Soe Zeya Tun)

“We try to be neutral, but we are biased toward the people and nation,” said Kyaw Min Swe, who noted his paper was
suspended six different times under military rule. “The government and legislature are still not ready to accept direct
criticism from media. They still aren’t familiar with the idea of freedom of expression. ... We can’t awid it—we have to
prepare ourselves for future [defamation] actions.”

Defamation prosecutions are only one of several legal threats faced by journalists. Although currently not enforced,
many of the harsh and arbitrary laws used to suppress and imprison journalists under military rule remain on the
books. Apart from the promise of a new media law now being drafted jointly by Mol and media members represented
on the MPC, there has been no movement to amend or abolish various national security-related laws, including the
1950 Emergency Provisions Act, the 2000 Internet Act, and the 2004 Electronic Transactions Act.

The laws all allow for prison sentences for the dissemination of information that authorities deem a threat to national
security, domestic tranquility, or racial harmony. These undefined terms leave journalists open to arbitrary
prosecution. The legal threat is especially stark for journalists who were released last year from prison on the
condition that they not violate any existing laws. Formerly jailed journalists who spoke to CPJ expressed concerns
that they could be re-imprisoned if the political environment suddenly shifts toward less openness, including in
constitutionally allowed scenarios where the military takes control of the government for what it deems reasons of
national security.

“These laws are still there and so can be used at any time. They are hanging above our heads,” said Win Tin, who
now writes a regular column for the NLD-affiliated D Wave newspaper that regularly criticizes Thein Sein’s
administration and calls for justice for crimes committed under the previous regime. “These laws are more or less a
real danger for press freedom in the future. We want to abolish all of these laws.”

With these dormant but existent legal threats of imprisonment, self-censorship is rife at local publications. Editors
and journalists who spoke to CPJ said that there are still many news topics—including backward-looking reporting
into the previous military regime’s corruption, mismanagement, human rights abuses, and associated family business
interests—that they dare not probe or expose due to fear of reprisals. National security-related issues, including the
military’s murky strategic ties with North Korea, are also considered off limits.

Editors who spoke to CPJ said that as a matter of policy they tend to concentrate mostly on forward-looking, fact-



based news. They expressed fears that any reporting or commentary that points toward the lack of justice for past
state-sponsored crimes, or probes sensitive security issues like the military’s alleged procurement of ballistic
missiles from North Korea, could result in a sudden and sharp reversal of the more open reporting environment they
now enjoy.

“Not many papers are doing investigations,” said the publisher and editor of two Burmese-language newspapers who
requested anonymity due to suspensions imposed on one of his publications under the previous military regime. “We
don’'t want to provoke them and lose our new freedoms. ... Many are either willing to let bygones be bygones, or are
waiting for a genuinely democratic government to be elected at the next [2015] elections” to start doing hard-hitting
journalism.

Many in Burma are hopeful that Suu Kyi’s NLD will win power at the 2015 polls and usher in a new era of genuine
democratic governance.

Win Tin said that entrenched self-censorship extends into critical editorials, which he says are still few and far
between at both large- and small-circulation newspapers. “Free opinion is still very much limited, not because of the
government’s restrictions, but because journalists are still daunted to express their ideas. That’s because we still
have some mistrust about the government’s intentions.”

Military conflict is sensitive topic

Kachin war coverage. (AFP/Patrick Bodenham)

The gap in reporting is especially evident on military affairs. While journalists are now free to report from the military-
dominated, quasi-civilian parliament, access to the actual military remains tightly guarded, several reporters told CPJ.
One case in point: A military colonel was demoted from his position last year for giving unauthorized comments to
Radio Free Asia, a U.S.-funded broadcaster the previous regime publicly referred to as an “enemy of the state,”
RFA’s Rangoon-based reporters said in an interview.

A newly created military spokesperson position, meanwhile, seldom if ever returns press inquiries, according to
reporters who have attempted to contact the military officer for comment. Instead, the military has used a new
mouthpiece newspaper, The Myawaddy, created in the transition from military to quasi-civilian rule to disseminate its
views. The previous ruling junta relied on the state-run New Light of Myanmar, then one of the few local newspapers



allowed to run as a daily rather than weekly, to dominate the national news agenda. (The reformed, more colorful New
Light now functions as a mouthpiece for Thein Sein’s quasi-civilian administration).

In January 2013, the Ministry of Defense released a rare public statement claiming that “international organizations,
embassies and local media” had “fabricated news” about the military’s operations against Kachin rebels. The
statement disputed news reports that it had escalated the conflict through aerial assaults and insisted that soldiers
had acted only in “self-defense.”

Because the military restricts access to the areas of the conflict zone it controls, local and foreign reporters have
cowered recent battles mainly from rebel-controlled territory entered over the border from southern China. That has
resulted in some daring reporting that wouldn’t have been possible under military rule. A Myanmar Times report in
mid-March 2013 revealed that the military had used the cover of United Nations and other humanitarian aid shipments
to secretly reinforce its positions along uncontested supply lines.

Other local reports have indicated that the military has taken heavier casualties, including in the pitched battles that
preceded the aerial attacks reported by Weekly Eleven than those acknowledged by The Myawaddy and presidential
spokesmen. In February, the military’s mouthpiece newspaper singled out The Irrawaddy, an exile-run publication
historically based in Thailand that only recently opened a bureau in Rangoon, for publishing information it deemed
false about the Kachin conflict, including reports on civilian deaths and military losses in recent battles.

“To receive that kind of message from the military, through their media, is really, really a warning for us,” said Kyaw
Zwa Moe, editor of The Irrawaddy’s English-language edition. The following month, The Irrawaddy’'s monthly
newsmagazine featured an in-depth package on the conflict, led with a cover image of a blood-covered rifle slugged
with the caption “When will the Kachin war end?” “Our reporting is balanced, but they definitely won't like it. We keep
testing the waters,” Kyaw Zwa Moe said.

|5 o P -
i,

LS -

A mos‘que burns amid clashes bet;/veen Buddhist monks and
Muslims in the town of Meikhtila. (Reuters/Soe Zeya Tun)

“If they really want to have an accurate picture of the military—how they are being attacked, how many soldiers have
been killed—then they should let us in to do our work,” said Kyaw Zwa Moe, who has made both formal and informal
requests to report from the military’s side of the conflict. “As reporters, we really want to report how the soldiers are
being affected, how they feel about this war. That would be a very good story. They won't let us in.”

While the military has pressured local newspapers over their Kachin war coverage, the press has been allowed
comparative free rein to cover communal violence in the country’s western and central regions. Recent riots have



resulted in hundreds of deaths, widespread arson attacks, and massive displacement of minority Muslim
communities that have been targeted by pro-Buddhist extremist groups, often led by firebrand Buddhist monks.

Other risks have emerged, however, for expeditionary reporters. In March, a group of journalists covering the
communal riots in the central town of Meikhtila were threatened by weapon-wielding mobs. In one incident, a
Buddhist monk put a machete to an Associated Press reporter's throat, demanding that he relinquish his camera; in
another, a reporter from the Democratic Voice of Burma (DVB), an independent TV broadcaster, was mistaken for a
local Muslim and assaulted by an angry mob. Police initially stood by as the attacks occurred, but later led
journalists to a safe location on the outskirts of town, according to news reports.

“Because we are among a few media groups which have been continuously disclosing what radical Buddhist groups
did against minority Muslim people, we feel wilnerable and unsafe,” said The Irrawaddy’'s Kyaw Zwa Moe. “Before, our
'enemy' was just the regime, but now we find ourselves wilnerable to attacks from a different direction.”

Although there are currently more than 350 registered news publications, Burma’s media is concentrated heavily in
the commercial capital of Rangoon. To maintain centralized control, the previous junta refused to issue publishing
licenses to aspiring publishers in remote regions or ethnic minority hubs. The result: a yawning news gap in Burma’s
provincial areas, where a growing number of important events are breaking with the government’s allowances for
greater freedom of assembly and public protests.

“We do not have any regional papers yet, not in [the] Burmese language, not in their own ethnic languages,” said Ma
Thida, executive editor of the Rangoon-based The Independent newspaper, which specializes in ethnic issues.
“Unless we have that type of paper, we cannot say we have freedom. Otherwise we cannot hear the wices from far,
remote areas: What are they suffering? What are their needs? What is happening? We haven't a clue.”

s . _:H ¥ 'l.':-l 2 t .‘ - . b
Burmese journalists stage a protest called "Stop Killing Press" in
Rangoon. (AFP/Ye Aunt Thu)

Despite these blind spots, most Burmese journalists are optimistic about the country’s and media’s direction. At the
same time, they recognize that true press freedom will not be won without a fight. In a rare public protest, journalists
wearing black T-shirts with the slogan “Stop killing press” marched in August 2012 against a government order to
suspend two news publications for printing reports that had speculated on an impending Cabinet reshuffle.

In March 2013, two weeks after the Mol submitted its controversial draft Printing and Publishing Bill to parliament,
more than 100 journalists and editors gathered at a Rangoon hotel to issue a unified statement calling on the
government to revoke the legislation and work instead to guarantee press freedom. Three days later, parliament
announced it would delay deliberation of the bill until June, giving media personnel time to lobby parliamentarians to



wote against the legislation.

“We hawe to fight to go forward,” said Weekly Eleven columnist and publisher Than Htut Aung. “Only then can we
move ahead as a democracy.”

CPJ Senior Southeast Asia Representative Shawn W. Crispin is based in Bangkok, where he is a reporter and editor
for Asia Times Online. He is the author of the 2011 CPJ report “In Burma, Transition Neglects Press Freedom” and
the 2008 report “Burma’s Firewall Fighters.”

CPJ's Recommendations

To the Burmese government:

e Abolish or amend all laws, including the Electronics Act, the Emergency Provisions Act, and the Internet Act,
that have been applied and abused to restrict press freedom and punish journalists. Eliminate criminal
defamation provisions, in line with international conventions and declarations. Refrain from using the threat of
these laws to encourage self-censorship among reporters, bloggers, and editors.

e Scrap the Ministry of Information’s draft Printing and Publishing Bill, which aims to impose broad and vaguely
worded censorship guidelines, an arbitrary newspaper licensing regime, and possible prison sentences for
violations. Parliament should refuse to pass the current version of the law, which would curb press freedom.

e Giwe priority to the separate press law being drafted by the Myanmar Press Council, with the aim of bringing
the nation’s laws and practices in line with international standards for press freedom and freedom of
expression.

e Abolish the 12-member media monitoring committee led by the Ministry of Information and end all forms of
censorship and post-publication review of news coverage. Consider disbandment of the entire Ministry of
Information.

¢ Allow for the development of free and open broadcast media and the Internet.

To the Burmese news media:
e Strive to establish and maintain an independent identity, free of government influence.

e Expand and strengthen cooperative professional efforts. Speak with a unified wice in condemning restrictions
and intimidation of the media and in seeking legal reform.

To the United Nations:

e Maintain pressure on the government to improve the country’s human rights situation, including conditions for
press freedom.



e Push the government through UNESCO to repeal or significantly amend the draft Publishing and Printing Bill
now pending parliamentary deliberation.

To the European Union and United States:

e Predicate all future aid, development assistance, and diplomatic engagement on a credible democratic
transition, including sustained progress on press freedom conditions.

e Consider reimposing or reactivating economic and financial sanctions for official backtracking on promised
democratic reforms, including allowances for greater press freedom.

e Encourage the government to abolish all legacy laws and regulations under military rule that represent a threat
to journalists and Internet users.

e Maintain funding commitments to exile media groups until press freedom has taken genuine root in Burma.

To international Internet and technology companies:

e Predicate future investments and technological transfers on Burma demonstrating progress on press freedom
and a commitment to a free and open Internet.

e Hold dialogues with local journalists and bloggers to ensure that internationally accepted practices are in place
to protect user anonymity and security.



" 4
CP Committee to Protect Journalists
Defending Journalists Worldwide

Online and in danger in Burma

Early moves by Thein Sein to ease Internet censorship are viewed as a limited concession to press freedom, since
Burma has one of the lowest Internet penetration rates in the world. Now, planned foreign investments in mobile
infrastructure promise to expand access, but a draft telecommunications law would leave intact many of the vague
legal restrictions used to curb online freedoms in the past. By Shawn W. Crispin

Burmese citizens use an Internet café in Rangoon. The country has
one of the lowest Internet penetration rates in the world. (AFP)

When police officers first arrested Nay Phone Latt in 2008, they were initially unaware that the former activist was an
active blogger. Later that year, after interrogations in pre-trial detention, he was sentenced to 20 years in prison for
blog entries he wrote about anti-government street protests held in 2007 and for posting online a poem he wrote that
insinuated in a hidden message that then-junta leader Senior Gen. Than Shwe was “foolish with power.”

“At that time, we thought we could write whatever we wanted on our blog. There was no [Internet] censorship and no
editor. | was my own editor,” said Nay Phone Latt, who then also served as co-editor of the unsanctioned online
Burmese-language magazine Thaniwin Ainmat. “At that time, [police] didn’'t know about blogs or what a blogger was.
But after | was arrested, many bloggers stopped because of me.”

No longer. Upon his early release as part of a 2012 presidential pardon, Nay Phone Latt established the independent
Myanmar Bloggers Society and a nongovernmental organization, Myanmar ICT for Development Organization (MIDO),
which disseminates information about the Internet and holds training sessions on how to blog for the grassroots
population. MIDO is also collecting his and other Burmese bloggers’ past entries for a published book.

“In the past, nobody criticized the government and used their own names,” said Nay Phone Latt, whose previous



pseudonymous personal blog translated into English as “The City that | Have Dropped.” “Now we can see so many
people on the Internet and on Facebook who criticize the government very freely and use their true names.”

In one of Thein Sein’s first media-related reforms, the government in September 2011 began to lift censorship of the
Internet, including blocks on foreign and exile-run new sites. Because Burma has one of the lowest Internet
penetration rates in the world, with less than 1 percent of the national population online, according to the International
Telecommunication Union, the loosening was viewed widely at the time as a limited concession to press freedom.

Despite the country’s lack of connectivity, the previous military regime imposed
severe online restrictions, including heawy surweillance of public Internet cafés,
extensive blocks on critical websites and foreign-hosted email senices, and the
threat of imprisonment for posting or sending unsanctioned news, images, or
videos over the Internet. In 2007, military authorities temporarily unplugged the
Internet altogether to stifle undercover reporting of its lethal suppression of anti-
government street protests.

Now, planned foreign investments in mobile telecommunications infrastructure
promise to rapidly expand Internet access through smart phones and other
Nay Phone Latt (CPJ/Shawn mobile devices. Authorities have claimed the investments will boost mobile
Crispin) penetration rates to 50 percent by 2016, up from the current estimated level of 7
percent, according to a Ministry of Communications and Information Technology
statement released in May and cited by local media. A draft telecommunications law, which includes provisions for
governing the Internet, however, would leave intact many of the same vague legal restrictions used in the past to curb
online freedoms.

Those include the draconian 2004 Electronics Act, which allows for prison sentences of seven to 15 years for sending
over the Internet materials deemed by officials as sensitive or a threat to security. The unreformed laws have raised
concerns among journalists, rights advocates, and global technology companies about whether an expanded Internet
in Burma will be allowed to foster more online reporting, blogging, and debate—or be used by authorities to build a
more sophisticated system of government surwillance and censorship.

Online reporting and social media commentary about recent clashes between Buddhist and Muslim communities
have tested the government’s new tolerance for criticism and free expression. Ministry of Information officials told
journalist members of the Myanmar Press Council in March that new censorship guidelines included in a draft printing
and publishing law were motivated in part by monitoring and analysis of news and commentary they claimed veered
toward hate speech and incitement.

“What will happen when the Internet arrives in Myanmar? As the police state has withdrawn, always present religious
tensions have erupted with burning of homes and some murders,” Google Executive Chairman Eric Schmidt wrote on
his blog after a March visit to the country. “With popular support, the government then responded with the Army to
restore order. In the same way, we are entering a dangerous period for the Internet in Myanmar. What happens
when a religious group falsely claims damages from others ... will the Army be sent in too?”

Local journalists told CPJ they work under the assumption that government authorities monitor their email and other
online communications. All said they were uncertain about the extent of the surweillance, though some suggested
government capabilities have recently improved, citing news reports that Ministry of Information officials had received
unspecified technical computer training in Russia. Previous distributed denial-of-senice (DDOS) attacks launched
anonymously against exile-run media sites at crucial news junctures have been traced back to Russia, according to
the exile media groups affected.



In February, local and foreign journalists who regularly cover Burma received warning messages from Google that
their email accounts may have been hacked by "state-sponsored attackers." Burma-based Associated Press reporter
Aye Aye Win, Irrawaddy reporter Saw Yan Naing, and Weekly Eleven Executive Editor Nay Htun Naing—all known
for their critical news reporting—were among those who received the warnings, according to CPJ interviews.
Government spokesman Ye Htut denied that the government was behind any cyberattacks and claimed that he, too,
had received the Google warning.

KILLING PRESS

Several journalists said they believe the Burmese government
monitors their email. (CPJ/Shawn Crispin)

In other cases, officials have openly admitted their attempts to track down and punish critical bloggers. In February,
Parliament established a commission to “investigate and take actions against” pseudonymous blogger Dr. Seik
Phwa, who in one stinging local-language posting accused the legislature of “acting above the law.” It is unclear under
what law the elusive blogger, who also writes for the military-linked Myanmar Express website, would be charged if
identified.

Still, Parliament’s vigorous pursuit of an individual blogger has raised red flags across Burma'’s blogosphere. “The
government is not taking action because we are in a transition period, but most people on the Internet and using
Facebook don’t know their legal danger,” said Nay Phone Latt, referring to security-related provisions in the 2004
Electronics Act that carry penalties of imprisonment. “We have an extent of freedom of expression, but we are not
safe because rules and regulations made by the military government are still valid.”

[Reporting from Rangoon]



«

Committee to Protect Journalists
Defending Journalists Worldwide

An uneasy homecoming for Burma's exile media

The return of exiled Burmese media groups is one of the clearest signs of the country’s improved reporting
environment, but the outlets may struggle to compete as Western donors reduce funding. Furthermore, journalists are
worried about losing the editorial independence they enjoyed in exile. By Shawn W. Crispin

- -_ ]
A journalist works the radio booth of the Democratic Voice of Burma,

a media outlet run by exiles in Oslo, Norway. The outlet has recently
established a bureau in Burma. (Reuters/Wojciech Moskwa)

After spending eight years in prison for publishing an underground newspaper critical of military rule, Kyaw Zwa Moe
fled Burma in 2000 for neighboring Thailand. As an exile, he soon resumed his critical reporting with Chiang Mai-
based newsmagazine The Irrawaddy, established in 1992 by his elder brother.

Now, Kyaw Zwa Moe has one foot in Burma and another in Thailand as he leads The Irrawaddy’'s 30-strong bureau in
a nondescript townhouse in downtown Rangoon. Like other exile-run news organizations, The Irrawaddy is tentatively
winding down its foreign-based operations to build up a reporting presence inside Burma.

It is an inside-outside hedging strategy that Kyaw Zwa Moe says The Irrawaddy plans to maintain until at least 2015
to guard against a possible reversal of the current, more open environment. “If something happens, we’ll just go back
to Thailand and do what we have done for the last 20 years,” said Kyaw Zwa Moe, adding that he keeps a European
passport in case he ever needs to flee into exile again.

The return of exiled Burmese journalists and their affiliated media groups is one of the clearest signs of Burma’s
improved reporting environment. Major exile-run media groups, including The Irrawaddy, Mizzima, and the Democratic
Voice of Burma (DVB), hawe all recently established bureaus inside the country. Smaller, ethnic-based media groups,

including outlets specializing in ongoing armed conflicts in border areas, have opted to remain in exile for security
reasons.



Under direct military rule, exiled media groups filled critical gaps in the news created by extensive government
censorship; they often provided a window on the military regime’s various abuses, which were blacked out in local
media. Reporters who worked undercover for exile-run news outlets risked imprisonment if they were discovered
sending news, photos, or videos outside of the country, including over the Internet, under various laws that targeted
association with exiles.

n

Until last year's mass amnesty, 17 of DVB’s undercover reporters were behind
bars. They hawe all since been released, though only half of them have
continued their work as journalists. Some stopped reporting due to the
conditional nature of their release, including the risk of re-imprisonment for
violating any laws; others stepped down because they were unwilling to
change the style of their reporting, according to Toe Zaw Latt, DVB’s Burma
bureau chief.

Since entering the country legally, DVB has worked to adapt its
newsgathering tactics, Toe Zaw Latt said. “We are very careful at the moment.
... I's not like before, when we did shoot-and-run journalism,” said Toe Zaw
Latt, referring to the DVB’s critically acclaimed undercowver reporting of
sensitive events, including the military’s lethal crackdown on Buddhist monk-
led protests in 2007. “We are changing. Now we try to get all sides.”

Engagement with the government, however, has caused ripples in the
newsroom. Last year, a group of DVB reporters staged a strike to protest
against senior editors’ decision to hold a training session with MRTV, the
government’s mouthpiece broadcaster. At least one of DVB’s international
board members, renowned Burma expert and journalist Bertil Lintner, resigned

Publications once based in exile face
tough competition from homegrown
journals. (CPJ/Shawn Crispin)

over the affair.

Toe Zaw Latt said the incident was a “misunderstanding among our staff’ and that the training was “important for
building relations.” He denied widespread rumors among journalists that DVB and MRTV were working on a
collaborative arrangement. Good government relations, he said, were key because of the legal vacuum, including the
lack of broadcasting and media-related laws, that DVB faces in running its in-country bureau.

Certain DVB reporters, however, remain skeptical of the government’s intentions. “They are trying to divide and rule
media. ... They intentionally create problems among us,” said Hla Hla Win, a DVB journalist who served more than
two years of a 24-year prison sentence for undercover reporting before the mass amnesty. She said pressure to
present the government’s perspective in every news story had created tensions between reporters and editors.

“For my style, | report the experiences of the people and make my own decisions about how to present my news
footage,” Hla Hla Win said through a translator. “l won'’t let them control or influence my work, but 'm not sure how far
| can go in one or two years. If | don’'t have this type of freedom, maybe | will need to find another medium.”

Other exile media-affiliated journalists expressed similar fears about losing the editorial independence they enjoyed
while situated solely in exile, particularly once their foreign-based operations were permanently shuttered. “We have
more space, but it doesn’t mean we have total freedom,” said Kyaw Zwa Moe, noting that The Irrawaddy now
operates in Burma under the uncertainty of a one-year renewable license.

“In terms of reporting, of course we should be here. We have to be here to expose and ask the difficult questions,” he
said. “But there are a lot of risks as well. The problem for the media is they don’t know how far they can go. The
message is really mixed.”



Most exile-run media groups have been funded by Western government and
non-governmental donors, including the Free Voice of the Netherlands,
Sweden’s SIDA, and the U.S. Congress-funded National Endowment for
Democracy, among others. Many Western governments were keen to finance
exile media’s critical reporting while they maintained punitive economic
sanctions against the previous military regime.

Now, as those sanctions have been either lifted or suspended in favor of
political and economic engagement, Western donors have started to pull back
their funding of exile media. At the same time, sewveral donors have
encouraged exile news outlets, most of which have traditionally operated as
nonprofits, to become more commercially oriented and financially independent
from inside Burma.

t. : DVB, which is in the process of closing down the Oslo, Norway-based bureau

Hla Hia Win (CPJ/Shawn Crispin) it has used to broadcast news Via satellite into Burma since 1994, will face

difficulty competing against better-financed, politically connected local media
groups, according to Toe Zaw Latt. New, homegrown independent news journals have also cropped up in the more
free media environment.

“We can compete on our programming and production, but not on access to resources,” said Toe Zaw Latt, noting
that one state-linked broadcaster, Skynet, recently paid US$37 million for the rights to broadcast live English Premier
League football matches. “We are trying to stand on our own feet, but at the same time we want to maintain our
independence.”

Recent allowances for licensed newspapers to publish on a daily rather than weekly basis—a legacy of the previous
government’s abolished censorship regime—also represents a funding challenge. Big local newspapers, some with
links to high-ranking generals and their business associates, are driving consolidation of the industry by poaching
reporters through offers of higher pay from independent weeklies that lack the finances and permission to publish as
dailies. Licensing decisions are made solely by the government’s Central Supenisory Committee for Registration and
Distribution of Printers and Publishers.

The Irrawaddy, which publishes a monthly newsmagazine and updates daily a bilingual news website, lacks the
financial resources to publish a full-blown daily newspaper, according to Kyaw Zwa Moe. “This is a tough transition
period for the exile media,” he said, noting that The Irrawaddy’s donor funding is scheduled to expire in 2014. “After
this year, we don’t know what we’ll do. This year could be the last year for exile media.”

[Reporting from Rangoon]



Committee to Protect Journalists
330 7th Avenue, 11th Floor
New York, NY 10001

Web: www.cpj.org
Twitter: @pressfreedom
Facebook: @committeetoprotectjournalists

info@cpj.org
+212.465.1004




