
Th e 10 Tools of Online Oppressors
A special report by the Committee to Protect Journalists

Committee to Protect Journalists



 

The 10 Tools of Online Oppressors

The world’s worst online oppressors are using an array of tactics, some reflecting astonishing levels of 

sophistication, others reminiscent of old-school techniques. From China’s high-level malware attacks to Syria’s 

brute-force imprisonments, this may be only the dawn of online oppression. A CPJ special report by Danny 

O’Brien

 

A security line outside Google's Beijing office. (AP/Andy Wong)

 

Published May 2, 2011

 

SAN FRANCISCO

In reporting news from the world’s most troubled nations, journalists have made a seismic shift this year in their 

reliance on the Internet and other digital tools. Blogging, video sharing, text messaging, and live-streaming 

from cellphones brought images of popular unrest from the central square of Cairo and the main boulevard of 

Tunis to the rest of the world.

Yet the technology used to report the news has been matched in many ways by the tools used to suppress 

information. Many of the oppressors’ tactics show an increasing sophistication, from the state-supported email 

in China designed to take over journalists’ personal computers, to the carefully timed cyber-attacks on news 

websites in Belarus. Still other tools in the oppressor’s kit are as old as the press itself, including imprisonment 

of online writers in Syria, and the use of violence against bloggers in Russia.

To mark World Press Freedom Day, May 3, the Committee to Protect Journalists is examining the 10 prevailing 

strategies of online oppression worldwide and the countries that have taken the lead in their use. What is most 

surprising about these Online Oppressors is not who they are—they are all nations with long records of 

repression—but how swiftly they adapted old strategies to the online world.



In two nations we cite, Egypt and Tunisia, the regimes have changed, but their successors have not 

categorically broken with past repressive practices. The tactics of other nations—such as Iran, which employs 

sophisticated tools to destroy anti-censorship technology, and Ethiopia, which exerts monopolistic control over 

the Internet—are being watched, and emulated, by repressive regimes worldwide.

Here are the 10 prevalent tools for online oppression.

 

WEB BLOCKING

Key country: Iran

Many countries censor online news sources, using domestic Internet service providers and international 

Internet gateways to enforce website blacklists and to block citizens from using certain keywords. Since the 

disputed 2009 presidential election, however, Iran has dramatically increased the sophistication of its Web 

blocking, as well as its efforts to destroy tools that allow journalists to access or host online content. In January 

2011, the designers of Tor, a privacy and censorship circumvention tool, detected that the country’s censors 

were using new, highly advanced techniques to identify and disable anti-censorship software. In October, 

blogger Hossien Ronaghi Maleki was sentenced to 15 years imprisonment for allegedly developing such anti-

filtering software and hosting other Iranian bloggers. The government’s treatment of reporters has been among 

the worst in the world; Iran and China topped CPJ’s 2010 list of worst jailers of the press, with 34 imprisoned 

apiece. But by investing in new technology to block the Net and actively persecuting those who circumvent 

such restrictions, Iran has raised the bar worldwide. 

 

PRECISION CENSORSHIP

Key country: Belarus

Belarusian police crush an election protest as critical domestic 

websites were suddenly blocked. (AP/Sergei Grits)



Permanent filtering of popular websites often encourages users to find ways around the censor. As a result, 

many repressive regimes attack websites only at strategically vital moments. In Belarus, the online opposition 

outlet Charter 97 predicted that its site would be disabled during the December presidential election. Indeed it 

was: On Election Day, the site was taken down by a denial-of-service, or DOS, attack. A DOS attack prevents 

a website from functioning normally by overloading its host server with external communications requests. 

According to local reports, users of the Belarusian national ISP attempting to visit Charter 97 were separately 

redirected to a fake site created by an unknown party. The election, conducted without the scrutiny of critical 

outlets like Charter 97, was marred by secretive vote-counting practices, international observers said. 

Technological measures were not the only attacks on Charter 97: The site’s offices were raided on the eve of 

the election, and editors were beaten, arrested, and threatened. In September 2010, the site’s founder, Aleh 

Byabenin, was found hanged under suspicious circumstances. 

 

DENIAL OF ACCESS

Key country: Cuba

Bloggers such as Yoani Sánchez face significant technical and 

political hurdles. (Reuters/Desmon Boylan)

High-tech attacks against Internet journalists aren’t needed if access barely exists. In Cuba, government 

policies have left domestic Internet infrastructure severely restricted. Only a small fraction of the population is 

permitted to use the Internet at home, with the vast majority required to use state-controlled access points with 

identity checks, heavy surveillance, and restrictions on access to non-Cuban sites. To post or read 

independent news, online journalists go to cybercafes and use official Internet accounts that are traded on the 

black market. Those who do get around the many obstacles face other problems. Prominent bloggers such as 

Yoani Sánchez have been smeared in a medium accessible by all Cubans: state-run television. Cuba and 

Venezuela recently announced the start of a new fiber-optic cable connection between the two countries that 

promises to increase Cuba’s international connectivity. But it’s unclear whether the general public will benefit 

from connectivity improvements any time soon.  

 



INFRASTRUCTURE CONTROL

Key country: Ethiopia

Telecommunications systems in many countries are closely tied to the government, providing a powerful way to 

control new media. In Ethiopia, a state-owned telecommunications company has monopoly control over 

Internet access and fixed and mobile phone lines. Despite a management and rebranding deal with France 

Telecom in 2010, the government still owns and directs Ethio Telecom, allowing it to censor when and where it 

sees fit. OpenNet Initiative, a global academic project that monitors filtering and surveillance, says Ethiopia 

conducts “substantial” filtering of political news. This matches Ethiopia’s continuing crackdown on offline 

journalists, four of whom are imprisoned for their work, according to CPJ records. Ethiopian government control 

does not simply extend to phone lines and Internet access. The country has also invested in extensive satellite-

jamming technology to prevent citizens from receiving news from foreign sources such as the Amharic-

language services of the U.S. government-funded Voice of America and the German public broadcaster 

Deutsche Welle. 

 

ATTACKS ON EXILE-RUN SITES

Key country: Burma

Editors at Democratic Voice of Burma face repeated cyber-attacks. 

(AP/Morten Holm)

For journalists who have been run out of their own country, the Internet is a lifeline that enables them to 

continue reporting news and commentary about their homeland. But exile-run news sites still face censorship 

and obstruction, much of it perpetrated by home governments or their surrogates. Exile-run sites that cover 

news in Burma face regular denial-of-service attacks. The Thailand-based news outlet Irrawaddy, the India-

based Mizzima news agency, and Norway’s Democratic Voice of Burma have all experienced attacks that 

disabled or slowed their websites. The attacks are often timed around sensitive political milestones such as the 

anniversary of the Saffron Revolution, a 2007 monk-led, anti-government protest that was violently suppressed. 

Burmese authorities have coupled these technical attacks with brute-force repression. Exile-run news sites 



depend on undercover, in-country journalists, who surreptitiously file their reports. This undercover work comes 

with extreme risk: At least five journalists for Democratic Voice of Burma were serving lengthy prison terms for 

their work when CPJ conducted its annual worldwide survey in December 2010. 

 

MALWARE ATTACKS

Key country: China

International journalists are targeted in many ways in China. Here, 

a foreign journalist is pushed to the ground while trying to cover a 

potential protest in Beijing. (Reuters)

Harmful software can be concealed in apparently legitimate emails and sent to a journalist’s private account 

with a convincing but fake cover message. If opened by the reporter, the software will install itself on a personal 

computer and be used remotely to spy on the reporter’s other communications, steal his or her confidential 

documents, and even commandeer the computer for online attacks on other targets. Journalists reporting in 

and about China have been victims of these attacks, known as “spear-phishing,” in a pattern that strongly 

indicates the targets were chosen for their work. Attacks coincided with the 2010 Nobel Peace Prize award to 

imprisoned writer and human rights defender Liu Xiaobo, and official suppression of news reports describing 

unrest in the Middle East. Computer security experts such as those at Metalab Asia and SecDev have found 

such software is aimed specifically at reporters, dissidents, and non-governmental organizations. 

 

STATE CYBERCRIME

Key country: Tunisia under Ben Ali

Censorship of email and social networking sites was pervasive in Tunisia under Zine el-Abidine Ben Ali, as it 

has been in many repressive states. But in 2010, the Tunisian Internet Agency took the effort one step further, 



redirecting Tunisian users to fake, government-created log-in pages for Google, Yahoo, and Facebook. From 

these pages, authorities stole usernames and passwords. When Tunisian online journalists began filing reports 

on the uprising, the state used their login data to delete the material. A common tactic of criminal hackers, the 

use of fake Web pages to steal passwords is being adopted by agents and supporters of repressive regimes. 

While cybercrime tactics appear to have been abandoned with the collapse of Ben Ali’s government in January, 

the new government has not relinquished control of the Internet entirely. Within weeks, the administration 

announced it would continue to block websites that are "against decency, contain violent elements, or incite to 

hate." 

 

INTERNET KILL SWITCHES

Key country: Egypt under Mubarak

The Mubarak regime turned off the Internet to hide images and 

news of protests. (Reuters/Mohamed Abd El-Ghany)

Desperately clinging to power, President Hosni Mubarak shut down the Internet in Egypt in January 2011, 

preventing online journalists from reporting to the world, and Egyptian viewers from accessing online news 

sources. Egypt was not the first to sever its link to the Internet to restrict news coverage: Internet access in 

Burma was shut down during a revolt in 2007, and the Xinjiang region of China had either limited or no access 

during ethnic unrest in 2010. Mubarak’s crumbling government could not sustain its ban for long; online access 

returned about a week later. But the tactic of slowing or disrupting Net access has been emulated since that 

time by governments in Libya and Bahrain, which have also faced popular revolt. Despite the fall of the 

Mubarak regime, the transitional military government has shown its own repressive tendencies. In April, a 

political blogger was sentenced to three years in prison for insulting authorities. 

 



DETENTION OF BLOGGERS

Key country: Syria

Despite the spread of high-tech attacks on online journalism, arbitrary detention remains the easiest way to 

disrupt new media. Bloggers and online reporters made up nearly half of CPJ’s 2010 tally of imprisoned 

journalists. Syria remains one of the world's most dangerous places to blog due to repeated cases of short- 

and long-term detention. Ruling behind closed doors in February, a Syrian court sentenced blogger Tal al-

Mallohi to five years of imprisonment. She was 19 when first arrested in 2009. Al-Mallohi’s blog discussed 

Palestinian rights, the frustrations of Arab citizens with their governments, and what she perceived to be the 

stagnation of the Arab world. In March, online journalist Khaled Elekhetyar was detained for a week, while 

veteran blogger Ahmad Abu al-Khair was detained for the second time in two months.  

 

VIOLENCE AGAINST ONLINE JOURNALISTS

Key country: Russia

The brutal assault on blogger Oleg Kashin drew worldwide outcry. 

Here, a protest at the Russian Embassy in Kyiv. (Reuters/Gleb 

Garanich)

In countries with high rates of anti-press violence, online journalists have become the latest targets. In Russia, 

a brutal November 2010 attack left the prominent business reporter and blogger Oleg Kashin so badly injured 

he was placed in an induced coma for a time. No arrests have been made in the Moscow attack, which is 

reflective of Russia’s poor overall record in solving anti-press assaults. The attack on Kashin was the most 

recent in a string of assaults against Web journalists that include a 2009 attack on Mikhail Afanasyev, editor of 

an online magazine in Siberia, and a 2008 murder of website publisher Magomed Yevloyev in Ingushetia. 

Danny O’Brien, CPJ's San Francisco-based CPJ Internet advocacy coordinator, has worked globally as a 

journalist and activist covering technology and digital rights. He blogs at cpj.org/internet/. Follow him on 

Twitter @danny_at_cpj. 



Committee to Protect Journalists

330 7th Avenue, 11th Floor

New York, NY 10001

Web: www.cpj.org

Twitter: @pressfreedom

Facebook: @committeetoprotectjournalists

Email: info@cpj.org

Tel: 212-465-1004


