
71Falling Short: China Falters on Press Freedom

Appendix III:
Journalists Imprisoned in China

by the San Francisco-based Dui Hua Foundation, a pris-
oner advocacy group.

Hua Di, freelance
IMPRISONED: January 5, 1998

The imprisonment of Hua, a Stanford University scien-
tist and permanent resident of the United States, raised 
objections from former U.S. President Bill Clinton, Hua’s 
colleagues at Stanford University, and others. But nine 
years later, he remained in jail. 

While visiting China, Hua was arrested on allega-
tions of revealing state secrets, a charge used frequently 
against journalists who write about controversial mat-
ters. Charges are believed to stem from articles that Hua 
had written in academic journals about China’s missile 
defense system. 

On November 25, 1999, the Beijing No. 1 Intermedi-
ate People’s Court held a closed trial and sentenced Hua 
to 15 years in prison, according to the Hong Kong-based 
Information Centre for Human Rights and Democracy. 
In March 2000, the Beijing High People’s Court over-
turned Hua’s conviction and ordered that the case be 
retried. This judicial reversal was extraordinary, and it 
appeared to be a response to international pressure. But 
the decision did not mean that he was freed. 

Instead, after a retrial, the Beijing No. 1 Intermedi-
ate People’s Court issued a modified verdict, sentenc-
ing Hua to 10 years in prison in November 2000. News 
of the sentence did not break until three months later, 
when a relative gave the information to foreign corre-
spondents based in Beijing.

Hua suffers from a rare form of male breast cancer. 
Requests for his release on medical grounds have been 
denied.
 

Yue Tianxiang, Zhongguo Gongren Guancha 
IMPRISONED: January 1999 

Along with his colleagues Wang Fengshan and Guo 
Xinmin, Yue started a journal campaigning for work-
ers’ rights after they were unable to get compensation 

Chen Renjie, Ziyou Bao 
Lin Youping, Ziyou Bao
IMPRISONED: July 1983

Twenty-four years after their imprisonment in the early 
days of China’s economic reform, Chen and Lin are the 
world’s longest-serving journalists, according to CPJ re-
search. The two men, along with Chen Biling, wrote and 
published a pamphlet titled Ziyou Bao (Freedom Re-
port). They distributed only 300 copies of the pamphlet 
in the southern Chinese city of Fuzhou, Fujian province, 
in September 1982. 
	 The following July, they were arrested and accused of 
making contact with Taiwanese spy groups and publish-
ing a counterrevolutionary tract. According to official gov-
ernment records of the case, the men used “propaganda 
and incitement to encourage the overthrow of the peo-
ple’s democratic dictatorship and the socialist system.” 

In August 1983, Chen Renjie was sentenced to life 
in prison, and Lin was sentenced to death with reprieve. 
Chen Biling was sentenced to death and later executed.

Fan Yingshang, Remen Huati
CHARGED: October 16, 1995 

In 1994, Fan and Yang Jianguo printed more than 
60,000 copies of the magazine Remen Huati (Popular 
Topics). The men had allegedly purchased fake printing 
authorizations from an editor of the Journal of European 
Research at the Chinese Academy of Social Sciences, ac-
cording to official Chinese news sources. Printing autho-
rizations are a prior restraint used to curtail independent 
publishing in China. 

CPJ was unable to determine the date of Fan’s ar-
rest, but on October 16, 1995, he was indicted on charg-
es of profiteering. On January 31, 1996, the Chang’an 
District Court in Shijiazhuang City sentenced him to 13 
years in prison, with three years’ subsequent deprivation 
of political rights, for publishing and distributing illegal 
“reactionary” publications. Yang escaped arrest and was 
not prosecuted.
	 Fan’s appeal was rejected on April 11, 1996, accord-
ing to the Chinese government’s response to a query 

Compiled by the Committee to Protect Journalists as of June 15, 2007. 



Xu is serving a 13-year prison term on charges of “leak-
ing state secrets” through his academic work on military 
history and of “economic crimes” related to unauthor-
ized publishing on foreign policy issues. Some observers 
believe that his jailing may have been related to an ar-
ticle he wrote for the Hong Kong-based Yazhou Zhoukan 
(Asia Weekly) magazine revealing clandestine Chinese 
Communist Party support for a Malaysian insurgency in 
the 1950s and ’60s. 

Xu, a permanent resident of Hong Kong, was ar-
rested in Guangzhou and held incommunicado for 18 
months until his trial before the Shenzhen Intermediate 
Court. He was convicted in December 2001, and his ap-
peal to the Guangzhou Higher People’s Court was re-
jected in 2002.

According to court documents, the “state secrets” 
charges against Xu stemmed from his use of histori-
cal documents for academic research. Xu, also known 
as David Tsui, was an associate research professor at 
the Institute of Southeast Asian Studies at Zhongshan 
University in Guangzhou. In 1992, he photocopied four 
books published in the 1950s about China’s role in the 
Korean War; he then sent the photocopies to a colleague 
in South Korea. The verdict stated that the Security Com-
mittee of the People’s Liberation Army of Guangzhou 
later determined that the books had not been declassi-
fied 40 years after being labeled “top secret.” After his 
arrest, St. Antony’s College at Oxford University, where 
Xu earned his doctorate and wrote his dissertation on 
the Korean War, became active in researching his case 
and calling for his release.

Xu was also co-founder and editor of the Hong 
Kong-based academic journal Zhongguo Shehui Kexue 
Jikan (China Social Sciences Quarterly). The “economic 
crimes” with which he was charged were related to the 
“illegal publication” of more than 60,000 copies of 25 
books and periodicals, including several about Chinese 
politics and Beijing’s relations with Taiwan.

Xu was arrested just days before an article appeared 
in the June 26, 2000, issue of Yazhou Zhoukan in which 
he accused the Chinese Communist Party of hypocrisy 
by condemning other countries for interfering in its in-
ternal affairs by criticizing its human rights record. 

Xu began his sentence in Dongguan Prison, outside 
of Guangzhou, but was later transferred to Guangzhou 
Prison, where it is easier for his family to visit him. He has 
been spared hard labor and is allowed to read, research, 
and teach English in prison, according to the U.S.-based 
Dui Hua Foundation, a prisoner advocacy group. He suf-
fers from high blood pressure and diabetes. 

In 2006, Xu’s family members were informed that 
he had received a nine-month reduction in his sentence, 

Committee to Protect Journalists72

from the Tianshui City Transport Agency (TCTA) follow-
ing their dismissal by the agency in 1995. The first issue 
of Zhongguo Gongren Guancha (China Labor Watch) 
exposed extensive corruption among TCTA officials, ac-
cording to international media reports. Only two issues 
were ever published.

On July 5, 1999, the Tianshui People’s Intermediate 
Court in Gansu province sentenced Yue to 10 years in 
prison on charges of “subverting state authority,” ac-
cording to the Hong Kong-based Information Centre for 
Human Rights and Democracy. Wang and Guo were sen-
tenced to two years each and have since been released. 
All three men reportedly belonged to the outlawed China 
Democracy Party, a dissident group, and were forming 
an organization to protect the rights of laid-off workers. 

In 2006, the U.S.-based Dui Hua Foundation, a pris-
oner advocacy group, reported that Yue’s sentence was 
reduced to nine years in March 2005. He turned 50 in 
Lanzhou Prison in December 2006.

Wu Yilong, Zaiye Dang 
IMPRISONED: April 26, 1999
Mao Qingxiang, Zaiye Dang 

IMPRISONED: June 1999

Wu and Mao, both organizers for the banned China De-
mocracy Party (CDP), were detained in the run-up to the 
10-year anniversary of the military crackdown on dem-
onstrators at Tiananmen Square. A few months later, 
authorities detained two more leading CDP activists, 
Zhu Yufu and Xu Guang. The four were later convicted 
of subversion for, among other things, establishing a 
magazine called Zaiye Dang (Opposition Party) and cir-
culating pro-democracy writings online. 

On October 25, 1999, the Hangzhou Intermediate 
People’s Court in Zhejiang province conducted what 
The New York Times called a “sham trial.” On Novem-
ber 9, Wu was sentenced to 11 years in prison, Mao to 
eight; in each case, a three-year suspension of political 
rights follows their imprisonment. Xu received a five-year 
sentence and was later released. Zhu was sentenced to 
seven years. After his release in September 2006, Zhu 
told journalists that he had been abused and deprived 
of sleep while in prison. 

“The guards would tell three or four criminals to 
beat me, saying it was a private matter between prison-
ers,” Zhu told The Associated Press.

Xu Zerong (David Tsui), freelance
IMPRISONED: June 24, 2000



73Falling Short: China Falters on Press Freedom

according to Dui Hua. Based on that information, he 
would be scheduled for release in 2012. 

Yang Zili, Yangzi de Sixiang Jiayuan 
Xu Wei, Xiaofei Ribao 
Jin Haike, freelance

Zhang Honghai, freelance
IMPRISONED: March 13, 2001

The four members of an informal discussion group 
called Xin Qingnian Xuehui (New Youth Study Group) 
were detained and accused of “subverting state author-
ity.” Prosecutors cited online articles and essays on po-
litical and social reform as proof of their intent to over-
throw the Chinese Communist Party leadership. 

Yang, Xu, Jin, and Zhang were charged with subver-
sion on April 20, 2001. More than two years later, on 
May 29, 2003, the Beijing No. 1 Intermediate People’s 
Court sentenced Xu and Jin to 10 years in prison, Yang 
and Zhang to eight years. Each of the sentences is to be 
followed by two years’ deprivation of political rights. 

At the time of their arrest, the four men were all stu-
dents or recent university graduates who gathered occa-
sionally to discuss politics and reform with four others, 
including an informant for the Ministry of State Security. 
The most prominent in the group, Yang, posted his own 
opinion pieces and reports by the others on topics such 
as rural poverty and village elections, along with essays 
advocating democratic reform, on the popular Web site 
Yangzi de Sixiang Jiayuan (Yangzi’s Garden of Ideas). 

Xu was a reporter at Xiaofei Ribao (Consumer’s Dai-
ly). Public security agents pressured the newspaper to 
fire him before his arrest, a friend, Wang Ying, reported 
online.

The court cited a handful of articles, including Jin’s 
“Be a New Citizen, Reform China” and Yang’s “Choose 
Liberalism,” in the verdict against them. In November 
2003, the Beijing Higher People’s Court rejected their 
appeal without hearing defense witnesses. Three of the 
witnesses who testified against them at trial were fellow 
members of the group who sought later to retract their 
testimonies. 

Yang, Xu, and Jin are being held at Beijing’s No. 2 
Prison. Yang’s wife, Lu Kun, who was detained and ques-
tioned along with her husband but later released, told re-
porters in 2005 that she was unable to visit him for four 
years after he was first imprisoned. Zhang, who initially 
suffered from ill health in detention, is jailed at Lishui 
Prison in Zhejiang province, where he makes sweaters, 
his brother told CPJ.

Tao Haidong, freelance
IMPRISONED: July 9, 2002

Tao, an Internet essayist and pro-democracy activist, 
was arrested in Urumqi, capital of the Xinjiang Uighur 
Autonomous Region (XUAR), and charged with “in-
citing subversion of state authority.” According to the 
Minzhu Luntan (Democracy Forum) Web site, which 
had published Tao’s articles, his writing focused on po-
litical and legal reform. In one essay, titled “Strategies 
for China’s Social Reforms,” he wrote that “the Chinese 
Communist Party and democracy activists throughout 
society should unite to push forward China’s freedom 
and democratic development or else stand condemned 
through the ages.”

Previously, in 1999, Tao was sentenced to three years 
of “re-education through labor” in Xi’an, Shaanxi prov-
ince, according to the New York-based advocacy group 
Human Rights in China. The sentence was in connection 
with his essays and his work on a book titled Xin Renlei 
Shexiang (Imaginings of a New Human Race). After his 
early release in 2001, Tao began writing and posting ar-
ticles on various domestic and overseas Web sites.

In January 2003, the Urumqi Intermediate Court 
sentenced Tao to seven years in prison. His subsequent 
appeal to the XUAR Higher Court was rejected.

Zhang Wei, Shishi Zixun and Redian Jiyao
IMPRISONED: July 19, 2002

Zhang was arrested and charged with illegal publishing 
after producing and selling two underground newspa-
pers in Chongqing, central China. According to an ac-
count published on the Web site of the Chongqing Press 
and Publishing Administration, a provincial government 
body that oversees all local publications, beginning in 
April 2001, Zhang edited two newspapers, Shishi Zixun 
(Current Events) and Redian Jiyao (Summary of the 
Main Points), which included articles and graphics he 
had downloaded from the Internet. 

Two of Zhang’s business associates, Zuo Shangwen 
and Ou Yan, were also arrested in July 2002 and indicted 
for their involvement with the publications. Zuo printed 
the publications in neighboring Sichuan province, while 
Ou managed the publications’ finances. At the time of 
their arrest, police confiscated 9,700 copies of Shishi 
Zixun.

The official account of the arrests stated that the 
two publications had “flooded” Chongqing’s publishing 
market. The government declared that “the political ru-
mors, shocking ‘military reports,’ and other articles in 



Committee to Protect Journalists74

these illegal publications misled the public, poisoned 
the youth, negatively influenced society, and sparked 
public indignation.” Zhang, Zuo, and Ou printed more 
than 1.5 million copies of the publications and sold them 
in Chongqing, Chengdu, and other cities.

On December 25, 2002, the Yuzhong District Court 
in Chongqing sentenced Zhang to six years in prison 
and fined him 100,000 yuan (US$13,000), the amount 
that police said he had earned in profits from the pub-
lications. Zuo was sentenced to five years and fined 
50,000 yuan (US$6,500), while Ou received a two-year 
sentence. 

Abdulghani Memetemin
East Turkistan Information Center

IMPRISONED: July 26, 2002 

Memetemin, a writer, teacher, and translator who had 
actively advocated for the Uighur ethnic group in the 
northwestern Xinjiang Uighur Autonomous Region, was 
detained in Kashgar, a city in Xinjiang, on charges of 
“leaking state secrets.”

In June 2003, the Kashgar Intermediate People’s 
Court sentenced him to nine years in prison, plus a 
three-year suspension of political rights. Radio Free Asia 
provided CPJ with court documents listing 18 specific 
counts against Memetemin, including translating state 
news articles into Chinese from Uighur; forwarding of-
ficial speeches to the Munich-based East Turkistan Infor-
mation Center (ETIC), a news outlet that advocates for 
an independent state for the Uighur ethnic group; and 
conducting original reporting for the center. The court 
also accused him of recruiting additional reporters for 
ETIC, which is banned in China. 

Memetemin did not have legal representation at his 
trial. 

Huang Jinqiu, Boxun News
IMPRISONED: September 13, 2003

 
Huang, a columnist for the U.S.-based, citizen-journalist 
Web site Boxun News, was arrested in Jiangsu province. 
Huang’s family was not officially notified of his arrest for 
more than three months. On September 27, 2004, the 
Changzhou Intermediate People’s Court sentenced him 
to 12 years in prison on charges of “subversion of state 
power,” plus four years’ deprivation of political rights. 
The sentence was unusually harsh and appeared linked 
to Huang’s intention to form an opposition party. 

Huang worked as a writer and editor in his native 

Shandong province, as well as in Guangdong province, 
before leaving China in 2000 to study journalism at the 
Central Academy of Art in Malaysia. While overseas, 
Huang began writing political commentary for Boxun 
News under the pen name Qing Shuijun. He also wrote 
articles on arts and entertainment under the name 
Huang Jin. Huang’s writings reportedly caught the at-
tention of the government in 2001. According to Boxun 
News, Huang told a friend that authorities had contact-
ed his family to warn them about his writing. 

In January 2003, Huang wrote in his online column 
that he intended to form a new opposition party, the Chi-
na Patriot Democracy Party. When he returned to China 
in August 2003, he eluded public security agents just 
long enough to visit his family in Shandong province. In 
the last article he posted on Boxun News, titled “Me and 
My Public Security Friends,” Huang described being fol-
lowed and harassed by security agents. 

Huang’s appeal was rejected in December 2004. 
His lawyer told CPJ in early 2005 that the journalist had 
been mistreated in prison and was in poor health. In late 
2006, Huang’s family told Boxun News that his health 
appeared to have improved.  

Kong Youping, freelance
IMPRISONED: December 13, 2003 

Kong, an essayist and poet, was arrested in Anshan, 
Liaoning province. A former trade union official, he 
had written online articles that supported democratic 
reforms, appealed for the release of then-imprisoned 
Internet writer Liu Di, and called for a reversal of the 
government’s “counterrevolutionary” ruling on the pro-
democracy demonstrations of 1989. 

Kong’s essays included an appeal to democracy ac-
tivists in China that stated, “In order to work well for 
democracy, we need a well-organized, strong, powerful, 
and effective organization. Otherwise, a mainland de-
mocracy movement will accomplish nothing.” Several 
of his articles and poems were posted on the Minzhu 
Luntan (Democracy Forum) Web site.

In 1998, Kong served time in prison after he became 
a member of the Liaoning province branch of the op-
position China Democracy Party (CDP). In 2004, he 
was tried on subversion charges along with codefen-
dant Ning Xianhua, who, according to the U.S. advocacy 
organization Human Rights in China and court docu-
ments obtained by the San Francisco-based Dui Hua 
Foundation, was accused of being the vice chairman of 
the CDP branch in Liaoning. On September 16, 2004, 
the Shenyang Intermediate People’s Court sentenced 



75Falling Short: China Falters on Press Freedom

Kong to 15 years in prison, plus four years’ deprivation of 
political rights. Ning received a 12-year sentence. Kong’s 
family has never seen the verdict in the case, according 
to CPJ sources in China.

Kong suffers from hypertension and is imprisoned 
in the city of Lingyuan far from his family, making visits 
difficult. In a letter written to his family from prison, Kong 
said that his sentence had been reduced to 10 years on 
appeal, but that information could not be confirmed.

Yu Huafeng, Nanfang Dushi Bao
IMPRISONED: January 2004

Yu, deputy editor-in-chief and general manager of Nan-
fang Dushi Bao (Southern Metropolis News), and Li 
Minying, the newspaper’s former editor, were detained 
less than a month after the newspaper published an arti-
cle about a suspected SARS case in Guangzhou, the first 
case reported since the epidemic ended in July 2003. 
Their imprisonment was followed in March 2004 by the 
jailing of former editor-in-chief Cheng Yizhong, who was 
held for five months. Li was released from prison in Feb-
ruary 2007, but Yu remains behind bars.

The arrests appeared to be a part of a crackdown on 
the newspaper, which had become popular for its aggres-
sive investigative reporting on social issues and wrongdo-
ing by local officials. The paper broke news that a young 
graphic designer, Sun Zhigang, was beaten to death in 
March 2003 while being held in police custody in Guang-
zhou. The public outcry over Sun’s death led to the ar-
rest of several local government and police officials, along 
with a change in national laws on detention.

On March 19, 2004, the Dongshan District Court in 
Guangzhou sentenced Yu to 12 years in prison on cor-
ruption charges. According to the official Xinhua News 
Agency, Yu was convicted of embezzling 580,000 yuan 
(US$76,000) and distributing the money to members of 
the paper’s editorial committee. The court also accused 
Yu of paying Li a total of 800,000 yuan (US$104,000) 
in bribes while Li was editor of Nanfang Dushi Bao. Yu’s 
sentence was reduced to eight years on appeal in 2004, 
and by a further year in 2007.  

Both men maintained that the money was acquired 
legally and was distributed in routine bonus payments 
to the staff. Chinese journalists familiar with the case 
have told CPJ that evidence presented in court did not 
support the corruption charges. 

In 2005, Cheng was named the recipient of the 2005 
UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize. 
He was not permitted to attend, but in his acceptance 
statement he asked to share the honor with Li and Yu, 

whose suffering, Cheng said, was “the shame of all of 
China.” Later that year, more than 2,000 journalists in 
China signed an open letter to the Guangdong High 
People’s Court appealing for the release of Yu and Li. 
Observers could remember no precedent for this show 
of support. 

Yu’s wife told CPJ that she travels monthly to Beijing 
to petition for the release of her husband. 

Zhao Yan, The New York Times
IMPRISONED: September 17, 2004

Zhao, a news researcher in the Beijing bureau of The 
New York Times and a former investigative reporter for 
the Beijing-based China Reform magazine, was detained 
in Shanghai less than two weeks after the Times ran an 
article correctly predicting the retirement of President Ji-
ang Zemin from his final leadership post. 

Zhao was held under suspicion of “providing state 
secrets to foreigners,” a charge that denied him access 
to a lawyer for nine months after his initial detention, 
prolonged his pretrial detention, and cloaked his case 
in official secrecy. Leaked state security documents con-
firmed that Zhao was detained in connection with the 
September 7, 2004, article on Jiang’s retirement, but 
indicated that the sparse evidence against him com-
prised only a brief handwritten note taken through un-
known means from the Beijing office of the Times. A 
fraud charge was added in April 2005. After a series of 
delays, Zhao was tried in June 2006 in closed proceed-
ings, during which he was not permitted to call defense 
witnesses.

On August 25, 2006, the Beijing No. 2 Intermediate 
People’s Court convicted Zhao of fraud charges. But in 
a very rare move for criminal cases brought to trial in 
China, the court acquitted him of the more serious state 
secrets charges due to “insufficient evidence.” Zhao was 
sentenced to three years in prison.

The fraud charge stemmed from an accusation 
that Zhao took 20,000 yuan (US$2,600) from a local 
official with the promise of helping to obtain his re-
lease from a work camp in 2001. Zhao was known as 
an aggressive investigative reporter and activist before 
joining the Times. Sources familiar with the situation 
told CPJ that the fraud allegation against him was un-
substantiated.

Zhao’s detention fueled an international outcry, 
and the issue was raised with high-ranking U.S. officials 
in talks with Chinese counterparts. The state secrets 
charge against Zhao was briefly dropped ahead of Chi-
nese President Hu Jintao’s April 2006 visit to the White 



Committee to Protect Journalists76

House, prompting speculation that he would soon be 
released from prison. But all charges were reinstated af-
ter Hu’s visit. 

After his sentencing, Zhao’s lawyers petitioned for a 
fully open appeal hearing with the right to call defense 
witnesses, something denied him at trial. But authorities 
denied this request as well, and rejected Zhao’s appeal af-
ter reviewing it behind closed doors in November 2006. 

Zhao is due to be released from prison in Septem-
ber 2007.

Shi Tao, freelance
IMPRISONED: November 24, 2004

Shi, the former editorial director at the Changsha-based 
newspaper Dangdai Shang Bao (Contemporary Busi-
ness News), was detained near his home in Taiyuan, 
Shanxi province. 

He was formally arrested and charged with “provid-
ing state secrets to foreigners” for sending an e-mail on 
his Yahoo account to the U.S.-based editor of the Web 
site Minzhu Luntan (Democracy Forum). In the anony-
mous e-mail sent several months before his arrest, Shi 
transcribed his notes taken from local propaganda de-
partment instructions to his newspaper, which included 
directives on coverage of the banned religious move-
ment Falun Gong and the upcoming 15th anniversary of 
the military crackdown on demonstrators at Tiananmen 
Square. The official Xinhua News Agency reported that 
the government later certified the contents of the e-mail 
as classified.

On April 27, 2005, the Changsha Intermediate 
People’s Court found Shi guilty and sentenced him to a 
10-year prison term. In June, the Hunan Province High 
People’s Court rejected his appeal without granting a 
hearing.

Court documents in the case revealed that Yahoo 
had supplied information to Chinese authorities that 
helped identify Shi as the sender of the e-mail. Yahoo’s 
participation in the identification of Shi raised questions 
about the role that international Internet companies are 
playing in the repression of online speech in China and 
elsewhere. 

In November 2005, CPJ honored Shi in absentia with 
its annual International Press Freedom Award for his 
courage in defending the ideals of free expression. Shi’s 
mother, Gao Qinsheng, was invited to attend the cere-
mony in New York but declined the invitation after police 
told her that her son’s conditions in high-security Chisan 
Prison would improve if she stayed home. Instead, Shi’s 
conditions stayed the same through 2006. He was forced 

to work cutting and polishing gems, he lost weight, and 
he was not allowed to read newspapers or write. 

Zheng Yichun, freelance 
IMPRISONED: December 3, 2004

Zheng, a former professor, was a regular contributor to 
overseas online news outlets, including the U.S.-based 
Web site Dajiyuan (Epoch Times), which is affiliated with 
the banned Falun Gong movement. Zheng wrote a se-
ries of editorials that directly criticized the Communist 
Party and its control of the media. 

Because of police warnings, Zheng’s family remained 
silent about his detention in Yingkou, Liaoning province, 
until state media reported that he had been arrested on 
suspicion of inciting subversion. Zheng was initially tried 
by the Yingkou Intermediate People’s Court on April 26, 
2005. No verdict was announced, and on July 21 he was 
tried again on the same charges. As in the April 26 trial, 
proceedings lasted just three hours. Though officially 
“open” to the public, the courtroom was closed to all 
observers except close family members and government 
officials. Zheng’s supporters and a journalist were pre-
vented from entering, according to a local source. 

Prosecutors cited dozens of articles written by the 
journalist, and listed the titles of several essays in which 
he called for political reform, increased capitalism in Chi-
na, and an end to the practice of imprisoning writers.

On September 20, the court sentenced Zheng to 
seven years in prison, to be followed by three years’ de-
privation of political rights. 

Sources familiar with the case believe that Zheng’s 
harsh sentence may be linked to Chinese leaders’ objec-
tions to the Dajiyuan series “Nine Commentaries on the 
Communist Party,” which called the Chinese Commu-
nist Party an “evil cult” with a “history of killings” and 
predicted its demise. 

Zheng is diabetic, and his health suffered a decline 
after his imprisonment. After his first appeal was reject-
ed, he intended to pursue an appeal in a higher court, 
but his defense lawyer, Gao Zhisheng, was himself ar-
rested in August 2006. Zheng’s family has been unable 
to find another lawyer willing to take the case. 

Zhang Lin, freelance
IMPRISONED: January 29, 2005

A freelance writer and political essayist who made a liv-
ing by writing for banned overseas Web sites, Zhang was 
convicted of “inciting subversion of state authority” and 



77Falling Short: China Falters on Press Freedom

misrepresenting national officials in his articles and in a 
radio interview. 

Zhang, who spent years in jail in the 1990s for his 
pro-democracy activism and for organizing a labor 
union, was detained at a train station near his home in 
Bengbu, in central China’s Anhui province. Police ap-
prehended him as he was returning from Beijing, where 
he had traveled to mourn the death of ousted Commu-
nist Party leader Zhao Ziyang. He was initially accused 
of “disturbing public order,” but police formally arrested 
him on charges of inciting subversion after confiscating 
the computer he was using.

The Bengbu Intermediate People’s Court tried him 
on June 21, 2005, in proceedings that lasted five hours, 
his lawyer, Mo Shaoping, told CPJ. The defense argued 
that the six articles and one interview cited by the prose-
cution were protected free expression. Zhang’s wife told 
reporters that his imprisonment was also connected to 
essays he wrote about protests by unemployed workers 
and official scandals. On July 28, 2005, the court con-
victed Zhang and sentenced him to five years in prison.

For 28 days in September 2005, Zhang waged a hun-
ger strike to protest his unjust sentence and the harsh 
conditions at the Bengbu No. 1 Detention Center. Of-
ficials there subjected him to long hours of forced labor 
making Christmas ornaments and refused to allow him 
to read newspapers or other material, according to his 
lawyer. During his hunger strike, he was fed through his 
nose, and was hospitalized briefly before returning to 
the detention center.

Zhang’s appeals were rejected without a hear-
ing, and he was moved to a prison in Anhui province. 
Zhang’s wife told CPJ that his health has suffered during 
his imprisonment. They have a young daughter.

Li Changqing, Fuzhou Ribao
IMPRISONED: February 2005

Li, deputy news director of Fuzhou Ribao (Fuzhou Daily), 
was arrested in southern China’s Fujian province in con-
nection with an investigation of whistleblower Huang 
Jingao, a local Communist Party official who wrote an 
open letter to the state-run People’s Daily in 2004 de-
nouncing corruption among local officials. 

Huang won public support after describing death 
threats that he said forced him to wear a bulletproof 
vest. But in November 2005, he was convicted of ac-
cepting bribes and sentenced to life in prison. Support-
ers said that the charges against Huang were politically 
motivated. 

Li was initially accused of inciting subversion. He 

told his lawyer that he was tortured in detention, and 
interrogated repeatedly about his defense of Huang in 
newspaper and online articles. 

The unexplained subversion charge was later 
dropped, and Li was formally accused of “deliberately 
fabricating and spreading alarmist information.” The 
new charge was related to an October 13, 2004, report in 
the U.S.-based Chinese-language Web site Boxun News 
reporting an outbreak of dengue fever, a viral mosquito-
borne disease, in Fuzhou.

The author, identified by his lawyer as Li, anony-
mously reported more than 20 cases, according to Box-
un News. In seeking to confirm the information, the Web 
site did its own research, and updated the story to reflect 
100 cases.

Li was tried in Fuzhou on January 19, 2006. On 
January 24, the Gulou District Court convicted Li and 
sentenced him to three years in prison. His appeal was 
rejected.

Ching Cheong, The Straits Times
IMPRISONED: April 22, 2005

Ching, a veteran Hong Kong reporter who was the China 
correspondent for the Singapore daily The Straits Times, 
was detained in Guangzhou while attempting to meet 
with a source to obtain transcripts of interviews with 
the late ousted leader Zhao Ziyang. He was held under 
house arrest in Beijing without access to a lawyer or his 
family until a formal arrest order, on espionage charges, 
was issued in August 2005.

Official Xinhua News Agency reports in 2005 ac-
cused Ching of collecting millions of Hong Kong dollars 
to spy for Taiwan. Specific charges against him were not 
made clear until after his closed hearing in Beijing on 
August 15, 2006. On August 31, the Beijing No. 2 Inter-
mediate People’s Court convicted Ching of espionage 
and sentenced him to five years in prison, plus an ad-
ditional year’s deprivation of political rights.

The verdict in the case later appeared online and 
was published by several Hong Kong newspapers. The 
document accused Ching of accepting around 300,000 
Hong Kong dollars (not “millions” as first reported by 
Xinhua) in fees to submit classified reports on political 
affairs, economics, and international relations for a Tai-
wan-based organization called the Foundation on Inter-
national and Cross-Strait Studies, which authorities said 
was a cover for a Taiwan intelligence organization. Pros-
ecutors said that Ching had met two representatives 
from the organization at a current events conference, 
and had done research for them.



Committee to Protect Journalists78

In his defense, Ching argued that he had no knowl-
edge that the organization was a front for Taiwan intel-
ligence—a charge the foundation itself has strongly de-
nied—and that he had provided no state secrets. Ching’s 
appeal was rejected in November 2006.

Ching suffers from heart disease and ulcers, and his 
family is appealing for his release on medical grounds. 
At his family’s request, he was transferred to a prison in 
Guangzhou. 

Li Yuanlong, Bijie Ribao
IMPRISONED: September 2005

Li, a reporter for the news daily Bijie Ribao in Guizhou 
province, was tried on charges of “inciting subversion of 
state authority” for online articles criticizing the Chinese 
Communist Party. The five-hour hearing was held on 
May 11, 2006. The following July, the Bijie Intermediate 
People’s Court sentenced him to two years in prison.

Li’s articles about poverty and unemployment in 
his home province angered local officials, according to 
the U.S.-based advocacy group Human Rights in Chi-
na. He told his lawyer that he had become increasingly 
frustrated with the “lies and clichés” he was writing for 
his state-controlled newspaper, and felt that it was his 
responsibility as a reporter to expose injustice and in-
equality. Li began writing articles that were very critical 
of Chinese Communist Party and local government ac-
tions. He then posted them, under the name Ye Lang 
(Night Wolf), on the banned U.S.-based Web sites Boxun 
News, Dajiyuan (Epoch Times), Yi Bao (ChinaEWeekly), 
and New Century Net.

Li is expected to be released from prison in Septem-
ber 2007. 

Yang Tongyan (Yang Tianshui), freelance
IMPRISONED: December 23, 2005

Yang, commonly known by his pen name, Yang Tians-
hui, was detained along with a friend in Nanjing, eastern 
China. He was tried on charges of “subverting state au-
thority” and on May 17, 2006, the Zhenjiang Intermedi-
ate People’s Court sentenced him to 12 years in prison. 

Yang is a well-known writer and a member of the 
Independent Chinese PEN Center. He was a frequent 
contributor to U.S.-based Web sites banned in China, 
including Boxun News and Daijiyuan (Epoch Times). He 
often wrote critically about the ruling Communist Party, 
and he advocated the release of Internet writers Zheng 
Yichun and Zhang Lin.

According to the verdict in Yang’s case, which was 
translated into English by the San Francisco-based Dui 
Hua Foundation, the harsh sentence against him was 
related to a fictitious online election, established by over-
seas Chinese citizens, for a “democratic Chinese transi-
tional government.” Yang’s colleagues say that without 
his prior knowledge, he was elected “secretariat” of the 
fictional government. 

Yang later wrote an article in Daijiyuan in support of 
the model. 

Prosecutors also accused Yang of transferring mon-
ey from overseas to Wang Wenjiang, who had been con-
victed of endangering state security. Yang’s defense law-
yer argued that this money was humanitarian assistance 
to the family of a jailed dissident and did not constitute 
a criminal act. 

Yang had previously spent 10 years in prison for his 
opposition to the military crackdown on demonstrators 
at Tiananmen Square in 1989. Believing that the recent 
proceedings against him were fundamentally unjust, he 
did not appeal. 

Yang has been suffering from health problems as a 
result of ill treatment in prison, his sister told the Hong 
Kong-based Apple Daily newspaper.

Guo Qizhen, freelance
IMPRISONED: May 12, 2006

Guo was detained as he prepared to join a rolling hunger 
strike led by Gao Zhisheng, the lawyer for imprisoned In-
ternet journalist Zheng Yichun. (The lawyer was himself 
jailed in August 2006.) Guo was formally charged with 
offenses related to his prolific writing for the U.S.-based 
Chinese-language Web sites Minzhu Luntan (Democ-
racy Forum) and Daijiyuan (Epoch Times). 

The Cangzhou Intermediate People’s Court tried 
Guo on charges of “inciting subversion of state author-
ity” on September 12, 2006. He was convicted and sen-
tenced to four years in prison, plus an additional two 
years’ deprivation of political rights. 

In its opinion presented to the prosecutor on June 
16, the Cangzhou Public Security Bureau cited several 
online essays as proof of Guo’s crimes, including one 
titled “Letting Some of the People First Get Rich While 
Others Cannot Make a Living,” in which he accused 
the Communist Party government of using its policies 
to support an “autocratic” and “despotic” regime. Guo 
was outspokenly critical of corruption and widespread 
poverty in the country.

In his defense, Guo argued that his criticism of the Com-
munist Party was protected by the Chinese constitution. He 



79Falling Short: China Falters on Press Freedom

has appealed his sentence. Guo is married and has a son.

Zhang Jianhong, freelance
IMPRISONED: September 6, 2006

The founder and editor of the popular news and liter-
ary Web site Aiqinhai (Aegean Sea) was taken from his 
home in Ningbo, in eastern China’s Zhejiang province. 

In March 2007, the Ningbo Intermediate People’s 
Court found Zhang guilty of writing 60 articles that 
“slandered the government and China’s social system 
to vent his discontent with the government,” according 
to the official Xinhua News Agency. He was sentenced to 
a prison term of six years for the crime of “inciting sub-
version of state authority,” to be followed by one year’s 
deprivation of political rights. 

Zhang was an author, screenwriter, and reporter who 
served one and a half years of “re-education through la-
bor” in 1989 on counter-revolutionary charges for his 
writing in support of protesters. He was dismissed from 
a position with the local writers association and began 
working as a freelance writer.

In March 2006, his Web site Aiqinhai was shut 
down for the unauthorized posting of international and 
domestic news. Zhang had also been a recent contribu-
tor to several U.S.-based Chinese-language Web sites, 
including Boxun News, the pro-democracy forum Min-
zhu Luntan, and Dajiyuan (Epoch Times).

The journalist had written commentary calling for po-
litical reform in China and had reported on allegations that 
the Chinese government illegally procured organs from 
living prisoners. An editorial he wrote two days before his 
detention called attention to international organizations’ 
criticism of the government’s human rights record and, 
in particular, the poor treatment of journalists and their 
sources two years before the start of the Olympics. Zhang 
referred to the situation as “Olympicgate.” 

Sun Lin (Jie Mu), Boxun News
IMPRISONED: May 30, 2007

Police arrested Sun and his wife, He Fang, at their Nan-
jing home after the reporter angered authorities with his 
online video, audio, and written news reports. Following 
their arrest, police accused Sun (known by his pen name 
Jie Mu) of illegally possessing weapons and heading a 
criminal gang.

Sun began reporting for the U.S.-based, Chinese-
language Boxun News in September 2006, the Web 
site’s founder, Watson Meng, told CPJ. He had recently 
reported on crime and public protests. 

In online videos and audio recordings, Sun had doc-
umented apparent police harassment related to his work 
as a reporter. On March 21, police came to his house in 
Nanjing to warn him to stop reporting. They said that he 
was working for an illegal news organization and did not 
have an officially issued press card. Boxun, which posted 
a video of the police visit, is based in North Carolina and 
posts news from citizen contributors in China. The site 
is banned in China, and domestic access is blocked.

In one of his most recent reports, from Tiananmen 
Square on May 25, Sun and fellow reporter Guang Yuan 
discussed Boxun’s unsuccessful effort to gain accredita-
tion to cover the 2008 Olympic Games in Beijing. 

On May 29, police raided the restaurant run by his 
wife, He, and arrested more than 20 people, mostly 
employees of the restaurant, Boxun reported. Sun in-
terviewed 10 of them after their release. Plainclothes 
police seized Sun and He at their home at 7 p.m. the 
following day. 

After the May 30 detention, the official Nanjing Dai-
ly reported that Sun was accused of heading a criminal 
gang that had extorted money from taxi drivers, and that 
police recovered guns and ammunition from his home. 
The official report did not mention Sun’s wife. Sun and 
He have a young daughter.


