DangerousAssignments

covering the global press freedom struggle

Spring | Summer 2006 WWW.Cpj.org

- ’-- -

AR 3B SRR B

China’s Hidden Unrest

Protests against land grabs and graft are roiling the countryside.

As Beijing crushes dissent, it silences the press ...

Critics or Traitors in Ethiopia?

Exploiting the Prophet Cartoons



CONTENTS

Dangerous Assignments Spring|Summer 2006

Committee to Protect Journalists
Executive Director: Ann Cooper
Deputy Director: Joel Simon

Dangerous Assignments
Editorial Director: Bill Sweeney
Senior Editor: Robert Mahoney
Designer: Virginia Anstett
Printer: Photo Arts Limited
Proofreader: Joe Sullivan

Committee to Protect Journalists
Board of Directors

Honorary Co-Chairmen:
Walter Cronkite
Terry Anderson

Chairman: Paul E. Steiger

Andrew Alexander, Franz Allina,
Christiane Amanpour, Dean Baquet,
Tom Brokaw, Josh Friedman, Anne
Garrels, James C. Goodale, Cheryl
Gould, Charlayne Hunter-Gault, Gwen
Ifill, Steven L. Isenberg, Jane Kramer,
David Laventhol, Anthony Lewis,
David Marash, Kati Marton, Michael
Massing, Geraldine Fabrikant Metz,
Victor Navasky, Andres Oppenheimer,
Burl Osborne, Charles L. Overby,
Clarence Page, Norman Pearlstine,
Erwin Potts, Dan Rather, Gene Roberts,
Sandra Mims Rowe, John Seigenthaler,
Paul C. Tash, and Mark Whitaker

Published by the Committee to
Protect Journalists, 330 Seventh
Avenue, 11th Floor, New York, N.Y.
10001; (212) 465-1004; info@cpj.org.

Find CPJ online at www.cpj.org.

On the cover: The Chinese government shut
down news coverage of demonstrations in the
village of Taishi last September, but activists
and journalists sought ways to document the
unrest. Our cover image, showing police out in
force, is taken from a documentary by Chinese
professor Ai Xiaoming. The Chinese titling in
the image states: “Public security organs can
issue a warning or detain for less than 15 days.”

Ai Xiaoming

AS IT HAPPENED

The top press freedom stories. . . ... i 2
IN FOCUS By Alexis Arieff

A “rattled” Kenyan government burns NewWsSpapers. . . .. ... ..oueevwuuuennnns 3
FIRST PERSON By Bassam Sebti

An Iraqi reporter keeps a low profile. ........... ... ... ... ... ... .. ... 4
CPJ REMEMBERS By Jihad Ballout

Atwar Bahjat reported forall Iraqgis. . . . ....... ... ... 6
Q&A By Maya Taal

A U.S. press lawyer on secrets, sources, and wiretaps. . . .. ............... 7
COMMENTARY By Alex Lupis

Putin props up a Belarusian dictator. ... ......... ... ... ... ... ..., 8
FEATURES

COVER STORY

The Unseen Rebellion By Kristin Jones

Across rural China, corruption and land seizures are prompting

tens of thousands of protests. But the nation’s greatest political

crisis is nearly invisible as central authorities wage a media

crackdown that harkens back to the aftermath of Tiananmen Square. . ... 10

Drawing Fire By Ivan Karakashian

Yemeni editor Mohammed al-Asaadi sought context in the debate

over the Prophet Muhammad cartoons. Like others worldwide,

he found intolerance. . . ... ... . ... 16

The 10 Most Censored Countries Graphic by Justin Goldberg
Whose president is a “god”? What was banned because of Valentine

‘Poison,’ Politics, and the Press By Julia Crawford
Ethiopian journalists are accused of heinous crimes such as treason and
genocide, but a toxic political climate is at the root of the charges....... 22

Bad Blood in Turkey By Robert Mahoney
Journalist Hrant Dink means no insult when he urges Turks to examine
their history, but nationalist lawyers are ready to take offense........... 26

UPDATE By Abi Wright

Daniel Pearl’s murder remains an Open Case. . .. .........uvuuueenwnnnn.. 29
MISSION JOURNAL By Joel Simon

Persuading Colombia’s president to back the press. .................... 32
DISPATCHES By Shawn W. Crispin

A reporter vanishes on an Indonesianisland........................... 34
ON THE WEB By Sophie Beach

China goes online to defend censorship.............................. 38
KICKER By Mick Stern . ... ... et e 40

Dangerous Assignments 1



AS IT HAPPENED

A look at recent red-letter cases from the CP] files...

December

5 Pakistani reporter
Hayatullah Khan disap-
pears after being seized
by armed assailants. The
abduction comes days
. after his reporting con-
tradicts official accounts of an explo-
sion that killed a senior al-Qaeda com-
mander.

European Pressphoto Agency

»

21 Ethiopia indicts more than a dozen
journalists on charges of treason after
civil unrest prompts a massive crack-
down on the independent press and the
political opposition. (Story, page 22.)

January

3 CPJ reports that 47 journalists were
killed in connection with their work in
2005. More than 100 journalists died
on duty over the past two years, the
deadliest such period in a decade.

17 A Chinese court sentences Zhu
Wanxiang to 10 years in prison and
Wu Zhengyou to six years after they
sought to report on rural unrest in
the southeast province of Zhejiang.
(Related story, page 10.)

February

attacks in the border city of Nuevo
Laredo.

9 Indonesia’s Supreme
Court overturns the
criminal libel convic-
tion of Bambang Hary-
murti, editor of Tempo
magazine. In what is
s e considered a landmark
ruling, the court finds that civil libel
laws should apply.

Tempo

March

19-28 More than two dozen journal-
ists are arrested in Belarus while cov-
ering postelection demonstrations.
President Aleksandr Lukashenko, whose
re-election was tainted by irregulari-
ties, cracks down on independent cov-
erage. (Story, page 8.)

30 Jill Carroll, a free-

lance reporter working

for The Christian Science

Monitor, is freed in

Baghdad after being
% held by kidnappers for
nearly three months. Carroll is among
40 journalists who have been abducted
in Iraq.

April

1 Guatemala’s highest court strikes
down laws that criminalize expres-
sions deemed offensive to public offi-
cials. The country joins the growing
ranks of Latin American nations that
have eliminated desacato, or disre-
spect, laws.

6 Assailants storm the Mexican news-
paper El Ma#Aana, firing assault rifles
and tossing a grenade. Reporter Jaime
Orozco is injured in the assault, the
latest in a series of drug-fueled

2 Spring | Summer 2006

4 The BBC says Niger is blocking its
coverage of malnutrition in the central
region of Maradi. The government
pulls accreditation from a BBC crew
and bars officials from talking about
the problem.

6 CBS cameraman Abdul
Ameer Younis Hussein
is freed a year after he
was detained by U.S.
forces in Irag. An Iraqi
% court acquits him on

charges of collaborating with insur-
gents, citing a lack of evidence. Hus-
sein was held without charge for 11
months.

May

3 Marking World Press Freedom Day,
CPJ names the 10 Most Censored
Countries. North Korea heads the dis-
honor roll. (Graphic, page 20.) m

As They Said

“No one in China is jailed for
expressing their views.”

—Chu Maoming, Chinese Embassy
spokesman, to CPJ. More than 30
Chinese journalists are in prison
for their work, CPJ research
shows.

“l have no doubt that Iran and
Syria have gone out of their
way to inflame sentiments and
have used this for their own pur-
poses. The world ought to call
them on it.”

—U.S. Secretary of State Condo-
leezza Rice to reporters. Rice
accused the two nations of exploit-
ing controversy over published
caricatures of the Prophet Muham-
mad. (Related story, page 16.)

“We’ll make sure we don’t hold
someone for six or eight months.”
—U.S. Maj. Gen. John Gardner to
Reuters in announcing a new policy
to promptly review detentions of
journalists by U.S. troops in Irag.
At least seven journalists were
jailed for prolonged periods with-
out charge in 2005.

AP/Sayyid Azim

IN FOCUS

NAIROBI, Kenya

AP/Sayyid Azim

Reuters/Thomas Mukoya

hortly after midnight on March 2,
police commandos stormed Kenya’s
oldest newspaper and private tele-
vision station, both owned by the Stan-
dard Group. The raids came two days
after several Standard journalists were
arrested for publishing “alarming”
statements in a story about political
machinations within President Mwai
Kibaki’s troubled ruling coalition.
Police disabled the printing press
at The Standard, herded employees
outside, and set fire to thousands of
copies of the day’s edition. The rival
Nation newspaper reported that one
hooded officer shouted to terrified
Standard workers: “I can smoke you!

I can waste you!” Government forces
also raided the offices of the Kenya
Television Network (KTN), detaining
staff and confiscating tapes and com-
puter hard drives.

The raids were widely covered by
local media and the extensive foreign
press that uses Nairobi as a hub to
cover eastern Africa. While Informa-
tion Minister Mutahi Kagwe initially
denied reports that the government
had ordered the police action, National
Security Minister John Michuki later
said the raids were carried out to
protect state security. “If you rattle a
snake, you must be prepared to be bit-
ten by it,” he warned.

Standard CEO Tom Mshindi said
that the raids were part of Kenyan
authorities’ “growing intolerance” of
the media in general and The Stan-
dard—which had published a string
of exposés on official corruption—
in particular. The media outlets
resumed normal activities later that
day, but the raids made waves within
the Kenyan media, among Africa’s
largest and most diverse, and the
opposition. On March 7, thousands of
Kenyans marched in Nairobi to
demand Kibaki’s resignation. “To hell
with the snake government,” one
placard read. m

—Alexis Arieff

Dangerous Assignments 3



FIRST PERSON

Heading into Danger

An Iraqi reporter must hide his profession even as he
is compelled to follow its demands.

By Bassam Sebti

Sebti, 26, is a special correspondent for
The Washington Post and one of a
growing number of Iraqi reporters
covering the conflict for Western news
organizations.

BAGHDAD, Iraq

s I leave home each day, I peer
Aright and left to be sure no one

is tracking me. I follow the
same routine when I return 12 hours
later. Being a journalist for an Iraqi
organization is dangerous enough,
but working for a foreign news outlet
puts you in double jeopardy. In the
eyes of insurgents, [ am a “spy,” an
“infidel,” a profiteer exploiting the suf-
fering of Iraqgis.

No one in my neighborhood
knows what I do. I've convinced them
that [ run my own business, an Inter-
net café. If anyone discovers my pro-
fession, I am sure to be threatened
and I fear being killed. Since 2004,
three neighborhood men who worked
as translators for U.S. firms have been
shot dead.

I don’t drive a car to work because
I don’t want to be identified going in
and out of the compound where The
Washington Post bureau is based. I hail
taxis instead, examining each driver’s
face in hopes that I can somehow dis-
cern whether he is a threat. By nature,
Iraqi cab drivers like to chat, but is the
driver exchanging pleasantries or col-
lecting information that could endan-
ger me? I keep silent so the driver

4 Spring | Summer 2006

doesn’t know who I am or what I do.
Paranoia has become my shield.

I worry about threatening letters
or a bomb planted at my family’s
doorstep. In 2004, a colleague had to
flee Iraq after a bomb shattered win-
dows and destroyed parts of his
home. As a reaction, I've created my
own security measures. When I am
home, for example, my parents don’t
answer any nighttime knocks on the
door. Instead, I check who is there, in
case it is someone with a gun.

I do give my name when conduct-
ing interviews—I feel it’s the ethical
thing to do. My byline also appears on
stories, although I ask my bosses not
to use it on sensitive pieces that might
put me in danger.

ar bombings are among the most

dangerous assignments, yet I am
drawn to them because it brings me
closer to the people who are suffer-
ing. I wait at least a half hour before
going to such scenes, though,
because insurgents use double-bomb-
ing techniques to heighten the devas-
tation. A car bomb will explode, draw
a curious crowd to the scene, and
then a second bomb will claim a new
set of victims.

Stress is an unforgiving compan-
ion. Body parts scattered in the streets
and children weeping over dead par-
ents are common scenes in my daily
life. Covering the news on the ground
and then watching it on television
have left these vivid pictures in my

Iraq Snapshot

Key statistics compiled by CPJ staff as of May 2006:

e Iraqis constitute 78 percent of the journalists and support staffers

killed for their work in Iraq.

e Overall, 60 percent of journalists and support workers killed in Iraq

were murdered.

¢ Fifty-four percent of journalists and support staffers who died were
working for international news organizations.
e Baghdad province is the most dangerous, with 34 journalists and 15

media workers killed.

e Insurgent actions are behind 68 percent of journalist and support

worker deaths.

Data on Iraq is updated regularly at www.cpj.org.

Bassam Sebti

2
5}
I
°
@
£
€
<
=
<}
=
P
<

mind, and they play like a videotape
over and over.

Yet 'm determined not to allow
my emotions to interfere with the job.
I've succeeded in large part, but my
will was tested last November while
covering an explosion at a Baghdad
restaurant. Rescue workers were carry-
ing off the wounded as soldiers and
police cordoned off the area, fearing
another attack. I left the huge gather-
ing of reporters, hid my notebook and
camera, and, with my driver, persuad-
ed police to let me inside. It was the
first time I had seen a large number of
dead people. They were in piles, one
atop another. A child sobbed over the
body of his father.

The moment I stepped into the
car to return to the office, emotions
washed over me and, for the first
time, I let loose my tears. I imagined
my father or a friend in that restau-
rant, lifeless and bloodied like those
I saw inside. I haven’'t slept well
since, and nightmares accompanied
me for months.

ja .- 8 » s A% In T A

o R —— . el

The devastation left by the bombing of this Baghdad restaurant last November

left Sebti struggling to control his emotions.

ecoming a reporter wasn't my

dream. I studied English literature
in college, becoming drawn to jour-
nalism as the security situation wors-
ened. [ started as an interpreter in
2003, first for freelance reporter Jill
Carroll (who would be kidnapped in
January 2006 and held for nearly
three months before being released
unharmed) and then with The Post. As
The Post came to trust my work, edi-
tors gave me increasing reporting
responsibilities.

I was inspired by an Iraqi friend
and Post reporter, Omar Fekeiki, who
directed, advised, and taught me how
to depend on myself and use my
instincts. In 2003, Omar was about to
be kidnapped by the Mehdi Army, a
militia loyal to the Shiite leader Mug-
tada al-Sadr, but he escaped with a
few punches in the stomach. A pic-
ture of that terrifying moment was
captured by a photographer. [ remem-
ber the image of Omar being sur-
rounded by the militiamen and the
look in his eyes. He has continued to

work, and I've been stirred by his
dedication.

Western news organizations have
come to rely a lot on Iraqi reporters—
particularly in dangerous areas—
because we speak the language and
we know the culture. Despite the
obstacles, the Western media cover
most of the news, and reporters try
their best to present a complete pic-
ture. As an Iraqi, I don’t see much
good news around me.

A few months after I joined the
press corps, after I told these stories
every day over dinner, my parents
begged me to quit. By then, it was too
late. I am infected by this job. I believe
that my country needs me and that
journalism is a noble profession, a
mirror in which people can see what is
happening in their world. As Jackie
Spinner, a friend and former Baghdad
colleague, says in her book, Tell Them
I Didn’t Cry, “We drive into hurricanes,
not away from them.”

Here, the hurricanes are bombs. We
go toward them, warily, determinedly. m

Dangerous Assignments 5



CPJ REMEMBERS

Atwar Bahjat

In Iraq, a reporter and patriot is silenced.

By Jihad Ballout

DUBAI, United Arab Emirates

he was a daughter of Samarra, an

Iraqi who lived for her country

as much as for her profession.
That’'s why we in Al-Arabiya’s news-
room were not surprised when Atwar
Bahjat insisted on covering the esca-
lating violence in her hometown that
fateful February day.

The bombing of the Shiite shrine
Askariya, known as the Golden
Mosque, had sparked sectarian bat-
tles, an assignment that would cause
many experienced journalists to shud-
der. Not Bahjat, who believed that car-
rying out her professional duty was
an act of nonpartisan patriotism.

Bahjat had already filed reports
from Samarra and was conducting
additional interviews that day, Feb-
ruary 22, when two armed men
approached and demanded: “Where is
that Al-Arabiya presenter?” She kept
her cool, believing, perhaps, that her
patriotism and professionalism
would save the day. The group
around her had less faith, and either
stood by or quietly dispersed as
assailants seized her. The bullet-laced
bodies of Bahjat, 30, and her free-
lance crew—cameraman Khaled Mah-
moud al-Falahi, 39, and engineer

Jihad Ballout is communications direc-
tor for the Dubai-based Al-Arabiya
satellite channel and a former spokes-
man for Al-Jazeera.

6 Spring | Summer 2006

Adnan Khairallah, 36—were found
near Samarra the next day.

Bahjat represented everything
that the merchants of war on all sides
despise. A journalist who refused to
take sides, she personified Iraqi non-
sectarianism—having a Shiite mother
from the sect’s heartland in Karbala
and a Sunni father from Samarra
itself. She carried her belief not only
in her heart but around her neck in
the form of a gold pendant depicting
the map of all of Iraq. She was wearing
the pendant that day.

Covering wide-scale death and
destruction in her country was not,
perhaps, foremost on her mind when
Bahjat decided that journalism was
her life and passion. An avid writer of
verse, Bahjat first joined the staff of a
weekly publication covering social
issues, and she contributed works of
poetry to specialized publications.
After the fall of Saddam Hussein’s
regime, she joined the newly founded
Iraqi Satellite Network as a reporter.
Bahjat’s professional aspirations
would draw her to the more widely
viewed regional satellite networks—
first to Al-Jazeera, where we were also
colleagues, and then, just weeks
before her murder, to Al-Arabiya. At
the satellite stations, she became the
most recognized female war corre-
spondent in the region.

Breaking in at Al-Jazeera, Bahjat
had to make it the hard way. She per-
sistently lobbied for field work, ulti-

Atwar Bahjat, in an image taken from
video, wore a gold pendant depicting
Iraq on the day she died.

mately prevailing in the face of much
resistance from male colleagues.
Some genuinely feared for her safety
as a female correspondent in a pre-
dominantly male environment.

When we were both at Al-Jazeera, |
recall Bahjat approaching me one day
to express concern that she would not
get to do much field work because
authorities had banned the channel
from reporting inside Iraq. I pointed
out that it could be a blessing in dis-
guise, given the worsening security
situation in Baghdad.

Bahjat was too courteous to bick-
er, but she made it very obvious that
her view was far different. When
others might suggest limits on her
work, she would flash a smile that
was both infectious and enigmatic.
She was adept at finding a way
around obstacles.

Yet the traits that served her
well—as a woman who personified all
of Iraq, as a patriot who reported all
sides—could not protect her from the
purveyors of violence. In an interview
aired on Al-Arabiya after Bahjat’s mur-
der, her sister Ithaar repeated over
and over in a heartbreaking voice:
“Why, why Atwar? I need someone to
tell me why!” Her words reflect the
anguish of hundreds of thousands of
Iragis who fear a world inured to per-
sonal tragedy. m

The Courtroom Press

Media lawyer Jeremy Feigelson discusses confidentiality,
wiretaps, and talking to sources on park benches.

Interview by Maya Taal

Did special prosecutor Patrick
Fitzgerald’s tactics in the CIA leak
case set a precedent for jailing
journalists? After all, Judith Miller
of The New York Times went to jail
and then testified.

The Judy Miller case didn’t change the
law very much, if at all. But it
undoubtedly makes prosecutors
everywhere a little bit cocky about
their ability in the real world to get
journalists to disclose their confiden-
tial sources. That’'s something that
historically prosecutors have shied
away from. After Fitzgerald’s success
in the Miller case, I don’t think they’ll
be quite so shy.

For three decades, Justice Depart-
ment guidelines said a journalist
would be compelled to testify
only in “exigent circumstances.”
Now, what’s the future of those
guidelines?

I think they have a terrific future—as
guidelines. But guidelines by defini-
tion are not enforceable, and courts
have said the DOJ guidelines are not
enforceable. What the lack of protec-
tion under the guidelines really points
to is the need for federal statutory

Feigelson, a partner in the New York law
firm Debevoise & Plimpton, represents a
number of news organizations, along
with the Committee to Protect Journal-
ists. Taal is CPJ’s board liaison and exec-
utive assistant.

CPJ/Maya Taal

Prosecutors,
says Jeremy
Feigelson,
are likely to
be more
assertive in
seeking
confidential
sources.

protection for the confidentiality of
reporters’ sources.

Is there precedent to prosecute
whistleblowers for leaking infor-
mation?

Under federal law, people can go to
jail for disclosing classified informa-
tion, and in rare instances that does
happen. There is even an argument,
which some media critics have been
trying to build, that a media outlet
itself could be prosecuted under Sec-
tion 798 of the Espionage Act. Most
lawyers who have studied the issue
would say with a lot of confidence
that Section 798 would be unconstitu-
tional if applied to a newspaper or a
media outlet for publishing informa-
tion that somebody in the govern-
ment regards as confidential. That
kind of publication happens all the
time, and it's overwhelmingly in the
public interest when it does.

Has the U.S. war on terrorism
affected reporter’s privilege?
The administration certainly is not shy

about invoking the war on terror and
invoking very specific, highly emotion-
al images of 9/11 in support of its argu-
ment for why the National Security
Agency surveillance program is lawful
and why the disclosure of the program
is a threat to national security. Judges,
like anybody else, are susceptible to
arguments and images of that kind.

Are journalists being wiretapped
under the NSA program?

[ don’t have any specific evidence, and
I don’t think anybody does, to suggest
that journalists are being deliberately
targeted under the program and I
don’t mean to suggest that they are.
But if I were a journalist working in
the Middle East or another epicenter
of the war on terror, or a U.S. journal-
ist who makes frequent calls to people
or organizations in those places, or if
I were a group like CPJ doing work
that's fundamentally similar to the
work of journalists in those regions,
then it seems almost inevitable that
I'm going to be having conversations
of interest to the government.

How does the interpretation of
e-mail as corporate property affect
source confidentiality?

The 21st century reporter has to rely
on tools like e-mail and cell phones.
These create evidentiary trails that are
within the custody and control of the
companies that run the systems. So if
those companies are subpoenaed, the
individual reporter may not be able to
exercise any control over the records.
... For reporters working on very sen-
sitive stories, in the future you may
see more meetings with sources on
park benches and more notes written
in notebooks.

Will these cases lead to a more
established definition of confiden-
tiality?

We always encourage a reporter to
have a very specific understanding of
confidentiality with the source up
front. Unstated assumptions that an
interview is confidential aren’t very
helpful when youre in front of a
grand jury. m

Dangerous Assignments 7



COMMENTARY

Vladimir Putin, left, confers with Aleksandr Lukashenko at a security meeting that brought leaders of former Soviet states to

Moscow last year.

The Putin Effect

A Belarusian dictatorship survives because of Russian support. It’s time for other

leaders to object.

By Alex Lupis

elarusian dictator Aleksandr
B Lukashenko, a former collective

farm chairman who has ruled
the country since 1994, presides over
Europe’s last dictatorship—a Soviet
vestige that would likely collapse
without the economic, political, and
military support of Russian President
Vladimir Putin. Putin sees Belarus as a
critical part of Russia’s sphere of influ-
ence among former Soviet republics,

Alex Lupis is CPJ’s senior program
coordinator for Europe and Central Asia.

8 Spring | Summer 2006

but he cannot be a legitimate world
leader while propping up this repres-
sive regime.

Lukashenko’s authoritarian gov-
ernment arrested opposition leaders,
harassed nongovernmental organiza-
tions, and shuttered dozens of inde-
pendent newspapers in the months
before the March 19 presidential elec-
tion. When Lukashenko took 83 per-
cent of the vote, Putin sent a congrat-
ulatory message that the results
“demonstrate the confidence of the
electorate in your policies.”

The Moscow-led Commonwealth
of Independent States, a group of sev-
eral former Soviet republics, chimed
in to declare the vote free and fair.
Others disagreed. The Vienna-based
Organization for Security and Cooper-
ation in Europe called the vote
“severely flawed,” citing a pattern of
government intimidation, the sup-
pression of independent voices, and
vote-counting irregularities.

When citizens gathered in Minsk’s
October Square to protest the election
shortcomings, the government locked

AP/ITAR-TASS

up hundreds of them—along with
more than two dozen foreign and
domestic reporters who tried to cover
the unrest. The European Union and
the United States denounced the
Belarusian actions. Only Russia’s for-
eign minister, Sergei Lavrov, defended
Lukashenko, saying the protests were
unauthorized and the government
response appropriate.

he Committee to Protect Journal-

ists visited Belarus in February to
assess conditions for local journalists
ahead of the election—and we found
them to be deplorable. Some journal-
ists critical of Lukashenko’s govern-
ment have disappeared or been mur-
dered. Recent popular uprisings in
neighboring Ukraine and Georgia
prompted an all-out assault on the
media to suppress domestic dissent
and keep Belarusians isolated and
uninformed about events at home and
abroad. Independent radio and televi-
sion stations have been eliminated,
allowing state and private pro-govern-
mental media to flood the country
with anti-Western propaganda.

Most of the journalists I met with
in Minsk were too fearful to speak on
the record because of harassment by
the secret police, as well as a criminal
law Lukashenko signed in December
that punishes criticism of the state
with up to five years in prison.

The opposition Narodnaya Volya
(People’s Will) and several other strug-
gling papers that dare to criticize
Lukashenko are on the verge of
extinction because printers, the post
office, and the state newspaper dis-
tributor Belsoyuzpechat refuse to
publish, mail, or sell the publications.
These newspapers print their editions
in neighboring Russia (when they can)
and then smuggle them back into
their own country.

At Narodnaya Volya, Managing
Editor Svetlana Kalinkina showed me
around a newsroom where every wall
was filled to the ceiling with thou-
sands of newspapers. Her staffers
were scrambling to hand out copies to

volunteers who would try to distrib-
ute the paper while avoiding arrest.

At the same time, authorities have
failed to properly investigate the
cases of journalists who have disap-
peared or been killed. Svetlana Zavad-
skaya has yet to recover the body of
her husband, Dmitry, a cameraman
for ORT Russian television who van-
ished in July 2000. In July 2005, a
police officer punched her, causing a
concussion, when she tried to com-
memorate Dmitry’s disappearance
with several friends in a central
square in Minsk.

When I met with the elderly par-
ents of Veronika Cherkassova—a
reporter for the opposition weekly
Solidarnost who was stabbed to death
in October 2004 while investigating
illegal arms sales to Irag—they were
distracted from mourning the loss of

lessness and smuggling on the Polish-
Belarusian border, along with Russia’s
use of Belarus as a transit route for
weapons sales to Middle East states.
The unstable Belarusian economy
depends on Russia, both for imports
of subsidized gas and as an export
market for low-quality Belarusian
manufactured goods. The Kremlin’s
ongoing military support is comple-
mented by its dependable public
rebuttals to any international criti-
cism of Lukashenko.

But as Russia occupies the center
of the international stage with the
chairmanship of the Group of Eight
industrialized countries, which it
assumed in January, and the presidency
of the Council of Europe, which it took
on in May, Putin should not be allowed
to keep an outdated dictator in power in
Belarus. Editors like Kalinkina should

Belarus has become a geopolitical buffer
between the European Union and Putin’s

authoritarian Russia.

their daughter. Police had arrested
their teenage grandson and were
pressuring him to “confess” to the
murder. The boy was eventually freed
without charge.

Time and again, Belarusian journal-
ists told me that their isolated
country has become a geopolitical
buffer between the European Union
and Putin’s authoritarian Russia. The
fallout from this election, they said,
would have important implications
for Europe.

“You [in the West] can close your
eyes to the situation here, which
means you will only wake up when it
becomes unstable and it’s too late to
do something,” Marina Sadovskaya,
deputy editor of Belorusy i Rynok
(Belarusians and the Market), told me
over lunch in Minsk.

She pointed to the ongoing law-

be able to report the news without fear
of reprisal. The families of Zavadsky
and Cherkassova, journalists elimi-
nated under highly suspicious circum-
stances, deserve justice.

The United States and the Euro-
pean Union are promoting democracy
in Belarus by supporting opposition
groups and fostering civil society ini-
tiatives, but these democratization
policies will not work as long as
Belarus has Russian support. When
European leaders and U.S. President
George W. Bush gather in July at the
G8 summit in St. Petersburg, they
should publicly call on Putin to stop
dividing Europe and work with the
international community to promote a
stable, democratic Belarus with a
strong independent press. m

For updates on the Belarusian crack-
down, visit www.cpj.org.

Dangerous Assignments 9




COVER STORY

The
Unseen
Rebellion

Across rural China, tens of thousands of
protests are waged against land seizures
and corruption. Few people ever hear
about them.

By Kristin Jones

BEIJING
he word from the village of Dongzhou was growing
I dire last December 6. Security officers were clashing
with residents over the local government’s seizure
of land for a power plant. Official force, villagers said, was
escalating.

“l called them every hour, and it kept getting worse.
First it was tear gas, then there was shooting, then two
dead, then more,” said Ding Xiao, the 23-year-old Hong
Kong-based reporter who broke news of the violent crack-
down for U.S. broadcaster Radio Free Asia. The crack of
gunfire could be heard in tapes of her phone calls to resi-
dents of the village near Shanwei, in southern China’s
Guangdong province. “They were asking for help. They
said, ‘Please call the central government to ask for help. We
have called, but there was no response.”

Following Ding’s report, the crackdown got wide atten-
tion outside of China. But print and broadcast media on the

Kristin Jones is senior research associate for CPJ’s Asia
program.

10 Spring | Summer 2006

Rural protests in China have sparked aggressive government
responses. A resident of Dingzhou shows one of the weapons
used against villagers in a violent crackdown there in June
2005. As civil unrest emerged in thousands of other villages,
from Dongzhou to Taishi, local governments clamped down
with increasing force.

mainland were instructed to carry only a belated official
account defending the use of force against the protesters.
The death toll is still unknown; the government reported that
three were killed, but human rights organizations have said
the actual number may be much higher. Dongzhou villagers
have been under tight surveillance since December and have
been warned to keep silent on threat of punishment.

This policy of enforced silence has come to define the
central government’s approach to widespread rural unrest,
China’s most salient domestic issue. Fearing that news of
land disputes and other civil discontent could fuel a united
threat to its authority, the Communist Party government has
undertaken one of the biggest media crackdowns since the
aftermath of the 1989 Tiananmen Square pro-democracy
demonstrations.

AP/EyePress

1 Mass incidents” is the term the Chinese government

uses to describe demonstrations, riots, and group
petitioning. In January 2006, the Ministry of Public Securi-
ty announced that there were 87,000 such incidents in
2005, a 6.6 percent increase over the previous year.
Protests over corruption, taxes, and environmental degra-
dation caused by China’s breakneck economic develop-
ment contributed to the rise. But some of the most highly
charged disputes have occurred over government seizure
of farmland for construction of the factories, power plants,
shopping malls, roads, and apartment complexes that are
fueling China’s boom.

In a speech published by state media in January, Chinese
Prime Minister Wen Jiabao warned that local officials’ requisi-
tion of land without adequate compensation or arrangements
for the livelihood of farmers was threat-
ening social stability. “We absolutely
cannot commit an historic error over
land problems,” Wen said. But while
putting the blame on local govern-
ments, central authorities have robbed
rural residents of a way of holding offi-
cials accountable.

“News of mass incidents cannot be
reported,” Li Datong said simply. The
former chief editor of Bing Dian, a pio-
neering supplement to the Beijing-
based China Youth Daily, Li has effec-
tively been out of a job since February
when he and Deputy Editor Lu Yue-
gang were removed from their posts
following criticism by the Central Pro-
paganda Department’s News Commen-
tary Group, a group of retired officials
that issues regular pronouncements
intended to guide China’s system of
self-censorship.

Li said that he, like other editors of
national publications, was told by his
employers not to publish anything about the December crack-
down at Dongzhou. Some journalists in Guangdong province
told CPJ that they received specific do-not-report orders on
the land dispute long before it escalated into violence.

Censorship in China does not involve prepublication
monitoring of the news, and most journalists never hear
directly from the Central Propaganda Department. Instead,
the system relies on the heads of each news outlet to inter-
pret instructions and comments from local and central
propaganda authorities, to spike stories that might gener-
ate criticism, or to turn news articles into “internal reports”
that reach only an elite audience of high-level officials and
others who have received security clearance.

AP/Ng Han Guan

Until recently, some in-depth reporting on land grabs,
corruption, and other local issues could be done, ironically
enough, by journalists from outside the local area. These
reporters, if they moved fast enough, could file at least a
few, relatively uncensored reports before local propaganda
officials would be able to alert central authorities to shut
down nationwide coverage.

Central authorities banned this reporting practice—
known as yidi baodao, or cross-territorial reporting—Iast
year. Reporters told CPJ that the ban, while applied uneven-
ly, has had a profound impact. The decree has compelled
editors to rein in some of their strongest investigative
reporters, and has empowered local officials to harass,
intimidate, and block access to journalists who were once
beyond the censor’s grasp.

A banner in Dongzhou declares: “Strike at law breakers. Maintain social stability.”
Security forces fired on demonstrators last December, killing an unknown number.

One journalist told CPJ that after traveling to the site of
a land dispute that had erupted into violence, she argued at
length with local propaganda authorities who refused her
access to government officials and instructed her not to
report the matter. Unfazed, she continued her reporting,
sneaking through fields and past police roadblocks to inter-
view witnesses. She filed the story only to be told by her
editor that the recent ban on yidi baodao meant her work
could not be published.

“I was so angry, I didn’t sleep for two days,” said the jour-
nalist, who spoke to CPJ on condition of anonymity because
she feared reprisals. She recalls pleading with her boss, “Do
you know how difficult it was for me to report this?”

Dangerous Assignments 11



echnology in the hands of ordinary Chinese citizens

makes suppressing news of protests more difficult.
Protesters use cell phones, text messages, and digital video
cameras to document events and to alert the media, which
they often see as a means to communicate with central
authorities. They also make news outlets a regular stop on
trips to the capital to petition the central government to
address grievances about local officials. But Chinese jour-
nalists told CPJ that the Internet is by far the greatest
source of such information. Though the postings are quickly
removed and are rarely prominently placed on blogs and
the threads of Web bulletin boards,
reports of land disputes and other
protests can be found online for those
willing to search.

Technology prevented one rural
crackdown from remaining a secret.
Before dawn on June 11, 2005, hun-
dreds of men armed with pipes, hook
knives, and guns descended on a
makeshift encampment set up by resi-
dents of Dingzhou, in northern China’s
Hebei Province, to prevent construc-
tion of a power plant. Six farmers were
killed in the attack, and dozens more
were seriously injured. The killed and
injured had been protesting the gov-
ernment’s low compensation for land
requisitioned for the project.

A farmer with a digital video cam-
era captured three minutes of the
attack before he was spotted, his cam-
era smashed, and his arm broken. Vil-
lagers told a Beijing News reporter that
friends of the injured farmer carried
him 2 kilometers (1 mile) to safety and
managed to save his videotape. It later
appeared on the Web site of The Wash-
ington Post, showing a dark, medieval-
looking assault by men in hard hats,
ravaging the encampment with brutal force and chasing
villagers across the dirt field.

The Beijing News reporter who broke the news succeed-
ed in publishing a series of un-bylined accounts in his news-
paper before the Central Propaganda Department shut down
all coverage a few days later. His reports detailed the attack
and the government’s response. Even more enlightening
were the field notes the reporter posted anonymously
online, detailing what he went through to report the story.
His notes made the rounds among journalists in China, and
were translated into English by Hong Kong-based blogger
Roland Soong for his site EastSouthWestNorth.

12 Spring | Summer 2006

In the notes, the journalist describes his efforts to con-
vince the villagers to repeat their story, though other reporters
had come and gone without publishing a word. He describes
sneaking into a nearby hospital where several victims were
being treated for serious injuries—and where plainclothes
police harassed and interrogated him.

“At around midnight,” he wrote, according to Soong’s
translation, “the articles and the photos had reached Beijing.
I was happy. At that moment, I realized that my clothes were
soaking wet in sweat.” He continued: “My friend asked me
why I took so much trouble and risk. ‘How much money did

A family grieves in the streets of Dongzhou after security officers killed a relative while
cracking down on local demonstrations.

I earn?’ [ did not know how to respond. I could only tell her
from my heart that [ really was not thinking about how much
money [ would make. I only want to report this incident and
let people know that such a thing happened there.”

Even the limited attention paid to Dingzhou spurred
central authorities to take action. Four men were sentenced
to death for their role in the Dingzhou attack, and the local
party secretary and two contractors received life sentences
for ordering the raid.

A handful of journalists, including blogger Li Xinde,
have made online reporting their full-time work. Li moves
around the country with laptop in hand, writing exposés of

AP/Ng Han Guan

AP/Ng Han Guan

local corruption. Officials’ threats of legal action have
plagued him, but Li does not consider himself a dissident
and believes that he has the protection of Chinese law.
“I'm honest, so I have nothing to fear,” he told CPJ a few
hours after disembarking from an early morning train in
Beijing, en route to another story in another town. “The

Foreign reporters are also subject to state harassment
while covering rural protests. Several of these journalists
told CPJ that police interrogations and brief detentions are
common, and that potential sources are warned not to talk
to the media. A number of foreign reporters were roughed
up while covering unrest in the southern village of Taishi
last fall. And, most disturbing to many foreign
journalists, their Chinese translators, assistants,
and fixers are harassed and interrogated by state
security agents.

Some see the imprisonment in 2004 of New
York Times researcher Zhao Yan as a warning to
the foreign press corps—and their local staffs—
that they, too, should heed the lines of censorship
set by the Chinese government.

With the traditional press tightly con-
trolled, the job of reporting on rural protests
and mass disturbances has been taken up
increasingly by members of China’s emergent
civil society—activists, lawyers, and intellectuals
who believe strongly that the information
deserves a place in the public debate, and who
work outside the censorship machine.

“Farmers want to use the media, but the
media can’t report their issues. Often, with the
help of scholars and lawyers, the news comes
out in overseas Web sites,” said Beijing-based
legal scholar Li Baiguang, who has traveled the
country educating farmers on their rights to
pursue legal redress.

This kind of samizdat press relies heavily
on the Internet, a point not lost on the central
government, which issued a fresh set of Web
restrictions in September 2005. Added to the
list of banned content—which already includ-
ed news and commentary that harmed state
security or made reference to banned religious
sects such as the Falun Gong—were material
that “illegally incites” gatherings or demon-
strations, and material distributed in the name
of “illegal civil organizations.” The additions
were a clear attempt to clamp down on the use
of technology to organize and report on rural
discontent.

Land seized for this new power plant in Dongzhou sparked village discon-
tent and a violent backlash.

constitution protects me.” Still, the central government has
sought to limit his influence. Li’s blog is often blocked, forc-
ing him to change Web addresses frequently. Postings on
sensitive subjects disappear shortly after they’re written,
so Li must depend on an audience highly motivated to read
banned news.

The government’s harder line was evident

in fall 2005, when it cracked down on activists’

efforts to aid and document a campaign by residents of

Taishi—a dusty village at the ragged edges of Guangzhou,

one of China’s richest cities—to oust their top elected offi-
cial, Chen Jinsheng.

Villagers had initiated a peaceful signature campaign to

recall Chen, whom they accused of misconduct in the sale

Dangerous Assignments 13



A Camera as Withess

hen documentary filmmaker Ai Xiaoming read

online accounts of the recall campaign in

Taishi, she packed up her video camera and
headed to the village. Ai, who is also a gender studies
professor at Zhongshan University, intended to docu-
ment the role of women in village politics for use in her
classes.

She found residents very willing to talk. “When
there was an event, the villagers would call me and ask
me to be there,” Ai said. “They thought my camera
could be their testimony.”

Ai was there on September 7 to capture the extra-
ordinary scene of Taishi villagers, many of them elderly
and illiterate, gathering to put signatures or thumb-
prints on a petition to hold a recall election. The mood
turned dark, though, in the days that followed. In an
essay published in Bing Dian—just hours before gov-
ernment censors shut down coverage of the recall—
Ai detailed a litany of arrests, beatings, threats, and
acts of intimidation that impeded the campaign. She
also captured the fear that settled on the village.

“At the entrance of the village,” she wrote, “there are
only scattered signs of people and the
lights are dim. A villager says, ‘1 am
afraid of the arrests, I can’t talk to you.
Anyone who talks to you reporters will

CPJ/Kristin Jones

Ai Xiaoming fears she has been
blacklisted for documenting the
unrest in Taishi.

be arrested next time. This time you see me, but maybe
next time you won’t.”

Ai’'s own video ends with a frightening scene of a
young man running up to the car taking her out of the
village. The screen blinks and skips to the sight of bro-
ken glass; the windows of the car have been smashed in
on its passengers. Ai, who was unhurt, sent her video to
central authorities, as well as to state-run China Central
Television. (Still images from the documentary appear
below and on the cover of this edition of Dangerous
Assignments.)

Her video, which has appeared on overseas Web
sites, exemplifies the growing effort by China’s emerg-
ing civil society to document rural unrest outside the
government’s censorship system.

Yet Ai has paid a price. The Web site of her Sex/
Gender Education Forum has been blocked, and Ai
believes she has been blacklisted from public life—
barred from appearing in the Chinese media or partic-
ipating in public events. m

—Kristin Jones

Ai Xiaoming

In this image taken from video, reporters try to cover a recall cam-
paign in the village of Taishi. Police were out in force, and soon
reporters were moved out. This image is taken from a documentary
by Ai Xiaoming.

14

Spring | Summer 2006

of land to developers. Afraid that local officials would
attempt to remove evidence of corruption, residents took
shifts to guard the village budget office. In August, police
raided the village for the first time and beat some of the
residents, including an elderly woman named Feng Zhen.
Villagers organized a hunger strike in protest and, by Sep-
tember 7, they were putting their signatures on a petition
to hold a recall election.

Print and broadcast media in the southern city made a
strong initial effort to cover the recall. Southern Metropolis
News chronicled the campaign in a series of articles, includ-
ing a two-page spread topped by a striking photograph of
Feng speaking into a bullhorn. The piece appeared on Sep-
tember 12—the same day that hundreds of riot police used
water cannons to disperse the squatters at the budget
office, arrested villagers, and con-
fiscated documents. Much of the
ensuing coverage was heavily edit-
ed for ideological correctness. By
mid-September, editors in
Guangzhou had received orders
from propaganda officials that
Taishi coverage was over; hence-
forth only official reports would be
published.

Online reports had also pro-
vided timely, if emotionally
charged, information about the
village campaign. Beijing-based
activist Yang Maodong, under the
pen name Guo Feixiong, was
among several legal scholars post-
ing regular dispatches and essays
on Internet bulletin board systems
such as the popular Yannan.

It was this set of activists and
scholars, along with the villagers
themselves, who eventually bore
the brunt of the government crack-
down at Taishi. On September 13, Guo disappeared. Vil-
lagers reported seeing him in a detention center, huddled
under a blanket. Local authorities accused him of “sending
news overseas” and “gathering crowds to disturb social
order.” They force-fed him when he refused to eat. Two
weeks later, authorities shut down Yannan after removing
all content related to Taishi. It was clear by that time that
local officials had the support of the central government.
Police and young men on motorcycles roamed the village,
harassing and assaulting any activist, lawyer, or journalist
who turned up.

In October, newspapers in southern China carried an
official version of the incidents at Taishi that blamed the

AP

news coverage.

= , B~ 98 —

Police blockade a street in Taishi on September 12, 2005. Later that day, police used a
water cannon to break up a demonstration, and central authorities began to shut down

recall attempt on a misunderstanding caused by a few
troublemakers. “Faced with the facts,” this account read,
“most villagers realized that the original reasons for the
recall no longer existed and therefore told the village recall
committee that they wished to withdraw the motion.”

Some Guangzhou-based journalists who covered events at
Taishi remain under government surveillance, and an
editor at Southern Metropolis News was sacked. The activist
Guo was released from jail in December but now lives under
the watch of state security agents who track his moves and
his communications. He has been beaten several times by
police and hired thugs, prompting dissident lawyer Gao
Zhisheng to organize a hunger strike in protest. Dozens of
activists involved in the hunger strike have disappeared.

i e A

The Taishi demonstrations were among the mere hand-
ful of “mass incidents” to reach the public eye last year, and
some journalists believe that the crackdown on coverage
there signaled a turning point in the government’s attitude.
To the extent that there was some latitude for the media
before Taishi, it was gone by the time the People’s Armed
Police shot villagers in Dongzhou last December.

And this could have a devastating effect across China’s
countryside. Li, the former Bing Dian editor, said the deadly
force unleashed by officials in Dongzhou would have been
far less likely had the press been allowed to work freely. “If
there had been public attention,” he said, “it would not have
happened the way it did.” m

Dangerous Assignments 15




o\ SN VeV I\ G\ e\

. s . G i S — e W o e —— o —— —

\a.\\ 51:-\ t";:\\ o _'\ 'y \._ :\ !:.\ '_,\ v \-: B

A Yemeni editor’s decision to reprint cartoons of Muhammad sparks

government reprisals. Other cases abound.

By Ivan Karakashian

hen Yemen Observer Editor Mohammed al-Asaadi

gathered his editors February 1 for their regular

meeting to pick the top story for the next edition,
the choice seemed clear. Thousands of Palestinians were
demonstrating in Gaza, a retail boycott of Danish goods
was gaining momentum, and Saudi Arabia and Syria had
just withdrawn their ambassadors to Denmark. The issue
that sparked the discontent—a Danish newspaper’s publi-
cation of cartoons depicting the Prophet Muhammad—had
become the talk of the world.

Ivan Karakashian is research associate for CPJ’s Middle
East and North Africa program.

16 Spring | Summer 2006

The English-language weekly decided to reprint three of
the drawings, in black and white and reduced size, with
large X’s overlaid on each, as part of multiple-page cover-
age of the controversy. The editors wanted to denounce the
cartoons, explain to the mainly foreign readership of the
Yemen Observer why they elicited outrage among Muslims,
and to show readers exactly what was under protest. The
decision to reprint a small selection was unanimous among
the editors, some of whom objected only to obscuring the
drawings with X’s. Al-Asaadi, described by colleagues as a
devout Muslim, insisted on the markings to make clear the
paper’s view that they were inappropriate.

The February 3 issue included a front-page news story,

Yemen Observer/NAS

Left: Mohammed al-Asaadi spent 12 days in this Sana’a jail
after his newspaper published edited versions of three contro-
versial caricatures of the Prophet Muhammad.

along with commentary and sidebars on three inside pages.
The Observer's main editorial decried the drawings as an
insult to Islam. The obscured cartoons ran on page 11, next
to a photo of people boycotting Danish goods.

The issue was distributed widely, and for three days
there was no adverse reaction. Then al-Asaadi received a
phone call informing him that the Ministry of Information
had suspended his paper’s license to publish. “A friend of
mine called from Rome and told me Reuters reported that
our license was suspended,” al-Asaadi said in an interview
with the Committee to Protect Journalists. “I had no idea
because the Ministry of Information did not tell me the
paper was closed.”

But closed it was, he soon learned, as it remained for
three months. The prosecutor for press and publications in
Sana’a summoned al-Asaadi and Faris Abdullah Sanabani,
the paper’s publisher and a media advisor to President Ali
Abdullah Saleh, for questioning on February 11. Sanabani
was relieved of responsibility, but al-Asaadi was detained
for printing materials deemed offensive to the Prophet. The
prosecutor told al-Asaadi’s lawyer that the journalist was
being held for his own protection.

Al-Asaadi spent the next 12 days in a poorly ventilated
basement cell, along with a dozen or so other detainees. At
night he found it difficult to breathe amid clouds of ciga-
rette smoke. Having never spent a day in prison before, the
experience shocked him; he kept a daily journal as a means
of coping.

The attorney general later charged al-Asaadi with
insulting the Prophet under both the penal code and the
press law and released him on bail. At least 14 private
lawyers recruited by Sheik Abdul-Majid Zindani, chairman
of Islah Shura Council, filed complaints against al-Asaadi
and called, at least indirectly, for his execution. Yemeni law
permits private individuals to take a criminal case to court
if they believe their civil rights have been infringed. Al-
Asaadi faces severe jail time and a possible death sentence
for his editorial decision.

he controversy began last September when the Danish

daily Jyllands-Posten published 12 caricatures of
Muhammad, one of them depicting the Prophet wearing a
bomb-shaped turban with a lit fuse. The publication
caused anger in the Muslim world, where many consider
depictions of Muhammad to be blasphemous. The cartoons
gained greater attention after they were reprinted in the
January 10 edition of Magazinet, a small Christian evan-
gelical weekly based in Norway, and then republished by
publications across Europe and the World Wide Web. By
February, protests, some of them violent, were reported in
several cities.

AP/Emilio Morenatti

Throughout the Muslim world, a number of publica-
tions printed versions of one or more of the cartoons for
various reasons: to denounce them, to mobilize protests
against them, or to appeal against the violence they
spurred. Many of the publications were targeted as a result,
becoming easy prey for governments seeking a pretext to
retaliate against the press, curry favor with Islamists, and
deflect public attention from domestic problems.

Worldwide, the Committee to Protect Journalists found
that at least nine publications were closed or suspended and

Protesters in Gaza City burn a poster of Danish Prime Minister
Anders Fogh Rasmussen during a January 31 demonstration
against the caricatures.

10 journalists were criminally charged. Punitive actions,
including censorship orders and harassment, were reported
in 13 countries, CPJ found.

In Syria, merely commenting on the cartoons drew gov-
ernment retaliation. Adel Mahfouz was charged by the Dam-
ascus prosecutor’s office after writing an article on the news
Web site Rezgar advocating peaceful dialogue as a means of
protesting the cartoons. Mahfouz was charged with insult-
ing public religious sentiment under the penal code. If con-
victed, he faces up to three years imprisonment.

The Syrian government was eager to exploit the debate
for internal political gain, said Bernard Haykel, associate
professor of Middle Eastern and Islamic studies at New York
University.

“It is a minority Alawite regime that needs to burnish its
Islamic credentials and therefore would have used the
occasion of the caricatures to do just that,” Haykel said. The
case, he said, also distracted attention from major chal-
lenges facing Bashar al-Assad’s regime, notably its with-
drawal from Lebanon and alleged links to the 2005 assassi-
nation of former Lebanese prime minister Rafiq al-Hariri.

Yet nowhere was retaliation as severe as in Yemen,
where the government sought to make censorship a popular
cause. Muhammad Shaher Hussein, the deputy information

Dangerous Assignments 17



minister, said his agency wanted to ease public tensions
when it suspended the Observer and two other publica-
tions—the private weekly Al-Hurriya Ahliya, and the Arabic-
language Al-Rai Al-Aam—for reprinting the cartoons. The
suspensions appeared to contravene Yemen's own press
law, which states that only a court has jurisdiction to sus-
pend or revoke a publication’s license. Prime Minister
Abdelqgader Bajammal finally lifted the bans on May 2.
“They can get away with breaking their own law because
they appear to be responding to public demand,” said
Sheila Carapico, a professor of political science and inter-
national studies at the University of Richmond. The Danish
caricatures are “something on which the public and gov-
ernment can pretty much agree,” Carapico said. “It’s a dis-
tant enemy, an amorphous enemy, it’s not something they
can really do anything about—and so it has all the advan-
tages of symbolic politics that are really policy neutral.”

Yemeni authorities filed criminal charges against three
other journalists: Abdulkarim Sabra, managing editor
and publisher of Al-Hurriya; Yehiya al-Abed, a journalist for
Al-Hurriya; and Kamal al-Aalafi, editor-in-chief of the Arabic-
language Al-Rai Al-Aam. They were charged with violating

Article 103 of the Press and Publications Law of 1990,
which prohibits “printing, publishing, circulating, or broad-
casting ... anything which prejudices the Islamic faith and
its lofty principles or belittles religions or humanitarian
creeds.” They also face penal code charges.

“The government sees us becoming more independent
and increasingly writing about sensitive issues against the
government’s interests,” al-Asaadi said. His newspaper,
while often sympathetic to the president, has also reported
on alleged corruption in the Yemeni foreign service. “The
message to the Yemeni press,” al-Asaadi said, “is that the
government can mimic these circumstances and carry out
the same sort of measures when the press does something
they don’t like.”

But the press itself played into the hands of govern-
ments through sensational and superficial coverage, al-
Asaadi and other journalists told CPJ. “We are responsible
for what’s happening to us. We played a role,” said al-Asaadi,
who cited his own case as an example. “During my initial
arrest, the Yemeni press didn’t provide further information
or try to clarify the context, reporting simply that I had
published the cartoons.”

During al-Asaadi’s first hearing in the General South-

e .4
VoS

2

.
b

Defense lawyers Khaled al-Anesi and Mohammed Naji Allaw, standing left to right at the podiums, want to present the drawings in

the context that the Observer published them.

18 Spring | Summer 2006

Yemen Observer/NAS

Worldwide, Arrests
and Shutdowns

Here is a rundown of reprisals worldwide in the car-
toon controversy. Except where noted, the actions
came in response to publishing versions of one or
more of the cartoons.

e Countries where reprisals were reported: 13
e Journalists criminally charged: 10

e Newspapers suspended or closed: 9

e Assault, harassment cases: 3

e Censorship orders: 2

Algeria: Two editors criminally charged.

Belarus: One newspaper suspended.

Denmark: Jyllands-Posten threatened with bomb
attack.

India: One editor criminally charged.

Jordan: Two editors criminally charged.

Lebanon: Journalists assaulted during demonstra-
tion against cartoons.

Malaysia: Two newspapers suspended.

Morocco: Government organizes demonstrations
against newspaper.

Russia: Two newspapers closed.

Saudi Arabia: Newspaper suspended.

South Africa: Censorship orders issued against two
newspapers.

Syria: Writer criminally charged for commentary.
Yemen: Three newspapers suspended. Four journal-
ists criminally charged.

For details on these cases, visit www.cpj.org.

West Court in Sana’a on March 8, prosecution lawyers
seemed to call for al-Asaadi’s execution by recounting a
story in which Muhammad praised a companion for killing
a woman who had insulted him.

The prosecution team stated further demands in a sec-
ond hearing on March 22. “When the Yemen Observer pub-
lished the pictures they were aware of the anger caused by
them,” according to a statement read in court by the pros-
ecution. “We demand the punishment of its editor-in-chief,
the permanent closure of the paper, and for Mohammed al-
Asaadi to be banned from writing for newspapers forever.”
The prosecution team also seeks financial compensation—
for itself—because of the psychological trauma the Yemen
Observer allegedly caused, according to the statement.

Mohammed Naji Allaw, a lawyer with the National Orga-
nization for Defending Rights and Freedoms, is helping

defend al-Asaadi. “The intention of the Yemen Observer was
to criticize the Danish press,” Allaw told CPJ. “He did not
intend to insult the Prophet; he did not intend to republish
the cartoons in their support. ... Al-Asaadi was defending
the Prophet, and he should be found innocent.”

Context is at the root of the case: The defense wants the
cartoons to be judged as part of the Observer’s full cover-
age, including the accompanying text and the placement of
the drawings. The attorney general and prosecution team
have argued that al-Asaadi should be judged on the pub-
lished drawings alone.

B eyond the legal battles, al-Asaadi fears for his life because
of the nature of the charges. Lengthy intervals between
court dates increase the risk, as accusations linger without
resolution. Some members of Parliament chimed in to
demand severe punishment, apparently believing that the
Observer printed all of the drawings in their original form.

“When we clarified to members of Parliament they with-
drew their position and cooperated with us. Religious
scholars sympathized with us after we explained our posi-
tion,” al-Asaadi said. “But there was a campaign of provoca-
tion in the beginning, forcing one to worry about his life.”

Likewise, al-Asaadi worries about the 35 employees at
the Yemen Observer. “I actually feel depressed and kind of
frustrated from the situation,” al-Asaadi told CPJ. “The sus-
pension of the paper, no work, fears of any silly behavior
from fanatics, the uncertain end of the ordeal—it has had a
negative impact on my family.”

Sanabani, the publisher, said the Observer maintained
an Internet presence throughout the suspension, but it lost
considerable money during the three months that the print
version was banned. The Observer, a nine-year-old publica-
tion, sold 8,000 copies before the suspension, primarily to
foreign diplomats, business people, and officials with non-
governmental organizations.

“The Ministry of Information could have judged us
without revoking the license; they could have allowed the
paper to continue under a new editor-in-chief, and the case
could have gone before the courts,” al-Asaadi said. “But the
decision to stop and withdraw the license served as proof
to the public that we had in fact committed a crime.”

Al-Asaadi believes the judge will not order his execu-
tion or even imprisonment once attorneys present his
defense. Still, the ordeal has left him broken. “I chose this
profession out of passion and belief to contribute in bring-
ing about a change for the best of this society,” al-Asaadi
said. “After years of dedication, [ am facing death threats in
all corners of the streets for nothing but practicing my job
and calling for understanding. I have to explain to every
individual that I am innocent.” m

For updates on the al-Asaadi case and others related to the
caricatures, visit www.cpj.org.

Dangerous Assignments 19



T A \ y

North Korea leads the dishonor roll of the world's . - .
e 3 e Taet) PE TR TE Authorities bar the post office from The regime cracked down on foreign s~ ) Radio and television receivers are
- most C".“Sl)led countries, a new CPJ "”-l"”vgl" hh"}WB' d|st“bu“ng publ]canonsl sejze media in 2005, I‘.["|(||'H_-] three news ’ i locked to gf‘\"}‘:‘l"ll“el’n"":[:]i:‘[:.iﬁr‘(j
i These nations share several traits. They disregard press runs, and impose prison terms outlets to close bureaus. Reporters 1" frequencies. News is supplied by the
£ £ s . rr o A B " . o g g S
2 citizens' safety by withholding information, as in for criticizing the president were harassed and arrested.  \Jrg Ny official Korean Central News Agency -
Burma, where the government stifled coverage of e
the 2004 tsunami. Leaders have zero tolerance for e ]\-—_\g -l
criticism: In Belarus, two dozen reporters were jailed -q‘w—-—a\;? Ao e - 11CT | sl

for covering election protests in 2006. News media
are nearly all owned or controlled by governments
no independent news outlet, for example, operates

= ) d‘?‘ The president approves front-page
O o = B newspaper content. Editors are state

) 5 @ "™ appointed. Newscasters pledge their

in Libya. And state-controlled media promote a cult g w4 allegiance during every broadcast

g : T : - j
of personality, as witnessed in Equatorial Guinea, i

[ - ' P
where the president is called "the country's God. (& { B
" ] ™ =

. . / s .

The full report is now online at www.cpj.org/censored. s = e ¢
adig

T . -
= Publications must get licenses from
‘ } the prime minister. Coverage is so
‘,J ¥Y bland that even a top official called

it "unreadable.”

4
]

CUBA

News media are supervised by
the Department of Revolutionary
e Orientation. Independent reporters
are regularly harassed and arrested.

The state owns all print and
broadcast media, and it blocks
undesirable political Web sites.

Criticism is not permitted

) J N
.f?r/ L‘- 1 \""‘H_.

ERITREA

The only country in sub-Saharan

y L’L LT

The military junta owns all daily 5o

& "__J.-W““"\ Africa without a private news outlet, newspapers and television channels. .z-s:h
[\EMSURSHIP BY THE N_UMBERS \}Jﬁ"' Eritrea intensively monitors foreign Citizens can be arrested for listening ,r
: . reporters. Only elite have Internet to the BBC in public - e
Independent journalists in North Korea f -
Al ) a

Months that Burmese magazine Han Thit was banned
for running a Valentine ad promoting "negative” values

= EQUATORIAL GUINEA

Private newspapers rarely publish
due to political pressure. State
radio warns citizens that they'll be

crushed if they criticize the regime.

l :

Design: Justin Goldbe

Year the Turkmen government closed public
libraries and banned foreign publications

v

Broadcast media not owned by the Equatorial Guinean
government. RTV-Asonga is owned by the president’s son

_ ' To determine the worst offenders, CPJ judged press freedom conditions
in dozens of countries according to 17 criteria. Criteria included
absence of independent media, existence of censorship regulations
state-sponsored violence against journalists; jamming of foreign

news broadcasts; restrictions on Internet access: limits on journalists
mobility; interference in production and distribution of publications
and existence of laws forbidding criticism. Countries on the list met at
least nine of |7 criteria

Private news outlets in Libya

Year Eritrea shut down all private news outlets and
imprisoned 11 journalists

Jlournalists imprisoned in Cuba

Reporters for foreign media who were forced to flee

after a violent 2005 crackdown in Uzbekistan

Independent Syrian newspapers closed since 2003

Belarusian newspapers printed outside the country and

iaale Gk i For full coverage, visit WWW.CPJ.ORG/CENSORED

HE

20 Spring | Summer - Dangerous Assignments



‘Poison,’ Politics,
and the Press

An Ethiopian officer prevents a photographer from taking
pictures of a police sweep following protests in Addis Ababa
last year.

ADDIS ABABA, Ethiopia

scarf tied around her head and her five-month preg-

nancy just showing under a robe, Serkalem Fassil

appeared shy and scared as she talked about life in
Kality Prison. Her English is not good, she explained, but
yes, the baby is OK. And yes, she added softly, it’s very hard
in Kality. Fassil, 26, who worked on three Amharic-language
weeklies, is among at least 14 journalists held in this
crowded, sweltering prison alongside dozens of political
opposition leaders. They are being tried jointly for geno-
cide and treason, charges that could bring life imprison-
ment or the death penalty.

Julia Crawford is CPJ’s Africa program coordinator.

22 Spring | Summer 2006

AP/Karel Prinsloo

In Ethiopia’s toxic political
climate, Zenawi’s government
sweeps up journalists

and shuts down newspapers.

By Julia Crawford

The journalists are the most notable example of a gov-
ernment crackdown on the press that began in November
when postelection street protests drew a show of official
force, violence flared, and more than 40 died. The govern-
ment issued “wanted lists” of opposition party leaders, edi-
tors, and writers; journalists who weren’t arrested went
into hiding. Direct government orders and indirect pres-
sure were blamed for the closing of more than half of the
newspapers that once published in the capital. Self-censor-
ship is rife among those still publishing.

The government alleges that the editors and reporters
were part of an opposition conspiracy to overthrow the
“constitutional order.” The genocide charges rest on asser-
tions that the journalists’ work harmed members of the
ruling coalition, the Ethiopian People’s Revolutionary
Democratic Front, and the Tigrayans who form its domi-
nant ethnic group.

Many of the shuttered publications did advance the
views of the opposition, featuring numerous interviews
with party leaders and editorials critical of the govern-
ment’s handling of the May 2005 parliamentary election,
according to interviews and a review of published material.

But the government has disclosed no evidence linking
published material to acts of violence, nor has it offered
any substantiation that the journalists were motivated by
anything other than what they saw as their work responsi-
bilities, the Committee to Protect Journalists has found. No

evidence has been presented that treason or genocide were
planned or occurred, CPJ found.

The charges have enormous emotional resonance in
Ethiopia, which fought a bitter war with neighboring
Eritrea, and where ethnicity is part of the political land-
scape. The defendants were not allowed to post bail
because of the severity of the charges, enabling the gov-
ernment to effectively silence these critics during their
court case. By most accounts, the trial, which began in Feb-
ruary, could last many months or even years.

The imprisoned journalists—several of whom were
interviewed by CPJ with the government’s permission—said
they were doing their jobs in criticizing the administration
of Prime Minister Meles Zenawi. “We’re not against this gov-
ernment,” Fassil Yenealem, the jailed publisher of Addis
Zena, told CPJ. “It is through this government that we began
to write. But when the government sees people starting to
demand more democracy, freedom of expression, and
development, they think it’s the fault of the press.”

Government officials stress that there was no private
press until the current administration toppled Mengistu
Haile Mariam’s notorious Derg regime in 1991. In an inter-
view with CPJ, Zenawi said his government has tried to
build democratic institutions, including a free press, even
though much of the private media “is in effect a party organ
of the opposition.”

Until recently, Western donors regarded Zenawi as a
reform-minded leader who had put his troubled country on
a path that could be emulated by others in Africa. With a
population of more than 70 million, Ethiopia is one of
Africa’s most populous nations. It is also the seat of the
African Union and of the United Nations Economic Com-
mission for Africa. The United States regards Zenawi as an
important partner in its fight against terrorism, and British
Prime Minister Tony Blair gave Zenawi a seat on his advisory
Commission for Africa.

But if Zenawi’s democratic credentials compared favor-
ably to those of his predecessors, his government has
never had a good press freedom record. Ethiopia was
Africa’s leading jailer of journalists throughout much of the
1990s, and it drove scores of reporters and editors into
exile. The government has a long record of arresting jour-
nalists under a restrictive press law, which imposes crimi-
nal sanctions for defamation and the publication of news
that authorities deem “false.” Editors routinely have multi-
ple press law charges pending against them.

Until recently, the number of journalists imprisoned
had dropped as the government backed away under inter-
national pressure from its traditionally confrontational
stance toward the press. In the run-up to the May election,
there was even a new scent of freedom as opposition par-
ties were allowed unprecedented access to state media,
including the state monopoly broadcast sector. The num-

Reuters/Andrew Heavens

ber of private, Amharic-language weeklies—most of them
highly critical of the government—mushroomed and their
sales soared.

Voting was largely peaceful, but unrest began to build
after the opposition cited irregularities, including vote-
rigging allegations and the government’s delay in announc-
ing results.

The first wave of protests in June brought a govern-
ment show of force, with clashes leading to the deaths of at
least 40 people. Unrest boiled again in early November
after the leading opposition group, the Coalition for Unity
and Democracy (CUD), frustrated by its inability to challenge
the vote, refused to take part in the new parliament. Stone-
throwing crowds were met with gun-firing security forces,
and another 40 or more people, mostly civilians, were

Prime Minister Meles Zenawi says his government wants to
encourage press freedom, but journalists went too far.

killed. The government then launched a full-scale crack-
down, detaining thousands of people, including opposition
leaders and journalists.

Along with issuing its “wanted lists,” the government
raided newsrooms, blocked newspapers from publishing,
and expelled two foreign reporters, including a long-serv-
ing Associated Press correspondent. About a dozen exiled
Ethiopian journalists were charged in absentia with trea-
son. The U.S. government-funded Voice of America and Ger-
many’s Deutsche Welle, which broadcast radio programs
into Ethiopia in local languages, were targeted by smear
campaigns in state media, endangering their local corre-
spondents.

“This is the worst under Zenawi,” said journalist
Befekadu Moreda, who has plenty of perspective, having
been jailed nine times over 12 years. “They are going on the
path of China—without the economic prosperity.” With at
least two journalists imprisoned on press law violations
and 14 held for treason, Ethiopia is now the third-leading
jailer of journalists in the world after China and Cuba.

Dangerous Assignments 23



Moreda survived the November crackdown but his
paper, the Amharic-language weekly Tomar, did not. Printers
refused to publish it, Moreda said. On this day in March, he
also described frequent government harassment and intim-
idation. “For the last four months I cannot move freely, the
security forces follow me,” he recounted. “The first harass-
ment is smooth; they ask you politely to work with them.
Then they accuse you of being a member of the opposition,
and they use force.”

Shortly after meeting with CPJ, Moreda fled the country.
It was just in time to escape a jail sentence suddenly
imposed under the press law for an opinion piece he pub-
lished five years ago.

Fewer than 10 private newspapers, most of them weekly,
are now publishing in Addis Ababa, compared with more
than 20 before the November crackdown. Eight newspapers
were shut as a result of criminal indictments and the jailing
of their top journalists. Several others have been blocked
from publishing because the government pressured their
printers, local journalists told CPJ. The government denies
applying such pressure.

CPJ delegation—including the Johannesburg-based

journalist and CPJ board member Charlayne Hunter-
Gault, and Charles Onyango-Obbo of Kenya’s Nation Media
Group—heard about ongoing harassment in a series of
March interviews with journalists, lawyers, and diplomats.
Fear and suspicion were evident. Local journalists were
reluctant to meet the CPJ delegation in public places; several
spoke only on condition that their names be withheld; tele-
phone interviews were avoided because fear of wiretapping
was widespread. Political tension was heightened by a series
of small explosions in the capital. Although the government
blamed the blasts on the opposition and on neighboring
Eritrea, no one claimed responsibility for them.

Local journalists said they were especially chilled by
the government’s unprecedented decision to charge their
colleagues under the criminal code with crimes carrying
possible death sentences. As repressive as the press law is,
local journalists said, it carries a maximum jail sentence of
three years and defendants are permitted to post bail.

The government appeared to open yet another offen-
sive in February, when police detained hundreds of people
in what they called an antiterrorism sweep. Among those
arrested was media lawyer Berhanu Mogese, who had
offered pro bono services to imprisoned journalists. A col-
league, Teshome Gabre-Mariam Bokan, told CPJ that Mogese
was arrested the day after he met with visiting European
Union envoy Louis Michel.

Authorities appeared to step up enforcement of the
press law as well, imposing prison terms and fines in cases
that date back several years or stem from technical infrac-
tions. Journalists Leykun Engeda and Abraham Gebrekidan
are serving sentences of 15 months and one year respec-

24 Spring | Summer 2006

A police officer strikes an Addis Ababa University student with
the butt of his assault rifle during June election protests.

tively for publishing “false news” in articles from 1999 and
2002, according to CPJ sources. Ilyob Demeke, former edi-
tor-in-chief of the defunct Amharic-language weekly Tarik,
was fined in February for failing to print the name of the
newspaper’s deputy editor on its masthead in one edition.
He spent six days in jail before enough money was raised
to pay the fine.

Zenawi acknowledged that relations between the gov-
ernment and private press have long been confrontational,
but he said the treason allegations were different. “They
went beyond their normal bias and went for the jugular,” he
told CPJ. “They became part and parcel of the day-to-day
preparation for the insurrection after the elections.”

he defendants in the treason trial are charged with

“outrage against the constitution and the constitutional
order.” The indictment, or “charge sheet,” accuses the jour-
nalists of working with the opposition CUD, declaring the
elections fraudulent, calling for violence, and “disseminat-
ing false accusations to create public distrust of officials
and transmitting messages that cause conflict among peo-
ples.” The journalists also face the charges of “impairment

AP/Boris Heger

of the defensive power of the state” by sowing divisions in
the armed forces.

Genocide is the final charge against the journalists.
Home to dozens of ethnic groups, notably Ambharas,
Tigrayans, Oromos, and Somalis, Ethiopia has indeed seen
ethnic tensions flare into violence. Tigrayans form the base
of the ruling EPRDF, while the opposition CUD draws sub-
stantial support from the Amharas. The CUD platform
called for constitutional reforms to effectively abolish
Ethiopia’s “ethnic federalism,” under which state bound-
aries are drawn along ethnic lines.

Fighting Words?

Here are English translations of excerpts from two
editorials cited by the Ethiopian government as evi-
dence against journalists being tried for treason:

Ethiop, August 17, 2005:

“The constitution clearly states that a human being
cannot lose his or her life except in one way. Article
15 reads: ‘Every person has the right to life. No one
shall lose his life except under penalty for a capital
offense.” Was a legal provision ever invoked before
those 40 innocent young kids were massacred in pub-
lic? If the rulers violate their own constitution, and if
the opposition then violates the constitution in order
to save the country from a crime, who should be the
one responsible for a crime? ...

“There cannot be free elections until the electoral
board, which is a stooge of the EPRDF (ruling party),
is dismantled. Justice cannot be found in the courts
that are governed by EPRDF cadres and are filled with
those who have enriched themselves with embezzle-
ment. Getting rid of these elements through a national
coalition government would indeed bring about last-
ing peace and stability.”

Addis Zena, September 19, 2005:
“The people of Ethiopia have clearly been robbed of
their voices. A party or a government that conspired
to rob the voice of its own people should never be
given legitimacy. Even if it wants to stay in power, the
people would only chant, ‘Thief! Thief!” and would not
let it happen. And because the electoral board has
been the main organizer and accomplice of such rob-
bery, it should be denounced and should lose its
credibility. ...

“Opposition parties must provide wise leadership
in recovering the voice of the people from the party
that has stolen it in order to stay in power.”

The government’s genocide charges, however, are
vague and unsubstantiated. The prosecution cites the beat-
ing of one Tigrayan individual, an arson attack against
another, “acts causing fear and harm to the mental health
of members of the ethnic group,” and “indirect and direct
acts causing harm to members and supporters of the EPRDF
by excluding them from social interactions.”

The charge sheet cites no evidence linking journalists
to these incidents, which do not themselves appear to con-
stitute genocide. The United Nations Convention on the
Prevention and Punishment of the Crime of Genocide
defines genocide as “acts committed with intent to destroy,
in whole or in part, a national, ethnical, racial, or religious
group.”

As evidence against the journalists, the government has
cited more than 20 editorials and more than a dozen press
interviews with CUD leaders. At CPJ’s request, Chief Prosecu-
tor Shemelis Kemal provided a sampling of 12 of the pieces
in the original Amharic. CPJ analyzed English translations of
the pieces. While the editorials are antigovernment, some
harshly so, none calls for violence and none makes reference
to ethnic aggression. CPJ found no evidence to support the
prosecution’s contention that the pieces were intended to
provoke acts of violence or genocide.

Amare Aregawi, editor of The Reporter, one of the few
private newspapers that have published without interrup-
tion, said much of the postelection newspaper coverage
was shoddy and exploited public tensions. But, he said,
“There is no evidence that [ would call treason myself.” Are-
gawi said government authorities typically refuse to speak
to the private press. When Zenawi spoke with invited
domestic reporters this year, the prime minister noted that
it was the first such meeting in 14 years.

That breakdown is symptomatic of the deeper political
divide. “The press is a reflection of politics,” Aregawi said.
“There’s no tolerance. It’s ‘you are either with us or against
us,” and that is reflected in the media.” Zenawi, who
acknowledged a “poison” in his government’s relationship
with the press, said much the same. “We are aware that the
poison is not merely between the press and the ruling
party,” the prime minister said. “It's a reflection of the
overall tension between some in the opposition and the
ruling party.”

Most of the jailed journalists said that they would not
offer a defense because they believe the charges are base-
less and the proceedings politicized. Sitting in Kality
Prison, the jailed publisher Fassil Yenealem was asked if he
had a message for the prime minister. “The journalists
should be released,” he said. “Banning the press means ban-
ning democracy. The prime minister has done some very
good things in the last 14 years. The media are not against
the government but against injustice.” m

For continuing coverage of Ethiopia, visit www.cpj.org.

Dangerous Assignments 25



Nationalists have shown up in force at court proceedings

of journalists charged with insulting the Turkishjidentity.

In February, protesters chant outside a courthouseswhere , ”
five prominent journalists went on trial. 4 =

B

in Turkey

Nationalist lawyers take aim as an Armenian-Turkish editor treads on sensitive topics.

By Robert Mahoney

ISTANBUL, Turkey
ven when he is trying to be conciliatory, Hrant Dink
gets in trouble. The managing editor of the only
Armenian newspaper in Turkey was convicted in a
criminal court last year for “insulting Turkishness.” Ironi-
cally, the article in the weekly Agos for which he was con-
victed was an appeal to diaspora Armenians to let go of
their anger against Turks for the mass killing of Armenians
during World War 1.
“This is a political decision because I wrote about the
Armenian genocide and they detest that, so they found a
way to accuse me of insulting Turks,” Dink told the Com-

mittee to Protect Journalists at the newspaper’s cramped
offices in the bustling Osmanbey neighborhood.

Dink, 51, was relaxed this February day, speaking in
measured tones throughout the interview. Only hours ear-
lier a court in southeastern Turkey had thrown out a sepa-
rate case against him for criticizing lines in the Turkish
national anthem and the national oath as discriminatory
against non-ethnic Turks.

But his voice and face hardened at the mention of his
conviction last October and the six-month, suspended jail
term he received. “I was convicted of racism. That is not
what I was saying,” Dink said.

Robert Mahoney is senior editor for the Committee to Protect Journalists.

26 Spring | Summer 2006

AP/Osman Orsal

ink, a Turkish citizen who has been at the helm of Agos

for all of the bilingual Armenian-Turkish newspaper’s
10-year existence, has appealed the verdict in Turkey and is
ready to take the case all the way to the European Court of
Human Rights to clear his name.

“If in this case I am not acquitted I will not live in this
country anymore,” he said. Dink was convicted under Arti-
cle 301 of the penal code, which forbids denigrating Turk-
ish identity and state institutions. The verdict came the
same month that Turkey opened formal negotiations to join
the European Union, whose officials criticize Article 301 as
incompatible with EU norms on freedom of expression. Yet
several other journalists have been charged under Article
301 in recent months, all at the urging of influential nation-
alist lawyers.

“The state of press freedom in Turkey today depends on
a battle between those forces who believe in the European
Union and want to change the law and practices ... and con-
servatives, the military, and the bureaucracy, who fear los-
ing their privileges if there is a change in the
status quo,” said human rights activist Sanar
Yurdatapan, head of the Istanbul-based Initia-
tive for Freedom of Expression.

Dink’s prosecution followed a series of
articles in early 2004 dealing with the collec-
tive memory of the Armenian massacres of
1915-17 under the decaying Ottoman Empire.
Ottoman military forces, allied with Germany,
killed thousands of Armenians and deported
others, accusing them of sympathizing with
invading Russian forces. Armenians call the
killings the first genocide of the 20th century,
a term Turkey rejects.

Dink suggested ways for Armenians, par-
ticularly those in the diaspora, to move on,
saying that continuing rage against Turks was
a poison in Armenian blood. He urged them to
rid themselves of the poison and “turn to the
new blood of independent Armenia.” Turkish
nationalists seized on the reference to poi-
soned blood associated with Turks and found
a prosecutor to bring the case.

They even found a way of prosecuting him for com-
menting on the proceedings.

In October, Dink called the Article 301 charges political-
ly motivated, and the statement was picked up by the Turk-
ish press. This prompted the Turkish Union of Lawyers, a
nationalist group led by lawyer Kemal Kerincsiz, to initiate
another criminal case under Article 288 of the penal code
for attempting to influence the outcome of judicial pro-
ceedings. “It is weird,” Dink said, “because this statement of
mine was published and transmitted by many newspapers
and TV channels in the mainstream media. A case was not
opened against them.”

CPJ/Robert Mahoney

Dink’s appeal received an important boost in February
when the chief prosecutor’s office of the Supreme Court of
Appeals said the October verdict was based on “faulty
assessments” and called for it to be overturned. Although
the opinion was not binding, analysts doubt the court
would ignore the chief proscutor’s recommendation. Dink
would not comment on the prosecutor’s statement while
the appeal was still pending.

Dink said he had always been in the sights of Turkish
nationalists, but the past year saw an escalation in their
efforts. “The prosecutions are not a surprise for me. They
want to teach me a lesson because I am Armenian. They try
to keep me quiet.”

Asked who “they” are, Dink replies unhesitatingly, “the
deep state in Turkey”.

This is not the moderate, Islamist-based government of
Prime Minister Recep Tayyip Erdogan but secular national-
ist forces supported by sections of the army, security
forces, and parts of the justice and interior ministries,

Hrant Dink is unafraid of challenging Turkish history, whether it is the mass
killing of Armenians or the ethnicity of Ataturk’s adopted daughter.

according to Turkish political commentators. The national-
ists, political heirs of Mustafa Kemal Ataturk, the founder
of modern Turkey, still exert considerable influence. They
oppose the government’s application for EU membership,
fearing a loss of Turkish sovereignty.

Nationalist lawyer Kerincsiz told CPJ that the Turkish
Union of Lawyers is not targeting Dink, but does intend to
pursue anyone who “assaults the values of the Turkish peo-
ple.” The chief prosecutor’s recommendation that Dink’s
conviction be overturned, he said, “has made the Turkish
people more sensitive toward the issue because the current
government is blowing the horn of the EU.”

Dangerous Assignments 27



In particular, the nationalists have pursued journalists
who write critically on five major areas: Ataturk, the
Armenian Kkillings, separatist Kurds, the security forces,
and the Turkish presence in northern Cyprus.

Dink managed to tread on two of these landmine issues
in 2004 when Agos reported that Ataturk’s adopted daugh-
ter Sabiha Gokcen was Armenian by birth. Gokcen, who died
in 2001 at age 88, was a modern Turkish feminist icon. She
won international fame as the country’s first woman combat
pilot. Official histories say that Ataturk adopted her in 1925
after meeting her during a visit to Bursa in western Turkey.
Agos published claims by an Armenian, Hripsime Sebilciyan
Gazalyan, who said that she was Gokcen’s aunt. She said
Ataturk had taken her niece from an orphanage in the south-
eastern town of Sanliurfa where the child had been sent
after losing her parents in the Armenian massacre.

The story incensed the deep state. Protesters jammed
the entrance to Agos offices and newspapers reported that
Dink had received anonymous death threats. “I have written

Kemal Kerincsiz says his Turkish Union of Lawyers intends to
pursue anyone who “assaults the values of the Turkish people.”

28 Spring | Summer 2006

Reuters

about the 1915-17 killings, but that got less reaction than
the piece on Ataturk’s daughter,” Dink noted. “Sabiha Gokcen
was a hero, a myth for Turkish women. By publishing that
she was an Armenian, that myth was shattered.”

Stories on Ataturk, the Armenian
killings, separatist Kurds, security
forces, and Cyprus are considered
volatile.

For an iconoclast, Dink is remarkably mild-mannered. “I
appear often on Turkish television talk shows. I try to be
cool-headed and get my message across,” he said. The tele-
vision appearances are part of a strategy to reach beyond
the estimated 60,000 Armenians left in Turkey to ordinary
Turks. Agos has a circulation of just 6,000.

Dink defends his constant revising of history. “I chal-
lenge the accepted version of history because I do not write
about things in black and white. People here are used to
black and white; that’'s why they are astonished that there
are other shades, too.”

He hopes his questioning will pave the way for peace
between the two peoples. “If I write about the [Armenian]
genocide it angers the Turkish generals. I want to write and
ask how we can change this historical conflict into peace.
They don’t know how to solve the Armenian problem.”

The flurry of cases brought by Kerincsiz and his fellow
lawyers against journalists has brought the Turkish justice
system into the world spotlight. After a chorus of interna-
tional protests in December, prosecutors dropped a case
under Article 301 against Turkey’s famed novelist Orhan
Pamuk in January. He had spoken of the Armenian killings
in a Swiss magazine interview. The opening of a freedom of
expression case against five prominent journalists in Feb-
ruary, also linked to the Armenian question, prompted
another wave of foreign and domestic protest. Four of
those cases were later dropped.

Dink does not think the tide has yet turned in favor of
critical writers—"the situation in Turkey is tense’—but he
believes they will prevail. “I believe in democracy and press
freedom. I am determined to pursue the struggle.”

That means he will continue to shine a light into the
dark corners of Turkish history, albeit cautiously. “These
cases have not stopped me or intimidated me. I am not
practicing self-censorship. That said, I am careful in my
writing not to insult anybody.” m

For more on this issue, read CPJ’s special report, “National-
ism and the Press,” at www.cpj.org.

UPDATE

An Open Case

Four years after Daniel Pearl was brutally murdered in Pakistan,
questions and concerns remain.

By Abi Wright

n the evening of January 11,

2002, Wall Street Journal

reporter Daniel Pearl walked
into a hotel near the Pakistani capital,
Islamabad, and was introduced to a
man who called himself Bashir. Pearl
thought he was meeting a potential
source who could help him get access
to a radical Islamic cleric for a story
on terrorism. In fact, that night Pearl
met a British-born Pakistani militant
with a track record of kidnapping
Westerners. His real name was Ahmed
Omar Saeed Sheikh. Instead of helping
Pearl land a scoop, the meeting with
Saeed set events in motion that led to
his entrapment, kidnapping, and mur-
der, U.S. officials say, at the hands of
Khalid Sheikh Mohammed, the sus-
pected mastermind behind the 9/11
attacks on the United States.

Four years on, significant progress
has been made in bringing Pearl’s
killers to justice. “We believe that
most, but not all, of the key figures in
Danny’s kidnapping and murder have
either been killed or are in jail,” said
Wall Street Journal Deputy Managing
Editor John Bussey. But questions
linger about who ordered the murder
and what precisely happened. Saeed,
the mastermind of the kidnapping, is
on death row but is delaying his
appeals amid allegations that he is

Abi Wright is CPJ's communications
director and former Asia program coor-
dinator.

Daniel Pearl in a photograph taken by his captors.

protected by Pakistan’s powerful
Inter-Services Intelligence Agency
(ISI). He has also violated Pakistani
prison rules for death row inmates by
making contact with the outside world
from his prison cell. It seems uncer-
tain he will ever be executed, accord-
ing to the Pearl family, who are frus-
trated by the slowness of the investi-
gation and want Saeed’s sentence car-
ried out.

Pearl traveled to Pakistan at a par-

ticularly tense time, according to
Bruce Hoffman, a terrorism expert at
the Rand Corp. in Washington. With
the fall of the Taliban regime in neigh-
boring Afghanistan in December
2001, militants were pushed out.
“When they lost their geographical
center of gravity in Afghanistan, they
went to Pakistan, which was some-
thing of a haven because they had
longstanding relations with existing
(militant Islamist) groups.”

Dangerous Assignments 29



On January 23, 2002, after
exchanging e-mails with Saeed
for nine days, Pearl was lured to a
restaurant in the southern port city of
Karachi. He got into a car he thought
would take him to interview a reclu-
sive Islamic leader. Instead, he was
kidnapped and held for a week before
being killed. A video camera recorded
the grisly act. The search for Pearl
continued for several weeks until a
copy of the video surfaced on Febru-
ary 21, 2002.

Pearl had been researching a radi-
cal Islamic leader, Sheikh Mubarik Ali
Gilani, who had been linked to the so-
called “shoe bomber” Richard Reid.
Reid tried to blow up an American Air-
lines flight from Paris to Miami in
December 2001. To find his way to
Gilani, Pearl did what reporters do
every day—he reached out to new con-
tacts and made himself accessible. That
also made him a target, Hoffman said.
“It is a question of opportunism and
access. A reporter has to chase a story,
making him or her more vulnerable.”

Journalists investigating militant
groups and their connections to terror-
ist activities were not welcome, accord-
ing to Pearl’s widow, Mariane, who trav-
eled with him to Karachi and who
wrote about her experience in her 2003
book, A Mighty Heart. A pattern of
overlapping Islamic militant groups
with ties to al-Qaeda emerges from the
arrests in the Pearl case. Three separate
groups carried out the crime: the organ-
izers of the kidnapping who lured
Pearl; those who detained him; and
those who carried out the execution.

Saeed turned himself in to police
on February 12, 2002, but he told a
court in Karachi that he had first sur-
rendered to the ISI one week earlier in
Lahore. What took place during his
time with the ISI is not known, but
Saeed’s association with the powerful
intelligence agency appears to be pro-
tecting him, Pearl’s family said. “He is
kind of untouchable,” Mariane Pearl
told CPJ.

Saeed was a member of the mili-
tant Islamic group Jaish-e-Mohammed

30 Spring | Summer 2006

whose goal is to unite Indian-adminis-
tered Kashmir with Pakistan. He told
police that he plotted to seize Pearl
because he wanted to strike at the
United States and embarrass Pakistani
President Gen. Pervez Musharraf on
the eve of his visit to Washington, The
Journal reported.

Other arrests in the case include
Khalid Sheikh Mohammed, al-Qaeda’s
third-ranking operative, who was
snared in March 2003 near Islamabad.

AP

Ahmed Omar Saeed Sheikh, top, leaves
the provincial high court in Karachi,
Pakistan, under tight security in 2002.
Khalid Sheikh Mohammed, inset, is in
U.S. custody at an undisclosed location.

U.S. officials say that he carried out
Pearl’s execution. He is being held in
U.S. custody at an undisclosed loca-
tion. To extract information from
Mohammed, CIA interrogators used a
technique called “water-boarding,”
where the suspect is held under water
to the point of nearly drowning, The
New York Times reported.

Fazal Karim, a militant belonging to
Lashkar-e-Jhangvi, a Sunni Muslim
group with ties to the Taliban, provided

AP /Zia Mazhar

more information. He confessed to his
involvement in May 2002 when he was
arrested in connection with a bomb
attack on Karachi’s Sheraton Hotel. He
says he witnessed Pearl’s execution
by three Arabic-speaking men who
showed up without warning. Hashim
Qadeer, a member of the Kashmiri sep-
aratist group Harkat ul-Mujahideen,
who first introduced Pearl to Saeed,
was detained in July 2005.

At least two others connected with
Pearl’s murder remain at large: Saud
Memon, who owned the property
where Pearl was held and killed; and
at least one man who was present
when Pearl was murdered, according
to The Journal.

espite the arrests, appeals have

brought the case to a near stand-
still. A court convicted Saeed and
three others of the kidnapping and, in
July 2002, sentenced Saeed to death
by hanging. “He was sentenced to
death very quickly, but it was also
obvious that it was a political trial. He
knew that he was protected. He even
said at the time ‘The people who put
me here will die before I do,” Mariane
Pearl said.

From behind bars, Saeed continues
to make public statements. He gave an
interview to Britain’s Sunday Tele-
graph in which he pledged allegiance
to Taliban leader Mullah Omar and
said, “I'm trying to prepare myself to
be of real service to the ‘ummah’ (Mus-
lim nation) if I get another chance.”

The three others convicted in the
kidnapping—Fahad Naseem, Salman
Saqib, and Sheikh Mohammed Adeel—
received 25-year jail sentences. All are
appealing and the process has been
subject to delaying strategies by
lawyers. In July 2004, The Journal
reported on one tactic: “Mr. Saeed’s
lawyer, Abdul Waheed Katpar, request-
ed adjournments at least twice last
year on the grounds that his client’s
father had borrowed the case file on
Mr. Saeed and hadn’t yet returned it.”

The appeals have been delayed
more than 30 times and show no signs

of moving forward, Pearl’s father Judea
Pearl told CPJ. “Obviously the court
allows them to play the game of delay
for some reason. It is obviously also
conducted from the top in the sense
that the regime is not interested in exe-
cuting the sentence.” Mariane Pearl
sees the hand of the intelligence serv-
ices behind it. “Pakistan itself cannot
carry out the sentence. That tells you
about the power of the ISI,” she said.

The delays have a domino effect
on other parts of the prosecution.
Four other men detained in the case
cannot be formally arrested or
charged until the first four cases are
resolved because the men would be
tried with the same evidence, accord-
ing to former special prosecutor M.Z.
Haq, who tried Saeed. If the first four
sentences are overturned, it would
have direct implications on the other
four men’s cases, he noted.

Yet by local standards, Haq said,
Saeed’s case is unusual in its delays.
“This is an extraordinary and excep-
tional case because normally, with a
death sentence case, the verdict is car-
ried out within six to nine months,”
Haq said.

“The process isn’t efficient,” said
Bussey, who went to Karachi in 2002
when Pearl was kidnapped and who
follows the ongoing cases. “When we
regularly ask officials in Islamabad
and Karachi why the appeal hasn’t
been heard and the sentence finalized
and executed, we’re told that the
Pakistani judicial process requires
patience.”

For Pearl’s family, patience is run-
ning thin. “We are looking for clo-
sure,” Judea Pearl said. “We don’t
know what happened that last few
days and we have not received this
information. We have been after (the
U.S. State Department and the FBI) for
four years to hear one scenario that
will match all the clues, and we
haven’t received it yet.”

Reports in the British and Indian
press that Saeed continues to receive
visitors and communicate with follow-

ers from jail disturb the Pearls. Nor-
mally, those sentenced to death are
allowed only short visits with family
members and are not permitted to
speak to the press, Haq said. “It hurts
that he is still operating from prison,”
Pearl’s mother, Ruth, said.

Saeed has been linked to other
crimes since he was arrested. After
two assassination attempts on
Musharraf, prison authorities moved
Saeed from Hyderabad to Adiala
prison near Islamabad in January
2004. He was questioned there about
his connection to the man behind the
plots, Amjad Hussain Farooqi, a mili-
tant with links to al-Qaeda. Farooqi,
who also played a role in orchestrat-
ing Pearl’s kidnapping, died in a
shoot-out with Pakistani security
forces in September 2005.

More pressure is needed to
resolve the case, Mariane Pearl said.
“There is a lack of will to pressure Pak-
istani authorities by the U.S. govern-
ment and by The Wall Street Journal,”
she said. Bussey responded that his
newspaper hired a lawyer in Karachi
to advise it on the case and has con-
tacted all relevant parties. “The Jour-
nal has urged a swift resolution of the
prosecution of this case with Presi-
dent Musharraf, with other Pakistani
government officials in Islamabad and
those visiting the U.S., and with the
Bush administration,” he said.

Three years ago, in June 2003,
Musharraf told reporters that the Pearl
case was ‘history.” Pearl’s parents
responded in a letter to the editor of
The Journal on July 8, 2003. They said
their son’s case would remain an open
wound until two conditions were met:
“All those involved in the planning and
execution of the murder are brought to
justice and justice is served, and a
monument to Daniel Pearl is erected in
Karachi, reaffirming the ideals for
which he stood: truth, humanity and
dialogue.” Those steps remain. m

Information on the Daniel Pearl Foun-

dation is available at www.danielpearl|
foundation.org.

Dangerous Assignments 31



MISSION JOURNAL

Coaxing Uribe

President Alvaro Uribe
had little time for
handshakes with Car-
los Lauria, CPJ’s Amer-
icas program coordina-
tor, but he issued an
important statement
supporting the press.

In Colombia, months of reporting and lobbying produce a crucial declaration.

By Joel Simon

BOGOTA, Colombia

resident Alvaro Uribe didn’t look
Pup from the documents he was

reading as we were ushered into
a stark conference room in his cam-
paign headquarters. After extending
his hand for a perfunctory hand-
shake, the president yanked it away,
barely giving a photographer time to
shoot a few frames.

As Americas Program Coordinator
Carlos Lauria and I began to present
some brief remarks about ongoing
threats against the Colombian press,
the president interrupted: “I only have
a few minutes.” Well, we asked, would
he issue a statement in support of his
country’s beleaguered journalists? No,
he said, stiffening.

Our meeting, it seemed, was off to
a rocky start.

Joel Simon is deputy director of CPJ.

32 Spring | Summer 2006

he appointment had been months

in the making for the staff at the
Committee to Protect Journalists. In
October, CPJ issued a report describ-
ing pervasive self-censorship in the
Colombian media. Written by Bogota
journalist Chip Mitchell, based on
extensive interviews with three dozen
reporters in several strife-ridden
provinces, “Untold Stories” found that
journalists routinely muzzle them-
selves because they fear physical ret-
ribution from leftist guerrillas and
right-wing  paramilitary  forces.
Harassment by government troops
and officials further impedes their
work.

Journalists said they felt vulnera-
ble and isolated because of a lack of
support from the central government.
Uribe and Vice President Francisco
Santos have frequently complained
about the press and have lashed out at

critics in the media. Local officials,
including military commanders, have
accused critical journalists of having
ties with the guerrillas. And while the
number of Colombian journalists
murdered has declined since Uribe
took office four years ago, violence is
still common and threats are rarely
investigated.

I wanted to make sure the Uribe
government was aware of the con-
cerns raised in the report so I
arranged to meet with Santos when I
visited Bogota last October. Because
of Santos’ personal experience—he
had been a top editor at the country’s
leading daily, EI Tiempo, and, in 1990,
had been kidnapped by the Medellin
drug cartel—I expected a sympathetic
hearing. Instead, stung by our criti-
cism, Santos was outraged. He sat on
a couch in his office reading the
report line by line and erupting each

Scott Dalton for CPJ

time he found an offending passage.
Santos called the report unfair, charg-
ing that the government’s efforts to
protect journalists were not accurately
presented.

[ told Santos that we stood behind
the findings and that we had inter-
viewed numerous provincial journal-
ists who believe that the Uribe gov-
ernment has been indifferent, even
hostile to their plight. I proposed a
meeting with the president to discuss
our differences and, perhaps, address
the risks facing journalists.

Santos, while agreeing to reach
out to the president, launched a blis-
tering public attack against our self-
censorship report in a speech just
days later. Calling it “noxious for the
Colombian press,” he urged journalists
to denounce the CPJ report. None did.

Instead, our report and follow-up
articles drew international attention
over the next several months. From
our office in New York, we wrote let-
ters, sent e-mails, and made phone
calls to the president’s staff in hopes
of setting a date for a meeting. In late
January, we got a positive response.

auria and I arrived in Bogotd on

Sunday, March 12, to prepare for a
meeting in two days. Political parties
loyal to the president had just won a
lopsided victory in Congressional
elections, setting the stage for Uribe’s
bid for a second term in the May 28
presidential election.

On Monday morning, we awoke to
an e-mail from the president’s office.
Our meeting had been canceled; Uribe
was traveling to Bolivia for trade talks
instead. Stunned, we called the presi-
dent’s office and insisted, without
immediate success, that the meeting
be rescheduled. Hanging up, we
sought out all the allies we could
think of—presidential staffers, mem-
bers of the vice president’s office,
influential journalists—to help us
lobby for a new date. One journalist, a
television news director, said a meet-
ing with Uribe would be very impor-
tant. The president’s popularity was

such, he said, that a statement would
be treated “like the word of God.”

Wednesday morning, March 15, we
were finally told, the president had an
opening. To accommodate Uribe’s
schedule, we agreed to meet him at
his campaign headquarters. Santos
joined us.

Our goal was to persuade Uribe to
publicly acknowledge the existence of
widespread self-censorship, express
his concern about the issue, and con-
demn local government officials who
interfere with the work of the press.
Twenty-eight Colombian journalists

sAssignments

covering the global press freedom struggle

CPJ described pervasive self-censorship
in Colombia in the fall cover story of
Dangerous Assignments.

have been Kkilled for their work over
the past decade and, while only one
murder was reported last year, jour-
nalists continue to be threatened. In
the first two months of 2006 alone,
CPJ documented four cases in which
journalists fled their homes because
of death threats. Important news sto-
ries were going uncovered.

But Uribe was not in an accommo-
dating mood, and he seemed adamant
that he would not agree to the sort of
public statement that we had drafted.
After all, he argued, he had already
spoken out in support of the press.

Then, as we pressed further, the

conversation turned. If unwilling to
sign off on our specific proposal,
Uribe was eager to defend his press
freedom record. As we took notes, he
gave what amounted to a short speech
in which he talked eloquently about
the need for a critical press. He recog-
nized the vital role of provincial jour-
nalists and said that journalists have
the right to interview “terrorists”—his
term for Colombia’s guerrillas and
paramilitaries—even if the govern-
ment doesn’t approve.

[ pointed out that, given his per-
sonal commitment to press freedom, it
would be logical to assume that any
local official who interfered with the
press was violating government policy.

“It's worse,” Uribe said. “They are
committing a crime against democracy.”

The president, scraping his chair
from beneath him, was done. He
excused himself and left the room
with little in the way of pleasantries.
But we had gotten what we sought: an
emphatic statement supporting the
provincial press, acknowledging its
need to cover all sides of the conflict,
and condemning local officials who
interfered. The statement, we hope,
will set the tone for what will be a long
and arduous effort to combat threats
and self-censorship in Colombia. San-
tos, who lingered to chat, promised to
conduct a series of meetings bringing
together journalists and authorities to
discuss the dangers of reporting in
conflict areas.

By afternoon, Uribe’s comments
had been distributed widely by CPJ
and the president’s office. “We will not
be content,” the president said, “until
we can say that there is not one jour-
nalist threatened or murdered.” For
our part, CPJ will continue to assist
the many Colombian journalists
under threat, fighting publicly for
their right to report and working pri-
vately to ensure their safety.

And we will hold the president to
his word. m

To vread “Untold Stories,” Vvisit
WWW.cpj.org.

Dangerous Assignments 33



DISPATCHES

A Disappearance in Nias

A reporter vanishes on an Indonesian island, pointing to the dangers facing

the provincial press.

By Shawn W. Crispin

TELUK DALAM, Indonesia
he August day that Elyuddin
I Telaumbanua left on a report-
ing trip to southern Nias Island,
the journalist handed his wife, Elisa, a
photo of a convicted criminal. “If I do
not return, find this man,” he said
before heading south on his motorcy-
cle. Nine months later, Telaumbanua
has not returned home.

The man in the picture was Hak-
man Manao, younger brother of
Hadirat Manao, an influential political
figure in southern Nias. Telaumbanua,
51, had a reputation for gutsy report-

2005, urging him to travel south to
cover the campaign there, Elisa Seder-
hana Harahap said. Her husband, she
said, had cultivated close relations
with the politician, who often afforded
Telaumbanua valuable inside informa-
tion, usually about political rivals.
“They had a love-hate relationship,”
she said.

Telaumbanua, who left his home in
the northern Nias city of Gunung Sitoli
on August 17, was last seen seven
days later. A witness said Telaumban-
ua was ambushed and seized by a
group of assailants in southern Nias.

A witness says police did not take his report
seriously, making him buy carbon paper so they

could record his complaint.

ing on the tropical island’s rough-and-
tumble political scene in the Medan-
based Berita Sore daily newspaper. He
had won praise from his editors for
scoops on the region’s tumultuous
local election campaign, including an
investigation that contributed to the
disqualification of Hadirat Manao
from gubernatorial elections.

Hadirat Manao had called Telaum-
banua several times in mid-August

Shawn W. Crispin is a Bangkok-
based journalist and consultant to
CPJ’s Asia program.

34 Spring | Summer 2006

The journalist’s family and Berita Sore
editors believe Telaumbanua’s report-
ing led to his disappearance and, they
fear, his death.

Telaumbanua was pursuing several
stories at the time, among them
an investigation into Hakman Manao’s
past criminal activities, including
armed robbery, according to his Berita
Sore editors. He was also looking into
the mysterious murder of one of Hadi-
rat Manao’s former bodyguards, a man
known as Bajo. Just before his abduc-
tion, Telaumbanua had left Bajo’s

funeral in the village of Bawaganewo.

Telaumbanua had not been well
received at the funeral, which was held
at the home of Bajo’s brother, Jodi
Talonovi. The brother had angrily
denounced Telaumbanua with the use of
an obscenity, according to a witness, a
friend of the journalist named Ukrawan.

No more than 10 minutes after
Telaumbanua and Ukrawan left the
ceremony together, six motorcycle-
riding assailants suddenly pulled
alongside the journalist’s motorcycle
and forced it to stop on an oceanfront
road at around 5 p.m. The attackers,
some of whom had attended the
funeral, savagely attacked Telaumban-
ua, using pointed objects that caused
him to bleed profusely from the nose
and mouth, Ukrawan told the Com-
mittee to Protect Journalists.

Ukrawan, who like many Indone-
sians uses only one name, said he was
also beaten but not seriously injured. He
told CPJ that the assailants positioned a
semi-conscious Telaumbanua on one of
their motorcycles and rode away.

After the attack, Ukrawan said, he
hitched a ride to the Teluk Dalam
police station and tried to explain to
the authorities what had happened.
He said police did not take his report
seriously and made him purchase a
piece of carbon paper so that they
could record his complaint. Police
went to the crime scene only after
considerable prodding—and nearly
six hours after the ambush. The six

CPJ/Shawn W. Crispin

' Berita Sore

suspects Ukrawan identified were
later interrogated and briefly held,
but all were released due to what
police said was a lack of evidence.

Without a body or additional wit-
nesses, local police said they do not
have the basis to conduct a fuller
investigation. “We have been to the
mountain, to the sea, but we still can’t
find the victim,” said Rangkuty, head
of the crime division at the Teluk
Dalam police station, located about 8
miles (13 kilometers) from the abduc-
tion scene. “Our investigation person-
nel are very limited and we are very
tired of this case,” he added between
puffs on a clove cigarette.

Ebeneezer Hia, the Telaumbanua
family’s pro bono lawyer, has inter-
viewed another man who claims to be
a witness, a 23-year-old named Iwan
who also provided his account in an

Left: Elyuddin Telaumbanua disappeared
last August. Below: Just before he
vanished, Telaumbanua went to a funeral
in the village of Bawaganewo.

interview with CPJ. Iwan said that he
saw the assailants take Telaumbanua
about 2 miles (3 kilometers) back to
Talonovi’s home. Iwan, a photogra-
pher who said he was an acquaintance
of Talonovi, said the men held
Telaumbanua for several hours,
assaulted him, and then dumped his
still-breathing body into the ocean.

Iwan has not given his account to
police, and, though he said he did not
take part in any criminal actions, his
description of watching an attack over
several hours raises questions about
his own role. Iwan said he and his fam-
ily were later threatened because of
what he saw, prompting him to move to
northern Nias. Hia, too, fled his home in
southern Nias after getting anonymous
death threats by telephone.

Hakman Manao has publicly
denied any knowledge or involvement

in the journalist’s disappearance.
Hadirat Manao, the head of a people’s
council in southern Nias, and Talonovi
could not be located for comment for
this story. Until March, Hadirat Manao
was serving a prison sentence for dis-
rupting elections last year.

Police told CPJ that there is no cred-
ible evidence to support allegations
against either Manao brother. Talonovi
was questioned, they said, but he was
not held due to lack of evidence.

Senior Justice Department officials
told CPJ that they have concerns
about the local investigation. K. Siani-
par, the top justice official in the
northern Nias capital of Gunung Sitoli,
said that handwritten reports on the
case from Teluk Dalam police were
illegible and riddled with spelling
errors and references to individuals

Dangerous Assignments 35



by initials rather than full names.
Sianipar sent the reports back for revi-
sion, but they had not been returned
several months later. “We don’t under-
stand why they are moving so slow,”
he said, flipping through the hand-
written report.

National investigators, who were
called in last October, offered a 5 mil-
lion rupiah (US$550) reward to anyone
willing to provide information about
the case. After three weeks on the
ground, though, investigators found
no one willing to take the offer. Hia
said that the lack of an effective wit-
ness protection program means that
testifying in the case would be a “death
sentence” for local villagers. Ukrawan,
a good friend of the missing reporter,
has expressed concerns about his safe-
ty, but numerous requests for police
protection were turned down.

Telaumbanua’s disappearance and
the tepid response by police under-
score the danger journalists face in
Indonesia’s often lawless and violent
hinterlands. “Receiving threats is part
of life for Nias journalists,” said
Ratakan Maduwu, a reporter with the

36 Spring | Summer 2006

local Media Farta newspaper. “People
are always calling, telling me to watch
out or beware.” Added Yasokhi Nduru-
ru, a local journalist who carries a
knife in a pistol-shaped holder: “We all
carry weapons to protect ourselves.”

Under former President Suharto’s
heavy-handed rule, Indonesia’s media
were tightly muzzled for more than
three decades. The more democratic-
minded government of Susilo Bam-
bang Yudhoyono has rolled back
many press restrictions, enabling
journalists in the capital, Jakarta, and
in other cities to work with unprece-
dented freedom. In remote provincial
areas, however, the decentralization
policies aimed at promoting greater
local democracy have unintentionally
led to a breakdown in law, order, and
the judicial system, Indonesian jour-
nalists said.

The glaring lack of protection for
provincial-based journalists is a global
phenomenon, one that is particularly
acute across Asia’s emerging democ-
racies. In the Philippines, for example,
22 provincial journalists have been
murdered since 2000. Pervasive local

—

Gulf of Thailand VI%T!I A _m
THAILAND
Banda Aceh

{\\SI GAPORE
INDONESIA F

ol
SUMATRA |\

Island

corruption and weak national law
enforcement have been factors in
many of the Philippine killings.

Few governments in the region
have devoted attention, let alone
resources, to mitigating the risks,
making it very difficult for provincial
journalists to safely gather and pres-
ent news relevant to their local read-
erships. That’s particularly true across
Indonesia’s sprawling archipelago,
throughout which most provincial

CPJ/Shawn W. Crispin

CPJ/Mick Stern

CPJ/Shawn W. Crispin

Left: Ukrawan, who says he witnessed an
attack on Telaumbanua, describes a local
police force uninterested in the case.

reporters have little to no legal pro-
tection against the prominent local
figures they try to check and balance
through their reporting.

Dedy Ardiansyan, head of the
Alliance of Independent Journalists in
Medan (AJI-Medan), said the security
situation for Indonesia’s provincial
journalists has steadily deteriorated.
“It’'s the definite downside to Indone-
sian democracy,” Dedy said. “Under
Suharto, only the military intimidated
journalists. Now there are many ene-
mies of the press, including politi-
cians, police, and the mafia. We often
must fend for ourselves.”

According to AJI-Medan research,
Indonesian police have threatened or
harassed journalists operating in
northern Sumatra in 28 documented
cases since 2002. Indonesian courts
have declined to hear any of the com-
plaints, signaling the judiciary’s reluc-
tance to protect the press freedom
guarantees in the national constitu-
tion. Journalists are less willing to
speak out about threats from criminal
elements, so accurate statistics on
them are difficult to gather, Dedy said.

Below: Elisa Sederhana Harahap says
her husband hinted that he might not
return home from a reporting trip.

But Dedy noted that at least two jour-
nalists have been murdered in the
region since the 1980s without arrests
or convictions.

Many fear that Telaumbanua will
eventually be added to that list
of victims. With a population of about
500,000, Nias Island is perhaps one of
Indonesia’s most lawless and primi-
tive territories. Rival tribes last went
to war here in 1998, when scores of
civilians were Kkilled in spear-fought
battles. In March 2005, a massive
earthquake flattened the island, dam-
aging 80 percent of its structures.
Decentralization measures, mean-
while, have unintentionally created a
security vacuum as local elites often
violently compete to assume the pow-
ers once held by departed Jakarta-
appointed officials. In 2005, southern
Nias’ first-ever gubernatorial elections
required four different rounds of vot-
ing before election officials were con-
fident enough to declare a winner in
mid-December. Violence, including
arson attacks on ballot boxes and
Molotov cocktails thrown into voting

areas, badly marred the island’s first
true experiment with representative
democracy. For months, international
aid agencies restricted staff travel to
the south, and as many as 10 people
were believed to have been killed in
election-related violence.

Telaumbanua, a Nias native, was a
product of his environment. A former
military official and later a construc-
tion contractor, Telaumbanua turned
to journalism only later in life, begin-
ning in the 1990s. His daughter, Desi,
confirmed the details of a Tempo mag-
azine story that said Telaumbanua
was imprisoned for six months
between 1999 and 2000 on allegations
that he was involved in the rape and
murder of a young woman. He was
released, she said, due to lack of evi-
dence. Neither police nor others have
cited that case as a possible motive in
the disappearance.

Berita Sore editors said Telaumban-
ua had done well as a reporter. He had
cultivated close contacts with some of
southern Nias’ most influential elites,
including Hadirat Manao. But he did
not refrain from crossing a well-culti-
vated source: Telaumbanua was first to
break the news that Hadirat Manao had
falsified his academic records, which
later contributed to Manao’s disqualifi-
cation from the governor race.

Even with the international atten-
tion Telaumbanua’s disappearance
has generated, his wife and daughter
fear that the case will never be solved
and no one will be brought to justice.
Without her husband’s income, Elisa
Sederhana Harahap sells a few vegeta-
bles in front of her house to try to
make ends meet. That’s not enough to
pay the mortgage, she said, and the
local bank is threatening to foreclose
on the family house.

“We don’t care about the money;
we don’t care about the house,” she
said, looking down at her husband’s
idled typewriter. “We just want to know
what happened.” m

See CPJ’'s missing journalist list at
www.cpj.org.

Dangerous Assignments 37



ON THE WEB

Sea Change?

After China shuts a Web site, the government engages in an online debate.

By Sophie Beach

news Web site called Aegean Sea

was ordered closed by authorities
in eastern China’s Zhejiang Province.
The closure of a Web site in China is
hardly news these days. Since Presi-
dent Hu Jintao assumed power in
2003, his administration has launched
a crackdown on an increasingly out-
spoken media and online community.

But what transpired in the after-
math of Aegean Sea’s closure shows
that the battle for control of China’s
Internet may be shifting. Soon after
the closure a debate raged online
between the Web site’s supporters and
provincial authorities who, in an
unprecedented move, posted a lengthy

In March, a popular literary and

hearings in March, members of Con-
gress lambasted the companies for
sharing user information with author-
ities that led to the arrest of journalist
Shi Tao (Yahoo), the censoring of a
China-based search engine (Google),
and the closing of a blog on orders
from the government (Microsoft).
International press freedom advo-
cates, including CPJ, have called on
the companies to cease compliance
with government demands that vio-
late basic human rights.

For Internet users in China, cen-
sored Web searches, closure of politi-
cally unacceptable Web sites, and the
threat of arrest are conditions they
have endured since the Internet first

Authorities have taken the rare step of offering
a public defense of Internet control.

reply to critics on an overseas news
site, which itself is on the govern-
ment’s list of banned sites.

Web censorship in China has been
in the international spotlight follow-
ing revelations in the press about
complicity by U.S. Internet giants. At

Sophie Beach is the executive editor of
China Digital Times, a news Web site
covering China’s social and political
transition and its emerging role in the
world.

38 Spring | Summer 2006

arrived. Following the passage of
“Rules on the Administration of Inter-
net News Information Services” in Sep-
tember 2005, authorities have
stepped up censorship of sites that
post news—and the number of such
sites has declined as a result.

But Chinese Internet users are no
longer just accepting this censorship
as part of their fate. With 111 million
people online, the Internet has
become a daily necessity for personal
and professional use for young, edu-

cated people in China’s cities. When
the sites they rely on for information,
discussion, and socializing are shut
down, Internet users are increasingly
taking it upon themselves to chal-
lenge the orders.

On March 9, 2006, the Zhejiang
Province News Office and Zhe-
jiang Information Management Office
closed Aegean Sea. Because the site
hosted online bulletin boards, forums,
blogs, and discussions of news and
literature, it had become a lively com-
munity for writers and others. The
site, which authorities said contained
“illegal content,” posted writing by
authors banned in China, including
economist He Qinglian, Beijing-based
writer Liu Xiaobo, and Taiwanese
writer Lung Ying-tai. It also published
several essays and articles about the
shuttering of the popular Freezing
Point weekly magazine.

Almost immediately after the clo-
sure, an anonymous writer posted an
online call for support from Chinese
around the world. A few days later,
former contributors to the site formed
an “Aegean Sea Rights Defense Sup-
port Group,” which sought support
from the “rights defense” (weiquan)
movement of lawyers, scholars, and
writers who are using Chinese and
international law to challenge human
rights violations. Meanwhile, dozens
of the site’s supporters posted com-
mentaries condemning the closure,

many of which appeared on Boxun, a
U.S.-based Chinese-language news site
that often posts commentaries by pro-
democracy advocates.

On March 15, another posting on
Boxun caught the attention of Aegean
Sea supporters. A lengthy unsigned
statement, clearly written by a Zhe-
jiang provincial official, accused the
site of failing to register with authori-
ties before posting news content, as
required under the “Rules on the
Administration of Internet News Infor-
mation Services.” The letter further
declared: “On March 9, it was learned
that ‘Aegean Sea’ Web site had been
closed according to law by the relevant
Zhejiang province authorities. Online,
we can see that a small number of peo-
ple are hyping the situation, spreading
false rumors and misleading some peo-
ple who don’t understand the truth. ....

“To manage the Internet according
to law and to close illegal Web sites is
a customary international method. In
terms of legislation, Germany promul-
gated an ‘Information and Telecom-
munications Services Law,” Australia
promulgated an ‘Internet Censorship
Law, and the United States passed a
‘Communications Decency Act,’” and
‘Children’s Internet Protection Act’
and other laws. When the relevant
authorities penalized the Aegean Sea
Web site and stopped the illegal behav-
ior, it should not be criticized but
should be supported.”

Such public official comment on
the closure of a Web site was unprece-
dented. Notorious for their lack of
transparency, propaganda officials in
China commonly give verbal orders of
censorship to avoid any paper trail.
When Web sites are closed down,
there is no means of recourse for the
editors and no institutionalized process
to appeal.

Yet in the past year, as Chinese
Internet users and the international
community have become more out-
spoken, government authorities have
taken the rare step of offering a public
defense of Internet control. In Febru-
ary, an official who supervises Internet

affairs for the information office of the
State Council declared, “If you study
the main international practices in this
regard you will find that China is basi-
cally in compliance with the interna-
tional norm.” The following month,
Prime Minister Wen Jiabao addressed
the issue at a press conference, saying
that China’s “Internet management”
was “consistent with the established

international practice.”

citizens some degree of anonymity
and the support of close-knit online
communities. “As long as you take care
not to overstep certain political
boundaries—whose location is never
entirely clear—you have a great deal of
freedom to express yourself in all
kinds of ways, and to do all kinds of
business,” said Rebecca MacKinnon, a
fellow at Harvard University’s Berkman
Center for Society and the Internet

An Internet cafe in Beijing is filled with rows of computers and users. With 111 million
of its citizens online, China’s government faces resistance in censoring the Internet.

To many in China and elsewhere,
this argument rings hollow. Soon
after the Zhejiang official’s posting
appeared, supporters of Aegean Sea
posted angry responses, including an
essay by “New Observer” that said:
“You so admire the laws of Germany,
Australia, America, and France, but
have you looked into their democratic
systems? These are the world’s most
representative free democratic coun-
tries. You are so eager to strike up a
comparison, but are you really confi-
dent enough to do so?”

Such a bold and direct challenge to
authority can be a dangerous move in
a country where political dissidents
are harassed, threatened, or thrown in
jail. But the Internet has given Chinese

who studies the Internet in China. “You
just have to take care that whatever
your activities are, you don’t acciden-
tally anger or threaten somebody who
has a lot of power.”

Clearly Aegean Sea overstepped a
boundary, and the editors do not
expect the site to be reopened. Asked
why the site was closed, Editor Lin Hui
told Taiwan’s Central Broadcasting
System: “They are afraid, afraid of
expression and of the spirit that
expression represents. ... But the most
important thing is not that the site
was closed. Most important is that cit-
izens awaken to realize their own
rights—innate human rights, the right
to free expression, and the right to
publish.” m

Dangerous Assignments 39



KICKER

NORTH KOREA

All Glory to Dear
Leader Kim Jong 17

“It's either the Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, or Friday paper.”

40 Spring | Summer 2006



