


Committee to Protect Journalists
Executive Director: Ann Cooper
Deputy Director: Joel Simon

Dangerous Assignments
Editorial Director: Bill Sweeney
Senior Editor: Leigh Newman
Designer: Virginia Anstett
Printer: Photo Arts Limited

Committee to Protect Journalists 
Board of Directors

Honorary Co-Chairmen:
Walter Cronkite
Terry Anderson

Chairman: David Laventhol
Vice Chairman: Paul E. Steiger

Andrew Alexander, Franz Allina,
Christiane Amanpour, Dean Baquet,
Tom Brokaw, Josh Friedman, Anne
Garrels, James C. Goodale, Cheryl
Gould, Charlayne Hunter-Gault, 
Gwen Ifill, Steven L. Isenberg, Jane
Kramer, Anthony Lewis, David
Marash, Kati Marton, Michael Massing,
Geraldine Fabrikant Metz, Victor
Navasky, Andres Oppenheimer, 
Burl Osborne, Charles L. Overby,
Clarence Page, Norman Pearlstine,
Erwin Potts, Dan Rather, Gene
Roberts, Sandra Mims Rowe, John
Seigenthaler, and Paul C. Tash

Published by the Committee to 
Protect Journalists, 330 Seventh
Avenue, 11th Floor, New York, N.Y.
10001; (212) 465-1004; info@cpj.org.

Find CPJ online at www.cpj.org.

Dangerous Assignments   1

C O N T E N T S

On the cover: Guy-André Kieffer
(above) was photographed on Easter
1992. The names of the 19 other 
journalists who have gone missing
while working are superimposed on
the photograph, along with the names
of their associated media outlets, and
the countries where they disappeared.

Photo: Kieffer Family Archives   Art: Virginia Anstett

Dangerous Assignments Spring |Summer 2005

AS IT HAPPENED
The top press freedom stories. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

IN FOCUS By Leigh Newman
A reporter becomes part of a Gaza Strip story . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

COMMENTARY By Mick Stern
Keep governments away from the Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

FIRST PERSON By Brian Latham
A Zimbabwean journalist is forced to flee. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

F E A T U R E S

C O V E R  S T O R Y
Disappeared By Julia Crawford
Guy-André Kieffer vanished in Ivory Coast in April 2004, leaving 
questions and conflict on two continents . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

PLUS: The stories of 19 other journalists still missing. . . . . . . . . . . . . . . . 7

Surviving Cuba’s Prisons By Sauro González Rodríguez
After more 20 months in prison, editor Jorge Olivera Castillo 
describes the brutality behind bars and his hopes for a new life . . . . . . . 11

Under Stress By Elisabeth Witchel
A new study finds that many journalists suffer from 
post-assignment trauma. News agencies finally step up. . . . . . . . . . . 15

Eight Grave Threats to Press Freedom By Amanda Watson-Boles
CPJ describes the biggest threats to press freedom worldwide, 
from blatant violence to subtle censorship. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Rebels and Reporters By Alex Lupis
As the Kremlin fights a two-front war in Chechnya—one against 
the rebels, the other against reporters—Russians are the losers. . . . . . . . 22

PLUS: Cold War Tactics By Sophia Kishkovsky
Russian security agents reach into the old KGB playbook. . . . . . . 23

ON THE WEB By Kristin Jones
Online reporters crack the silence in Nepal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

DISPATCHES By Rhonda Roumani
Syrian journalists push boundaries, tentatively. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

CORRESPONDENTS By Sophie Beach
Are journalists’ rights on the rise in China?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

UPDATE By Dean Bernardo
Justice awaits in Philippine journalist’s murder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

CPJ REMEMBERS By Pap Saine
Deyda Hydara held fast to his principles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

KICKER By Mick Stern . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

 



2 Spring | Summer 2005

A S  I T  H A P P E N E D

December

9 A U.S. judge sentences reporter Jim
Taricani (below) to six months of
home confinement for refusing to
reveal the source of a leaked FBI tape.
For the first time in three years, the
United States joins CPJ’s list of nations
that imprison journalists.

21 French reporters Christian Chesnot
and Georges Malbrunot are released
after being held for four months by
kidnappers in Iraq. Armed groups
abduct at least 22 journalists in 2004.

26 Dozens of Serambi Indonesia staff
members die in a devastating tsunami
that strikes south Asia. The daily, one
of the few news sources in Indonesia’s
war-ravaged Aceh province, resumes
publishing days later.

January

3 CPJ reports that 56 journalists were
killed in connection with their work in
2004—the deadliest year in a decade.
Murder remains the top cause of work-
related deaths.

February

1 Nepal’s King Gyanendra declares a
state of emergency, curtails civil rights,
and institutes broad press restrictions.
A CPJ delegation later travels to Kath-
mandu to document abuses and seek
reforms. 

3 Four countries with long records of
press repression—China, Cuba, Eritrea,

and Burma—account for more than
three-quarters of the 122 journalists
jailed around the world in 2004, CPJ
says in a new report.

March

1 New Ukrainian President Viktor
Yushchenko says investigators have
detained suspects in the 2000 murder
of Internet reporter Georgy Gongadze—
the first significant development in
the long-stalled probe. 

4 Italian security agent Nicola Calipari
is killed and journalist Giuliana Sgrena
(below) is wounded when U.S. forces
fire on their car near the Baghdad air-
port. Kidnappers had released Sgrena
just minutes earlier.

22 CPJ urges Bangladeshi Prime Min-
ister Khaleda Zia to put an end to a
wave of violence against journalists.
An alarming number of assaults and
threats are reported.

April

4 Mexican reporter Dolores Guadalupe
García Escamilla is shot in front of her
radio station in the border town of
Nuevo Laredo. She later dies. That week,
Gulf Coast newspaper owner Raúl Gibb
Guerrero is ambushed and killed.

12 CPJ representatives conclude fact-
finding missions in the Gambia and
Nepal by calling for broad govern-
mental reforms and press protections. 

May

3 With at least 18 journalists slain in
five years, the Philippines is the most
murderous nation in the world for
journalists, CPJ says in a report issued
for World Press Freedom Day. Iraq,
Colombia, Bangladesh, and Russia also
make CPJ’s list of murderous places. n

A look at recent red-letter cases from the CPJ files…

As They Said

“Before God, before the people,
before my conscience I’m clean.”

—Former Ukrainian President
Leonid Kuchma to reporters, in
response to allegations that he
was involved in the 2000 murder
of journalist Georgy Gongadze.

“You don’t know whom to turn
to for help because officials
and cops are somehow tied to
organized crime. You don’t hire
bodyguards because they’re
expensive, and even if you
have them, if somebody wants
you dead, they will find a way
to kill you.”

—Roberto Gálvez Martínez, news
director at a Nuevo Laredo radio
station, to the Dallas Morning News.
The slaying of one of his reporters
was among several recent attacks
on Mexican journalists. 

“We were turned to stone when
officials told us. The behavior of
the American soldiers, in such
a serious incident, must be
explained. Someone must take
responsibility.” 

—Italian Prime Minister Silvio
Berlusconi on national television
after U.S. troops wounded jour-
nalist Giuliana Sgrena and killed
security agent Nicola Calipari. 

A
P/

V
ic

to
ri

a
A

ro
ch

o

R
eu

te
rs



While covering the aftermath
of a gun battle, Itzik Saban
became part of the story.

Saban, a reporter for the Tel Aviv
daily Yedioth Ahronoth, was sum-
moned to a press briefing at an army
camp near the isolated Israeli settle-
ment of Morag. The Israeli commander
in the region, Gen. Shmuel Zacai, was
to announce that four hours earlier
that September 2004 morning, under
the cover of dense fog, three Palestin-
ian gunmen had infiltrated the camp
and killed three Israeli soldiers. Two of
the Palestinians had been killed; one
had escaped. 

When Saban and other journalists
arrived for the briefing, the third Pales-
tinian leapt out from behind a green-

Dangerous Assignments   3

I N F O C U S

house and opened fire, according to
international news reports. Reporters
were forced to take cover. As the shoot-
ing escalated, Saban was shot in the
leg. The fighting, transmitted live on
Israeli Army Radio, lasted for a half
hour before the gunman was killed. 

The Palestinian groups Islamic
Jihad, the Popular Resistance Commit-
tees, and the Ahmed Abu Rish Brigades
claimed responsibility for the raid, The
New York Times reported. Saban has
recovered and is back on the job in
Gaza, Yedioth Ahronoth editors said.
Since the second Infatida began in
2000, dozens of journalists have been
wounded in the West Bank and Gaza,
and seven have been killed. n

—Leigh Newman

R
eu

te
rs

/N
ir

El
ia

s

Southern Gaza Strip

R
eu

te
rs

/N
ir

El
ia

s



4 Spring | Summer 2005

C O M M E N T A R Y

Obeying no power but the pres-
sure to keep expanding, the
Internet has grown like kudzu

in the absence of international regula-
tion. Now the World Summit for the
Information Society, or WSIS, is mov-
ing to establish international policy for
the great digital revolution. Yet any
plan to manage the Internet is at best
unnecessary and at worst detrimental
to a medium that gives ordinary peo-
ple a public forum to speak their minds.
A summit backed by some of the
world’s worst press freedom abusers—
including China, Russia, and Tunisia—
is itself cause for grave concern.

The International Telecommunica-
tions Union, an agency of the United
Nations similar in structure to the
World Health Organization, launched
WSIS. The first major WSIS conference,
in Geneva in 2003, drew more than
11,000 participants, including repre-
sentatives from 175 countries, 50 U.N.
entities, 481 nongovernmental organ-
izations, 98 businesses, and 631
media outlets. In the run-up to the
next major gathering—in Tunis,
November 16 through 18, 2005—a
whole galaxy of preparatory confer-
ences, regional and thematic meet-
ings, working groups, and caucuses
have been held or are scheduled. Sub-
jects under discussion include infra-
structure, technical standards, the
digital divide between rich and poor 

Mick Stern is Web master and systems
administrator for the Committee to Pro-
tect Journalists.

countries, environment, health, gen-
der, Internet governance, spam, cyber-
fraud—and freedom of expression.

Some results thus far have been
encouraging. The participants pro-
duced a set of principles that reaf-
firms Article 19 of the Universal Dec-
laration of Human Rights, which states
“that everyone has the right to free-
dom of opinion and expression.” 

The WSIS statement went on to
say, “We reaffirm our commitment to
the principles of freedom of the press
and freedom of information, as well
as those of the independence, plural-
ism and diversity of media.” 

But this is only one side of WSIS.
Many participants are deeply dis-
turbed by the decision to allow Tunisia
to host the next conference. Tunisia’s
record on media freedom is dismal.
The government blocks dozens of
political Web sites, and jailed online
writer Zouhair Yahyahoui for a year
and a half for the crime of publishing
his opinions about the regime. Even as
censorship continues unabated, Presi-
dent Zine el-Abidine Ben Ali flaunts his
invitation to host the summit as evi-
dence that the international community
condones his strong-arm methods. 

Other potential hazards loom. The
Working Group on Internet Gover-
nance has a particularly problematic
task. The problems begin with the
very definition of “governance.” Does
it mean control, management, or over-
sight? Right now, the battle is focused
on technical standards, some of which
the U.S. nonprofit Internet Corpora-
tion for Assigning Names and Num-
bers, or ICANN, sets. Some WSIS par-
ticipants want to internationalize
ICANN, more out of opposition to the
United States than from any substan-
tive grievances, as ICANN has con-
fined itself to technical administration
and has steered clear of politics. The
Chinese in particular have been firm
voices for internationalizing ICANN.

Participants also have other ideas.
Chinese delegates have stated that
governments, not private entities,
should be in charge of governance

Would-be
Web 
Masters

By Mick Stern

because, they argue, governments are
more representative. It is hard to say
whom the Chinese government repre-
sents, other than itself. China now
possesses the world’s most sophisti-
cated system of Internet censorship,
including the ability to scan e-mails in
transit for “subversive” content. It is
safe to assume that the Chinese con-
cept of governance has nothing to do
with the free exchange of ideas.

The Chinese are not alone in their
attitudes. At a WSIS meeting titled “Free-
dom of Expression in Cyberspace,” held
in Paris in February, Yuri Ulianovsky of
ITAR-TASS, the Russian news agency
that bends to the will of the Kremlin,
told participants that “a regulatory
mechanism must exist” to ensure that
Internet users get “credible information
from trustworthy sources.” Given Russ-
ian President Vladimir Putin’s ongoing
campaign to stifle the independent
media, such appeals to credibility and
trustworthiness should be neither
believed nor trusted. 

At the same meeting in Paris,
Ronald Koven of the World Press Free-
dom Committee argued that the Inter-
net needs no regulation, noting that
the question of governance has been
considered before and abandoned.
“Revisiting it would open the doors to
countless dangers,” he said.

The Internet, though an unruly
frontier, has democratized communi-
cation and broken down the tradition-
al barrier between news provider and
news consumer. Certainly, problems
exist, such as spam, fraud, and virus-
es. But for all their technological nov-
elty, these phenomena are basically
just criminal nuisances; they do not
overlap with journalism at any point
and should not be used as an excuse
to censor and control the Internet.

The Internet is still in its infancy,
and the summit could influence its
development in unforeseeable ways.
If we let WSIS slip by unnoticed, we
could wake up one morning to find
the Web run by a set of masters more
interested in filtering content than
spreading it. n



Dangerous Assignments   5

F I R S T  P E R S O N

The Zimbabwean media has been
under siege for years, due to the iron-
fisted rule of President Robert Mugabe.
In February, three journalists working
for international news outlets fled
after security officials occupied their
offices and told them they would likely
be imprisoned. Most observers believed
that the move was designed to silence
critical coverage before the March 31
parliamentary elections. Brian Latham,
a Bloomberg News correspondent, tells
the story from his exile in London:

On Valentine’s Day this year, a
decades-old hub of Zimbab-
wean journalism was suddenly

closed. The notorious Law and Order
Section of the Zimbabwean police
raided the little Harare office—known
as the Old Gentleman’s News Cooper-
ative—that was shared by Bloomberg
News, The Associated Press, and the
Times of London. 

I was at my desk when I was
ordered to stop writing and told to call
my colleagues Angus Shaw, a free-
lancer for the AP, and Jan Raath, a con-
tributor to the Times. It was a moment
we all knew could happen—but we
thought it never would. Things had
changed subtly in the weeks before the
raid. The country’s controversial infor-
mation minister, Jonathan Moyo, who
had carried out Mugabe’s repressive
media policies for years, had fallen

from grace. Moyo’s departure, coupled
with a slight relaxation of the heavily
state-controlled press, had given hope
that reporting from Zimbabwe might
become easier. 

But the raid on our office put an
end to positive speculation. Police
occupied the office all day. We were
kept from working and making phone
calls while they conducted illegal
searches. Accused of being spies, of
working illegally as journalists, of com-
mitting “economic crimes,” and of pub-
lishing material detrimental to the
state, we faced potentially long prison
sentences. Meanwhile, we were
warned, as was our fearless
lawyer, Beatrice Mtetwa, that
this time “it was for real.” The
police wanted to make an
example of us before the par-
liamentary elections. 

The charges seemed to
change, then change again, at
the whim of the police officers,
who refused to give their
names. They told us that they
knew where we lived, that they
knew the registration numbers
of our vehicles. Heavily sarcas-
tic and uncaring of criticism, the senior
officer told Mtetwa, “If you want, we
can get a search warrant; it makes no
difference. We will search this place
and you will not be present.” 

They did search, illegally remov-
ing hard drives from an AP computer.
Finding news photographs of Mugabe,
they accused us of “mocking the pres-
ident.” After an entire day with the
police, during which they even fol-
lowed us to the bathroom, they
painstakingly took down our home
addresses and cell phone numbers—
the very addresses they had earlier
recited to us. “We will either come to
you at your homes or summon you to
Harare Central Police Station,” the sen-
ior officer told us. 

When Mtetwa asked them what
information they had against us, they
said, “We do it the other way around.
First we find the suspect, then we get
the information.” As they left, Raath

Fleeing
Home

A journalist is forced 

into exile as Mugabe 

tightens grip.

By Brian Latham

asked for their names. “Call me Captain
Rice,” said the senior officer in a
derisory reference to U.S. Secretary
of State Condoleeza Rice, who had
recently been vilified in Zimbabwe’s
state-controlled press.

During the day, we received infor-
mation that it would not be safe to
remain in Zimbabwe, let alone go to
our homes. Sources within the police
and the ruling ZANU-PF party tipped us
off that we faced lengthy incarceration.
All three of us fled, using different
roads and border checkpoints, and
avoiding the heavily policed Harare

International Airport. By motorbike, I
rode first to collect my passport, which
I’d left at a friend’s house for safekeep-
ing, away from the prying eyes of Zim-
babwe’s spy agency, the Central Intelli-
gence Organization.

We fled with nothing, leaving our
homes and families, our possessions
and responsibilities for the limbo of a
no man’s land. I left behind my four
children, two still in school, my home
in the city, and a small cottage in the
country. I left the security of my job
with Bloomberg News. I left my
friends, my cat, my two dogs, and my
clothes. Even my toothbrush and
shaving gear were lost in the hurry to
avoid a fetid, lice-ridden prison cell.
Though foreign correspondents, we
are all Zimbabwean citizens. But now
we are citizens unable to live and
work in our own country. Instead, we
still report on Zimbabwe, but from
our country’s burgeoning diaspora. n

Brian Latham, exiled from his home in Zimbabwe,
lives and works in London.

Sa
ra

h
Sh

er
ri

n
g
to

n



6 Spring | Summer 2005

Before vanishing from the parking lot of an Abidjan
supermarket on April 16, 2004, Guy-André Kieffer wrote
about the volatile mix of cocoa profits, guns, and poli-

tics in Ivory Coast. A freelance journalist of French and Cana-
dian descent—and one of the few foreign reporters left in the
conflict-ridden West African nation—Kieffer had a hand in
business himself as a consultant and adviser. Just two years
into his stay in the former French colony, he had collected a
wide network of political and business connections. 

And, by his own account, Kieffer had gathered some
enemies. In the days before he disappeared and his normally
busy cell phone suddenly went dead, the 54-year-old Kieffer

told friends and family he had been getting threats and was
concerned about his safety.

The only named suspect in his disappearance is an
Ivoirian businessman related by marriage to the country’s
first family. Michel Legré, in custody since May 2004,
claimed in questioning before a French judge that a num-
ber of people close to President Laurent Gbagbo were
involved, several news organizations reported and an
Ivoirian official confirmed for CPJ. Yet no other suspects
have been arrested and some witnesses have been hard to
find. Legré’s reported testimony has ignited speculation
that Kieffer’s disappearance was a state-sponsored crime,
although investigators are also said to be considering a per-
sonal money matter or grudge as a possible motive.

With its many unanswered questions, the case has
stirred political intrigue and charges of government

Julia Crawford is CPJ’s Africa program coordinator. Alexis
Arieff, Africa program research associate, contributed to
this story.

Disappeared

Guy-André Kieffer broke 
stories on cocoa, guns, and 
alleged corruption.

C O V E R  S T O R Y

Politics, money, and the press stir the mysterious case

of Guy-André Kieffer.

By Julia Crawford

K
ie

ff
er

fa
m

ily
ar

ch
iv

e



Dangerous Assignments   7

obstruction on two continents. The investigation has
appeared to sputter at times as relations worsened between
France and its former colony—leaving Kieffer’s family and
friends to fight for the truth.

“This case has always been politicized. The fate of Guy-
André Kieffer is a nuisance to Franco-Ivoirian relations,” his
wife, Osange, said from Paris where she lives with the cou-
ple’s 18-year-old daughter. Although most people believe he
is dead, she has not abandoned hope.

“As long as they have not produced his body, I will not
say that my husband is dead,” Osange Kieffer said. He is
one of 20 journalists whose disappearances over more
than two decades may have been linked to their work, CPJ
research shows. 

Cooperation between France and Ivory Coast on the Kieffer
case has been complicated by the two countries’ long his-

tory, as well as their recently strained relations. Ivory Coast
was a French colony for more than 60 years, and ties between
it and France remained strong even after its independence in
1960. But tensions have risen since the Ivoirian civil war
began in 2002. Ivoirian government supporters have accused
France of supporting the rebels, and the two countries briefly
engaged in hostile actions last year.

Nevertheless, the nations are still bound by a number
of agreements—including one that pledges them to coop-
erate on certain judicial investigations such as the Kieffer
case. In interviews with CPJ, Kieffer’s family and friends
expressed confidence in the efforts of the French investi-
gating judge, Patrick Ramaël, but accused both the Ivoirian
and French governments of obstructing the investigations
for political reasons. 

French Foreign Ministry spokesman Jean-Baptiste Mat-
tei denied such allegations. “There is absolutely no desire
to hamper [Ramaël’s] movements in any way,” he told CPJ.
Ale Yéo, chief of staff for the Ivoirian justice minister, said
the two countries were cooperating well on the judicial
inquiry. “Each time that Judge Ramaël asked for authoriza-
tion to come to Abidjan it was granted. And he has been
able to carry out investigations without any problems from
the Justice Ministry,” Yéo said. “But some of the people he
wanted to question refused to answer the summons. And
some have disappeared.”  

Aline Richard, Kieffer’s friend and colleague for 15
years at the French business newspaper La Tribune, said
she believes he was targeted for his investigations into sen-
sitive business issues. Kieffer was considered a specialist in

the profitable cocoa and coffee sectors, and worked briefly
as a consultant for a company that advised the Ivoirian gov-
ernment on reforming the cocoa trade.

Kieffer had undertaken several investigative stories,
notably one that explored the alleged use of cocoa profits
for arms purchases, according to the Paris-based business
newsletter La Lettre du Continent, to which Kieffer was a

Kieffer’s family and friends accuse

both the Ivoirian and French 

governments of obstructing the 

investigation for political reasons.

At least 19 other journalists
have gone missing since CPJ
began compiling case files
more than two decades ago.
Detailed reports are available 
at www.cpj.org. Here are their
brief stories: 

Kazem Akhavan,

IRNA, July 4, 1982,

Lebanon

Akhavan, a photog-

rapher for Iran’s 

official news agency,

was seized at a

checkpoint near 

Byblos. Initial theo-

ries centered on 

Phalangist militiamen,

but a 1998 story in

the Israeli newspaper

Ha’aretz raised 

speculation that

Israel could have

been holding the

journalist. 

Mohamed 

Hassaine, Alger

Républicain,

March 1, 1994,

Algeria

Hassaine, a reporter,

was seized by

unknown assailants.

Four years later, 

CPJ conducted 

interviews in the

capital, Algiers, but

The Missing

discovered no 

evidence of his

whereabouts.

Maksim Shabalin

and Feliks Titov,

Nevskoye Vremya,

Maksim Shabalin

C
en

te
r

fo
r

Jo
u
rn

al
is

m
in

Ex
tr

em
e

Si
tu

at
io

n
s

Feliks Titov

C
en

te
r

fo
r

Jo
u
rn

al
is

m
in

Ex
tr

em
e

Si
tu

at
io

n
s



freelance contributor. His last story
concerned a payment to Guinea-
Bissau from a frozen bank account
belonging to that country’s late
former dictator Ansumane Mane.
Kieffer’s story charged that some
Ivoirian officials took commissions
from the account, according to La
Lettre du Continent.

While not ruling out the possi-
bility that such stories led to Kief-
fer’s disappearance, Stephen Smith,
Africa editor of the French daily Le
Monde, is more circumspect. Smith
told CPJ that Kieffer was “walking
a borderline” between journalism
and business, and that he some-
times used his reporting to influ-
ence business deals. In a May 5,
2004 article, Le Monde said that
Kieffer “informed some people,
advised others and, under transpar-
ent pseudonyms, went hammer and tongs for senior person-
alities, without worrying unduly about the possible dangers.”

France opened a judicial inquiry into Kieffer’s disappear-
ance in May 2004, after his wife filed a complaint in a Paris

court. Ramaël went to Abidjan that month to begin his probe
and questioned Legré, the brother-in-law of Ivory Coast’s first
lady, Simone Gbagbo, and a regular source for Kieffer. 

Legré was due to meet Kieffer for lunch the day he dis-
appeared and is the last person known to have seen him.

Legré told Le Monde in May 2004 that Kieffer did not turn
up for their lunch appointment but had called to say that
he was at the nearby Prima supermarket, where Legré met
him in the parking lot. “He was nervous, tense,” Legré told
Le Monde. “He told me only that he was due to meet a white
guy who had owed him money for a long time, and that he
planned to go to Ghana for the weekend.” Legré told Le
Monde that he left without asking further questions. 

During 10 hours of questioning before the French judge,
Legré identified a number of senior defense, security, and

8 Spring | Summer 2005

June 16, 1995, 

Russia 

Ivanov, a correspon-

dent for the paper,

fighting between

Russian and

Chechen forces.

Petrova, a senior

executive of Lita-M,

was also reported

missing after 

failing to contact 

her studio. 

Emmanuel 

Munyemanzi,

Rwandan National 

Television, 

May 2, 1998, 

Rwanda

February 27, 1995,

Russia 

Shabalin, assistant

political editor of 

the St. Petersburg

daily, and Titov, a

photographer, were 

reported missing 

in Chechnya after

leaving Nazran for

their fifth trip to 

the republic.

Sergei Ivanov,

Nevskoye Vremya,

Anti-French protests in Abidjan in fall 2004 strained relations between Ivory
Coast and France, making cooperation in the Kieffer case more difficult. 

was last seen leaving

Grozny. U.S. Embassy

officials made

repeated trips to the

region to no avail.

Manasse Mugabo,

United Nations

Assistance 

Mission in Rwanda

Radio, 

August 19, 1995,

Rwanda 

Mugabo, director 

of the UNAMIR radio

service, left Kigali 

for Uganda and 

has not been heard

from since.

Vitaly Shevchenko, 

Andrei Bazvluk,

and Yelena Petrova,

Lita-M, 

August 11, 1996,

Russia

Shevchenko and

Bazvluk, Ukrainian

television journalists,

were last seen in

Grozny during heavy

A
P/

Sc
h
al

k
va

n
Z
u
yd

am

C
en

te
r

fo
r

Jo
u
rn

al
is

m
in

Ex
tr

em
e

Si
tu

at
io

n
s

Sergei Ivanov

went to Chechnya to

look for colleagues 

Shabalin and Titov.

He vanished 

after entering a

mountainous region,

said Alla Manilova,

the editor-in-chief. 

Andrew Shumack,

freelancer, 

July 28, 1995, 

Russia 

Shumack, an Ameri-

can working for the

St. Petersburg Press,



finance officials as being involved in the disappearance,
Yéo said. Of those named, each has publicly denied involve-
ment, and none has officially been declared a suspect.
Investigators have questioned most of the officials, Yéo
said, although they have been unable to find two soldiers
named by Legré. Ramaël declined comment when contacted
by CPJ, citing judicial confidentiality rules.

Shortly after the French investigation started, Ivoirian
authorities launched their own inquiry. They arrested Legré
and charged him as an accessory in the kidnapping, confine-
ment, and—though no body has been produced—murder of
Kieffer. The French judge has also charged Legré with com-
plicity in Kieffer’s kidnap and confinement. 

One of Legré’s lawyers, Alain Assamoi, told CPJ that
Ramaël had pressured his client into linking government
officials to the disappearance, and that Legré had later
retracted the assertions. He said his client had pleaded not
guilty to all charges. 

Véhi Étienne, a presidential adviser, said allegations link-
ing senior officials to Kieffer’s disappearance were “part of
propaganda campaigns seeking to soil the image of the pres-
ident”  and were promoted by “media close to the opposition
and to the armed rebellion.” He added, “There are several
possible trails outside of the investigation pursued by the
French judge,” including ones implicating “foreign citizens
who have nothing to do with the president.” 

Citing the two countries’ judicial cooperation agreement,
Ramaël has requested that Legré be transferred to France
for two months of questioning. But at the end of February,
Ramaël returned from a fourth visit to Abidjan without the
suspect. Legré remained in prison in Abidjan when Danger-
ous Assignments went to press. 

Richard said she believes France is unwilling to pres-
sure the Ivoirian authorities for fear of further damaging
relations with President Gbagbo, whom it sees as a necessary
partner in the fragile peace process.

Such concerns prompted Richard to set up the Truth for
Guy-André Kieffer Association. Composed mainly of jour-
nalists, the group has launched a petition on its Web site call-
ing on the French and Ivoirian governments to “employ every
possible effort to find the truth.” The association collects
information about the case, lobbies the governments, and
encourages media coverage. 

Osange Kieffer, who has met with Ramaël, accused the
French authorities of trying to stall the judge’s investigation
and block Legré’s transfer. An official from the French Foreign
Ministry said that any delays were due to normal proce-
dures and that the transfer request was being processed. 

“I know the judges and I believe they are interested in
finding the truth,” Le Monde editor Smith said. “But I think
it embarrasses the two governments and there is extreme
tension between the two governments.” 

The strain was at its worst last November when Ivoirian
government air attacks on rebel positions killed nine
French peacekeepers. The French retaliated by destroying
most of the small Ivoirian air force. This action led to vio-
lent anti-French demonstrations in Abidjan that were
fueled by state-owned media. Thousands of expatriates
fled the country. 

Despite a peace agreement brokered by France in early
2003, Ivory Coast remains divided between a rebel-held
north and a government-controlled south. Most foreign
reporters have left the country for security reasons, espe-
cially after the October 2003 murder of Radio France Inter-

Dangerous Assignments   9

Munyemanzi, head

of production 

services, disappeared

in Kigali. Two

months earlier, the

director of the 

Rwanda Information

Office had accused

him of sabotage

because of a 

technical problem

during the taping 

of a political 

debate. 

Djuro Slavuj,

Radio Pristina,

August 21, 1998,

Serbia and 

Montenegro

Slavuj, a reporter at

the state-run Radio

Pristina, and his

driver disappeared

on assignment in

Kosovo. Having 

left Orahovac, they

were en route to

Malisevo.

Belmonde Magloire

Missinhoun, 

Le Point Congo,

October 3, 1998,

Democratic 

Republic of 

Congo

Missinhoun, owner

of the independent

financial newspaper,

has not been seen

since his arrest 

after a traffic 

accident with a 

military vehicle in

Kinshasa. Missinhoun

had ties to the 

government of

Mobutu Sese Seko,

which had fallen 

a year earlier.

Oleksandr Panych, 

Donetskiye Novosti,

November 2002,

Ukraine

Panych, a journalist

and manager for 

the daily newspaper,

disappeared from 

the southeastern city

of Donetsk. He wrote

about drugs and

business issues.

Fred Nerac, 

ITV News, 

March 22, 2003,

Iraq

D
o
n
et

sk
iy

e
N

o
vo

st
i

Oleksandr Panych Fred Nerac

Fa
m

ily
A

rc
h
iv

es



Reda Helal, 

Al-Ahram,

August 11, 2003, 

Egypt

Helal, an editor with

Egypt’s semiofficial

daily, was last 

seen entering his

home in Cairo. Helal 

was considered 

controversial by

some because of his

support for the U.S.-

led war in Iraq.

10 Spring | Summer 2005

nationale correspondent Jean Hélène by an Ivoirian police
officer. Hélène’s murder was widely blamed on anti-French
sentiments that were whipped up by local media and pro-
government forces. 

Richard complains that Kieffer’s case has received less
attention from the French government and media than

those of journalists Florence Aubenas, Christian Chesnot,
and Georges Malbrunot, who were abducted in Iraq. Aube-
nas, who works for the independent daily Libération, was
taken in Baghdad with her Iraqi translator on January 5.
Chesnot of Radio France Internationale (RFI) and Malbrunot
of independent daily Le Figaro were released in December
after being held captive for four months by an Iraqi insur-
gent group.

“I think it’s absolutely normal that people mobilize for
Aubenas, Chesnot and Malbrunot,” Richard told CPJ. “What is
not normal is that they don’t do the same for Kieffer. … If you
are a freelance and you go missing, it’s more difficult.”

The vast majority of the 20 journalists on CPJ’s missing
list disappeared in conflict zones such as Chechnya, Koso-
vo, and Iraq; others vanished in remote areas where there
is little media attention. Nearly all went missing in places
where the rule of law is weak, the judiciary ineffective, and
the government indifferent to solving such cases. 

Left behind are the journalists’ families who, in most
cases, have few credible details to help them understand
what may have happened. They have little to cling to but
the fight itself—the struggle to keep their cases on govern-
ment agendas and in the headlines. 

“It’s very, very important,” Osange Kieffer said, “because
it means the cloak of silence cannot fall.” n

Nerac, a cameraman

for the British news

organization, 

disappeared when

his car came under

fire en route to 

Basra. A security

firm hired by the

news agency said

that Nerac and 

translator Hussein

Othman might 

have been pulled

from their car by

Iraqi forces.

Acquitté Kisembo,

Agence France-

Presse, June 26,

2003, Democratic

Republic of Congo

Kisembo, a fixer 

and reporter, was

reported missing 

in Bunia. Local 

journalists say 

militiamen loyal to

the rebel Union of

Congolese Patriots

may have seized

Kisembo. 

Ali Astamirov,

Agence France-

Presse, 

July 4, 2003, 

Russia

Astamirov, a corre-

spondent, was seized

by gunmen when he

stopped for gas in

Nazran, in the repub-

lic of Ingushetia.

Astamirov reported

on sensitive issues

such as the war in

Chechnya and had

endured months of

harassment by police

and security forces. 

Isam al-Shumari,

Sudost Media,

August 15, 2004,

Iraq

Al-Shumari, a cam-

eraman for the small

production company,

is believed to have

disappeared in Fallu-

jah. Relatives said he

was traveling with

cameraman Mah-

moud Abbas, who

was killed in heavy

fighting. n

The Truth for Guy-André Kieffer Association displays posters 
in Paris bookstores saying: “We have not forgotten. We demand
the truth.”

Tr
u
th

fo
r

G
u
y-

A
n
d
ré

K
ie

ff
er

A
ss

o
ci

at
io

n

A
FP

Ali Astamirov



Dangerous Assignments   11

Unbowed, Jorge Olivera

Castillo emerges from jail

to speak out.

By Sauro González

Rodríguez

Surviving Cuba’s Prisons

Jorge Olivera Castillo and his wife, Nancy Alfaya, reunite in their Havana home after
the editor’s December 2004 release.

Sauro González Rodríguez is research associate for CPJ’s Americas program.

A CPJ Interview

For the crime of reporting the news, Jorge Olivera Castillo spent most of two
years in the hellish conditions of Cuba’s prisons. The director of a small
independent news agency, the Havana Press, Olivera Castillo was one of 29

journalists arrested in a massive government crackdown on dissidents and the
independent media in March 2003. He was convicted in a one-day, closed-door
proceeding under a law prohibiting acts “aimed at subverting the internal order
of the nation and destroying its political, economic, and social system.” 

Olivera Castillo was sentenced to 18 years in prison, parts of which he spent
in State Security Department confinement at Villa Marista, the Guantánamo
provincial prison, the Guantánamo provincial hospital, and a prison infirmary in
western Matanzas province. Freed last December 6, he was among a half dozen,
imprisoned journalists released on medical parole in 2004. After his release, the
43-year-old editor discussed with CPJ his early career in the state media, his pro-
fessional evolution, his imprisonment, and his plans for the future. Here are
translated excerpts of his interview with CPJ’s Sauro González Rodríguez: 

R
eu

te
rs

/C
la

u
d
ia

D
au

t



12 Spring | Summer 2005

SGR: Tell us about your work for the official media.

JOC: From 1983 to 1993, I worked at the Cuban Institute for
Radio and Television as an editor. During the decade I
worked at this state-owned entity, I spent two years in the
national television news system where news programs,
news reports are made. I had a close experience with all the
censorship, the self-censorship, and all the news manipula-
tion that takes place in the official media. 

SGR: Describe this climate of self-censorship. 

JOC: Propaganda is very tightly controlled by a Central
Committee agency called the Revolutionary Orientation
Department, where information and indoctrination policies
are designed. All media are subordinated to the strategies
devised by this agency. People fear crossing a line—they
don’t know where it is or what the limits are—and that’s
where self-censorship comes in. They censor themselves
for fear of retaliation. 

SGR: When and why did you decide to join the independent
press?

JOC: One thing that had a profound effect were the events
during perestroika and glasnost in the Soviet Union. That
opened my eyes, made me ask myself some questions
and search for answers. I began maturing as time went
by, and then I was faced with how to break the barrier of
fear, of terror, which is something natural in Cuba, part
of our culture. 

SGR: Can you describe for us how independent journalism
is done in Cuba?

JOC: We face shortages of materials, a lack of information
sources. Everything conspires against you; everything is so
adverse, particularly the way to send your reports abroad.
There’s no computer network cheap enough for us to send
our reports; phone communications are terrible. 

Nevertheless, we have been able to articulate a nation-
wide movement of independent journalists. We even pub-
lished a magazine that was shut down with our imprison-
ment, De Cuba magazine, which was developed by the jour-
nalists’ association Sociedad de Periodistas Manuel Márquez
Sterling. The persecution, harassment, economic adversi-
ties, lack of proper technology—a number of factors con-
spired against our doing a quality job. 

SGR: Would you describe your arrest? 

JOC: I was at my wife’s aunt’s house napping when plain-
clothes agents showed up with a search warrant. My wife
woke me up, a bit scared, and they all came in and carried
out an exhaustive search. They took many pictures of every-
thing they confiscated, which wasn’t much: two old, worn-
out typewriters and many news stories; books on politics,
economics, even world literature; and a small 8mm cam-
corder. When we went downstairs to go to my house, the
street was blocked. There were several police cars and
motorbikes; it was a huge police operation. People were ter-
rified, and many were watching from their balconies. 

The search at my house was very similar. While they
were searching, one of them turned on a radio and tuned in
the “Mesa Redonda” talk show—which was talking about us,
about the crackdown taking place at the same time at many
homes in Cuba, and they were using epithets to denigrate
and slander us. Around 10, 10:30 p.m., I arrived in Villa
Marista, where they carried out a thorough body search and
gave me prisoner’s clothes. 

SGR: Were you expecting the arrest? 

JOC: I wasn’t expecting it, honestly. I thought it would be
what had happened many times before. When the political
police didn’t want me to cover an event, they would simply
knock on my door and tell me I couldn’t leave. I thought it
was routine harassment. I never thought it would be the
beginning of a terrible period in the history of Cuba.

SGR: Tell us about your experiences in prison. 

JOC: To feel that you’re imprisoned, are surrounded by
walls and bars everywhere, without reason, it’s a double
shock that you suffer. I spent 36 days in a cell with com-
mon criminals in Villa Marista. The four of us could not
stand at the same time, that’s how small the cell was. There
was no ventilation and we had a fluorescent lamp on 24
hours a day. The bathroom was a hole; the smell was
unbearable. 

Then the trial came. The trial was a sham, a grotesque
sham. I only saw my lawyer 10 to 15 minutes before my
court hearing was to start. I felt I had been convicted in
advance. Thank God I had the strength of character and
could face such a difficult situation. I did not keep silent. I
defended myself against all the allegations prosecutors
made, full of visceral hatred—I can’t forget that. I refuted
all of them. 

Then there was the distance. I was sent over 900 kilo-
meters (560 miles) from my place of residence, which was
an additional punishment for my wife and my children. I
was first at the Combinado Provincial de Guantánamo, and
we were placed with common prisoners for 17 days. Then
we were placed in solitary confinement. We had an hour a
day to get some sun. I began having pain in my bones, due
to the cell’s humidity and the lack of sunlight. I was sick all

I thought it was routine harassment. 

I never thought it would be the 

beginning of a terrible period in

Cuban history.



Dangerous Assignments   13

of one year. The food arrived rotten sometimes, and the
water was muddy and brown. I contracted parasites twice. I
would tell the doctor, “Look, the food is poorly prepared
and sometimes rotten. The water is contaminated; we
should not drink it.” And she would say, “That’s not my
problem. My problem is if you get sick.” 

And there were lots of insects: mosquitoes, scorpions,
flies, ants, lizards. It was a terrible situation. All amid the
indifference, the indolence by the medical services and the
prison officers. I was later placed in a cell with common
prisoners—pedophiles and murderers. Something terribly
harsh and brutal goes on in Cuban prisons. 

Hunger, alienation, the guards’ willingness to beat up
prisoners who in many cases do not deserve it—the prison-
ers become so alienated that they turn to self-mutilation. I
saw two people make a hot paste by melting plastic shop-
ping bags, and then put their hands inside this substance.
They lost their hands, which were amputated, and were
released on medical parole. Other people stab themselves;
swallow wires, small spoons; take fluids that are harmful to
their digestive system. To sum it up, it’s a world of horror.

After being jailed for a year, I was transferred to the
Guantánamo Provincial Hospital. This happened a year
after I had been requesting adequate medical attention.
During the time I spent at the hospital, conditions
improved. I would receive the hospital’s food, and there

was a snack. I was like any other patient, except that I
remained jailed at a ward for prisoners, living with com-
mon prisoners, which was not easy. But at least there was
more ventilation.

SGR: How was your relationship with other prisoners?

JOC: You have to apply a lot of psychology. You may get
stabbed, because they traffic in pills and prisoners get
high, particularly in Guantánamo. There’s also trafficking in
knives. They make them at the prison and sell them for cig-
arettes. Fights also break out, and you may be wounded—
that’s very common. It’s a very difficult coexistence. I didn’t
have any problems with common prisoners, but it’s a
potential problem, particularly for political prisoners and
prisoners of conscience in Cuba. 

SGR: What medical problems did you suffer? 

JOC: I suffer from a colon disorder, and I need to avoid
stress. The pain in my lower abdomen is terrible, and I may
have bouts of diarrhea. All of this upsets my nerves, and it
becomes a vicious cycle because then I have another crisis.
I also suffered from high blood pressure, apparently
because of stress and the harsh conditions. Like I said, I
barely caught any sunlight during all the time I was jailed.
When I was at the hospital, I would ask my guards, “Please,
handcuff me and take me outdoors.” But they would reply,

Jorge Olivera Castillo, right, and Miguel Galban edit the independent magazine De Cuba, which ran articles on race and reform.

A
P

/J
o
se

G
o
it

ia



14 Spring | Summer 2005

“No, no, because of security concerns.” So I would talk to
the doctor and I would tell the guards they should give me
at least an hour outdoors, and sometimes the guards would
give me an hour, or half an hour, or nothing. 

SGR: Were you aware of the international protests over the
imprisonments?

JOC: You don’t know how important it is for a political pris-
oner, for a prisoner of conscience to feel and see through
your family and through phone calls what people were
doing. We were desperate. I would ask my relatives what
CPJ was doing, what Reporters Without Borders was doing,
what the Inter American Press Association was doing, what
Amnesty International was doing, what many other people,
including politicians and people of good will, were doing. 

That was very important from a spiritual point of view,
to strengthen ourselves in those conditions and endure
them. And this should not let up; it’s crucial for those jour-
nalists who are still in jail in conditions similar to those I
have described. Their minds may be affected and so their
bodies may be.

SGR: How did your family cope during your imprisonment?

JOC: If you suffer in jail, your family suffers much more.
Here, I have only my wife and my two children. My wife had
to solve every problem and take care of the family—and
she never stopped caring about me and denouncing all the
injustices against me. Because of the distance to the prison,
sometimes my family struggled to buy the transportation
fare. They also struggled to provide for themselves, and
bring things to me despite such a long trip. But my family
stuck together. 

SGR: What is your view on the government crackdown and
everything that has happened since?

JOC: I don’t think the crackdown was very successful. The
international reaction has been very strong, massive, and
sustained. I think the government underestimated that, and
it has caused the government to lose a very large amount
of prestige. The independent press has moved forward, and
so have the trade unions, political parties, and human
rights activists. So, I believe that in political terms the gov-
ernment hasn’t won anything. 

However, the language of confrontation persists and
this is very dangerous. We can’t rule out that the govern-

ment won’t take drastic measures, although smaller in
scale. They could imprison three, four persons every few
months, and it wouldn’t draw international attention. 

SGR: Do you feel inhibited from working as a journalist
again? 

JOC: I have a refugee visa and I’m not a healthy person. I’m
thinking about my family. I have been 12 years, including
those two in prison, trying to create a space and I think we
have been successful in establishing an independent press,
a cornerstone of a future democracy. It’s been 12 years I
have invested in this, and now I have to think about my
family, my children. 

SGR: What are your plans for the future?

JOC: I think one day I’ll be able to leave Cuba. I don’t know
how I’m going to do in the United States; I don’t know whether
I will settle there permanently. I would like to keep writing,
working as a television editor, but I know it won’t be easy.
First I want to protect my family, my children, and above all,
I want to cope better with my illness. One thing I do know for
sure: I’ll never renounce my principles. I will always support
a plural, inclusive society wherever I am. Nobody should be
discriminated against because of his or her ideology. And all
ideological lines should have their own media, their own way
of expressing ideas and sharing them with other people. I will
always defend these ideas. I took them up one day, haven’t
renounced them, and never will—let alone now. n

One thing I know for sure: I’ll never

renounce my principles. I will always

support a plural, inclusive society

wherever I am.

Nancy Alfaya comforts Gisela Delgado, wife of dissident Hector
Palacios, in front of the Havana courthouse in April 2003, as
they learn that their husbands have been sentenced to prison.

A
P

/J
o
se

G
o
it

ia

Crackdown on the Independent Press
More than 100 prominent Latin American journalists
and writers have joined CPJ in calling for the release of
the many Cuban journalists still imprisoned. For
updates on CPJ’s campaign to free these journalists,
visit “Crackdown on the Independent Press in Cuba” at
www.cpj.org.



Daily News photographer David Handschuh was
shooting through the haze and horror of the Sep-
tember 11, 2001, attack on the World Trade Center

when the south tower collapsed, blowing him down the
block and burying him in debris. While his badly broken leg
required months of recuperation, he is “still dealing with
what I paid witness to that day.”

On assignment in south India after the December 2004
tsunami, Reuters photographer Arko Datta was stopped short
by the sight of a young boy clinging to his dead mother.
Experienced as he was in covering disasters, that awful
memory lingers.

Working for months in Iraq, New York Times reporter Jeff
Gettleman felt the grinding toll of seeing bodies blown
apart in the suicide bombings and violent attacks that
became part of everyday life. “You have access there,” Gettle-
man said, “to things you shouldn’t see.”

News organizations and journalism groups are begin-
ning to widely acknowledge that many photographers,
reporters, and cameramen do not come away from such
trauma-filled assignments emotionally unscathed. New
research, including a study released in April, found three in
10 journalists suffer post-traumatic stress after working on

dangerous assignments. Depression, anxiety, alcoholism,
and relationship problems have also been reported. 

Media organizations have long made counseling avail-
able to staffers, but analysts say newsrooms have been slow
in adopting the extensive trauma support and training long
used by other “first-response” organizations such as med-
ical care and disaster relief agencies. 

Now, several large news companies say they have
begun more sophisticated and proactive programs to sup-
port staffers exposed to trauma. Many of these efforts  have

been accelerated in the past four years, after the 9/11
attacks, the kidnapping and murder of Daniel Pearl, and the
wars in Afghanistan and Iraq drove home the vulnerabili-
ties of journalists. The most ambitious programs go
beyond standard offers of counseling to include pre- and
post-assignment briefings for staffers, trauma awareness
training for news managers, time off for journalists return-
ing from the field, and in-the-field counseling. 

Dangerous Assignments   15

News organizations step up help for

journalists who encounter trauma.

By Elisabeth Witchel 

Under 
Stress

R
eu

te
rs

/A
rk

o
D

at
ta

Elisabeth Witchel is CPJ’s journalist assistance program
coordinator.

Journalists in Iraq experienced three

life-threatening events in the first

weeks of coverage.

After the December 2004 tsunami, Arko Datta photographed
many heartbreaking moments, such as this Indian couple
mourning the death of their 8-year-old son. 



But more can be done. These efforts have yet to spread
through the entire news industry or to many parts of the
world. Freelancers are often left on their own. And in a
deadline-driven field, where personal detachment is con-
sidered a virtue, there is still little space in newsroom culture
for journalists dealing with trauma.

Hard-drinking, swaggering, divorced war correspon-
dents may be a common stereotype, but proof of their

existence was largely anecdotal until 2002 when the Amer-
ican Journal of Psychiatry published a study led by Anthony
Feinstein of the University of Toronto. The study of 140
combat journalists—titled “A Hazardous Profession: War,
Journalists, and Psychopathology”—concluded that nearly
30 percent of the participants showed serious signs of
post-traumatic stress. They were not likely to get treat-
ment, either. 

Feinstein released a follow-up study in April that
focused on journalists covering the U.S. invasion of Iraq.
Collecting data in July 2003 from embedded and unilateral
journalists, he concluded that a third were psychologically
distressed. Using a mean, Feinstein said that participants
experienced three life-threatening events in the first weeks
of war coverage.

“Feinstein’s [2002] study was very important to this
issue. There was really nothing before that,” said Santiago
Lyon, director of photography at The Associated Press.
Lyon, a veteran war photographer who covered conflicts in
El Salvador, the Balkans, the first Gulf War, Afghanistan, and
Somalia, has grappled with post-traumatic stress himself
and has seen it among his staffers. “In recent years, media
organizations have gotten much better at helping journal-
ists cope with stress and trauma.”

In February, prompted by a request from a veteran war
correspondent, The New York Times began a program to
help journalists in the field cope more effectively. It
includes trauma briefings for editors and news managers; a
hotline for journalists’ families; and pre-assignment and
exit briefings for all staffers working in high-risk areas.

The British Broadcasting Company, using recommenda-
tions from the British Ministry of Defense, has put its
emphasis on management. A program launched in fall 2004
aims to train all BBC managers, team leaders, and editors

responsible for at-risk staff to recognize when a journalist
is having difficulties and offer peer support, said Dipti
Patel, occupational health physician for the BBC.

Five years ago, after the killing of Reuters correspon-
dent Kurt Schork in Sierra Leone had deeply affected his
colleagues, the news agency stepped up efforts to teach
managers how to recognize and cope with trauma, accord-
ing to Global Managing Editor David Schlesinger. “The main
problem for us,” he said, “has been getting past the idea
that journalists are tough and macho and to get them to
recognize that it is OK to talk about their problems.”
Schlesinger said Reuters’ staffers talk more frequently now
with professional counselors and their colleagues.

Other organizations that have strengthened support
efforts include National Public Radio, which offers counsel-
ing and time off to all journalists returning from danger
zones, and the AP, which began offering staffers interna-
tional access to counselors. 

Addressing job-related trauma is imperative at a time
when professional demands and dangers are higher

than ever, Handschuh said. “There’s a cumulative effect to
what we witness—and add to that the 24-hour news cycle.” 

“Covering the tsunami was like going through an emo-
tional roller-coaster,” said Datta, whose photographs of
devastated south India appeared in Time, Newsweek, and
The Economist. Datta said the experience did not differ
much from other disasters, all of which “are difficult to
cover logistically and emotionally,” but noted that he came
across several scenes that stopped him in his tracks. “Hav-
ing lost my mother recently, watching a particular instance
of people trying to pull away a boy clinging on to his dead
mother, was too painful for me.”

Iraq—where 41 journalists have been killed and 30
abducted as of April—poses basic survival risks. “Every day
in Iraq, I was nostalgic for Afghanistan,” said Gettleman, of
The New York Times, who covered the U.S.-led attack on
Afghanistan in 2001 and the subsequent invasion of Iraq.
“Even though Afghanistan had dangers, journalists were not
targets.” Gettleman was abducted in Iraq and held by gun-
men for a day in April 2004. “The stress that puts you and
everyone working around you under is enormous,” he said.

AP’s Lyon said the 24-hour news cycle—and the technol-
ogy that has made it possible to relay news and images
instantly—has exposed journalists to greater risk for longer,
unbroken periods. Journalists in prior conflicts had to file
from offices or other serene settings; digital photography
and satellite communication now both allow and encourage
them to file from the scene. Factor in the continuous news
cycle, and journalists are never truly off deadline.

Attitudes about trauma are slowly changing, said Roger
Simpson, executive director of the Dart Center for

Journalism & Trauma at the University of Washington. “A

16 Spring | Summer 2005

The 24-hour news cycle—and the 

technology that has made it 

possible to relay news and images

instantly—has exposed journalists 

to greater risks.



decade ago,” he said, “we sometimes met hostile responses
from corporate personnel people. That almost never hap-
pens today.”

But counseling alone is not enough, Simpson said. “Man-
agement often fails to create a climate of support and
respect for counseling among their journalists,” he said.
And while a handful of “leaders in the industry” are pro-
moting better trauma management, Simpson said, those
practices have yet to spread throughout the news business.

Simpson said everyone in a news operation should
receive training about safety and trauma, and editors
should ensure that they are in touch with every journalist
in a dangerous situation, as well as their families. After
media workers complete assignments, a formal program to
continue discussion should be made available. Dart also
cautions against sending journalists back into dangerous
assignments too soon. 

Freelance journalists remain at particular risk. “They
don’t have much support and they risk a lot in war and con-
flict situations,” Simpson said. “There is a huge need for
this underserved group.” 

Freelance journalists typically find it harder to secure
affordable counseling than do staff journalists. Some free-
lancers can obtain counseling through their own health
insurance plans, if the plans are broad enough to cover
such issues. But only a handful of media organizations help
freelancers cover the costs of such insurance.

Dangerous Assignments   17

Across the world, local journalists in conflict zones face
extraordinary stress and personal danger. CPJ has tracked
several cases in which these local journalists received help
for emotional scars only after relocating to safer places. Sri
Lankan journalist Dharma Lingham, whose life was threat-
ened after he exposed human rights abuses by the Libera-
tion Tigers of Tamil Eelam, said he noticed symptoms of
psychological distress only after he left the country. 

Not only do journalists suppress trauma to survive, in
many of the world’s troubled places, help is simply not
available. “As far as I know there is no concept of counsel-
ing for post-traumatic stress,” said Owais Aslam Ali, secre-
tary general of the Pakistan Press Foundation. “Close family
structure in our society may help a bit, but it is not a sub-
stitute for professional counseling.”

In the United States, however, work-related trauma,
once mentioned in hushed tones, is being addressed more
regularly in public. At its annual conference this year, Mili-
tary Reporters and Editors (MRE), a U.S.-based association,
will feature a panel on the subject for the first time.

The Nieman Foundation has also chosen trauma as the
theme of its two-day conference this October. “There is a
great responsibility to learn from the research out there,”
said Stefanie Friedhoff, a freelance journalist and organiz-
er of the conference co-sponsored by the Dart Center. “If
almost a third [of journalists] come back with trauma, we
have to do something about it.” n

When the south tower of the World Trade Center collapsed, Daily News photographer David Handschuh was badly injured. The
memories of that day have stayed with him.

To
d
d

M
ai

se
l/

D
a
ily

N
ew

s



18 Spring | Summer 2005

1 2 3 4 5 6 7 8

A Turkish journalist raises his handcuffed hands during a March protest against the country’s
new, vaguely worded penal code.

Reuters
cameraman
Bassam
Masoud is
wounded
during
clashes
between
Palestinian
and Israeli
troops in
the Gaza
Strip town
of Rafa.

A
P/

M
u
ra

d
Se

ze
r



Ajournalist’s murder makes headlines for good reason. Killings, especially
those that go unpunished, pose a terrible threat to a free press. Other
threats are more subtle—legal manipulation, indifference to safety, indi-

rect censorship—but they are debilitating in their own way. Based on the Com-
mittee to Protect Journalists’ work worldwide, here is our assessment of the eight
grave threats to press freedom today. 

Killers Go Free
In the last decade, more than 250 journalists have been murdered for their
work—often to prevent them from reporting on corruption or human rights
abuses, or to punish them after they have done so. In more than 85 percent of
these cases, CPJ found, the killers went unpunished. At least 60 victims were
threatened beforehand. 

Compiled by Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments   19

Eight Grave 
Threats to 
Press Freedom

5 6 7 8
Amanda Watson-Boles, CPJ’s former senior editor, is a copy editor at Slate 
magazine.

Guards staff the gate of Cuba’s Combinado Del Este where 
journalists are jailed for antistate activities. 

A
P/

Jo
se

G
o
it

ia

R
eu

te
rs

/K
h
al

il
H

am
ra



This deadly cycle is reinforced every time another jour-
nalist is attacked with no response from authorities. The
culture of impunity is most visible—and most shocking—in
the Philippines, where at least 48 journalists have been
killed for their work since 1986. No one has been convict-
ed in any of the cases. 

The situation can be changed. After a campaign organ-
ized by the media and citizens, Mozambique brought to
justice the killers of reporter Carlos Cardoso, who was mur-
dered in 2000. And in the Ukraine, sustained public scrutiny
of the unsolved 2000 killing of Internet journalist Georgy
Gongadze helped bring about progress in the long-stalled
murder probe.

Conflict Made Riskier 
In conflict zones, journalists can be deliberately targeted or
killed in crossfire. Deliberately targeting civilians, includ-
ing members of the press, is a war crime, and any failure to
properly investigate and prosecute offenders only encour-
ages more violence.

In many cases, journalists are put at risk in combat
zones because of the apparent use of reckless or indiscrim-
inate force by soldiers. In Iraq, U.S. forces’ fire has killed at
least nine journalists, including CPJ International Press Free-
dom Award recipient Mazen Dana. A soldier said he mistook
the camera on Dana’s shoulder for a rocket-propelled
grenade launcher.

20 Spring | Summer 2005

While war zones will always be dangerous, all militaries
should take steps to reduce the danger for journalists. To
the extent possible, commanders should ensure that soldiers
in the field are aware when and where journalists are work-
ing. Military rules of engagement should take into account
journalists’ presence. When a death does occur, militaries
must conduct timely and credible investigations and take
action in cases of misconduct.

‘Antistate’ Laws Used to Silence
By the end of 2004, laws banning “antistate” activity landed
74 journalists behind bars worldwide. Allegations of antis-
tate activity were made in 14 additional cases in which formal
charges were not made public, CPJ found. These laws address
activities such as subversion, sedition, divulging state secrets,
and acting against the interests of the state—but time after
time in these cases, the laws were used to silence journal-
ists critical of their governments. 

While countries have the right to prosecute citizens for
treason, espionage, or revealing state secrets, many antis-
tate statutes are ill-defined—or not defined at all.
Bangladesh and Russia prohibit “antistate activities” and
“antistate propaganda” respectively, but offer no defini-
tions—empowering authorities to prosecute journalists
who criticize the government or officials.

The world’s leading jailers of journalists, Cuba and
China, use this tactic most frequently. Thirty-three Chinese
journalists were imprisoned at the end of 2004 on various
“antistate” charges. In Cuba, 23 journalists were placed
behind bars on similarly vague charges.

Information ministries across the world, such as the Yemeni one
pictured above, are often used to impede the flow of news.

Photojournalist Mazen
Dana was killed in Iraq
when his camera was
mistaken for a rocket-
propelled grenade
launcher. 

R
eu

te
rs

/A
la

d
in

A
b
d
el

N
ab

y

R
eu

te
rs

/N
ay

ef
H

as
h
la

m
o
u
n



Defamation as a Crime
Governments wield criminal libel statutes throughout the
world—from Indonesia, where some of the nation’s top edi-
tors have been targeted with criminal charges, to Panama,
where almost half the press corps has been in criminal
court. At least nine journalists were imprisoned on criminal
defamation charges by the end of 2004, CPJ found, but the
threat is more insidious than any statistic can demonstrate.
Journalists claim the mere threat of a criminal conviction is
enough to cause widespread self-censorship. 

Seeking the repeal of these repressive laws is funda-
mental to a free press. In Latin America, a long-term advo-
cacy campaign led to two seminal rulings in 2004 by the
Inter-American Court of Human Rights that should make it
harder to criminally prosecute journalists. The rulings bolster
international law, which increasingly supports civil penalties
as adequate redress.

Censorship’s Subtle Hand
Censorship, while still overt in a few countries, has devel-
oped more subtle and insidious forms. Uzbekistan lifted
official prior censorship in 2001 but shifted the burden of
“responsibility” to newspaper editors, many of whom hired
former government censors to cleanse their copy of offend-
ing news. 

In Middle Eastern countries such as Jordan and Algeria,
editors often receive phone calls from security services
“advising” journalists what to print and what to avoid. In
Uzbekistan, the state daily Pravda Vostoka (Truth of the
East) fired journalist Sergei Yezhkov in January 2004 after
he wrote several articles about corruption and social prob-
lems and participated in an international conference on
press freedom.

Information ministries often serve as the government’s
linchpin of repression, carefully prescribing the media’s
work and meting out harsh punishments when journalists
cross the line. The Saudi Arabian Information Ministry has
banned columnists critical of the government from writing.
Liberia’s ministry carefully censored all coverage of the
recent civil war there. In Belarus, the Information Ministry
shuttered independent newspapers whose coverage exposed
government malfeasance.

Dangerous Assignments   21

A Profession Divided 
Journalistic factions can intensify threats of repression. In
Bangladesh, where scores of journalists have been violently
targeted in recent years, the media is sharply divided between
the country’s two main political parties. Divided media some-
times fail to hold the respective parties accountable for
attacks—fostering a climate in which violence can continue. 

Persistent ethnic tensions in Afghanistan have left journal-
ists unable to unite behind a single professional union. Efforts
to form a coalition broke down in 2003, leaving the three jour-
nalists’ unions battling each other instead of enemies of the
free press.

And in Argentina, the national press freedom group Peri-
odistas, which had united journalists and supported press
freedom for almost a decade, dissolved amid internal differ-
ences in 2004. Local observers say reporters in the country's
interior, which had been supported by these prominent jour-
nalists, will suffer from the group’s disbanding.

Licenses, Rules Used to Repress 
Repressive regimes use bureaucratic statutes to deny critical
media outlets the right to publish or broadcast. In Zimbabwe, the
country’s Media and Information Commission uses regulatory
requirements to limit the operations of independent newspapers
such as the Weekly Times. In late February, after only eight
weeks of publication, the Weekly Times was shut down on a
technicality—a bid by the commission to clamp down on the
opposition press before the scheduled March elections.

In countries with a modicum of press freedom, officials
also create bureaucratic excuses to keep critical outlets shut-
tered. For the third year in a row, Armenian authorities denied
a broadcasting license to the independent TV channel A1+, a
consistent critic of the president. 

Public Information Kept Secret
People need access to the basic details of public life to make
thoughtful decisions about their governments. But in the post-
9/11 world, ready access to information is becoming more dif-
ficult. Even the United States has reclassified entire swaths of
information once considered public and has made other records
arduous and time-consuming to obtain.

One hopeful sign came in 2003, when Mexico passed a law
allowing citizens to both request information about public
officials’ salaries, government contracts, internal reports, and
the use of public money, and punish those officials who refuse
to comply. The law is not perfect—some information can be
held for up to 12 years—but it is a positive step that has
allowed vital stories to come to light. n

1 2 3 4 5 6 7 8



Along with its bloody, six-year-old conflict with
Chechen separatists, the Kremlin has waged a bru-
tally effective information war using repressive

policies, restrictive rules, subtle censorship, and outright
attacks on journalists, a year-long analysis by the Com-
mittee to Protect Journalists has found. This ongoing gov-
ernmental campaign, CPJ research shows, has included
dozens of serious cases of harassment, threats, abduction,
obstruction, and assaults against journalists since the sec-
ond Chechen war began in August 1999. 

The campaign has suppressed independent reporting
and obscured the conflict’s steadily rising death toll, which
is now well into the tens of thousands. The sort of critical
news coverage that weakened the Russian public’s support
for the first Chechen war a decade ago—including reports
of civilian casualties and human rights violations by Russ-
ian forces—has been virtually erased from national televi-
sion and significantly curtailed in other domestic and inter-
national media during the current conflict.  

“Ask the average person on the street what they know
about Chechnya and they will say there are bandits there, a
water park is being built, and Ksenia Sobchak comes to visit
in a miniskirt,” said Oleg Panfilov, director of the Moscow-
based Center for Journalism in Extreme Situations, describ-
ing pervasively superficial reporting that mixes war coverage
with feel-good doses of a club-hopping socialite. 

President Vladimir Putin, the former Federal Security
Service (FSB) chief who took office in 1999, has been a

beneficiary of this two-front war. The Kremlin has burnished

22 Fall | Winter 2004

his image as a strong leader while demonizing the Chechen
rebels as terrorists. “Chechnya is the president’s personal
project,” said Aleksei Venediktov, editor-in-chief of the inde-
pendent radio station Ekho Moskvy. “He chose the model of
dealing with it—the ‘Chechenization’ of the conflict, pitting
‘good’ Chechens against ‘bad’ Chechens.” 

From the onset of the second war, the Media Ministry
prohibited the major Russian television networks from air-
ing interviews or footage of the militant leaders and blocked
most newspaper coverage of the rebel leadership. The ban
was the first sign that the Kremlin would not tolerate a rep-
etition of the Russian media’s role in influencing public
opinion in its battle with separatists. During the first cam-
paign in 1994-96, independent broadcast media such as
NTV showed graphic images of the enormous human losses,
while reporters risked their lives to present the Chechen
side of the story. 

But in 1999, few Russian journalists successfully resis-
ted the Media Ministry’s interview rules or the Russian mili-
tary’s severe travel restrictions. Only approved journalists
are permitted into the war zone—and only accompanied by
a military escort. 

“During the first war, journalists basically just got their
accreditation and had complete freedom of movement
throughout Chechnya,” said Lyoma Turpalov, editor-in-chief
of Groznensky Rabochy, which is based in the neighboring
republic of Ingushetia. “Now you can only go with a military
escort, access to interviewing civilians is totally restricted …
and journalists are very vulnerable, so they are forced to
censor themselves.”

Musa Muradov, a Chechen journalist working for the
independent Moscow daily Kommersant, said many jour-
nalists are torn between their desire to report objectively
on the conflict and their desire to avoid state persecution. 

Rebels and Reporters
For the Kremlin, 

the Chechen war has 

two flanks.

By Alex Lupis

With reporting by 

Sophia Kishkovsky

Alex Lupis is senior program coordinator for the Europe &
Central Asia Program at the Committee to Protect Journalists.
He conducted two missions to Russia in 2004.

A Russian helicopter flies above the Chechen village of Benoi. Russian policies 
have severely restricted press coverage of the conflict, leaving the public uninformed.

A
P

Ph
o
to

/M
u
sa

Sa
d
u
la

ye
v



“The picture of developments in Chechnya is poor
because it is difficult to talk to representatives of the other
side … and if you do it, it’s hard to present their point of
view because you will be seen as helping terrorists,”
Muradov said. “So most Russians are limited to reading and
watching news that is coming from official sources.” 

State media often exploit Russians’ historical animosity
toward Chechens. “Russians think of ‘bandits,’ ‘terrorists,’
and ‘separatists’ when they think of Chechens—and the
government tries to solidify this image on RTR and NTV,”
Turpalov said, referring to the state-controlled national tele-
vision channels. “They always emphasize when a crime sus-
pect is Chechen.” 

This antipathy, coupled with widespread war fatigue
among Russians, has left little public thirst for inquisitive
reporting. “The public is simply tired of this war,” said Yuri
Bagrov, a journalist based in North Ossetia who has report-
ed for The Associated Press and Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL). Only when violence spills into another
republic, he said, is pubic apathy shaken. 

Press officers at the Kremlin and the FSB did not respond
to written questions submitted by CPJ seeking comment

on their media policies. Publicly, the Kremlin justifies travel
restrictions by pointing to the reporters who were kidnapped
by criminal groups during Chechnya’s period of de facto
independence from 1996 to 1999. Yet Russian forces have
themselves targeted journalists during this second war. 

Andrei Babitsky, a Russian covering Chechnya for
RFE/RL, found himself in the Kremlin’s crosshairs after dis-
obeying travel restrictions. Babitsky disappeared in mid-
January 2000 while on assignment in the Chechen capital,
Grozny. After two weeks of Kremlin denials—and growing
international pressure—officials in Moscow admitted that
Russian forces were holding the reporter in a nearby deten-
tion camp. Several more weeks of confusion and contra-
dictory reports followed, during which Russian soldiers
handed Babitsky over to a group of Chechen rebels, then
planted false identity papers on him and arrested him.
When Babitsky was finally released at the end of February
2000, the Kremlin called him a traitor for reporting on mil-
itary operations. 

In a more mysterious case in July 2003, unidentified
gunmen seized Agence France-Presse correspondent Ali
Astamirov just outside Nazran, the capital of Ingushetia.
Before he disappeared, Astamirov had endured months of
police and FSB harassment. No ransom was ever requested,
and local journalists and human rights activists told CPJ
they suspected that security forces loyal to the Kremlin
were responsible. The government has dismissed such
speculation, but has reported no progress in solving the
disappearance.

“During the second war, bureaucrats and the security serv-
ices became much more interested in journalists like Babitsky

Dangerous Assignments   23

Cold War Tactics

Drugging and Detention: Beslan cases

reminiscent of Soviet practices.

By Sophia Kishkovsky

With reporting by Alex Lupis

M O S C O W

Georgian television reporter Nana Lezhava spent
three brutal days covering the horrors of the
Beslan school siege, interviewing grief-stricken

families and trying to find some truth amid the dizzying
array of official deception. Yet her own ordeal was just
about to begin. 

On September 4, the Federal Security Service (FSB),
the successor agency to the KGB, detained Lezhava and
cameraman Levan Tetvadze on a specious border viola-

tion for five days. Lezhava
was interrogated, tried,
subjected to an involun-
tary gynecological exam,
and slipped a dose of a
psychotropic drug. 

“They asked me if I
taste cognac in the cof-
fee,” she said in a recent
interview, matter-of-factly
recounting details that
seemed drawn from a
Cold War-era spy novel.
“They said they gave some
to me because I was so
cold. I don’t remember
anything after that. When

I came to, it was 24 hours later and I was in an FSB
detention cell.”

The government’s use of spetsoperatsii—covert, KGB-
style special operations—to silence independent jour-
nalists has become a disturbing development in today’s
Russia, especially when it comes to the conflict in
Chechnya. Nowhere was the practice more evident than

Sophia Kishkovsky has lived and worked in Russia
since 1991. She has written for The New York Times, The
Wall Street Journal Europe, and other publications on poli-
tics, culture, religion, and freedom of the press in post-
Soviet Russia. 

Nana Lezhava returns to
Georgia after five days of
detention in Russia, during
which she was interrogated
and drugged.

R
u
st

av
i

2



24 Spring | Summer 2005

in the North Ossetian town of Beslan; more than a dozen
journalists reported being obstructed or detained while
trying to cover the deadly hostage crisis there. 

Among journalists, poisonings and bogus detentions
bring to mind Soviet-era cases such as the notorious
1978 murder of exiled Bulgarian writer Georgi Markov,
who was felled in London by a hit man firing a poison
pellet from an umbrella. Investigators said the KGB
helped Bulgarian agents carry out the assassination.
Eight years later, Soviet agents planted secret docu-
ments on Nicholas Daniloff, Moscow correspondent for
U.S. News & World Report, and then detained him for two
weeks while they bargained for the release of a Soviet
agent being held in New York. 

The FSB and the Kremlin did not respond to written
questions submitted by the Committee to Protect Jour-
nalists about Lezhava or other Beslan cases. 

Reporting for Rustavi-2, Lezhava and Tetvadze crossed
the border on September 1 without difficulty and

soon went on the air with a live feed, saying that the num-
ber of hostages was around 1,400—a figure far higher and
more accurate than the official estimate of 354. 

By September 4, after the crisis had exploded in vio-
lence that left hundreds dead, Lezhava and other jour-
nalists were interviewing hysterical relatives who were
desperate to cut through the bureaucratic chaos and
learn whether their missing children were dead or alive.
An observer who identified himself as an employee of
the Russian Foreign Ministry, which accredits journalists
for work in Russia and keeps track of their coverage, sin-
gled out Lezhava.

“He told me, ‘You are a very active lady,’” she
recalled, an observation that still surprises her. “I can’t
imagine a journalist who is not active. What kind of
journalist are you if you are not active and interested in
what is happening?”

The ministry representative summoned the FSB.
Lezhava and Tetvadze were detained—first in Beslan
and then in Vladikavkaz—and their camera, phones, cas-
settes, microphone, and other equipment were seized.
They were accused of illegally crossing the border. While
Georgians and Russians need visas to visit each other,
Lezhava and Tetvadze are registered in Kazbegi, a Geor-
gian border district whose residents carry passport
inserts known as vkladyshi that give them the right to
spend 10 days in Russia without a visa.

But in the custody of the FSB, Lezhava said, “The
inserts simply disappeared. They took them and stole
them.” So the two were tried on the border violation and
Lezhava’s medical exam was administered, she said, on
the pretense that it was required before entering an FSB
prison. Lezhava remembers little after being drugged,
which apparently happened when seemingly solicitous
security agents served her coffee and sandwiches. 

By September 8, amid a growing international out-
cry, an FSB general came from Moscow. Apologies were
made, a television camera brought in, and the two were
instructed to say that they hadn’t been tortured or hurt.
Lezhava and Tetvadze were allowed to pay a fine and
taken to the border where Georgian officials met them.

Lezhava was examined by doctors upon her return to
Tbilisi. Gela Lezhava, chairman of the supervisory board
of the Narcology Research Institute, said traces of a drug

A
P/

Iv
an

Se
kr

et
ar

ev

Mourners weep
over the coffins
of hostages
killed in the
Beslan school
siege.



Dangerous Assignments   25

from the benzodiazepine group were found in her sys-
tem, the Kavkasia-Press news agency reported. Georgia’s
Health and Social Security Minister Lado Chipashvili also
said traces of a psychotropic substance were present. 

Lezhava was hospitalized for five days and suffered
from frequent headaches. When she recounted the
events in a telephone interview six months later, she was
working again and had just returned from an assign-
ment in the Pankissi Gorge enclave between Chechnya
and Georgia, where she reported on Chechen refugees’
reactions to the killing of rebel leader Aslan Maskhadov
by Russian security forces.

CPJ and others have documented additional cases of
obstruction and retaliation involving Beslan. Amr

Abdul Hamid, Moscow bureau chief of the Dubai-based
satellite television channel Al-Arabiya, was detained
while returning from Beslan; Raf Shakirov, editor-in-
chief of the leading daily Izvestia, was forced out after
his paper’s critical coverage of the siege. But the cases of
two prominent war correspondents, Andrei Babitsky and
Anna Politkovskaya, have drawn particular attention.

Babitsky, the Radio Free Europe/Radio Liberty jour-
nalist famous for his coverage of Chechnya, was pulled
off a September 2 flight that was to have taken him from
the Vnukovo Airport to Mineralniye Vody. He then
planned to travel on to Beslan.

But Babitsky was told traces of explosives were
found on his checked luggage. By the time the luggage
was reinspected and cleared, the flight had left and two
young strangers had come upon the scene. The men
demanded Babitsky buy them beer and followed him
when he refused. When voices were raised, the airport
police descended and detained Babitsky on a charge of
“hooliganism.” 

While all three were in custody, Babitsky recalled in
an interview, the men acknowledged that they worked
for the airport’s parking-lot security and had been
instructed by a security chief to provoke a fight. Babitsky,
who eventually paid a fine of about $34, never made it
to Beslan. He describes the whole episode as “very Soviet
in character.” 

The case of Anna Politkovskaya is more mysterious.
The Novaya Gazeta newspaper reporter, whose searing
stories about Chechnya have won her international
acclaim, was also on her way to Beslan on September 2.
After drinking tea on a flight to Rostov-on-Don,
Politkovskaya became violently ill and lost conscious-
ness. She, too, never made it to the school siege, although
the cause of her illness has not been determined. 

Politkovskaya has declined to talk about her case, but
Novaya Gazeta Editor Dmitry Muratov said he is convinced
she was poisoned to prevent her from getting to Beslan. “All
these cases,” Muratov said ruefully, “are very strange.” n

and Astamirov,” Bagrov said. “What happened to them was a
lesson to others that it’s not worth it to do your job.” 

A Moscow-based Western correspondent, who said he
travels covertly to Chechnya to report on the war, called
security conditions appalling for everyone. “It’s completely
lawless. People are still disappearing at night at the hands
of armed men,” said the journalist, who spoke on the con-
dition of anonymity, citing safety concerns.

Local journalists living in and around Chechnya also
face intense bureaucratic harassment and obstruction. “It’s
a problem getting the most basic information from gov-
ernment officials,” said Timur Aliyev, editor-in-chief of
Chechenskoye Obshchestvo, which is based in Ingushetia for
security reasons.  But access to information is just one prob-
lem for the independent weekly; local officials angered by
its reporting on abuses by Russian forces have waged an
ongoing campaign of bureaucratic pressure and censorship
against the newspaper.

Authorities in Ingushetia, complying with a request
from Chechnya’s Interior Ministry, shut Chechenskoye
Obshchestvo for the month prior to Chechnya’s August 2004
presidential elections. The government newspaper distrib-
utor cancelled the newspaper’s contract, making for “a very
complicated situation,” Aliyev said.

Journalists from other parts of Russia also face great
scrutiny. In January, the FSB launched a criminal investiga-
tion of Pravo-Zashchita, an independent newspaper based
in the Volga River city of Nizhny Novgorod, after it pub-
lished remarks by rebel leader Aslan Maskhadov and his
envoy, Akhmed Zakayev, that called for a peaceful resolu-
tion to the conflict. Federal authorities issued an official
warning to Kommersant for publishing an interview with
Maskhadov in February. The next month, Russian forces
killed Maskhadov.

The tactics in Chechnya reflect the Kremlin’s overall
media strategy, which employs nearly a dozen govern-

ment agencies at local, national, and international levels to
stifle criticism. Television is a focal point. 

“When Putin came to power he knew exactly what he
wanted to do, and that was to control national television,”
said Masha Lipman, an analyst at the Carnegie Moscow Cen-
ter. National television is far and away the dominant source
of news for Russians. Lipman said that projecting an image
of strength and stability on TV screens nationwide is central
to Putin’s political strategy—to the point of becoming an
end in itself. 

A series of political appointments to the country’s
influential state broadcasters, Channel One (ORT) and RTR,
have ensured pro-Putin editorial policies. Independent sta-
tions have been shuttered by the government or swal-
lowed up by pro-government businesses. The state gas
monopoly Gazprom carried out a hostile takeover of
national television channel NTV in 2001. A court order



26 Spring | Summer 2005

These restrictive policies have led to widespread public
ignorance about the crime, government corruption,

military incompetence, and human rights abuses that
plague government efforts in Chechnya. The September
2004 hostage-taking in Beslan surprised many Russians,
who had been told by the country’s three state-controlled
national television channels that life in the republic was
returning to normal. 

“The media are an important political instrument for the
government …but trust in the media is falling and I don’t
think the Kremlin is paying attention to this at all,” said Olga
Karabanova, director of the Moscow-based Press Develop-
ment Institute. 

Shylov offered a similar view. “People no longer see tele-
vision as a source of information,” he said. “People who read
newspapers and the Internet know that on television you
get the official line.” 

Putin’s tactics raise broader questions about his willing-
ness to tackle sensitive issues such as government corrup-
tion, human rights abuses, organized crime, AIDS, and the
trafficking of drugs, weapons, and humans. “The lack of
accountability is a big problem,” Lipman said. “In the short
run, Putin has politics, but not the country, under his control.” 

For his part, Babitsky said that “these are not Soviet
times” and that the press still has some latitude for criticism
of the government. But he added, “We don’t know how far
Putin is ready to go, and the distance he’s gone is significant.”
The damage now is not measured by “closed newspapers or
closed political parties,” Babitsky said, but by the number of
dead in Chechnya—the terrible cost of a story that goes
untold in Russia. n

closed TV-6 in 2002, and the Media Ministry pulled TVS off
the air in 2003. 

“It’s because of television’s big role in ensuring (former
President) Boris Yeltsin’s re-election in 1996 that the Krem-
lin is so concerned about what is on the television screens,”
said Andrei Shylov, a reporter on NTV’s popular Sunday
news program “Namedni” until it was yanked off the air in
2004 in response to Kremlin pressure. In quick succession
that year, the Kremlin purged national television of virtual-
ly every substantive current affairs show and independent-
minded news host.

The Kremlin has long tried to shape international news
coverage by denying visas and accreditation to foreign cor-
respondents, but in recent months it has stepped up pres-
sure on foreign governments as well. Russian diplomats
have pressed several Baltic and Central European countries
to shut down the pro-Chechen news Web site KavkazCenter;
which the Kremlin calls a “terrorist” site even though both
Western and Russian journalists rely on it as one of the few
sources of breaking news from the region.

In February, Russian diplomats unsuccessfully urged
British authorities to censor an interview with rebel leader
Shamil Basayev on the independent television station Chan-
nel 4. The next month, they criticized the Swedish govern-
ment for allowing the independent news agency TT to pub-
lish an interview with Basayev.

Radio journalist Andrei Babitsky speaks to the media after
being questioned by Russian investigators in 2000. Babitsky
was detained by Russian forces and called a traitor while
reporting in Chechnya. 

A
P

/M
ax

im
M

ar
m

u
r

Chechnya by the Numbers

Since the second Chechen war began in 1999, CPJ has
documented dozens of cases of press abuse. Many more
abuses go unreported, often because journalists are
fearful that publicity will draw unwanted government
attention. Here is a numerical snapshot of the worst
cases involving journalists, as documented by CPJ staff.

Deaths: 7
Includes deaths in crossfire and two targeted killings
blamed on rebels

Censorship, legal actions: 20
Direct government actions designed to suppress reporting

Harassment: 33
Other government actions intended to hinder reporting 

Abductions: 5
Kidnappings by armed groups

Imprisonments: 8
Detentions by Russian forces or government officials 



Dangerous Assignments   27

At 10:25 a.m. on February 1,
King Gyanendra of Nepal deliv-
ered a stunning proclama-

tion—Nepal's multi-party government
had been dismissed and a state of
emergency declared. Simultaneously,
telephone lines across the country
were cut, mobile phone service dis-
continued, and fax and Internet con-
nections shut down. Backed by the
Royal Nepalese Army, the king seized
state television and radio, placed the
country’s political leaders under house
arrest, and silenced the press with mil-
itary occupations of major media
houses and wide bans on reporting. 

In the silence that followed, a sur-
prising thing happened. 

The king was unable to shut off
Nepal from the rest of the world.
Rather, in the days after the coup,
smuggled e-mails, clandestine Web
sites, and the unlikely emergence of a
handful of Nepalese bloggers threw the
government and independent journal-
ists into a cat-and-mouse chase. The
king’s unintentional result: While
attempting to plunge Nepal into a com-
munications dark age, he spawned a
small legion of online journalists.

Shortly after the announcement,
Tara Nath Dahal, president of the

Federation of Nepalese Journalists
(FNJ) emerged from his home to find

the streets deserted. When he arrived
at the umbrella organization’s build-
ing, “no journalists had come to the
office for fear of arrest,” he said in a
CPJ interview. Resolved to take a
stand against the king’s curtailment of
Nepal’s hard-won press freedom,
Dahal met with FNJ General Secretary
Bishnu Nisthuri and decided to risk
arrest by writing a statement that
would condemn the king’s actions and
boost the morale of his colleagues. 

“The royal announcement made
yesterday, by ending the spirit and
value of the constitution of Nepal, is a
coup against democracy and peoples’
rights,” the explosive first sentence
read. The following morning, Dahal
met with other central committee
members of the FNJ and secretly
printed out the statement.

Now came the hard part—distribu-
tion. Without telephone, fax, e-mail, or
Internet, the statement was delivered
to international nongovernmental
organizations, diplomatic offices, media
houses, and foreign journalists by
bicycle and motorcycle couriers. With-
in hours, it had been photocopied
countless times. Soon, it was translated
into English, and, via satellite connec-
tions accessible to diplomats and for-
eign journalists, an electronic version
appeared in in-boxes across the world. 

Dahal went into hiding. When
security forces surrounded his house
and harassed his family, Nisthuri
wrote and distributed a statement
calling attention to the treatment of
the FNJ president. On February 4, it
was Nisthuri who was arrested.

In those initial days, the coup
seemed to generate little national

protest. Racked by a civil conflict
between Maoist rebels and the gov-
ernment, Nepal had been run down by
violence. Faith in political parties had
been compromised by corruption.
Some Nepalese believed that the
king’s drastic actions were in order;
many feared that dissent would mean
arrest. And in a poor country where
only about 80,000 of 27 million citi-
zens are regular Internet users, where
illiteracy is high and phone lines don’t
reach large swaths of the mountains, a
communications blackout isn’t a life-
changing event for many people.

O N T H E W E B

Out of the Silence

When Nepal’s King Gyanendra switched off the news, reporters switched tactics.

By Kristin Jones

Kristin Jones is research associate for
CPJ’s Asia program.

Bishnu Nisthuri, general secretary of 
the Federation of Nepalese Journalists,
publicized government harassment of
his colleague’s family—and was arrested
for his efforts.

Fe
d
er

at
io

n
o
f

N
ep

al
es

e
Jo

u
rn

al
is

ts



Dinesh Wagle, an arts reporter for
Nepal’s major daily Kantipur and a
pioneering Nepalese blogger, was
entirely absent from the blogosphere
during the first week of the coup. The
Internet remained down until Febru-
ary 8, and he lacked access to expen-
sive satellite connections. Regardless,
his United We Blog! (UWB, www.blog.
com.np), had rarely dealt with politics.
The site was primarily an English-
language diary with threads on music,
parties, and the media.

But when Internet communication
resumed, Kantipur and all other media
outlets were still barred from any
reporting “that goes against the letter
and the spirit of the royal proclama-
tion.” So, while the king’s army disman-
tled community radio and choked dis-
sent in the country’s Nepali-language
publications, the Web site posted its
new motto: “United We Blog! wants
Peace and Democracy [to] be restored
in Nepal as soon as possible.”

Wagle’s colleagues began to see
the blog in a new light, he said. “Even
those folks at Kantipur who didn’t
read my blogs or simply ignored them
are now following daily,” he wrote in
an e-mail to CPJ. “Political reporters
also share info with me that they can’t
write in Kantipur.” The site provided
extensive, street-level coverage of
political protests and reports on the
arrests of colleagues. Interest soared,
both inside and outside of Nepal. 

The king restored communications
with a caveat: security forces could
monitor and block media outlets as
they saw fit. Were online journalists
putting themselves at risk? Wagle
admitted that there were submissions
he would not post—for example, state-
ments calling for an end to the monar-
chy. Radio Free Nepal, another blog
that emerged after the coup, posted
comments anonymously in order to
protect contributors. 

By April, these two blogs had
escaped direct government censorship,
but other news Web sites such as the
Nepali Post, a Washington, D.C.-based
Nepali-language online magazine, had

28 Spring | Summer 2005

been targeted. Editor Girish Pokhrel
said that the government blocked the
Web site in Nepal shortly after the
resumption of Internet service. 

Despite its resolve, the Nepalese
government may not have the

resources for sophisticated Internet
surveillance and blocking. Pokhrel
found that readers in Nepal soon
accessed the site through overseas
proxy servers, which retrieve Web site
contents on the user’s behalf.  When
those proxy servers were blocked,
readers found new ones. 

Newslook, a U.S.-based English-lan-
guage Web site that culls international
headlines, saw its readership in Nepal
multiply by five during the month of
February. Editor Dharma Adhikari, a
Nepal-born journalism professor at
Georgia Southern University, told CPJ
that the number of hits from Nepal
dropped by only 10 percent when the
government blocked the site around
February 23. Somehow users were find-
ing a way to get through.

For the most part, Nepalese
authorities showed greater tolerance
for critical commentary in online
news sources than in print publica-
tions, and allowed more freedom in
English-language media than in Nepali-
language media. In a country where
the Internet is prohibitively expensive

and most people do not speak Eng-
lish, the government may not have
viewed most online journalism as a
threat. Internet journalists, in general,
were not in a position to report on the
political conflict that raged in the
country’s rural areas. On the other
hand, the king’s post-coup directives
struck at the heart of community radio,
a primary source of information for
the many Nepalese who are illiterate.
Independent newscasts were banned,
and reports on the Maoist insurgency
were restricted.

As Nepalese began to report elec-
tronically to the world, however, the
world responded. The international
outcry over the imprisonment of
Nisthuri helped to win his release on
February 25. Though under pressure
from the government, Dahal evaded
arrest and teamed with other advocates
to launch the Web site Press Freedom
Nepal (www.pressfreedomnepal.org),
which posts press freedom violations
and relevant news. The fight for the
Internet is not over, but Newslook edi-
tor Adhikari pointed out the greatest
hope for budding online journalists. 

“Censoring the ’Net is not that easy,”
he observed. Even for an absolute
monarch. n

For updates on the press freedom crisis
in Nepal, visit www.cpj.org.

The day after King Gyanendra
cut off communication between
Nepal and the rest of the world,
Nepalese soldiers guard the
streets of Kathmandu. 

A
P

/E
liz

ab
et

h
D

al
zi

el



remained relatively silent on the issue
of Lebanon. Journalists complained
that the government was clamping
down on the flow of information. Syrian
newscasts didn’t air Lebanese opposi-
tion protests, and Syrian newspapers
failed to print a single article critical
of the country’s statements and poli-
cies. Criticism of Syria’s presence in
Lebanon was confined to Gulf and
Lebanese newspapers.

“The Syrian media did not know
what to do with Hariri’s death,” said al-
Baba, seated this day at a smoke-filled
coffee shop in Cham Palace, a popular
hangout for Syrian intellectuals, jour-
nalists and, of course, mukhabarat.
“They did not show what was happen-

Dangerous Assignments   29

DAMASCUS, Syria

For more than four decades, the
powerful and ever-looming secu-
rity apparatus known as

mukhabarat was a bright, unwavering
red line. Any Syrian journalist who
dared criticize the secret police did
so in the Lebanese or international
press—or not at all. So when journalist
Hakam al-Baba criticized mukhabarat
last fall for invasion of privacy and
other offenses—in the government-run
daily Tishreen, no less—his story drew
plenty of attention. 

Some journalists cited the story as
evidence that a small measure of free
speech had become acceptable in Syria
in the last two years. “The concept of
the forbidden is now debatable and
that is a huge step,” said Ziad Haidar,
correspondent for As-Safir newspaper
in Damascus.

The appointment of Mehdi
Dakhlallah, former editor of the Baath
Party newspaper Al-Baath, as informa-
tion minister in September 2004 also
gave journalists hopes of real media
reform. Dakhlallah, the first minister
in 20 years to have worked as a jour-
nalist, has written openly about the
need for democratic change. 

Yet recent Syrian history also sug-
gests that the promise of a freer press

often collides with the reality of the
country’s authoritarian regime. Five
years ago, President Bashar al-Assad
seemed to usher in freer expression
during the “Damascus Spring”—only to
clamp down a year later with restric-
tive media laws and a series of arrests. 

Now, as Syria struggles with its
loss of influence in Lebanon, the Syrian
press appears constrained by that his-
tory of repression. So while some Syrian
journalists are challenging the prohi-
bitions known as red lines, many are
fearful about pushing too far.

After the assassination of former
Lebanese Prime Minister Rafik

Hariri in mid-February, the Syrian press

D I S P A T C H E S

The Thin Red Line

Syrian journalists push boundaries, but uncertainty, fear remain.

By Rhonda Roumani

Rhonda Roumani is a freelance jour-
nalist based in Damascus and a former
journalist with the Beirut-based Daily
Star.

Lebanese protesters in Beirut wave anti-Syrian banners during a March broadcast 
of a speech by Syrian President Bashar al-Assad. Syrian journalists are challenging
government restrictions but still shy from covering sensitive events such as this. 

A
P



ing in Lebanon. When they reported
that [Lebanese Prime Minister] Omar
Karami’s government resigned, they
made no mention of the opposition.”

Intense international pressure has
heightened Syrian nationalism and
made journalists’ jobs more difficult.
Instead of building on the momentum
to critique government actions, the
media has reverted to a defensive style,
according to analysts and journalists.

“Syria has felt itself under a lot of
pressure. So it felt like it needed to
return to an old way of doing journal-
ism,” said Salam Kawakibi, a media ana-
lyst for the French Institute for the Mid-
dle East and great-grandson of Abdul-
Rahman Kawakibi, a Syrian intellectual
who promoted democratic change. 

Salim Brahim, a reporter for The
Associated Press, put the blame on
the “mentality of fear until now. …
The mindset is not ready to take all of
this openness, especially the mindset
of government employees and gov-
ernment journalists.”

Ironically, al-Baba’s story was prompt-
ed by an article in the Lebanese paper

Al Nahar that offered surprisingly posi-
tive comments about Syrian security
forces. The author, Syrian journalist

Nabil Fayyad, recounted the month he’d
just spent in prison, where he’d been
held under suspicion of being a
founder of a group called the Liberal
Discourse Club. In his article, Fayyad
praised the security forces for the
“moral and civilized treatment” he
received while jailed. 

Al-Baba mocked the communiqué
in his published retort, noting that
Fayyad failed to mention that the secu-
rity services had invaded his privacy
by searching his house and workplace
before taking him to his “five-star

security hotel.” Red-haired and gruff,
al-Baba said Tishreen agreed to publish
the article only if he would remove a
segment in which he likened Fayyad to
a prisoner who learned to thank his
guards for his salvation.

“I agreed to publish in Tishreen
because it is important to talk about
this subject in the Syrian media,
which has not addressed the topic in
42 years,” al-Baba said. He published
the article in its entirety in the
Lebanese newspaper An-Nahar—and
said that Tishreen has since refused to
publish any of his work. 

Past promises of greater openness
in Syria have gone unfulfilled.

Despite al-Assad’s pledges of reform,
“Damascus Spring” came to an abrupt
end in 2001, when 10 activists and
members of Parliament were jailed
and Decree 50 established Syria’s new
print law. Although this new law
allowed for the creation of private
publications, many saw it as a step
backward from its 1949 predecessor.

The 2001 law prohibits publica-
tions from running any news that
“hurts the national security and social
unity” and the “dignity of the state.” For
printing “false information,” a journalist

can face a three-year prison term—up
from the one-year term in the previ-
ous law. Coverage of the army and
the ministry of defense is off-limits.
The prime minister approves all new
publications and can suspend a publi-
cation without reason. The informa-
tion minister can ban any publication
that “harms the national sovereignty
or disturbs the peace and contradicts
public morals.”

“You are always afraid that any
article you write might be some sort
of violation,” said Ibrahim Hamidi,

who was imprisoned for six months in
2003 after he published an article in
Al-Hayat that described the Syrian
government’s plan to accept Iraqi
refugees during the onset of the U.S.
invasion of Iraq. “When the red lines
are not clear, it is dangerous.”

In the last two years, more than
100 new private publications—most
of them social, cultural, and trade mag-
azines—have been granted licenses.
Only one is a political publication,  Black
and White, owned by Bilal Tourekmani,
son of Syria’s defense minister. Black
and White has tackled sensitive sub-
jects such as Syria’s emergency law, but
observers say Tourekmani is able to do
so only because of an unofficial immu-
nity granted to people of his status. 

Dakhlallah said a committee is now
in the process of reviewing and

amending Syria’s print law, but he is
uncertain when its work will be com-
pleted. And changing the law, he said,
is just one step in promoting greater
openness. 

“Compared to what used to be
broadcast in the Syrian media, we
have made some progress,” said
Dakhlallah, noting that the Syrian
media has published articles criticiz-
ing the regime and included opposi-
tion figures in some television news
programs. “Am I satisfied with what
has been achieved until now? The
answer is: No, I am not.”

Hamidi, like other Syrian journal-
ists, said that continuing uncertainty
over what is allowed—and what is not—
breeds self-censorship. At a recent
demonstration organized by opposi-
tion figures to protest the emergency
law, few Syrian journalists could be
found in the crowd. Hamidi said he
refused to cover the protest because of
his fear that he would be accused of try-
ing to harm the government.

“Yes, maybe now the ceiling is
higher, maybe the red lines are less
and the margin is wider,” Hamidi said.
“But the regime succeeded in putting
the red lines in our minds and that
takes a long time to change.” n

30 Spring | Summer 2005

As Syria struggles with its loss of influence in

Lebanon, the Syrian press appears constrained by 

a history of repression.



Dangerous Assignments   31

Sun Zhigang, a young graphic
designer from Hubei Province,
was arrested on the streets of

Guangzhou in March 2003 for not car-
rying a required registration permit.
Police brought him to a “custody and
repatriation” center, one of the hun-
dreds of detention facilities run by local
governments to control migrant popu-
lations. Three days later, Sun was dead. 

Reporters from Nanfang Dushi Bao
(Southern Metropolis News), an aggres-
sive daily run by groundbreaking edi-
tor Cheng Yizhong, soon discovered
an official autopsy report that found
Sun had been beaten to death in cus-
tody. Though well aware that a story
on the autopsy would infuriate local
officials, Cheng gave the go-ahead to
publish it anyway. The article touched
off a national scandal that led to
important government reforms. But
true to the nature of contemporary
Chinese society—where emerging free-

market forces regularly collide with
authoritarian traditions—it also landed
Cheng and three colleagues in prison.

The ensuing court battle became a
prominent example of an emerging
movement in China known as weiquan
in which lawyers and legal scholars are
more assertively defending the consti-
tutional rights of individuals, includ-
ing journalists, in court. The defense
in the Nanfang Dushi Bao case ulti-
mately won the release of Cheng and

another defendant and secured short-
er prison terms for others. But wei-
quan’s gains are modest thus far—and
the government has shown only the
most limited tolerance for its goals.

“The emergence and development
of the weiquan movement reflects the
awakening and ongoing maturation of
Chinese civil society,” says Zhang
Weiguo, a former journalist in China

who now runs the New Century Net
Web site, which has covered many
recent weiquan cases. “Journalists and
lawyers from all over the country took
on the Nanfang Dushi Bao case as an
example of weiquan and that had a big
influence on the outcome.”

Immediately after Nanfang Dushi
Bao broke the Sun story on April 25,

2003, newspapers and Web sites
throughout China republished the

account, chat rooms and bulletin
boards exploded with outrage, and
legal experts intensified calls for the
abolition of the abuse-ridden “custody
and repatriation” centers. In June 2003,
the central government announced
that all of the more than 800 centers
would be closed. Six police officers
and officials were jailed for their role
in Sun’s death.

The Rise of Rights?

In China, weiquan advocates find success is

tempered by harsh reality.

By Sophie Beach

C O R R E S P O N D E N T S

The arrests of the top managers at one of the 

country’s most popular newspapers sent shock

waves through the journalism community.

Sophie Beach is editor of China Digital
Times Web log and a former senior
research associate for CPJ’s Asia pro-
gram. She led a CPJ mission to Guang-
dong in 2004. 

Cheng Yizhong, the editor of Nanfang Dushi Bao, was arrested in March 2004 after exposing the fatal beating of a man in detention.

R
eu

te
rs



The positive outcome was a rare
example of the Chinese media and
public opinion exerting powerful
influence over society. But local gov-
ernments, which control all local
media, including Nanfang Dushi Bao,
wield considerable power in China.
Within a year, Cheng and three other
top officials from the paper were
behind bars.

In late 2003, local authorities in
Guangzhou, capital of Guangdong,
China’s richest province, began inves-
tigating the finances of the newspa-
per. Journalists’ salaries in China are
notoriously low, and like many media
organizations in China today, the
paper had a practice of rewarding
good journalists with generous
bonuses. In December 2003, general
manager Yu Huafeng was arrested on
suspicion of corruption for transfer-
ring 580,000 renminbi (US $70,000)
from the advertising department to
members of the editorial committee. 

On March 19, 2004, Yu was con-
victed of corruption and embezzling
public funds and sentenced to 12
years in jail. Li Minying, an official
with the Southern Daily Group, the
paper’s parent company, was sen-
tenced to 11 years for allegedly
accepting a bribe from Yu. The same
day, Cheng was arrested while on a
trip to Sichuan Province. Police
searched his house and confiscated a
number of political books and maga-
zines. Vice Editor Deng Haiyan was
also arrested.

The arrests of the top manage-
ment at one of the country’s most
popular and profitable newspapers
sent shock waves through the journal-
ism community in China. A former
editor at another popular Guangzhou-
based newspaper, who spoke on con-
dition of anonymity due to his fears of
reprisal, called the arrests “the most
serious blow to the Chinese media in
the last decade.”

For many, Nanfang Dushi Bao rep-
resented the new face of the media in
China. Launched by the Southern Daily
Group as a profit-generating tabloid

partner to their staid mainstay, Nafang
Ribao (Southern Daily), the paper had a
circulation of 1.4 million and $20 mil-
lion in profits in 2003. Cheng was
widely respected in the journalism com-
munity for his pioneering approach,
which featured tabloid-style reports on
sports and entertainment combined
with muckraking investigations into
local officialdom. 

Moreover, the evidence of corrup-
tion presented in the case was uncon-
vincing to many observers. The activ-
ities that had put Yu, Li, Deng, and
Cheng under suspicion were common
practice in newsrooms around the
country, including China Central Tele-

vision, the central government’s own
broadcasting arm, several Chinese
journalists told CPJ. Many journalists
knew the arrests were likely local offi-
cials’ retaliation for the paper’s cover-
age of Sun’s case—along with its
reporting on the resurgence of SARS
in the province and other sensitive
political topics.

In response, journalists launched an
unprecedented campaign to win the

release of their colleagues. They
signed petitions on the Internet, wrote
letters to the management of the
Southern Daily Group, and protested
to local authorities. 

32 Spring | Summer 2005

Sun Zhigang’s family grieves as his killers are sentenced. Cheng Yizhong’s newspaper
uncovered the truth about Sun’s death. 

R
eu

te
rs



Lawyer Xu Zhiyong, an advocate
for legal reforms who has taken on a
number of politically sensitive cases,
agreed to defend the Nanfang Dushi
Bao journalists. Xu had been among a
group of lawyers who successfully
petitioned the government for the
abolition of the “custody and repatri-
ation” centers following Sun’s death.

Xu became one of the strongest
public advocates for the journalists,
helping establish a Web site, the Open
Constitutional Initiative, which posted
important documents about the case
along with articles by legal scholars
calling for their release. He held a
public conference in Beijing to dis-
cuss the case and explain the defense
arguments. 

Like-minded lawyers pointed to
the case as an example of China’s fail-
ure to reform into a country ruled by
law. Specifically, they cited a consti-
tutional amendment adopted by the
National People’s Congress in 2004
that protects private property. They
argued that since the money that Yu
had disbursed was taken from the
paper’s advertising revenue, it could
not be counted as “public funds” even
though Southern Daily Group, the
parent company, was a state-owned
corporation. In a document sent to
local officials in Guangdong, several
well-known legal scholars said the
charges against the journalists “don’t
go with the facts, don’t fit the law,
and are not valid.”

While such outspokenness is often
dangerous in China, where the gov-
ernment views any political dissent
as a hostile act, these lawyers were
partially empowered by the growing
weiquan—“defend rights”—movement.
The concept of weiquan has helped
define a growing consciousness of
constitutional rights among scholars,
lawyers, dissidents, and others. Their
demands for the rule of law, most
often expressed in online forums,
have largely escaped official censure
because they often address issues
falling within the government’s own
evolving policies—such as legal

reform, anticorruption efforts, and
the movement against “custody and
repatriation” centers.

“In human rights cases that are not
too sensitive, public scrutiny falls
within the gray areas of what is legal,”
the Beijing-based writer Liu Xiaobo Liu
said in a recent essay. “The people’s
wisdom is good at using this ambigu-
ity to create a space to advance their
own interests.”

Nevertheless, the lines demarcat-
ing politically acceptable speech in
China are often blurry, and the gov-
ernment has begun to rein in some of
these public activities. On November
25, 2004, People’s Daily, the official
mouthpiece of the Communist Party,
published an attack on so-called pub-
lic intellectuals, or scholars, including
journalists and lawyers, who take on a
public role in civic life. 

“All this talk about the intellectu-
als speaking up for the downtrodden
is ridiculous and smacks of the ‘hero’
or ‘elite’ view of history,” wrote the

author, Ji Fangping. “The main charac-
ters in history are not the intellectuals
but the broad masses of the people.”

And, as CPJ reported in March
2005, Shanghai authorities suspended
the law license of Guo Guoting, a
lawyer who has defended several
imprisoned journalists, dissidents,
and Falun Gong supporters. The sus-
pension notice cited articles Guo had
posted online that criticized the Com-
munist Party, but Guo told CPJ he
believed that the suspension was due
to his legal defense of cases involving
free expression.

In the weiquan movement, each
modest success is tempered by

harsh reality—and the Nanfang Dushi
Bao case illustrates the point well. Fol-

lowing an appeal on June 7, 2004, the
sentences of Li and Yu were reduced
to six and eight years, respectively.
The day of the appeal trial, authorities
closed the Open Constitutional Web
site, providing no reason. 

Two months later, both Cheng and
Deng were released from prison with-
out charge. Cheng was expelled from
the Communist Party and was
assigned an administrative post at the
Southern Daily Group. 

Many in China credit the unprece-
dented public support that the jour-
nalists received for Cheng and Deng’s
release and the reduction in Li and
Yu’s sentences. Yet Yu and Li remain
in prison, and their families are los-
ing hope that their sentences might
be overturned on appeal. Cheng is
free, but his journalism career is
effectively over.

Yu’s wife, Xiang Li, said the
lawyers and legal scholars who peti-
tioned local officials for her husband’s
release have received no reply from

authorities. “But, from another per-
spective, couldn’t the release of
Cheng Yizhong and Deng Haiyan be
considered a direct response?” she
asked, seeming to take some consola-
tion in that result. 

Xiang vows to press on. She says
she will continue to appeal Yu’s sen-
tence “until the court declares Yu
Huafeng innocent, until they return
justice to us, and to the law.” Yet she,
the journalists, their lawyers, and oth-
ers fighting for the right to free expres-
sion in China clearly have a long and
arduous road ahead. “In China, super-
vision by the media can only proceed
within the existing system,” Cheng
said in an interview published before
his arrest. “Freedom means knowing
how big your cage is.” n

Dangerous Assignments   33

In the weiquan movement, each modest success 

is tempered by harsh reality—and the Nanfang

Dushi Bao case illustrates the point well.



MANILA, Philippines

Three years after commentator
Edgar Damalerio was killed in a
drive-by shooting on a crowded

street in Pagadian City, about 500 miles
south of here, at least one suspect, a
former police officer, is finally headed
for trial. But the families of Damalerio
and the witnesses in the case are endur-
ing a trial of their own—a deadly one.

Two witnesses to the May 2002
slaying have already been killed, and
at least five members of three families
are now in a witness protection pro-
gram. Still other family members are
in hiding, their lives regularly threat-
ened as the trial of ex-Pagadian City
cop Guillermo Wapile approaches.

The Damalerio murder, committed
in sight of a police station, cast a
harsh light on the culture of lawless-
ness in Pagadian City, a trading port of
150,000 on the island of Mindanao.
Another journalist, radio commentator
Olimpio Jalapit, was killed in Pagadian
City just two years before. Both slay-
ings are among the nationwide toll of
48 journalists who have been mur-
dered over two decades. With no con-
victions in any of these murders, the
Damalerio case has become a test of
the Philippine judicial system.

“If not for the support we’ve
received from all over, we would have

lost this case—or we would all be dead
by now,” Damalerio’s wife, Gemma,
said in a telephone interview arranged
by the Department of Justice. She and
her youngest daughter are in the fed-
eral protection program through the
end of the trial. One witness, Juvy
Lovitaño, was killed three years ago.
Another, schoolteacher Edgar Amoro,
was shot down in February. A third
witness, Edgar Ongue, survived an
attempt on his life last year, when an
assailant’s gun malfunctioned. Their
families have been threatened, too.

“The day my husband died, I
received a text message saying they
vowed to eliminate the rest of the mem-
bers of my family,” Erlinda Amoro said.
She said she had to quit her job, move,
and scatter her family to evade the
killers. For now, she and one child are in
the protection program. So is Ongue.

The case has been tainted by alle-
gations of police obstruction. This year,
Secretary of Justice Raul Gonzales
directed prosecutors to investigate for-
mer Pagadian City Police Chief Azuri
Hawani for alleged “obstruction of jus-
tice and possible accessory to the
crime.” Although two eyewitnesses
identified Wapile, local police initially
named a different suspect. Witnesses
said police wiped the crime scene clean
and failed to take photographs. Within
days of the shooting, a federal investi-
gator urged local police to arrest
Wapile—but more than two years
passed before the suspect surrendered. 

The case against Wapile depends
in part on the testimony of Amoro and
Ongue, who were riding in the jeep
with Damalerio when a gunman fired
at them from a motorcycle. Amoro
signed a sworn affidavit that can be
entered as evidence. The third wit-
ness, Lovitaño, did not give sworn tes-
timony and his signed police state-
ment will be of less help to prosecu-
tors. Before he was killed, Lovitaño
told the National Bureau of Investiga-
tion that a local police officer had
approached him looking to take out a
contract on Damalerio’s life. Damale-
rio was known for taking on police
and government corruption in his
radio and television broadcasts.

Defense lawyers did not respond
to messages seeking comment for this
story. Wapile and Hawani have pub-
licly denied involvement. Concerned
that a fair trial was impossible in Paga-
dian City, the Damalerio family and
press advocates urged that the case
be moved. Supreme Court Chief Jus-
tice Hilarion Davide agreed to transfer
the case to Cebu City, about 350 miles
south of Manila. Wapile faces a possi-
ble death penalty if convicted. The
trial is expected to begin soon, but no
date has been set.

“I’m hoping that the monitoring and
support on this case continues until we
get justice,” Gemma Damalerio said. But
appeals could extend for years, and the
families expect to lose federal protec-
tion once the initial trial concludes.
Gonzales said he assured the families
of support, but he acknowledged “the
government doesn’t have all the money
to guard and protect the witnesses for
an extended time.”

Damalerio and Amoro said their
families hope to enlist the help of
press advocates and government offi-
cials to resettle outside Pagadian City
after the trial. But that may not be far
enough, they said, and leaving the
Philippines might be their best chance
for survival. n

Read “Elusive Justice,” CPJ’s 2002 report
on the case, at www.cpj.org.

34 Spring | Summer 2005

U P D A T E

A Deadly Trial

As justice drags in a Philippine journalist’s murder, 

three families fear for their safety.

By Dean M. Bernardo

Dean M. Bernardo is a freelance jour-
nalist who contributes to the BBC, Fox
News and Global Radio News.



Dangerous Assignments   35

BANJUL, The Gambia

Deyda Hydara was a principled
man, a mentor to young
reporters, and a fearless editor

who was willing to take a stand against
the government. In the days before his
murder, Hydara led a campaign against
repressive government-sponsored leg-
islation that sets lengthy jail terms for
libel and allows editors’ homes to be
seized. 

We were friends for 35 years and
partners for nearly half that time in the
publication of The Point, a Banjul news-
paper printed four times a week. Our
paper was founded on December 16,
1991. Exactly 13 years later, on the
night we celebrated The Point’s anniver-

sary, a gunman in a passing taxicab
fired bullets into the head and chest of
my friend as he drove home on a dark,
rural street. 

Hydara was 58. He leaves his wife,
Maria, a daughter, and three sons.

Authorities arrested a local restau-
rateur in February, an ardent govern-
ment supporter who had quarreled bit-
terly with Hydara over his critical
reporting. Yet local journalists have
many questions and have urged police
to investigate the “Green Boys,” a shad-
owy pro-government group that has
made numerous threats against jour-
nalists who criticize authorities.

There is good reason to question,
given the record of threats and attacks
on the Gambian press. Arsonists struck
Radio 1 FM in Banjul in August 2000,
leaving proprietor George Christensen
with burns. In October 2003, arsonists
set fire to the offices of The Indepen-
dent, a private biweekly in Banjul,
forcing staff to relocate temporarily.
Six months later, armed men stormed
a building in suburban Kanifing that
housed The Independent’s printing
press, setting it ablaze and injuring
three employees. 

Then, on August 15, 2004, arson-
ists struck the home of Ebrihima Sillah,
a BBC stringer in Banjul. In the weeks
before the attack, the Green Boys had
threatened Sillah in a letter to the BBC.

Journalists had much reason to be
cautious as 2004 came to a close—and
my friend had little left to prove in a

distinguished career noted for outspo-
ken independence. He was president of
the Gambia Press Union for a decade,
treasurer of the West African Journal-
ists Association, and a longtime corre-
spondent for Agence France-Presse. He
worked for press freedom with the
Paris-based Reporters Without Borders.

In the last weeks of the year,
though, Hydara stood up to the gov-
ernment. He was vocal in his opposi-
tion to the obnoxious new press
laws—and he acted on his beliefs. He
suspended publication of The Point
for a week in protest, even though it
cost the paper some lucrative adver-
tising. The National Assembly passed
the new  laws on December 14, 2004.

Two days later, the staff had a din-
ner to mark our anniversary. After
the gathering, Hydara gave a lift home
to two of our staffers, Ida Jagne and
Nyansarang Jobe, at around 11 p.m. A
Mercedes-Benz taxi without a license
plate came up quickly from behind in
Kanifing, about nine miles (15 kilome-
ters) west of Banjul. 

Hydara turned off the main road,
but the taxi followed, with the driver
flashing his headlights. As Hydara
slowed and the cab pulled alongside,
a passenger fired several times, strik-
ing Hydara twice and causing him to
lose control of the car. Jagne, who was
wounded in the attack along with
Jobe, remembers crying out, “My boss
is killed.” 

Shortly after his murder, the Gam-
bia News and Report named him Man
of the Year. Hydara was, in fact, a man
of courage, humility, and generosity
throughout his life. Among his good
works was a fund-raising campaign to
rehabilitate Old Jeswang Cemetery. 

He was buried there on December
17, 2004. Three days after our friend
and colleague was laid to rest, jour-
nalists in the Gambia, Senegal, Mali,
and Ghana marched in protest. They
carry on his legacy, determined to
seek justice. n

For updates on the Deyda Hydara
case, visit www.cpj.org.

C P J  R E M E M B E R S

Deyda Hydara

To his final days, a fearless editor stood up 

for his beliefs.

By Pap Saine

Pap Saine is editor of The Point, which
continues to provide independent news
for Gambians.

Deyda Hydara inspired many young
Gambian journalists with his courage.

T
h
e

Po
in

t/
Pa

p
Sa

in
e



36 Spring | Summer 2005

K I C K E R

Ill
u
st

ra
ti

o
n
:

M
ic

k
St

er
n


