DangerousAssignments

covering the global press freedom struggle

Fall | Winter 2004 WWW.Cpj.org

- v
!
e ¢ . IS
Fe € % '] ." ’-,
' .
- l.l' |

Fixers on the Front Lines

As Role Grows, So Does Peril




CONTENTS

Dangerous Assignments Fall|Winter 2004

Committee to Protect Journalists
Executive Director: Ann Cooper
Deputy Director: Joel Simon

Dangerous Assignments
Editorial Director: Bill Sweeney
Senior Editor: Amanda Watson-Boles
Designer: Virginia Anstett

Printer: Photo Arts Limited

Committee to Protect Journalists
Board of Directors

Honorary Co-Chairmen:
Walter Cronkite
Terry Anderson

Chairman: David Laventhol
Vice Chairman: Paul E. Steiger

Andrew Alexander, Franz Allina,
Peter Arnett, Dean Baquet, Tom
Brokaw, Josh Friedman, Anne Garrels,
James C. Goodale, Cheryl Gould,
Charlayne Hunter-Gault, Alberto
Ibargtien, Gwen Ifill, Steven L.
Isenberg, Jane Kramer, Anthony
Lewis, David Marash, Kati Marton,
Michael Massing, Geraldine Fabrikant
Metz, Victor Navasky, Burl Osborne,
Charles L. Overby, Clarence Page,
Norman Pearlstine, Erwin Potts,

Dan Rather, Gene Roberts, Sandra
Mims Rowe, John Seigenthaler, and
Paul C. Tash

Published by the Committee to
Protect Journalists, 330 Seventh
Avenue, 11th Floor, New York, N.Y.
10001; (212) 465-1004; info@cpj.org.

Find CPJ online at www.cpj.org.

On the cover: Pakistani fixer and
journalist Khawar Mehdi Rizvi, who
was detained and charged with sedi-
tion, conspiracy, and impersonation
for helping two French correspon-
dents.

Photo: Reuters/Rizwan Saeed

AS IT HAPPENED
Russia steps up repression. Cuba still imprisons journalists. Brazil
proposes restrictions. Eritrea kicks out last foreign correspondent. .. ... .. 2

IN FOCUS By Amanda Watson-Boles
Terrorists in Pakistan injure journalists and police in a double

DOMbDING. . ..o e 3
COMMENTARY By Frank Smyth

Where will the United States stop in compelling reporters’ testimony? ...... 4
CPJ REMEMBERS: Francisco Ortiz Franco By Joel Simon

A Tijuana editor is gunned down, but his passion liveson. .............. 5

The Fixers By Elisabeth Witchel
In hot spots around the world, major news organizations rely more
on local journalists to guide, translate, and make arrangements. Now,

with dangers growing for the “fixers,” the media face new questions. .. .... 6
PLUS: Letter from Iraq By P. Mitchell Prothero
“We don’t need or want you here’—and it shows. .. ............. 9

A Story Is No Crime By Joel Simon
An extraordinary coalition secures a hard-fought victory against criminal

libel in Costa Rica—and may have laid out a road map for the future. ..... 11
PLUS: An Editor on Trial
Tempo editor Bambang Harymurti talks with CPJ’s Abi Wright. ... .13

Under Siege By Saparmurad Ovezberdiyev
with an introduction by Nina Ognianova
A Turkmen reporter angered the government with his interviews and

“endless broadcasts’—and found himself under assault. .............. 15
PLUS: In Exile By Jennifer Friedlin
Forced to flee, journalists find both freedom and problems. ... ... 17

Glasnost and Now By Ann Cooper
Valery Ivanov and Aleksei Sidorov were stirred by the possibilities of
a free press. Their lives—and that promise—were snuffed out. .......... 20
PLUS: Eleven Murders, No Justice
The lives taken as Russia stands by. .......................... 22

DISPATCHES: Censoring a Crisis By Kamel Labidi
How the Sudanese government’s choke hold on the press enables
war and destruction. . . .. ... ... e 23

NEWSMAKERS: Border Busters By Amanda Watson-Boles
Amid bitter animosities, Armenian and Azerbaijani journalists take
small steps—together. . ........ ... . . . . . .. e 25

CORRESPONDENTS: ‘Rebellion’ for Press Freedom By Julia Crawford
Journaliste en Danger is the first line of defense for the embattled
CONEOleSE PreSS. & . 28

ON THE WEB: Without a Net By Amanda Watson-Boles
Zouhair Yahyaoui went from Web publisher to political prisoner. Now,
he’lsatitagain. .......... e 30

KICKER By Mick Stern . . ... .. . e e 32

Dangerous Assignments 1



AS IT HAPPENED

A look at recent red-letter cases from the CP]J files...

May

3 CPJ names Iraq as the most dan-
gerous place in the world to work as a
journalist. Cuba, Zimbabwe, and Bangla-
desh also make CPJ’s annual list of
the 10 worst places to be a journalist.

June

1 The popular Russian news program
“Namedni” is canceled under govern-
ment pressure, and anchor Leonid
Parfyonov (below) is fired. Days
before, Parfyonov had interviewed the
widow of slain Chechen separatist
leader Zelimkhan Yandarbiyev. The
interview was cut from the broadcast
seen in much of the country.

Reuters/Stringer

3 Rebels take control of Bukavu in
eastern Democratic Republic of Congo,
forcing three radio stations off the air
and causing several journalists to go
into hiding. The insurrection leads to
press freedom abuses nationwide.

17-24 Cuban authorities release
Manuel Vazquez Portal (below) and
Carmelo Diaz Fernandez, who were
imprisoned for more than a year
in a government crackdown on the

2 Fall | Winter 2004

independent press. More than two
dozen other journalists remain jailed.

22 Francisco Ortiz Franco, co-editor
of the Tijuana-based weekly Zeta, is
gunned down in apparent retaliation
for his work. (See “CPJ Remembers,”
page 5.)

July

9 Paul Klebnikov, editor of Forbes
Russia, is killed in a drive-by shoot-
ing outside his office in Moscow. He
was the 11th journalist to be killed in
Russia in a contract-style murder in
four years. (See “Glasnost and Now,”
page 20.)

August

7 The Iraqi government closes the
Baghdad office of the Qatar-based
news channel Al-Jazeera and bars it
from newsgathering in Iraq. The gov-
ernment says the ban is designed to
“protect the people of Iraq.”

20 Brazilian President Luiz Inacio
“Lula” da Silva (below) sends a bill to
Congress to “guide, discipline, and
supervise” journalists. The govern-
ment says it is trying to improve
journalism, but the bill comes after
a series of reports detailing alleged
government corruption.

AP/Dario Lopez-Mills

25 Italian freelance journalist Enzo
Baldoni, who was kidnapped by mili-
tants while traveling to the Iraqi city of
Najaf, is shown murdered in video.
(See “Letter from Iraq,” page 9.)

September

9 The last remaining foreign corre-
spondent in Eritrea leaves after the gov-
ernment orders his expulsion. Jonah
Fisher worked for the BBC and Reuters.

16 Bambang Harymurti, chief editor of
Indonesia’s Tempo magazine, is con-
victed in a high-profile criminal defama-
tion case. He receives a one-year
prison sentence but vows to appeal.
(See “An Editor on Trial,” page 13.)

October

5 A Sierra Leonean court sentences
Paul Kamara, editor and publisher of
the newspaper For Di People, to two
years in prison on charges of “sedi-
tious libel.” The newspaper had pub-
lished articles that offended President
Ahmad Tejan Kabbah. =

As They Said

“What is free press? There is no
free press anywhere. It’s not in
England; it’s not in the United
States. We'd like to know what
free press is in the first place.”

-Isaias Afewerki, president of
Eritrea, where 17 journalists are
imprisoned

BBC online, September 10, 2004

“The fact that no one is con-
victed for Kkilling journalists
really encourages people to
attack media practitioners.”
-Inday Espina-Varona, chair-
woman of the National Union of
Journalists of the Philippines,
where 45 journalists have been
killed since 1985

Los Angeles Times, September 12,
2004



Reuters/Zahid Hussein

IN FOCUS

Karachi, Pakistan

n a number of occasions

worldwide, terrorists have

used a double-bombing tech-
nique: detonating a small explosive
to draw a crowd, then setting off
another to inflict heavy damage once
police and rescue workers arrive.
Such attacks put not only emergency
personnel at risk but also journalists,
who are often among the first to
arrive at the scene.

In the crowded port city of
Karachi, Pakistan, on the afternoon
of May 26, a car bomb exploded
shortly after 5 p.m. in front of the
Pakistani-American Cultural Center, a
private, English-language school
located near the residence of the U.S.
consul general.

Police officers and journalists
converged on the scene to investi-
gate. About 30 minutes after the initial
blast, another, much stronger, bomb
detonated, injuring dozens and killing
one officer.

Police blamed the attack on
Islamic militants who had tried to
assassinate Pakistani President Pervez
Musharraf in 2002, according to
Agence France-Presse (AFP). A U.S.
official told AFP that the attackers
might have struck the cultural center
out of a mistaken belief that it was
connected to the U.S. government.

Dozens of journalists, including
AFP photographer Amer Qureshi
(right), were injured by shrapnel
that flew in the second blast. The

Reuters/Zahid Hussein

Washington Post quoted the head of
police operations as saying that the
second bomb was hidden in a car
that had been stolen only 90 minutes
before the attack. m

—Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments 3



COMMENTARY

Breaking
a Bond

By Frank Smyth

WASHINGTON, D.C.
hat kind of country forces
journalists to name their
sources, and what signal
does it send worldwide?

By most accounts, U.S. prosecu-
tors have targeted more journalists
this year than in decades, with federal
judges ordering them to reveal confi-
dential sources or face fines and jail.
The Justice Department denies
mounting a coordinated campaign.
But there is no denying that authori-
ties are demanding that journalists
break one of the bonds that main-
tains a free, independent press.

For years, federal prosecutors and
judges avoided calling journalists to
testify in court, pursuing criminal and
civil investigations by other means.
But in Boston last March, a federal
judge issued a contempt ruling
against a correspondent for NBC’s
Providence affiliate who refused to
say who passed him an FBI surveil-
lance tape during a corruption probe.
The judge levied a $1,000 daily fine.

Later this year, five reporters were
held in contempt for refusing to com-
ply with subpoenas in a civil lawsuit
filed by former U.S. nuclear scientist
Wen Ho Lee, who alleges Privacy Act
violations in his case against the gov-
ernment. His lawyers wanted to deter-
mine which officials leaked confiden-
tial personnel files to the press, and a
federal judge fined the reporters.

But the big blow came this sum-
mer, when Time correspondent
Matthew Cooper was held in con-

Frank Smyth is CPJs Washington,
D.C., representative.

4 Fall | Winter 2004

tempt and at least four other
reporters were subpoenaed in a fed-
eral investigation into which admin-
istration officials leaked the name of
a CIA operative. A government offi-
cial’s willful disclosure of an under-
cover CIA officer is a crime.

Here is where politics loom large—
and the government’s strategy raises
questions. Chicago U.S. Attorney
Patrick Fitzgerald, a rising star in the
Justice Department who was named
special prosecutor to the case, put the
initial squeeze not on syndicated
columnist Robert Novak, who broke
the story, but on several reporters
peripherally involved, including two
who never even wrote about it.

Novak named Valerie Plame as the
CIA operative on July 14, 2003. Plame
is married to former U.S. diplomat
Joseph C. Wilson IV, whom the Bush
administration sent to Niger to inves-
tigate allegations that Iraq was
attempting to buy enriched uranium.

Novak’s column, which cited two
unnamed administration sources,
appeared eight days after Wilson
wrote an op-ed in The New York Times
challenging the government on the
uranium issue. Other reports surfaced
later with Plame’s identity, most
suggesting that administration offi-
cials had leaked the name in retalia-
tion against Wilson.

Justice Department spokesman
Mark Corallo notes that Attorney Gen-
eral John Ashcroft typically approves
press subpoenas but says, “Pat is act-
ing in his own capacity” as special
prosecutor in the CIA case. Fitzger-
ald’s office won’t discuss his strategy,
but he’s used aggressive tactics in
other cases, with Ashcroft’s approval.

This summer, Fitzgerald obtained
a subpoena for the telephone records
of two New York Times reporters to
learn whether government officials
had leaked suspicions about an Islamic
charity in Illinois. Times journalists
queried the charity before a govern-
ment raid, and prosecutors suspect
charity officials of destroying docu-
ments before the FBI arrived.

In San Francisco, U.S. prosecutors
sent letters to journalists from The
San Francisco Chronicle and The San
Jose Mercury News asking them to
turn over documents and confiden-
tial sources for stories about alleged
steroid use by professional athletes—
including the source of grand jury
transcripts, excerpts of which were
published in the Chronicle.

Justice Department guidelines
state that “the department’s policy is
to protect freedom of the press, the
news-gathering function, and news
media sources.” Only in “exigent cir-
cumstances, such as where immedi-
ate action is required to avoid the
loss of life, or the compromise of a
security interest” may a journalist be
compelled to testify. Even then it
should come only after “the express
approval of the attorney general.”

“We still follow our procedures
on every case that comes through,”
Corallo says. But thousands have
signed a petition by the Reporters
Committee for Freedom of the Press
in protest. Taken together, the cases
send a message that the government
is more willing to compel disclosure
of confidential sources. Particularly
troubling is the Plame case, where
several journalists targeted were not
involved in the story that gave rise to
the potential crime.

The world is taking notice. Many
governments routinely compel journal-
ists to cooperate with investigations,
compromising their independence and
obstructing their ability to gather news
that officials want kept secret.

Press advocates won a significant
international victory in The Hague in
2002, when a war crimes tribunal ruled
that journalists should be compelled
to testify only when “the evidence
sought is of direct and important
value in determining a core issue in
the case ... and cannot reasonably be
obtained elsewhere.”

The U.S. government used to
abide by an even higher standard.
Today, it’s not clear where it will stop in
compelling reporters’ testimony. =



CPJ] REMEMBERS

Francisco Ortiz Franco

By Joel Simon

rancisco Ortiz Franco, known to
F his friends as Pancho, was a quiet
man who spoke loudly in print.

In person, he was so reserved
that you could spend an hour in a
crowded room with him and barely
realize he was there. Neat, precise,
and invariably dressed in a jacket
and tie, Ortiz Franco was a family
man who was more interested in get-
ting home than going out for a beer
after a long day at the office.

His gifts were these: Ortiz Franco
was a keen observer; a determined
listener; a man who gathered facts,
sifted through information, asked
considered questions, and gave
careful thought before reaching
conclusions.

Once he did, he spoke with pas-
sion and courage. Ortiz Franco
wrote the editorials for Zeta, the
muckraking Tijuana weekly he
helped found in 1981. In his signed
editorials and special reports, Ortiz
Franco denounced corruption, railed
against injustice, and identified drug
traffickers by name. His last piece,
published on May 14, 2004, alleged
that the State Attorney General’s
Office was selling police credentials to
gunmen from the powerful Arellano
Félix drug cartel.

Ortiz Franco knew that his edito-
rials and reports had earned Zeta
many enemies. In 1997, armed gunmen

Joel Simon is CPJ’s deputy director.

from the Arellano Félix cartel
ambushed and nearly killed Zeta
Editor Jesus Blancornelas, with
whom Ortiz Franco was very
close. In 1988, Zeta co-founder
Héctor Félix Miranda was mur-
dered by two bodyguards
employed by Jorge Hank Rhon, a
powerful businessman and race-
track owner who was recently
elected mayor of Tijuana.

Ortiz Franco also served on a
panel created by the Miami-based
Inter American Press Association
and the Mexican government to
review the official investigation
into the murders of Felix Miranda
and Victor Manuel Oropeza, a
journalist killed in Ciudad
Juarez in 1991.

Just before noon on June 22,
2004, Ortiz Franco was returning
from a medical appointment in
the upscale Rio zone in Tijuana. He
buckled his 11-year-old son, Héctor
Daniel, and his 9-year-old daughter,
Andrea, into the backseat of his car
and got behind the wheel. A gunman
approached and shot him four times
in the head and chest as his children
watched. Ortiz Franco was 48.

State officials in Baja California
initially headed the investigation,
but on August 18, federal authori-
ties in Tijuana announced that they
would assume control because evi-
dence linked the killing to organ-
ized crime.

Zeta/Tijuana

Slain journalist Francisco Ortiz Franco

Prosecutors said members of the
Arellano Félix drug cartel were
responsible for the murder, and that
several suspects were in custody.

For 24 years, Ortiz Franco signed
Zeta's weekly editorials. After he was
killed, Zeta's editorial board announced
that, as a tribute and protest, its edi-
torials would continue to run under
Ortiz Franco’s byline until his mur-
der was fully solved. The quiet man’s
passion lives on. m

For updates on the Ortiz Franco case,
Visit wWww.cpj.org.

Dangerous Assignments 5



hen Marc Epstein and Jean-
Paul Guilloteau, two French
reporters writing an article

for the newsweekly LExpress about
Taliban activity along Pakistan’s bor-
der, were arrested for traveling to the
area without government permission,
they were released on bail two weeks
later and allowed to return home.
But Khawar Mehdi Rizvi—the local
journalist hired as their “fixer” to
guide, translate, and arrange inter-
views—was detained for more than
three months. For the first six weeks,
during which Rizvi says he was tor-
tured, police denied even holding him.
He was later charged with sedition,

Elisabeth Witchel is CPJs journalist
assistance coordinator.

6 Fall | Winter 2004

A Pakistani soldier guards the Afghan border near Quetta, where journalist Khawar
Medhi Rizvi had traveled with two French correspondents before being arrested in

December 2003.

On the front lines of international journalism,
local fixers face growing dangers, and their Western
employers face tougher questions.

By Elisabeth Witchel

conspiracy, and impersonation, which
can carry a sentence of life in prison.
Ironically, when police arrested the
men in December 2003, Rizvi, as a
Pakistani citizen, was the only one
who wasn’t violating the country’s
restrictive visa laws.

Rizvi is not the only local fixer
to face serious consequences for
his work with foreign reporters. At
particular risk are local media
workers assisting in covering the
U.S.-led war in Iraq and terrorism in
general. In Iraq, nine fixers, transla-
tors, and drivers have been killed in
2004, while at least a dozen others
have been threatened, attacked, or
injured. At least five Pakistani jour-
nalists have been detained, assaulted,
or threatened in the last year

because of their work for foreign
journalists.

In a climate of heightened danger
for the press, local fixers, though they
may blend in more than Westerners,
have become targets themselves
because of their association with
international media outlets. And as
fixers’ work becomes both more sub-
stantial and more dangerous, news
organizations face tougher questions
in navigating this new terrain in
international journalism.

Fixers have long worked with for-
eign correspondents, doing every-
thing from booking hotel rooms to
scheduling interviews with top offi-
cials. While the term is sometimes
broadly applied to include drivers and

! c
©
B
<
it
©
a
s
s
<
=
<



travel guides, established fixers are
generally local hires, many of whom
are well-respected journalists in their
own countries. They work on a short-
term basis providing expertise, trans-
lation, contacts, and research.

For some, the word itself is prob-
lematic. “Fixer is the wrong term,”
says Andrew Maykuth, foreign corre-
spondent-at-large for The Philadel-
phia Inquirer. “They are really jour-
nalists. ... Their work demands the
same ethical standards of reporting.”
Though fixers traditionally worked
behind the scenes, political condi-
tions in today’s hot spots are push-
ing them to the front lines. Kathy
Gannon, currently on leave from her
post as Islamabad bureau chief for
The Associated Press, says, “Fixers
and stringers are used more and
more to go into areas that, as a West-
erner, it is difficult to penetrate, such
as the tribal areas of Pakistan.”

In Iraq, where Western journalists
are routinely targeted for attack,
media outlets rely on local hires to
report in dangerous areas. (See “Getting
the Story,” Dangerous Assignments,
Spring/Summer 2004.) Hannah Allam,
Baghdad bureau chief for Knight
Ridder, says that their fixers have
taken on increasing responsibilities.
“Their work has changed in the last
year I've been here from making phone
calls to going out and covering stories.”

“What we’re seeing now are fixers
as surrogates,” says Orville Schell,
dean of the Berkeley School of Jour-
nalism. In Iraq, “they are the Seeing
Eye Dogs, or rangers, for the men
and women who can’t safely go out
and do the reporting themselves.”

According to Schell, it is not only
the dangers posed to correspondents
by anti-Western sentiment that have
increased reliance on fixers. “The role
of the fixer has grown with parachute
journalism,” he says, and notes that
since the end of the Cold War, media
outlets and journalism schools have
failed to cultivate regional expertise.
“When [ was in China, most corre-
spondents there were Chinese studies

graduates. To some extent, universi-
ties have bred a generation of jour-
nalists who need prosthetic devices to
cover certain areas,” Schell argues.

Fixing has always been a risky busi-
ness, even before the Iraq war
and the struggle against terrorism.
According to Juan Tomayo, a veteran
foreign correspondent and now chief-
of-correspondents at The Miami Her-
ald, that has always been true. “Fixers
are subject to local retaliation more
than we are. And that’s the case
almost anywhere,” he says. “We do
our story; we leave. They stay.”

Two years ago, local Bangladeshi
journalist Saleem Samad and human
rights worker Priscilla Raj were
detained for nearly two months and
tortured in custody for their work as
fixers for a U.K.-based Channel 4 doc-
umentary on politics and religion in
Bangladesh. Acquitté Kisembe, a fixer
for Agence France-Presse in the
Democratic Republic of Congo, disap-
peared while on assignment in June
2003 in the city of Bunia. He remains
missing and is presumed dead. And
in April 2002, Guatemalan fixer David
Herrerra was abducted while on his
way to pick up former National Public
Radio correspondent Gerry Hadden.
Herrerra later escaped.

sarily be viewed as legitimate jour-
nalists, due to the informal hiring
process, which usually does not
include a contract. According to Paki-
stani journalist Igbal Khattak, before
September 11, the term “fixer” was
unknown in Pakistan and even now
is viewed with suspicion by intelli-
gence agents and police there.

Widespread Internet access is
another reason that local fixers can run
afoul of governments or religious
groups more often, says one fixer with
eight years’ experience in Pakistan and
Afghanistan who asked not to be
named. “Foreign correspondents think
they are writing for a certain audience,
and that they are not putting their fix-
ers at risk. But now any warlord can get
an article online, and they are frequently
translated into the local language and
circulated. If the story offends some-
one, the fixer will get a visit.”

Greater dependence on fixers
has brought some benefits. Tradi-
tionally, fixers’ work is uncredited,
but in the last year, a number of
print media outlets have featured
joint bylines or acknowledgments of
local staff reporting. “Their role is
changing from a source to a contrib-
utor,” Gannon says.

Fixers are also developing profes-
sionally. In Pakistan, says Khattak,

Most observers believe that the international
media community must do more to protect fixers.

Today, Pakistani authorities and
religious groups routinely harass fix-
ers for their work with foreign corre-
spondents. Elizabeth Rubin, a con-
tributing writer for The New York
Times who has worked with fixers in
both Pakistan and during the Balkan
conflicts, says that in Serbia, fixers
were often called in to report to the
Information Ministry, but they were
not “chased down” as they are in Pak-
istan. Fixers there are also more vul-
nerable because they may not neces-

local journalists have developed an
interest in investigative journalism
because of their work with corre-
spondents. According to Mark Seibel,
managing international editor of
Knight Ridder’s Washington Bureau,
fixers in Iraq “are really learning the
skills of journalism.” There are finan-
cial benefits as well. Maykuth of The
Philadelphia Inquirer recalls that
during his many trips to Afghanistan
in fall 2001, he saw the daily rate of
fixers rise from US$30 to US$300.

Dangerous Assignments 7




But money doesn’t always out-
weigh the risks. “I learned early
on that fixers are in the most dan-
ger,” says PBS “Newshour” Senior
Correspondent Elizabeth Farnsworth,
who has used fixers in Haiti, the
Middle East, and throughout Asia.
“As a correspondent for a national
program, I can get a great deal of
attention if I'm in danger, but what
about a local fixer?”

Farnsworth recalls when her Hai-
tian fixer was detained in Port-au-
Prince in 1994 while they were shoot-
ing footage in restricted areas. Author-
ities offered to release the fixer, but
only if the “Newshour” team left Haiti.
Local journalists advised Farnsworth
that the fixer’s safety depended on
her departure, so the “Newshour”
team left. He was eventually freed
unharmed, but Farnsworth describes
it as one of the worst moments in her
career. “I consider it one of my prime
duties to look after the people working
for me,” she says.

Some journalists, however,
believe that many correspondents
are not sensitive enough when it
comes to exposing their fixers to
risk. “What is disturbing is the callow
use of fixers by correspondents who
come into a region, don’t know it
well, then put [fixers] in dangerous
situations,” Gannon argues.

Though fixers are often aware of
the risks they are taking, some feel
they are put in unfair positions.
Pakistani fixers interviewed for this
article say they often try to dissuade
correspondents who ask to be taken
to dangerous places but fear that
they will lose their jobs to someone
else if they decline altogether. “For
the money offered, there is always
someone who will take them,” says one
Pakistani fixer who asked not to be
named. In Pakistan and Afghanistan,
“There are also cultural dynamics at
play,” Gannon says. “People here really
want to help out and are not comfort-
able saying no.”

Most observers believe that the
international media community must
do more to protect fixers, although
there has been a growing awareness
of the dangers. Knight Ridder’s
Baghdad bureau chief Allam says
that in Iraq, she has seen significant
changes in the last year, including
the introduction of security training,
defensive driving courses, and flak
jackets for all Knight Ridder fixers.
Tomayo of The Miami Herald says
that his office has purchased bullet-
proof vests at a cost of $1,500 to
$1,800 for Herald fixers and stringers
in Venezuela this year.

Since the mid-1990s, CNN Inter-
national has provided hostile-envi-

“Newshour” crew Jaime Kibben (left), Elizabeth Farnsworth, and John Knoop sit in
the back of a Haitian military pickup in Port-au-Prince, Haiti, in 1994 before leaving
the country.

8 Fall | Winter 2004

AP/Daniel Morel

ronment training to all of its workers,
including fixers, going into potentially
dangerous situations. According to
CNN Vice President for International
Public Relations Nigel Pritchard, the
definition of a hostile area expanded
so much in 2004 that it included the
Athens Olympics. Bill Spindle, foreign
desk editor at The Wall Street Journal,
says his paper’s policy of treating
fixers like employees has been con-
sistent, but that there is a substantial
rise in the number of instances where
intervention is needed on a fixer’s
behalf. “We’re using them more often
and in more complicated situations,”
Spindle says.

Still, argues Tina Carr, director of
the London-based Rory Peck Trust,
which assists freelance media workers,
this awareness has yet to translate into
widespread practice. “We hear of fixers
around the world who are not pro-
vided with the same security equip-
ment as the correspondents they work
with or are not adequately compen-
sated for injury or death,” Carr says.

To date, most cases where fixers
or translators were evacuated from
dangerous situations have been ad
hoc. With virtually no insurance or
medical compensation for interna-
tional short-term hires, news organi-
zations have to pay out of pocket,
and decisions rely heavily on the
individual relationships fixers have
with their media outlets. According
to Knight Ridder’s Seibel, “The rela-
tionship is informal contract labor.
How far should an international
news organization go to help them?
There is probably a need to review
and go over policies.”

While many journalists cite a
moral obligation to help their fixers,
there is also a professional impera-
tive. By targeting fixers, govern-
ments and militia groups ultimately
discourage local and international
coverage of sensitive issues. Rizvi,
whose criminal case was pending
this fall, says, “What they did to me is
their message to people, telling them
not to report in those areas.” m



Letter from Iraq

As journalists become targets more often, a reporter finds a bunker

mentality taking hold among the press corps.

By P. Mitchell Prothero

BAGHDAD, Iraq

ecurity is tenuous for everyone
Sin Iraq, but conditions for jour-

nalists have deteriorated to the
point that many major news agencies
now rely on local stringers and
employees for newsgathering. Among
nearly every constituency here, hostil-
ity toward journalists has increased.

Journalists, by necessity, are fixated
on personal security. News organiza-
tions have established themselves in
compounds of private homes sur-
rounded by blast walls, or in large
hotel complexes with extensive secu-
rity checkpoints. Such precautions,
though not unique to the media,
reflect a change from a year ago,
when journalists preferred lower-pro-
file, less-secure accommodations on
the theory that it would make them
less likely to be targets.

This bunker mentality has taken
hold among the press corps in Iraq
for a few reasons. Insurgents have
attacked less-secure hotels once used
by Westerners, including journalists.
The U.S.-led coalition is largely indif-
ferent to journalist safety, and, worse,
Iraqi authorities are openly hostile.

Reporter and photographer P. Mitchell
Prothero served as CPJ's Baghdad-
based consultant. He has reported
from Baghdad, Beirut, and through-
out the Middle East for United Press
International and other news outlets
since 2000.

AP/Khalid Mohammed

In August, journalists raise their hands while crossing an area where fighters loyal to
cleric Muqtada al-Sadr were fighting U.S. forces in the Iraqi city of Najaf.

And with U.S. government con-
tractors moving almost exclusively
within heavily guarded compounds,
journalists have become primary
Western targets.

his year, a rash of kidnappings

has occurred, with publicity-
hungry insurgents grabbing the only
foreigners consistently available to
them: journalists and coalition driv-
ers. “Who are [the insurgents] going
to take?” Knight Ridder photographer
David Gilkey asks. “They can’t get
their hands on anyone else.”

As of fall, at least 20 journalists
have been abducted for extended peri-
ods in 2004, with numerous others

held briefly by armed groups. Most
were released, but in August, Italian
freelance writer Enzo Baldoni became
the first to be killed by kidnappers.

Naturally, Gilkey says, the abduc-
tions have affected coverage. “Look
at the photo wires these days,” he
says. “You see only Iragi names on
the photo credits. No breaking news
is being shot by Western photogs
because none can work these scenes
like an Iraqi can.”

Much of the problem is a nation-
wide perception that Western jour-
nalists are spies or profiteers taking
advantage of the considerable misery
of the Iraqi people. Because almost
every journalist under Saddam

Dangerous Assignments 9



Hussien’s regime was either cen-
sored or compromised, there is little
understanding among the public that
Western reporters are not shills for
their governments.

Many British and U.S. reporters
lie to Iragis about their nationalities
and have elaborate cover stories in
place should a problem arise with
locals. Several journalists have man-
aged to convince coalition officials
to put false country-of-origin infor-
mation on coalition-issued press
credentials to lower their profiles.
But in many cases, this is not
enough. Insurgents have abducted or
attacked reporters from a widening
range of countries, including nations
such as France—not normally con-
sidered hostile by Iraqis.

“We see the journalists come and
helped them, but what came from
it?” asks Omar, an insurgent sympa-
thizer who asked that his full name
not be used for safety reasons. He
has helped some journalists make
contact with more mainstream Iraqi
resistance groups but ended up see-
ing little benefit.

organized and has increasingly fallen
under the control of gangsters looking
to profit from journalists. In August, a
Mehdi offshoot held U.S. documentary
journalist Micah Garen for more than a
week despite the efforts of al-Sadr
himself to arrange a release. Garen
was eventually freed unharmed and
without a ransom, but only after kid-
nappers who wanted a ransom clashed
with the Mehdi leadership, which
opposed such a demand.

he breakdown of this most tenu-

ous connection to Mehdi forces—
and a rise of even more militant fac-
tions—bodes ill for journalists in
Irag. One U.S. photographer, who
asked not to be named because he
continues to work in Baghdad, says
his Mehdi press contact has increas-
ingly turned to financial demands
that border on extortion.

“When we first started going in, he
would meet us outside the neighbor-
hood and ensure our safety while
helping us access stories,” the photog-
rapher says. “Now he shows up when-
ever we enter the neighborhood, even

The Iraqi public has little reason to believe that
Western reporters are anything but shills for their

governments.

“The journalists did nothing to
help us, and now many mujahedeen
consider them to be useless or targets,”
Omar says. “We think many must be
spies for the Americans or Jews.”

Some unexpected relationships
have formed, if only as a matter of
survival. The Mehdi Army, led by
radical Shiite cleric Muqtada al-Sadr,
which battled U.S. and British forces
in southern Iraq for months, made
some efforts to protect reporters
covering its activities. And its reli-
gious leadership attempted to be
honest brokers with the media.

Yet even that has disintegrated
since summer. The Mehdi Army is dis-

10 Fall | Winter 2004

if we don’t call him, and demands
$100 even if we don’t need his help.”
Such payments are often made.

Government attitudes have wors-
ened the situation. Best-known is the
interim government’s bald act of cen-
sorship in banning the Qatar-based
news network Al-Jazeera from news-
gathering in Iraq. Less publicized is
the regular police harassment of
reporters of every stripe. Such cases
have escalated since the transfer of
power from the U.S.-led occupation at
the end of June.

Iraqgi police openly threaten jour-
nalists at news events in an effort to
block coverage. When Knight Ridder

photographer Allison Long took pic-
tures of police beating a suspect in
August, she tells CPJ, a uniformed
officer tried to wrench away her cam-
era. When she resisted, a plain-
clothes officer came up from behind,
drew and cocked his gun, and pointed
it at her, saying he would kill her. A
passing Iraqi government official
had to intercede.

In June, I was chased and held at
gunpoint after photographing Iraqi
police and intelligence agents hitting
prisoners. Police dragged me for sev-
eral blocks before a commander finally
ordered my release and apologized.

But the worst example of a govern-
ment attack on the press happened
during this summer’s siege at the
Imam Ali Shrine in Najaf. At 10:30
p.m. on August 25, dozens of armed
police, many of them masked,
stormed a Najaf hotel widely used by
journalists. Firing warning shots in
the lobby and beating down doors to
rooms, police forcibly removed some
60 journalists from the Bahr Najaf
Hotel and packed them into waiting
trucks without explanation.

“After I was put into the truck,
one policeman leaned down and told
me in Arabic, ‘Now we are going to
take you out and kill you. You will all
die.’ It was a clear attempt to terrify
us,” freelance photographer Thorne
Anderson says.

After being driven in an open
truck through a city where major
street fighting was continuing, the
reporters were herded into a coerced
press conference where the chief of
police complained about coverage by
the Dubai-based news channel Al-
Arabiya. The journalists were held
for an hour without basis or charge.

The U.S.-led coalition does not
counteract such intimidation. One
coalition press official privately
acknowledges that it wants journal-
ists to embed with its forces or leave
Irag. Otherwise, journalists are on
their own. “This is a dangerous com-
bat zone,” he says, “and we don’t
need or want you here.” m



Courtesy La Nacion

La Nacion reporter Mauricio Herrera Ulloa celebrates with
his colleagues.

a Nacion’s San José newsroom
Lerupted in cheers in early

August, when, at long last, a
court overturned the 1999 criminal
defamation conviction against reporter
Mauricio Herrera Ulloa. The ruling by
the Inter-American Court of Human
Rights “is a victory not only for me,
but for all Costa Rican journalists,”
Herrera said.

As exuberant as Herrera’s decla-
ration was that day, press advocates
hope it will prove to be an under-
statement.

The ruling, the first of its kind by
the regional court, set an encourag-
ing precedent in Latin America and
reversed what had been a deflating
nine-year court battle for La Nacion.
The verdict followed years of lobby-
ing and legal advocacy by an extraor-

CPJ Deputy Director Joel Simon
helped lead CPJ’s efforts in the Herrera
case and has been involved for several
years in joint advocacy work to repeal
criminal defamation laws in Latin
America.

A court overturns a Costa Rican reporter’s conviction

on criminal defamation, creating a precedent in Latin
America—and offering hope elsewhere.

By Joel Simon

dinary coalition of press, legal, and
human rights groups from through-
out Latin America—and offered hope
that those same tactics can be repli-
cated around the world to eradicate
laws that criminalize journalism.

“The decision adds to the body of
international law guaranteeing free-
dom of expression and confirms the
universal nature of these standards,”
says Toby Mendel, head of the legal
program for one of the advocacy
groups, the London-based anticensor-
ship organization Article 19. “The
coalition that came together to support
the case is unprecedented and shows
that a coordinated legal strategy can be
a very powerful advocacy tool.”

he case stemmed from Herrera’s

May 1995 series for La Nacion
about Félix Przedborski, who held an
“honorary” diplomatic post as Costa
Rica’s representative to the Interna-
tional Atomic Energy Agency. Herrera’s
articles were pretty tame by most
standards: Citing European press
accounts and other sources, the pieces

alleged that Przedborski had abused
his diplomatic status by engaging in
questionable business practices. Herrera
included Przedborski’s denials in his
stories and reported the allegations
in the context of the public debate
over Costa Rica’s practice of appoint-
ing honorary diplomats, a policy that
was later abolished.

None of that mattered to Przed-
borski, who brought the criminal
charges, or to the Costa Rican courts.
Costa Rican law makes it a criminal
offense to publish information that
could hurt someone’s reputation,
even if the information is true. After
lengthy proceedings, Herrera was
convicted, fined, and his name was
inscribed on an official list of crimi-
nals. The Costa Rican Supreme Court
later upheld the conviction.

The verdict was a devastating
blow to Herrera and La Nacidn, long
recognized as one of Latin America’s
best newspapers. It also sent a chill
through the Costa Rican press corps
and had a ripple effect throughout
Latin America, where journalists

Dangerous Assignments 11



often face criminal prosecutions for
libel. Citing Costa Rica’s reputation
as one of Latin America’s strongest
democracies, La Nacion lawyer Pedro
Nikken argued before the Inter-Amer-
ican Court that when the best behave
badly, it sets a terrible precedent for
the rest of the hemisphere.

In fact, criminal defamation laws
are on the books in countries
throughout the world (see related
story on page 13), and journalists are
routinely prosecuted on defamation
charges. While jail sentences are rare
in Latin America, prosecutions are
not, and dozens of journalists in
places like Panama and Argentina
have been tried and sometimes con-
victed under these anachronistic
criminal statutes. In those countries,
powerful political figures have used
the courts to stifle public scrutiny of
their activities.

One case that sparked widespread
condemnation involved Argentina’s
former President Carlos Saul Menem,
who initiated criminal proceedings
in 1994 after investigative reporter
Horacio Verbitsky challenged the
president’s assertion that he had
been tortured under the country’s

military dictatorship. Verbitsky was
convicted but appealed to the Inter-
American Commission on Human
Rights in Washington, D.C., an arm of
the Organization of American States
(OAS). As part of a settlement between
Verbitsky and the Argentine govern-
ment mediated by the commission,
Argentina pledged to reform the
country’s criminal defamation law—a
commitment it has yet to fulfill.

journalists founded, brought together
journalists, academics, and lawyers
from throughout the hemisphere.
Meeting in Buenos Aires, the group
called for the repeal of criminal
defamation laws and affirmed that
journalists should never be “criminally
prosecuted for what they publish,
transmit, or express.” Participants
promised to support the newly created
position of special rapporteur for

Criminal defamation laws are on the books in
countries throughout the world, and journalists are
routinely prosecuted on defamation charges.

But if the Verbitsky settlement
fell short on a practical level, the
case succeeded in raising awareness
throughout Latin America about the
threat of criminal defamation laws. It
also made clear that the Inter-Ameri-
can Commission on Human Rights
could be an important vehicle for
compelling governments to repeal or
modify these laws.

In June 2000, CPJ and the Argen-
tine press group Periodistas, which
Verbitsky and 30 other prominent

La Nacion reporter Mauricio Herrera Ulloa reads the Inter-American Court ruling that
overturned the criminal defamation conviction against him.

12 Fall | Winter 2004

Courtesy La Nacion

freedom of expression at the OAS, and
to defend journalists being criminally
prosecuted for their work.

The consensus forged in Buenos
Aires paid considerable dividends,
with press groups throughout the
region taking up cases. The special rap-
porteur’s office pushed for reform, too,
and in March 2001, the Inter-American
Commission weighed in with an
important affirmation.

“The protection of a person’s rep-
utation,” the commission wrote,
“should be guaranteed only through
civil sanctions in those cases in
which the person offended is a pub-
lic official, a public person or a pri-
vate person who has voluntarily
become involved in matters of pub-
lic interest.”

Just as important, the commis-
sion referred the Herrera case to the
Inter-American Court, an OAS arm
whose decisions are binding on
member nations. Aware of the
stakes, eight free press organiza-
tions filed friend-of-the-court briefs.

“Debate about the actions of public
officials is the cornerstone of democ-
racy,” CPJ argued in its brief, which
was prepared by the law firm of
Debevoise & Plimpton and signed by
11 news organizations. “Because Mr.
Herrera’s articles reported on the con-
duct of a public official and matters




of public concern, they merit the
strongest possible protection.”

Armando Gonzalez, a lawyer and
managing editor at La Nacion, said
that newspaper executives defending
the case had felt like Sisyphus pushing
a rock up a hill—until the friend-of-
the-court briefs “finally helped push
the rock over the top.”

They reached the summit on
August 3, when the Inter-American
Court overturned the conviction and
ordered the Costa Rican government
to pay Herrera US$20,000 in damages
and US$10,000 in legal fees. The court
found that critics of public officials
must have “leeway in order for ample
debate to take place on matters of
public interest.” The court also ruled
that the requirement that Herrera
prove the truth of the allegations was
unreasonable and violated his right to
freedom of expression.

A concurring opinion by the
court’s president, Judge Sergio Garcia
Ramirez, went further. He questioned
the legal basis for criminalizing
defamation at all and strongly sug-
gested that such laws should be
repealed. While Garcia did not specif-
ically say that all criminal penalties
for defamation violate international
law, he indicated that governments
would have a hard time convincing
him that such measures are necessary
or appropriate.

So now comes the next step for
press leaders. At CPJ’s offices in
September, OAS Special Rapporteur
Eduardo Bertoni brought together
several of the people who had
formed the free press coalition to
discuss the impact of the Herrera rul-
ing and a strategy for the future.

For one, the Herrera ruling should
make it significantly more difficult for
Latin American governments to pros-
ecute journalists for criminal defama-
tion. A September 15 decision by the
Inter-American Court, in fact, seemed
to build on the Herrera decision. The
judges ruled that a criminal defama-
tion conviction in Paraguay violated

An Editor
on Trial

JAKARTA, Indonesia

Bambang Harymurti, chief editor of
Tempo magazine, was convicted of
criminal libel in September and sen-
tenced to a year in prison. Two col-
leagues were acquitted in the trial,
which stemmed from a 2003 article
citing allegations that powerful busi-
nessman Tomy Winata stood to profit
from a fire at a textile market. The
article included a statement from
Winata denying the allegation.

Winata filed several civil court
actions along with his criminal com-
plaint, but the criminal case in partic-
ular alarmed journalists worldwide.
The Tempo journalists were charged
under criminal defamation laws, as
well as with spreading false informa-
tion that provoked social discord.

The charge of provoking social
discord was based on a melee that
occurred five days after the article
was published, when more than 100
men gathered at Tempo offices in
Jakarta to protest the story. The pro-
testers, one of whom said the group
represented Winata, assaulted at least
two reporters.

Lawyers for Tempo contested the
prosecution and cited several irregu-
larities, including the removal of the
original judge seven months into the
trial. The defense also claims that
Winata perjured himself by denying
he had given an interview to Tempo,
even after the magazine produced an
audiotape of the session.

Harymurti has vowed to appeal.
Tempo stands by the accuracy of its
story and has refused to apologize or
divulge its sources, as Winata’s sup-
porters have demanded. Before the
verdict, Harymurti discussed the
case with CPJ Asia Program Coordi-
nator Abi Wright. Here are excerpts.

Tempo/Tommy Satria

Editor Bambang Harymurti speaks to
reporters in front of the Central Jakarta
District Court in July 2004.

Abi Wright: Explain the laws to me.
Bambang Harymurti: The first one
is dissemination of information that
caused a riot. ... [It’s actually an
emergency law made in 1946.

AW: It’s ironic that this law is being
used against you, when in fact the
only riot was focused against you
and your office.

BH: The consequence is that if any-
one with power and money has a
problem with an article, they can just
send dogs, attack the press, and then
put the editor in jail for 10 years.
And the funny thing is, the only wit-
ness who said he was incited said he
read only the first two paragraphs.
He didn’t read the whole article. ... I
said to the judge, ‘Look, if you do
this, you can put in jail the publisher
of the Koran or the Bible because
some kook quoted a few verses and
then became a terrorist.’

AW: I want to ask you about the day
the protesters came to the Tempo
offices. They stormed their way in,
there was a scuffle inside, and then
you all went to the police station.
Was anybody ever punished for that?
BH: One person got a suspended sen-
tence. Another guy got acquitted.
AW: People want these press laws to
be reformed.

BH: At least the media law has
assigned journalists the role of
watchdog for the public interest. The
thing is, you cannot be critical and
guarantee that people will not feel

Dangerous Assignments 13



insulted. So you should be free from
all these defamation laws if you can
prove that all those things consid-
ered insulting were done within the
corridor of good journalism.

AW: [ saw something today in the
paper listing corrupt judges. ... Are
judges protected by these insult laws?
BH: Oh, yeah, yeah, yeah. They're
even protected by our Penal Code.
Certain officials are protected. So if
you insult certain officials—

AW: Even if what you say is true?
BH: Of course, for insult, truth is not
the matter.

AW: What about apologizing to Tomy
Winata?

BH: It would be a betrayal to apolo-
gize. I cannot apologize for this arti-
cle, because that would be saying
that this kind of article cannot be
published, and that is a problem for
freedom of the press.

AW: Some have said they actually
think that if you do go to jail it would
be a good thing for press freedom,
because it would be so outrageous.
BH: [ said to the people who work at
Tempo, ‘Look, even if you have to be
like a candle, give light for others so
they can find the true way, even at the
cost of losing ourselves, that would
be worth the fight.” ... The problem is,
I'm not so sure that when they send us
to jail that thousands of people will go
on the street marching. I'm afraid that
what will happen is, they will need
more of us to go to jail before a reac-
tion like that happens. ... But my worst
nightmare is if putting us in jail is
just enough to make everybody else
scared, so there’s no more need to
send anyone else to jail because they
have already gained control. And we
will be in jail for nothing.

AW: So tell me about the impact that
these cases have had on Tempo.

BH: We spend a full Monday every
week in court ... and one case in a year
might cost us an amount similar to
one month’s salary for the entire staff.
AW: Monday is your court day. If it’s
Monday it must be—

14 Fall | Winter 2004

BH: The Monday Blues.

AW: So, looking forward, what’s the
future? Are you optimistic?

BH: 'm more optimistic about the
Supreme Court [where an appeal of
the trial verdict would be heard]. My
hope is this would have a similar
effect to [the U.S. Supreme Court
case] The New York Times vs. Sullivan
in 1964—that the Supreme Court will
change the media law or create criteria
where the burden of proof will be
such that it will be very difficult,
unless a journalist writes with reck-
less disregard for the truth, that they
cannot be made a criminal.

AW: Do you think that the press plays
a special role in Indonesia these days?
BH: Oh, especially now, it is a very crit-
ical role. We have a weak government,
and many cases wouldn’'t be opened
up if the press were not there.

AW: What is the public attitude
toward the press? Does the public
appreciate it?

BH: No, you’re a pain. ... The elite,
many of the elite, are very critical.
One reason [former President] Suharto
was in power for so many years was
that he was very adept at co-opting
the elite. So the elite under him had
a much larger proportion of [wealth]
than the rest of society. So the elite
are against press freedom.

AW: What do these cases say about
the media in Indonesia today?

BH: My worry is about the criminal
case because it represents the cur-
rent government view on press free-
dom—and clearly their attitude is
against press freedom.

AW: What more can we do to sup-
port you?

BH: The most important thing is
pressuring the government. To me,
the criminalization of the media is
the policy of the government. I
mean, I am not worried about civil
litigation, because, you know, every-
body has a right to civil litigation. =

For updates on the Harymurti case,
Visit WWW.Cpj.org.

international law—and that the crimi-
nal proceedings themselves violated
the American Convention on Human
Rights because they were not “neces-
sary in a democratic society.”

Such precedents—and the advo-
cacy tactics that led to them—give
hope not only in Latin America but
also in places such as Indonesia,
Ukraine, and the Democratic Repub-
lic of Congo, where reporters are reg-
ularly prosecuted, convicted, and
sometimes jailed on criminal
defamation charges. Bertoni noted
that the Inter-American Court is
examining criminal defamation in
the context of international human
rights laws—a very encouraging note
for the media worldwide.

On the afternoon the verdict
came down in the Herrera case, La
Nacion's newsroom staff gathered for
a champagne toast. Herrera, accom-
panied by his wife, gave an emotional
speech thanking everyone for their
support. Eduardo Ulibarri, a former
editor at La Nacidn, praised Herrera
for his fortitude.

But the party did not last long.
“After the toasts, we all went back to
work,” says managing editor Gonzalez.
“After all, we had a newspaper to put
out.” The next day, Herrera’s legal vic-
tory was the lead story on Page 1. m

Friends of Herrera

Eight groups filed friend-of-the-court
briefs in the Herrera case. They
included Article 19, Periodistas, Colegio
de Periodistas de Costa Rica, the
World Press Freedom Committee, the
Center For Justice and International
Law, the OSI Justice Initiative, and the
Inter American Press Association.

CPJ’s brief was signed by The
Associated Press, CNN, EI Comercio,
The Hearst Corp., The Miami Herald,
El Nuevo Dia, La Prensa, The Reforma
Group, Reuters, El Tiempo, and
Tribune Co.




>
2
]
£
S
<
N
€
]
< &
w
L F
&
s
5
g ¢
@}

A procession commemorating Turkmenistan’s Independence Day
carries a giant portrait of President Saparmurat Niyazov in the
central square of the capital, Ashgabat, on October 27, 2002.

aparmurad Ovezberdiyev, 65, a
Scorrespondent for the U.S. gov-

ernment-funded Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/RL), fled his
native Turkmenistan in mid-July after
years of reprisals for his work.

A 14-year network veteran,
Ovezberdiyev reported from the capi-
tal, Ashgabat, about human rights
abuses, unemployment, drug addic-
tion, and other problems—topics not
covered in the state-controlled Turk-
men media. Because of government
persecution, reporters who dare criti-
cize the government use pseudonymes.
But Ovezberdiyev reported under his
own name—the only RFE/RL corre-
spondent to do so.

Saparmurad Ovezberdiyev now
reports for RFE/RL in Washington, D.C.
Nina Ognianova is researcher for CPJs
Europe and Central Asia Program.

From September 2003 to June
2004, Turkmenistan’s National Security
Service (MNB) waged an intensive
campaign of intimidation against
Ovezberdiyev. The U.S. Embassy in
Ashgabat, which had monitored the
attacks, took an active role in helping
Ovezberdiyev move to Washington, D.C.,
where he continues to work for RFE/RL.
He arrived on July 13 with sons Ravsha
and Bakhtiyar. His wife, Oguldurdy,
has remained in Turkmenistan to take
care of her elderly mother.

The excerpts below are from his
personal journal, which was written
shortly after his arrival in Washington.

The Abduction

My telephone rang at about 2 p.m. on
Thursday, September 11, 2003. “Nine
months ago, you applied to the Min-
istry of Foreign Affairs for a visa to
go to Moscow,” said the caller, who

and freedom.

Under Siege

From Ashgabat to Washington:
A Turkmen correspondent’s journal
recounts abduction, assault,

By Saparmurad Ovezberdiyev

with an introduction by Nina Ognianova

introduced himself as the ministry’s
consular officer. “We want to help.
Come see us today.”

A half-hour later I was in a cab
approaching the ministry. Soldiers
suddenly appeared to detour our car;
another soldier stopped us and
directed the cabbie to step outside.
In seconds, two unfamiliar men were
sitting on either side of me saying
they worked for the MNB. They
grabbed me by the armpits, shoved
me into a van with tinted windows,
and put a black sack over my head.
One of them stuck his hand in my
breast pocket and pulled out my
RFE/RL press card.

We drove for about 15 minutes
before I felt the van stop and heard
gates opening into what I later
learned was the courtyard of the Min-
istry of National Security. The agents
grabbed me by the armpits and took

Dangerous Assignments 15



me out and up some stairs. I heard
the heavy thud of a jail cell door
while they seated me on an iron bed,
took the sack off my head, and started
firing questions at me. The interro-
gation was on.

They threatened me with 20 years
in prison for high treason because of
interviews I'd conducted for RFE/RL in
which I took to the streets of Ashgabat
and talked to regular citizens. They
said the interviews could cause riots in
Turkmenistan, that their messages
contradicted the policies of Turkmen
President Saparmurat Niyazov. They
urged me to write a statement confess-
ing that I was an enemy of the people.

Friday and most of Saturday
came and went. The MNB agents told
me that an investigator would come
from the General Prosecutor’s Office
to open a criminal case, but no one
ever did. They fed me meagerly: a
dark-colored lump they said was rye
bread; some oily soup; something
they called “partridge grass” tea.
Through the barred window of my
cell I could hear a dog barking and
straining at its chain leash.

At nightfall on Saturday, MNB
operatives took me back down to the
ground floor. An agent told me they
were driving me back to town, and

Saparmurad Ovezberdiyev at work in
Washington, D.C.

after me at the MNB. But a soldier
replied brusquely that I was not there,
and that she should go to the police
department. The police told her to
look in the morgue.

On Friday, my son Bakhtiyar con-
tacted the U.S. Embassy in Turkmenistan
and reported that [ had disappeared.
The embassy interceded, telling the
Ministry of Foreign Affairs it knew
that an RFE/RL correspondent had
been taken, and that the incident
would cause international publicity.

One of the men said they had dug a grave to bury
me alive. ‘We are tired of your endless broadcasts
and radio interviews,’ he told me.

that I should tell my wife I'd spent the
last three nights with a lover. They
returned my belt, a shoehorn, and
6,000 manats (about US$1.15). My
RFE/RL press card was not returned.
While I was away, both of my
home telephones had been turned off,
as were my neighbors’ telephones and
the phones belonging to a neighbor’s
business. (I had used those telephones
many times before when the govern-
ment shut off mine.) My wife and her
relatives, sensing trouble, had inquired

16 Fall | Winter 2004

Looking back now, I understand why
I never saw the investigator from the
prosecutor’s office.

The Cemetery

The blows came from behind, striking
me on the head and back as I was tak-
ing out the trash at my home at about
9 a.m. on November 14, 2003. Before
[ could turn around, the two men
wrapped my denim shirt around my
head so I could not see their faces.
Then they pushed me into a car and

RFE/FL/Melody Jones

drove off. Along the way, one of them
struck me repeatedly on the head
with a plastic container filled with
water. They say that such a weapon
leaves no marks on a victim’s body.

One of the men said they had dug a
grave to bury me alive, and that’s where
we were going. “We are tired of your
endless broadcasts and radio inter-
views,” he told me. They pulled out a
pair of wire cutters, squeezing the
pinky on my left hand with the tool.

“OK, your death is here. Say your
prayers; we are now going to bury you
alive,” said the other when we had
stopped. They ripped off my denim
shirt, forcing me out of the car and to
the ground, where they started beating
me again. Finally, one of them ordered
me to lie still on the cold ground.

As I heard the roar of a car driving
away, I lifted my head and realized
that I was at the Vatutinskoye City
Cemetery. My shirt, shoes, and socks
were gone; so was my cap. This was
how I looked as I walked toward the
cemetery gate.

The Blockade

The siege began at 9 a.m. on June 18,
2004. A car with two MNB agents
stopped at my home, in front of the
gate leading to a courtyard shared by
my family and five others. They
turned off my home telephones,
leaving me without any means of
communication or Internet access.

For nearly a month, MNB opera-
tives drove up to my house at 6:30
each morning and stayed until mid-
night. They changed cars a few times
each day.

The agents stopped everyone at
our courtyard gate, wrote down their
personal information (name, address,
place of employment), and then
refused them entry. Visitors were told
not to return. A few days after the
start of the blockade, MNB agents
went to my wife’s workplace and that
of my eldest son. Both were fired.

During those days, I received a lot
of help from the U.S. Embassy in Turk-
menistan. In an embassy car, staff



members drove by the MNB agents
watching my house, as if reminding
them that the United States was keep-
ing an eye on the situation and pro-
tecting my family.

The Way out

On July 12, 2004, at 11 p.m., my two
sons and I arrived with our luggage at
the airport in a U.S. Embassy car
escorted by two embassy staff mem-
bers. A few hours earlier, the U.S.
Embassy in Turkmenistan had sent a
letter to Foreign Affairs Minister Rashid
Meredov stating that RFE/RL corre-
spondent Saparmurad Ovezberdiyev

In Exile

and his two sons were going to fly to
the United States, and that any prob-
lems arising with the departure would
be viewed as an international incident.
So we began the check-in proce-
dures, and our passports were
inspected. Several men in plain
clothes suddenly arrived and stood
behind the customs inspectors,
reporting something via handheld
radios. The customs inspectors pulled
everything from our suitcases: jack-
ets, shoes, socks, all of our clothes.
They turned the pockets inside out,
checked the liners on each piece of
clothing, looked inside the shoes.

All this went on for one hour and
40 minutes and would have contin-
ued if Lufthansa, the German airline
whose plane would take us to Frank-
furt, had not insisted that it was
time to depart. When we boarded the
plane, two U.S. Embassy staff mem-
bers congratulated us on the safe
outcome. At 2 a.m. on July 13, they
called U.S. Ambassador Tracey Ann
Jacobson to report that my two sons
and I had safely boarded the plane.
She was awake and, apparently, con-
cerned about our fate. I said to
myself: “Good night Madame Ambas-
sador, and long live freedom.” m

Free from fear, three journalists see challenges and opportunities in

their new homes.

By Jennifer Friedlin

harif Shahabuddin recalls his
S mounting concern after a group

of men suddenly blocked his
car and slammed it with heavy
objects in Bangladesh’s capital,
Dhaka, in March 2003. Then senior
correspondent for the daily news-
paper The News Today, Shahabuddin
had angered extremists and trig-
gered a series of threats with articles
about the growth of Islamic funda-
mentalism and official corruption in
the country.

He escaped unharmed that night,
but his thoughts turned to his wife
and teenage son at home. “Every
moment I was in Bangladesh I was

Freelance writer Jennifer Friedlin
was formerly a reporter for The
Jerusalem Post, Reuters, and The
Associated Press.

afraid something would happen,”
Shahabuddin says.

Shahabuddin is one of more than
30 journalists who have sought asy-
lum and resettled in other countries
during the last three years with the
help of CPJ and its Journalist Assis-
tance Program. Had they stayed in
their home countries, many of them
would have faced imprisonment, tor-
ture, or even death.

Yet despite the safety and free-
dom that asylum offers, many of
these journalists encounter new
struggles in their adoptive countries.
Asylum seekers often have to wait
extended periods of time before they
can secure permission to work, mak-
ing it difficult to survive financially.

Even when newcomers are
allowed to work, they often have
difficulty finding jobs commensurate

Jennifer Friedlin

Bangladeshi journalist Sharif Shahabuddin
in New York

with their skills and experience. Cul-
tural and language barriers must also
be overcome.

Dangerous Assignments 17



Shahabuddin, Aaron Berhane of
Eritrea, and Tin Maung Than of
Burma are three journalists who have
sought asylum in North America
recently. Their experiences reflect a
mixture of new opportunities, unex-
pected hardships, and difficult ques-
tions. Here are their stories.

An Eye Back Home:

Sharif Shahabuddin

Traveling to New York with his wife
and son on a tourist visa in May
2003, Shahabuddin decided to apply
for political asylum. Eighteen months
later, he remains in New York, where
he is still waiting for his case to be
approved. He expects it to take up to
six more months and several hear-
ings with an immigration judge
before it is decided.

In the meantime, Shahabuddin,
59, has not been able to work. The
Shahabuddins live in Queens with rel-
atives who assist them financially.

Ideally, Shahabuddin would like to
return and help build a democratic
society in Bangladesh, now considered
one of the most corrupt countries in
the world—and one of the most vio-
lent for journalists. The ruling
Bangladesh Nationalist Party has been
responsible for many brutal assaults
against journalists, as was its prede-
cessor, the Awami League Party.

Until the political climate back
home eases, Shahabuddin says he is
content to stay in the United States.
He is particularly pleased with the
prospects for his 17-year-old son,
Shafquat Rahman, a junior in high
school. “In Bangladesh, I had to pay
for Shafquat’s education. Here it’s
free,” says Shahabuddin, adding
proudly, “He has a 96 average.”

But the news from home is often
bleak: Since January, two of Shahabud-
din’s friends and colleagues, Manik
Saha, a stringer for the BBC, and
Humayun Kabir, an editor of the

Even as Berhane builds a life in Toronto, he
longs for the day he can return home to Eritrea,
reunite with friends and family, and help create

a free society.

Shahabuddin fills his days by watch-
ing television news, surfing the Inter-
net, and keeping a journal that he
plans to turn into a book about his
experience.

On occasion, Shahabuddin writes
stories for newspapers back home
and for local newspapers serving the
Bangladeshi community in New York.
But, he says, he is careful about what
he writes. He does not want to anger
officials in Bangladesh while he is in
limbo in the United States.

“When I get asylum, I will have
rights and protection, and I will be
able to fight against the Bangladeshi
government,” Shahabuddin says. ‘I
can do what I did in the past: fight
against the corruption and the
human rights abuses.”

18 Fall | Winter 2004

daily Dainik Janmabhumi, have been
killed. Yet even in moments of lone-
liness and boredom, Shahabuddin
says he feels grateful for the oppor-
tunity to live in the United States.

A Challenging Transition:
Aaron Berhane
Aaron Berhane dreams about return-
ing to his native Eritrea to continue
the fight for democracy he began as
publisher of the independent news-
paper Setit. “I wish I could go home
because 1 was so ambitious,” says
Berhane, who now lives in Toronto. “I
started the first independent news-
paper because [ wanted to contribute
something to my country.”

Berhane fled after the govern-
ment, under President Isaias Afewerki’s

Eritrean journalist Aaron Berhane in
Toronto, Canada

increasingly dictatorial rule, shut-
tered the independent press in 2001
and began hunting journalists in
their homes. He spent three months
in hiding before escaping to Sudan.
In August 2002, Berhane received
political asylum in Canada.

Berhane, 34, says he enjoys
Toronto’s cultural diversity, but that
the transition has not been easy. Dur-
ing his first year in Canada, he stud-
ied English and took a job as a
cashier to support himself.

“It was a challenge. A cashier is
much lower than my status and
capacity, but I had to do it to make a
living,” Berhane says.

“I comforted myself by comparing
myself to my colleagues who are in
jail,” he recalls. At least 17 Eritrean
journalists are imprisoned without
charge, according to CPJ research,
making Eritrea Africa’s leading jailer
of journalists.

Along with its deplorable record
on human rights, Eritrea’s economic
development virtually halted due to
the devastating 1998-2000 border
war with neighboring Ethiopia, as
well as the effects of a serious
drought. With no private press and
few international journalists on hand,
very little information emerges from
the country.

For Berhane, this has made it dif-
ficult to continue writing about his
home country, but he still looks for
ways to remain connected. In 2003, he
received a fellowship for journalists

Courtesy Aaron Berhane



at risk and started auditing classes at
the University of Toronto. During a
course on screenwriting, Berhane
began to think about the reach a film
could have in Eritrea, where the illit-
eracy rate is high.

“With a newspaper I could reach
only the people who could read my
message, and 50 percent of the Eritrean
people are illiterate,” explains Berhane.
“In Canada, I realized that by produc-
ing a film I could convey my message
to people who can’t read.”

Knowing that a film critical of the
Eritrean government would never get
past the censors, Berhane wrote a
“romantic comedy” about an Eritrean
woman looking for love in Canada.
The script is laced with discreet mes-
sages about the benefits of democracy
and a multiparty political system.

Today, Berhane is trying to raise
funds to produce his film while look-
ing for money to start a community
newspaper for Eritreans in Toronto,
who number about 3,100, according
to a 2001 Canadian census.

Yet, even as Berhane builds a life in
Toronto, he longs for the day he can
return home, reunite with friends and
family, and help create a free and dem-
ocratic society. “There is no way I can
go back until this regime is out of
power,” Berhane says. “But once it is
overthrown, I will go back.”

A Professional Crossroad:

Tin Maung Than

Exile in the United States has given
Tin Maung Than the chance to begin
a new chapter in his varied profes-
sional life. Trained as a doctor in his
native Burma (now called Myanmar
by the ruling military junta), Tin
Maung Than gave up a career in med-
icine to become a journalist in the
late 1980s, after the military
declared martial law in response to a
democratic uprising.

“I was so occupied with politics,
and the only way I could communicate
with my people was to publish a mag-
azine,” Tin Maung Than says. He
became the editor of Thintbawa (Your

Courtesy Tin Maung Than

Life), a monthly magazine that became
known for using cryptic double enten-
dres to criticize the military regime.

After a few years, government
censors began catching on and crack-
ing down. Eventually, Tin Maung
Than feared for his life, and in 2000
he, his wife, and their two young
daughters fled across the border to
Thailand. A few months later, they
arrived in the United States, where
they secured asylum.

Today, Tin Maung Than, 50, and
his family live in Rockville, Md., and
are in the midst of applying for per-
manent residency. He works as a pol-
icy analyst for the Burma Fund, a
Washington, D.C.-based organization
that promotes democratization in
Burma. He also contributes regularly
to two Burmese-language radio sta-
tions, Radio Free Asia and the Demo-
cratic Voice of Burma.

Burmese journalist Tin Maung Than

“Here [ am free and I can speak my
mind and I can make any comment on
any issue,” Tin Maung Than says.
“When I began speaking on the radio,
it was difficult for me because in
Burma we have to think about censor-
ship. I got used to saying things with
double meanings, and here I have to
say things directly and to the point.”

While he enjoys the newfound
freedom, Tin Maung Than has
arrived at a professional crossroad.
He no longer wants to continue
working solely on issues pertaining
to Burma, but he does not have the
language skills to work for a U.S.
news outlet.

“I would like to continue my life
here, but up until now [ have
remained in the past,” Tin Maung
Than explains. “If you want to con-
tinue in the United States, you have
to cut from your past and live here.
I'm still living in the past, working
for my country and thinking about
the issues related to Burma.”

With Burma receding into the back-
ground and his journalistic options
limited, Tin Maung Than has recently
begun thinking about taking the med-
ical licensing exam and returning to his
original career as a doctor.

“Compared with other people, I
have had a comfortable transition to
life in the United States,” Tin Maung
Than acknowledges. “But at some
point, I realized that I didn’t know
which direction to go.” m

Help for Those in Distress

CPJ’s Journalist Assistance Program directly intervenes to help journal-
ists who find themselves in extreme distress because of their work. Since
its inception three years ago, the program has helped more than 100
journalists under threat in more than 30 countries worldwide, including
Afghanistan, Bangladesh, Belarus, Burma, Colombia, Cuba, Haiti, Liberia,
Pakistan, Russia, Rwanda, Sri Lanka, Uzbekistan, and Zimbabwe.

CPJ helps journalists find safe havens, obtain legal counsel, and
receive medical treatment. The program also arranges medical evacua-
tions, provides professional support to journalists resettling in exile,
and lobbies for journalists’ refugee or asylum status. More than 30 jour-
nalists have sought asylum and resettled with CPJ’s help. m

Dangerous Assignments 19



AP/Misha Japaridze

Masked, armed police officers raid the offices of the Media-Most
holding company in Moscow in May 2000.

TOGLIATTI, Russia

alery Ivanov and Aleksei
Sidorov came of age in a
world bursting with possibili-

ties. It was the late 1980s, and a tidal
wave of free speech was sweeping
away the communist dictators who
had ruled their homeland, the Soviet
Union, for decades.

For 70 years, the Communist
Party held near absolute control over
what Soviet citizens could see, hear,
and read. The party buried the dark
secrets of Josef Stalin’s brutal repres-
sion. Disgraced leaders such as Nikita
Khrushchev were swiftly airbrushed
out of history, their very existence
denied for decades. The basic factual
elements of life, such as death tolls
from natural and man-made disasters,
were state secrets.

Then came glasnost, Mikhail Gor-
bachev’s policy of Ilimited free
speech, which began to erode the
party’s controls as Ivanov and
Sidorov reached adolescence. By the

CP] Executive Director Ann Cooper
covered the final years of the former
Soviet Union as Moscow bureau chief
for National Public Radio. In June, she
led a mission to Togliatti to press for
answers in the slayings of two editors.

20 Fall | Winter 2004

time the two bonded in a college
friendship and went on to seek their
fortunes in the world, the Soviet
Union was history, Russia’s media
propaganda machines were privatiz-
ing, and journalism had become an
admired, even heroic, profession.

It was the profession chosen by
Ivanov, founder and editor of Tolyat-
tinskoye Obozreniye, and his friend
Sidorov, who became the weekly
newspaper’s deputy editor. Together
they practiced a scrappy investiga-
tive journalism previously unknown
in one of post-Soviet Russia’s most
corrupt cities, the auto manufactur-
ing center of Togliatti.

“The newspaper was set up to
conduct investigations, to find polit-
ical, social, and criminal issues and
unravel them,” recalls Stella Ivanova,
Ivanov’s sister.

Week after week, the paper illu-
minated the criminal underworld
warring for economic control of
Togliatti and its lucrative auto busi-
ness. Links between criminal gangs
and the city’s government were
exposed; the paper’s reporting on
local corruption forced one Togliatti
mayor from office.

By 2002, its sixth year of opera-
tion, the crusading paper had uncov-

snost and Now

Repression, censorship, and murder:
Russia and other former Soviet republics
hurtle backward.

By Ann Cooper

ered many crimes and made many
enemies. On April 22 of that year,
Ivanov was gunned down in a con-
tract-style killing outside his home.
He was 32. Sidorov quickly replaced
his slain colleague, boasting that the
paper would continue to investigate
crime and corruption. After all, Sidorov
told The New York Times, “They can’t
kill us all.”

Eighteen months later, while
Sidorov was returning home from
work, a man wielding an ice pick
stabbed him to death. Sidorov was
31, a victim of a post-Soviet form of
media control more brutal and
absolute than the Communist Party’s
censorious Glavlit bureaucracy. The
Organization for Security and Coop-
eration in Europe called it “censor-
ship by killing.”

hen the Soviet Union collapsed
nearly 13 years ago, its 15
republics became independent coun-
tries whose leaders at least initially
paid lip service to the notion that
democracy would replace commu-
nism, and that state-controlled prop-
aganda would give way to free and
independent media.
But throughout most of the
region, tantalizing new freedoms,



such as the launch of privately
owned newspapers, have been offset
by new repressions. A range of
authoritarian tactics—from state
control of newsprint and advertising
to politicized court rulings and
financial pressures—has stifled or
silenced journalists and thwarted the
development of vibrant, independ-
ent media. Broadcasting remains
either a state monopoly or subject to
heavy-handed government influence
in most former Soviet republics. And
while privately owned newspapers
exist in all but one of the former
republics, Turkmenistan, many of
these publications face constant gov-
ernment interference.

As a result, most former Soviet
states lack the press freedom essen-
tial to free and fair elections. These
countries have few media outlets
willing or able to investigate govern-
ment corruption aggressively. And
they have little of the transparency
and accountability necessary to pro-
mote strong economic growth.

Research by the Committee to
Protect Journalists shows that of the
15 former Soviet republics, only
three have established strong press
freedom conditions: the tiny European
states of Latvia, Lithuania, and Estonia.

At the other extreme is Turk-
menistan in central Asia, where a
megalomaniacal dictator uses Soviet-
era tactics to throttle independent
sources of information. The president
appoints newspaper editors; censor-
ship is enforced; and publishing
houses are under strict state control.
Unfiltered news comes only from for-
eign radio broadcasts, and Turkmen
citizens say they listen only in the
safety of their own homes—just as
they did under Soviet rule.

In between those extremes, the
region’s media struggle desperately
with a broad range of problems.
Central governments in Georgia,
Armenia, and Moldova are too weak
to thwart rogue violence against
journalists and too intolerant to
countenance criticism. Autocratic

regimes in Azerbaijan, Belarus, and
central Asia keep most journalists
too frightened to report or write
news that conflicts with the official
version of events.

In Ukraine, President Leonid
Kuchma has been under fire for four
years for his alleged role in the mur-
der and beheading of an investiga-
tive Internet journalist. Secret
recordings made by one of Kuchma’s
security guards are said to implicate
the president, who has resisted per-
sistent international calls for an
independent investigation.

Yet nowhere is the press freedom
struggle more dramatic than in Russia,
named by CPJ this year as one of the
10 worst places in the world to be a
journalist. “In the West, it’s estab-
lished that a citizen has a right to
know, and to get information, and
journalists have a right
to have access to impor-
tant information and to
give it to the public,”
says Rimma Mikhareva,
deputy editor of Tolyat-
tinskoye Obozreniye. “I
don’t think this concept
exists in Russia.”

In the glasnost era of
the late 1980s, inde-
pendent-minded jour-
nalism was beginning
to flower in Russia,
even though the Soviet
state and the Commu-
nist Party continued to
own newspapers, printing houses,
and television stations. By August
1991, when a group of hard-line
communists tried to overthrow Gor-
bachev and his reforms, journalists
could no longer be counted on as pas-
sive propagandists.

Some reporters and editors openly
defied the putsch. Editors of 11 papers
banned by the coup leaders united to
produce an underground newspaper
handed out on the streets. Twenty-
four-year-old reporter Tatiana Malkina,
from a generation that had not

AP/ Tolyattinskoye Obozreniye/Alexei Yablokov

known the fears of its parents, dared
to ask the hard-liners on a live TV
broadcast: “Could you please say
whether or not you understand that
last night you carried out a coup d’e-
tat?” And as tanks surrounded Soviet
television headquarters, reporter
Sergei Medvedev and his bosses at
state TV risked all to broadcast a for-
bidden report on resistance to the
coup—including the searing image of
Boris Yeltsin defiant atop an armored
vehicle sent to subdue him.

That one scene helped bring
down the three-day coup. A few
months later, in December 1991, the
Soviet Union was history, and a new
era seemed to arrive for the Russian
media. “A truly independent press is
on its way,” Malkina forecast that fall.

Such promises went unfulfilled.
Media privatized but faced huge

Tolyattinskoye Obozreniye editors Valery Ivanov (left)
and Aleksei Sidorov, both of whom were killed for their
paper’s hard-hitting coverage

financial difficulties. Western invest-
ment encouraged new, independent
publications but was seldom enough
to sustain them. Those that survived
were likely to rely on one of several
compromising schemes: ownership
by oligarchs made rich in shady pri-
vatization deals who used their
media holdings to promote political
agendas; state subsidies that left
papers beholden to the very inter-
ests they covered; or the sale of news
space to corporations via contracts
that promised favorable coverage.

Dangerous Assignments 21



Survival has come at the cost of
credibility, leaving the Russian public
ambivalent about the press—even as
criminals attack the few journalists
who still dare to probe or question.
When American investigative editor
Paul Klebnikov was gunned down
outside the Moscow office of Forbes
Russia in July, he became the 11th
journalist to be slain in a contract-
style murder since President Vladimir
Putin took office four years ago. No
one has been brought to justice in
these murders, and the government’s
indifference is palpable.

At the same time, the Putin
administration has muzzled critical
reporting. Kremlin-backed restric-
tions made it extremely difficult for
opposition candidates to be heard
during last year’s parliamentary and
presidential elections. Military restric-
tions have prevented independent
reporting on the conflict in Chechnya.
And Russian authorities shuttered
Chechenskoye Obshchestvo, one of the
only independent Chechen newspapers
reporting on the conflict, a month
before the republic’s August elections.

Under Putin, all national televi-
sion broadcasting has been brought
under the direct control or heavy
influence of the Kremlin. The
removal last summer of indepen-
dent-minded anchors and public
affairs programs, reportedly in
response to Kremlin complaints,
reinforced the notion that TV news is
a state enterprise. And while children
died and a middle school burned in a
horrific siege in Beslan in September,
viewers of state television were given
a recitation of the government’s 2005
privatization plan.

Even print journalists, who have
far smaller audiences, face great risk
in criticizing the Kremlin. In Sep-
tember, after the national daily Izvestia
carried dramatic coverage question-
ing the government’s handling of the
Beslan crisis, chief editor Raf
Shakirov was swiftly fired, reportedly
because of Kremlin pressure. Krem-
lin interference was also alleged

22 Fall | Winter 2004

when two top Russian investigative
reporters, Andrei Babitsky and Anna
Politkovskaya, were prevented from
covering the hostage story. On their
way to Beslan, Babitsky was locked
up on spurious charges of “hooligan-
ism,” and Politkovskaya was felled by
a mysterious case of poisoning.

No one expected Russia’s post-
communist transition to be smooth
for the media. But almost 13 years
after communism’s collapse, press

freedom has been nearly erased, and
journalists’ lives are endangered.
Healthy criticism of the Kremlin has
been silenced as a result, and even
basic information on a catastrophe
such as Beslan is hidden from the
public. Politkovskaya, writing in the
London-based Guardian newspaper,
says it all looks sadly familiar. “We
are hurtling back into a Soviet
abyss,” she says, “into an informa-
tion vacuum.” m

Eleven Murders, No Justice

Eleven journalists have been killed in contract-style murders since
Russian President Vladimir Putin took office four years ago, according
to reporting by the Committee to Protect Journalists. No one has been

Igor Domnikov
Novaya Gazeta
July 16, 2000

Moscow
Iskandar Khatloni

Radio Free Europe/
Radio Liberty
September 21,
2000

Moscow

CJES

Sergey Novikov
Radio Vesna
July 26, 2000
Smolensk

Sergey Ivanov

Lada-TV
October 3, 2000
Togliatti
For updates
on journalist Adam Tepsurgayev
. i Reuters
slaymgs i November 21,
Russia, visit 2000
WWW.Cpj.org. Alkhan-Kala

brought to justice in any of the slayings. Here are the victims:

CJES

Eduard Markevich Dmitry Shvets

Novy Reft TV-21 Northwest-
September 18, ern Broadcasting
2001 April 18, 2003
Reftinsky Murmansk

| Aleksei Sidorov
| Tolyattinskoye
Obozreniye
October 9, 2003
Togliatti

Nashe Vremya

Natalya Skryl
Nashe Vremya
March 9, 2002
Taganrog

o
N
=
<
=%
<
&
©
a=
@2
=
=
o
<

Valery Ivanov

Tolyattinskoye Paul Klebnikov
Obozreniye Forbes Russia
April 29, 2002 July 9, 2004
Togliatti Moscow




DISPATCHES

Censoring a Crisis

In western Sudan, where tens of thousands have been killed, neither local nor
international media can get the real story.

By Kamel Labidi

journalist Helal Zaher Essadati

bemoaned the local press’s cover-
age of the crisis in Darfur, where
more than 50,000 people have been
killed and more than 1 million dis-
placed in a campaign supported by
the Sudanese government. Pro-gov-
ernment journalists stay at their “air-
conditioned desks in Khartoum,” he
wrote, but when independent publi-
cations report on the atrocities, they
“are banned or suspended and hon-
orable journalists and writers are
brought to unfair trials.”

But not many in Sudan will read
Essadati’s comments, thanks to con-
tinuous government efforts to block
the Internet news site inside the coun-
try, according to the Sudanese rights
group Sudan Organization Against
Torture. This case of censorship is
only part of the Sudanese govern-
ment’s plan to keep the world from
learning about its systematic cam-
paign of attacks, rapes, and murders
aimed at black Muslims in Darfur.

Since Darfur erupted in early
2003, authorities in Khartoum have
waged a two-pronged war against the
media—jailing, harassing, and cen-
soring local journalists while making
travel and reporting for foreign cor-
respondents almost impossible.

In a recent piece on Sudanese Online,

Kamel Labidi is a freelance journal-
ist based in Egypt and former director
of Amnesty International-Tunisia.

Reuters/Luc Gnago

Sudan Liberation Army members train in western Sudan.

Today, what U.N. Secretary-General
Kofi Annan has called “the worst
human rights crisis in the world”
continues, and journalists remain
unable to cover the story adequately.

n Sudan, practicing press freedom

has had a high cost since Gen. Omar
al-Bashir overthrew a democratically
elected government there in June 1989.
Under al-Bashir, several topics have
been declared off-limits for the media,
including internal armed conflicts, the
opposition, corruption among high-
ranking officials, and criticism of the
president and his top aides. Crossing
these so-called redlines can be disas-
trous for journalists, leading to harass-
ment, imprisonment, and torture.

Darfur became one of the top red-
lines for the beleaguered Sudanese
media in February 2003, when mili-
tary groups of African descent created
the Sudan Liberation Army (SLA) to
counter attacks by Arab, government-
backed militias, known as janjaweed.
The SLA was also protesting the mar-
ginalization of Darfur, a drought- and
poverty-stricken region in western
Sudan, by Arab leaders in Khartoum.
In the past, skirmishes between farm-
ers of African descent and nomads of
Arab origin, both Muslim, have erupted
from time to time over such issues as
access to water. But the disagree-
ments were regularly settled through
negotiations between their respective
leaders. These small clashes erupted

Dangerous Assignments 23



into civil war when the leaders of the
main African tribes, Fur, Masalit, and
Zagawa, realized in early 2003 that
they were targets of an ethnic-cleans-
ing campaign orchestrated by the
Khartoum-based government, which
prides itself on its Arab origin.

According to al-Haj Warrag, a
manager of the privately owned
daily Al-Sahafa, today there are nearly
17 redlines that Sudanese editors
and reporters must not cross. Editors
often receive phone calls from secu-
rity officials instructing them not to
criticize President al-Bashir, the
influential and feared Vice President
Ali Osman Mohamed Taha, the ubig-
uitous security forces, or the gov-
ernment-controlled judicial system.
Journalists are also asked not to
report on human rights violations,
to turn a blind eye to armed con-
flicts, and to print only pro-govern-
ment news.

In July, the online Sudanese left-
ist paper Al-Midan ran a confidential
letter from the security forces leader-
ship to a group of journalists and
editors close to the government
titled “Instructions on How the Media
Should Tackle the Darfur Sedition,”
what the government calls the oppo-
sition in Darfur. The letter stressed
the importance of tarnishing the
image of what it called “the exiled
leading figures known for their hos-
tility to the nation” and of warning
that foreign intervention in Darfur
would turn Sudan into “a home to
extremists more dangerous than
Afghanistan and Iraq.” The letter also
urged these journalists to attack
Western governments for “being
unfair and relying on biased reports
and false information.”

The result of this kind of pressure
has been evident in local coverage of
the Darfur crisis. “Only the govern-
ment’s side of the story appears in
print and is broadcast by the state-
controlled radio and television,” says
Raja al-Abbassi, a Sudanese journalist
based in Cairo. “Most people are kept
in the dark as far as the situation in

24 Fall | Winter 2004

Darfur. But few people have the possi-
bility to watch Arab satellite TV sta-
tions, such as Al-Jazeera, to get the
true picture of Darfur.”

And when journalists and others
do speak critically about the conflict
in Darfur, they do so at great risk.
When Al-Jazeera’s Khartoum bureau
began airing broadcasts about the
devastation in Darfur, authorities
harassed and detained bureau chief
Islam Salih, who was eventually sen-
tenced to one month in prison. In
July, a high-ranking government offi-
cial threatened to shutter the inde-
pendent newspaper Al-Ayyam because
of its critical coverage of the Darfur
crisis, says al-Abbasi. “Editors are
constantly warned against the high
cost of ignoring these instructions
and are afraid of being accused of
hurting the country’s interests and
facing the consequences of the gov-
ernment’s anger,” she says.

The government regularly denies
Sudanese journalists the right to
investigate large-scale massacres of
villagers and help identify those who
burned houses and farms, raped
women and girls, and forced hun-
dreds of thousands of farmers and
their families into exile in neighboring
Chad. Meanwhile, reports Amnesty
International, it is “impossible” for
foreign journalists “to work freely in
Darfur.” Initially, international corre-
spondents had to travel to Chad to get
the story from refugees. Now, acquir-
ing a visa to Sudan is extremely diffi-
cult, and once journalists do, they
remain under the tight surveillance of
a “government minder.” And those
Sudanese citizens who dare speak to
journalists about their plight have
faced government harassment.

udanese journalist Yusif al-Bashir

Musa has been detained seven
times and tortured since he began
his perilous and unstable career in
1990. But he still believes that he has
no other choice but to cross “unac-
ceptable redlines” and help his coun-
try “turn the page of autocratic rule,

armed conflicts, and poverty.” Musa,
who has an amputated leg, was
detained for nearly three weeks in
May 2003 and tortured for writing an
article about the destruction of
Sudanese air force planes in Darfur
by the SLA.

“The detention conditions were
extremely painful and degrading. Not
only did they inflict physical torture
on you, but they enormously hurt you
by denying you the right to see your
kids and wife for weeks,” he says.
Musa believes that what happened to
him at the hands of the police was
meant to spread fear and self-censor-
ship among Sudanese journalists.

But rather than stopping the free
flow of information, these increased
attacks on the media seem to have
widened the circle of press freedom
defenders in Sudan. The leading fig-
ure of these press freedom advo-
cates, Mahjoub Mohamed Salah, has
earned a reputation for fighting for
independent journalism for nearly
five decades. Salah has been arrested,
and his paper, Al-Ayyam, suspended
and confiscated several times during
the last few years.

Salah was last arrested on May 4
because he had established a com-
mittee to defend press freedom and
oppose a restrictive draft press law
submitted to Parliament by President
al-Bashir. Salah and four other press
freedom advocates were arrested
while on their way to give a memo-
randum signed by more than 200
journalists to the Parliament.

Their arrests did not prevent
other journalists from taking the
memorandum to Parliament or from
making it clear that only a free press
can heal the country’s deep wounds
and problems—especially those in
Darfur. They believe that the carnage
in Darfur “could have been averted,”
says Magdi al-Naim, a Sudanese
researcher and director of the Cairo-
based Institute for Human Rights
Studies, “had the Sudanese authori-
ties refrained from stifling press
freedom.” m



Border Busters

In Armenia and Azerbaijan, journalists overcome government restrictions
and old biases to promote a new dialogue.

By Amanda Watson-Boles

YEREVAN, Armenia

There are no direct flights from
here to Baku, Azerbaijan, less
than 300 miles away. Getting

there requires a stopover in neigh-

boring Thlisi, Georgia, or even

Moscow, more than 1,000 miles to

the north.

The travel gymnastics are not sur-
prising. In 1924, the Soviet Union cre-
ated the Nagorno-Karabakh
Autonomous Region in western
Azerbaijan. As more Azerbaijanis
populated the majority ethnic
Armenian region and the Soviet
empire  began  collapsing,
Nagorno-Karabakh’s desire for
independence led to war in 1988.
Nagorno-Karabakh fought with
backing from Armenia, and Azer-
baijan lost 20 percent of its land.

A cease-fire was signed in
1994, but not before 30,000 died
and nearly 1 million fled. Today,
Armenian  troops  control
Nagorno-Karabakh and the sec-
tion of Azerbaijan that separates
the region from Armenia, though bor-
der skirmishes remain frequent.

At the same time, governments in
both countries have sought to control
the news media, manipulating them
to serve their political ends and stoke

Amanda Watson-Boles is CP]J’s senior
editor. This article is based on a June
2004 trip to Yerevan, Armenia, and
Baku, Azerbaijan.

the fears and animosities of their peo-
ple. Azerbaijani officials use outright
intimidation, closures, and imprison-
ment against the press. In Armenia,
authorities control the media through
ownership, regulation, and other
more subtle pressures.

Despite these restrictions and the
bitter, decades-long divide between
the two countries, some journalists

Armenia

Azerbaijan

from Armenia and Azerbaijan are
working together in small yet
remarkable ways to promote more
thorough and balanced coverage.
Satellite links are bridging the border
to connect journalists with news-
makers. A radio station is taking on
urgent political topics and gaining
popularity. A Web site has drawn
dozens of journalists to promote a
civic and civil dialogue.

Yet even as they engage, some
journalists are skeptical that their
efforts will ever overcome deep-seated
hatreds; Nagorno-Karabakh is such an
inflammatory issue that journalists in
both countries compare it to the
Israeli-Palestinian conflict.

That's why cooperation is essen-
tial, even if the benefits are a long way
off, says John Boit, regional director
for the Southern Caucasus at the
nonprofit media training organ-
ization Internews. “Fair informa-
tion has the power to make us
change our perception and to
make rational decisions,” he says,
“while unfair information rein-
forces stereotypes, stirs up anger,
and leads to stupid decisions.”

A ‘bridge’ to the future
Journalists on both sides call
the current situation a “frozen
conflict” because the 1994
cease-fire merely suspended
fighting. Armenian President
Robert Kocharian approved
military maneuvers in Nagorno-
Karabakh to take place in August. In
July, Azerbaijani President Ilham
Aliyev said his country would “never
make any compromises” in its stance
that Nagorno-Karabakh belongs solely
to Azerbaijan.

Amid these tensions, local press
clubs here and in Baku organize joint
satellite press conferences known as
“bridges,” during which journalists from

Dangerous Assignments 25



both countries interview politicians
and government leaders, discuss the
news, and then report what they
learn in their own media.

Yerevan Press Club President Boris
Navasardian, who helps run the satel-
lite bridges, says journalists “get direct
and visible access to the sources of
information from the other side and
exchange opinions on hot problems.”

When the satellite program was
launched in December 2002, journal-
ists’ reactions were virulently nation-
alistic. “In the beginning,” Navasar-
dian says, “journalists came to the
satellite conferences and argued
with the people they were interview-
ing.” But then they began to under-

Armenian soldiers perform military
maneuvers in Nagorno-Karabakh in
August 2004.

stand that they “were there to get as
much information as possible,” not
to advocate their country’s position.
He says the satellite program has
been a valuable tool—but at US$2,000
per hour, cost is a severe limitation.
“We find it very important that such
‘bridges’ take place every few months,”
says Navasardian, “but we do not
always have enough finances for it.”

‘Hot topic’ radio

Five years after its inception, Yerevan-
based Radio Van has become the most
popular station in its market. Station

26 Fall | Winter 2004

AP/Photolur

Director Shushanik Arevshatyan cred-
its its mix of music and talk shows in
which audience members discuss
“hot topics.” One weekly program—
heard by listeners from Yerevan to
Baku to Thlisi—covers controversial
cross-regional issues, including
Nagorno-Karabakh.

Armenia’s National Commission
of Television and Radio Broadcast has
refused the station a license to broad-
cast outside Yerevan. Officials give no
explanation, although Arevshatyan
notes that Radio Van’s programs don’t
follow the government line.

Yet Radio Van, which broadcasts
from a decrepit downtown building
here, demonstrates the power of the
Internet in reaching larger audiences.
The station streams its broadcasts on
the Web so listeners beyond the
Armenian capital get its programs.

During the talk programs,
Arevshatyan says, journalists and lis-
teners in all three countries discuss
issues such as the environment, gen-
der inequity, minority rights, and the
military. Through these shows, she
hopes to “fill the existing informa-
tional vacuum” that lies between the
countries. It seems to be working:
The cross-national broadcasts are
among the station’s most popular.

“Our programs point to a great
necessity of establishing this link
between these two nations,”
Arevshatyan says.

Direct from the Web
Journalists across the Caucasus
engage in online forums and inter-
view experts and government officials
on www.caucasusjournalists.net, a
Web site launched by the Yerevan-
based Region Centre. Since its incep-
tion in 2003, journalists have “con-
ducted more than 20 cross-border
interviews with newsmakers in the
region,” according to the Eurasia
Foundation, which provides financial
support. Many of these have been
published in regional media outlets.
The Web site also allows the 152
journalists from Armenia, Azerbaijan,

Boris Navasardian, president of the
Yerevan Press Club

and Georgia registered with the pro-
gram to publicize their work online
and connect with their colleagues.

Laura Baghdasaryan, a journalist
originally from Thblisi, Georgia, runs
the program. She has not run into
government interference because, she
says, the work is “quite nonpolitical.”
The Web site gives equal emphasis
to opposition and pro-government
media. Journalists working in the net-
work agree to what she calls “the
golden rules of journalism”—uphold-
ing ethics and avoiding corruption
and manipulation of information.

As a result, Baghdasaryan acknowl-
edges, the work is not radical, “but we
do contribute to the process” of coop-
eration. With Nagorno-Karabakh “sus-
pended between war and peace,” she
says, the program provides a way for
Armenian and Azerbaijani journalists
to get direct and accurate information
about each other—something that is
in short supply. “Common people in
these countries have no idea what
happens in other countries,” she says,
“so journalists contribute by getting
information exchanges started.”

A cross-border collaboration

Shahin Rzayev, project manager for
the Baku office of the London-based
Institute for War and Peace Reporting

Courtesy Boris Navasardian



Courtesy Shahin Rzayev

(IWPR), traveled to Armenia with
other Azerbaijani journalists in 1997
and 2004 to meet with politicians,
political scientists, and journalists.

“Armenian journalists are very
open when we talk about professional
issues ... and when we forget about
politics and history,” Rzayev says.
For IWPR’s Web site, he has collabo-
rated often with Armenian journalist
Mark Grigorian to cover stories of
concern to both countries, such as
the March 2000 arrest of a journalist
by Nagorno-Karabakh authorities
and the March 2001 peace talks
between the two countries.

Grigorian has suffered for this
work. In October 2002, he was seri-
ously wounded by shrapnel when an
attacker threw a grenade at him in
downtown Yerevan. At the time,
Grigorian was working on an article
about the October 1999 attack on the
Armenian Parliament, during which
eight high-level politicians, including
the prime minister, were killed. He
believes that he was also targeted for
the “mild and peaceful position” he
takes on the Nagorno-Karabakh issue.

Grigorian has since moved to
London, where he continues to work
with his Azerbaijani counterparts.
“These contacts are good because
professionals can find each other,”

Shahin Rzayev, project manager for the
Baku office of the London-based Institute
for War and Peace Reporting

he says. But he admits that, “Working
together becomes more and more
dependent on the politics. It’s a polit-
ical decision.”

And Rzayev openly wonders how
much influence they have. Most
Azerbaijanis get their news from
government-controlled television,
where the coverage fuels pro-war
sentiments. “How can we overcome
the local TV stations saying that

Armenians are killers?” he asks with
some pessimism.

Yet he continues his work. Rzayev
and IWPR project manager in Armenia,
Karen Topchyan, are collaborating on
pieces about intermarriage between
Armenians and Azerbaijanis and
business dealings between the two
countries. “All we need is trust
between journalists,” he says, “and
good reporting.” m

Controlling the News

After emerging from the Soviet era of
absolute government control, media
in Armenia and Azerbaijan remain
far from free.

In Azerbaijan, authorities have
hamstrung independent and opposi-
tion publications with dozens of
crippling defamation lawsuits, while
the government asserts total control
over broadcast media outlets, either
directly or indirectly, through the
National Broadcasting Council,
whose nine members are appointed
by the president. The council has the
authority to license and regulate pri-
vate broadcasters and can petition
courts to suspend an outlet’s license
for up to two months if it violates
broadcasting laws.

Journalists in Azerbaijan also face
imprisonment and violent attacks.
When demonstrations erupted to
protest the October 2003 elections,
widely viewed as fraudulent, several
journalists were beaten. One, Rauf
Arifoglu, editor of Azerbaijan’s
largest opposition newspaper, Yeni
Musavat, is being tried for allegedly
organizing antigovernment protests.
Many journalists believe that Arifoglu’s
detention and trial came in retalia-
tion for his strong criticism of Presi-
dent Ilham Aliyev and his govern-
ment. Senior officials have also filed
numerous civil defamation lawsuits
that may bankrupt Yeni Musavat.
Making matters more difficult, many

opposition newspapers are denied
access to the state printing house
and distribution system.

Government tactics to control the
press in Armenia are more subtle. In
a country where 85 percent of the
population gets its news from televi-
sion, authorities have consolidated
control over this medium by denying
a broadcast license to Armenia’s only
independent channel, Al+. Boris
Navasardian, president of the Yere-
van Press Club, explains that opposi-
tion politicians do appear on TV talk
shows, but “the government decides
the dose.”

In April 2004, when thousands of
opposition supporters filled the
streets to call for a referendum on
President Robert Kocharian’s rule, the
government tightened restrictions on
news coverage, according to Navasar-
dian. On top of the clampdown, police
and Kocharian partisans assaulted
dozens of journalists covering the ral-
lies, severely injuring some.

Armenia’s printed press suffers
less government interference because
only 3 to 5 percent of the population
reads newspapers, says Tigran
Avetisyan, a reporter at the daily
Aravot. However, political parties or
businessmen own most publications,
so papers are likely to reflect those
interests rather than present objec-
tive reporting. m

—Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments 27



CORRESPONDENTS

‘Rebellion’ for Press Freedom

In the Democratic Republic of Congo, the press freedom group Journaliste en
Danger defends and advocates.

By Julia Crawford

KINSHASA, Democratic Republic
of Congo

t's visiting time at Centre Péniten-
I tiaire et de Réeducation, and long

lines of women in colorful head-
scarves are waiting to bring food to
relatives being held in this dirty,
crowded prison.

Charles Mushizi is there, too, as
he is every week to visit jailed jour-
nalists. Mushizi is legal adviser to the
Congolese press freedom group Jour-
naliste en Danger (JED), and on this
Sunday in June five journalists are in
jail, including three new arrivals who

one, into a courtyard to meet him
and two CPJ representatives. The
journalists complain that there is no
due process, that conditions are
unsanitary. Before Mushizi leaves, he
visits the prison director, who prom-
ises to move the sick journalist to
better facilities. But it will take a
stream of follow-up letters from JED
before the journalist, Albert Kassa
Khamy Mouya, is finally granted a
provisional release.

This is the kind of hard, persistent
work that JED does every day in this
central African nation where journal-

Formed six years ago during the brutal regime
of former President Laurent Kabila, JED provides
legal and practical help to journalists in danger
and presses for government reform.

have been put in “preventive” deten-
tion for allegedly defaming local dig-
nitaries. One journalist, a diabetic, is
sick from the poor diet and unsani-
tary conditions at the prison.
Mushizi pushes his way through
the crowded paths of the prison, and
the journalists are brought, one by

Julia Crawford, CPJ’s Africa Program
coordinator, led a two-week mission to
the Democratic Republic of Congo in
June 2004.

28 Fall | Winter 2004

ists still face violence, harassment,
and imprisonment. Formed six years
ago during the brutal regime of for-
mer President Laurent Kabila, JED
provides legal and practical help to
journalists in danger and presses for
government reform.

“Setting up JED was a kind of
rebellion against the systematic
arrests, beatings, and censorship of
the press,” says Donat M’baya Tshi-
manga, JED’s president since its
inception. M’baya and JED Secretary-

General Tshivis Tshivuadi, journalists
by trade, have been in danger them-
selves for what they have reported.

n May 1997, Tshivuadi was forced to

flee Kinshasa and spend six months
in hiding because of an article he
wrote in Le Phare (The Lighthouse),
the Kinshasa-based daily where he
was deputy editor. The article accused
former President Laurent Kabila, who
had just seized power, of trying to cre-
ate an ethnic army similar to that of
the ousted dictator Mobutu Sese Seko.
Le Phare’s editor was arrested the next
day, beaten, and tortured, while secu-
rity agents came hunting for Tshivuadi.
When he went into hiding, he says,
his family was left without resources,
not knowing where he was.

“It made me realize we needed an
organization to defend journalists
and to protect them,” says Tshivuadi.

So M’baya and Tshivuadi began
working from a small, unmarked
office with just a secretary, writing
stories by hand to publicize and
protest attacks on the press. JED
gained international stature in
October 1999, when it became a
member of the Canada-based Inter-
national Freedom of Expression
Exchange (IFEX), which transmits
JED’s alerts around the world. IFEX
Outreach Coordinator Kristina Stock-
wood calls JED “indispensable.”

“Since they have been on the
ground, we have an incredibly reliable



and credible source of information
covering cases we otherwise wouldn’t
hear about,” Stockwood says. “Seeing
information going out of the country
and coming back on the international
newswires has also had a good impact
on the DRC authorities.”

The uncertainty and danger of
JED’s work was highlighted in January
2001, when its leaders were forced
underground after Laurent Kabila’s
government accused them of work-
ing for Rwandan-backed rebels. The
charge was as good as a death sen-
tence in a country at war with its east-
ern neighbors; security agents came
hunting for them. It was only after
Kabila was assassinated later that
month, and his son Joseph became
president, that JED reopened.

Now M’baya and Tshivuadi have a
team of five people working for
them, and the JED logo adorns the
office entrance for all to see. Their
friends include major international
and African press freedom groups,
something they believe helps protect
them from arrest. Under Joseph
Kabila, the DRC has signed on to a
peace process leading to democratic
elections in 2005; the country’s tran-
sitional constitution guarantees
press freedom, though officials do
not always respect that guarantee.

Attacks on the press remain fre-
quent, as evidenced by the threats,
assaults, and imprisonment of several
journalists since Rwandan-backed
rebels briefly took control of the
eastern city of Bukavu in June.

But now, says Tshivuadi, “no case
of an attack on the press can go unno-
ticed. People will know as soon as a
journalist is imprisoned, for example.
And that pressure contributes enor-
mously to getting them released.”

ED is also asserting itself now
Jpolitically, leading a campaign to
remove criminal penalties for press
“offenses” and denouncing abuses
of the judicial system. “The biggest
danger to the democracy we are try-
ing to build here in Congo is our

CPJ/Julia Crawford

JED President Donat M’baya
Tshimanga

CPJ/Julia Crawford

JED Secretary-General Tshivis
Tshivuadi

judicial system,” M’baya says. “If
you have no money, you will never
win in the courts. Journalists are
weak; they have no money. And as
soon as someone brings a charge
against a journalist, the first thing is
that the judge gets them arrested
and sent to prison.

“If a journalist denounces a case
of corruption, the courts don’t even
try to find out if the journalist is

right. No, no, the journalist is
wrong to denounce corruption,
wrong to denounce human rights
abuses, wrong to criticize those
with political power, to talk about
the security situation in the east of
the country or contradict the official
version put out by the government.
Our judicial system is far from inde-
pendent, and I think it’s a big danger
for this country.”

While JED believes that no jour-
nalist should be jailed for his or her
work, it is concerned about the qual-
ity of journalism in the DRC. “Many
of the cases we have seen of journal-
ists arrested and imprisoned are
because they don’t always respect
their code of ethics,” says Tshivuadi.
“There are many journalists who
have not been to training schools to
learn how to collect, process, and
distribute information.”

M’baya and Tshivuadi are step-
ping up JED’s training efforts, partic-
ularly in the run-up to next year’s
elections, the DRC’s first democratic
poll since independence in 1960. For
example, a recent workshop with
journalists and politicians covered
the dangers of “hate media,” a perva-
sive concern with anti-Rwanda and
antiforeigner propaganda still rife in
the Congolese press.

While pushing for higher profes-
sional standards, JED is also focusing
on governmental reform. Any recent
gains in press freedom, M’baya says,
must be seen in light of one stark
fact: Not a single law has been passed
to guarantee the public’s right to
know, or to protect journalists from
criminal liability.

“We have seen all the authorities,
we’ve asked them to draft a law that
would show they want to change
things and that they are different
from the old regime,” he says. “They
say they came to chase away dicta-
torship, that they came to install a
democratic regime. But they continue
to rule using the laws of that dicta-
torship. And we think that is a con-
tradiction.” m

Dangerous Assignments 29



ON THE WEB

Without a Net

An online journalist endures brutal imprisonment in Tunisia—and lives to post again.

By Amanda Watson-Boles

PARIS, France
ack in 2001, Zouhair Yahyaoui
B was like many other young col-
lege-educated men in Tunisia—
unemployed. Then 33, Yahyaoui
launched a Web site, the online Internet
forum TUNeZINE, in July of that year
using the alias “ettounsi,” or “Tunisian”
in Arabic. The site soon gained a repu-
tation for its biting satire and political
commentary, and along with it came
scores of young readers.
Thus began an arduous journey
that led Yahyaoui through Tunisia’s
politicized judicial system and into its

out political humor and critiques that
can be seen most everywhere around
the world except his own country.

ince Tunisian President Zine EI-

Abidine Ben Ali assumed power in
1987, the government has used rigid
censorship to stamp out almost
every voice of dissent. The Internet
had been an exception for a time, but
even that came under increasing
repression—a fact Yahyaoui came to
know all too well.

By mid-2002, Yahyaoui’s TUNeZINE
had attracted the government’s atten-

He doesn’t look like a crusading journalist.
Quiet with slightly unkempt curly hair and
dressed in a tan blazer, he seems more like a

young professor.

brutal prisons. His fate, as one of the
first Internet journalists to be perse-
cuted for his work, drew worldwide
attention that finally won his release.

Today, he’s back home in Tunis,
Tunisia’s capital, again publishing on
the Internet, avoiding government
censors as best he can, and churning

Amanda Watson-Boles is CP]Js senior
editor. This profile is based on an
interview with Yahyaoui in Paris in
June 2004.

30 Fall | Winter 2004

tion. Yahyaoui regularly published
outspoken articles by independent
journalists and human rights
activists criticizing the government.
He published an online poll satiriz-
ing a 2002 referendum, largely
viewed as illegitimate, in which
99.52 percent of voters approved
constitutional changes allowing Ben
Ali to run for an unprecedented
fourth term.

But Yahyaoui went too far for the
government’s tastes in May of that

year, when he posted an open letter
written by his uncle, a judge, who
criticized the lack of judicial inde-
pendence in Tunisia. Days later, on
June 2, government security officers
descended on the Internet café in
Tunis where Yahyaoui worked on his
site and arrested him.

He was quickly charged and con-
victed of intentionally publishing
false information and using stolen
communication lines to post TUNeZINE.
In July, an appeals court confirmed
the verdict but reduced his initial 28-
month prison sentence to 24 months.

When Yahyaoui was arrested, offi-
cers tortured him during interroga-
tion. He recalls how he was hung
from the ceiling, naked except for a
pair of underwear, and beaten. He
was kicked, slapped, and punched.
Conditions in prison were poor: rotten
food, dirty cells, bad health care. To
protest, the journalist waged about
10 hunger strikes, totaling 105 of the
531 days he spent behind bars.

He also fought his mistreatment
by getting as much information
about prison conditions to the out-
side world as possible. Each Thurs-
day, he would visit briefly with his
mother and sisters—the only family
members allowed to see him—and
tell them what he could before the
guards cut him off. The women would
return home and call Yahyaoui’s
fiancée, who lives in Paris, to report
what they had heard from him. She



would then publish Yahyaoui’s
accounts online immediately.

But publicizing his plight only
made some guards more relentless,
Yahyaoui says. In late March 2002, he
was placed, naked, in solitary con-
finement for two days. His response?
Another hunger strike after he was
released from confinement.

His persistence won him admirers
in prison. “Some prisoners who
shared my room called me ‘Bouna,’
or ‘Our Father,” he recalls,

Internet journalist and human rights
activist Sihem Bensedrine, also of
Kalima, when she exited her home in
Tunis. Web censors have banned
Kalima inside Tunisia, and the gov-
ernment has also forbidden the pub-
lication from printing hard copies.
With attacks mounting, U.S. Pres-
ident George W. Bush spoke of “the
need to have a press corps that is
vibrant and free” when Ben Ali
visited the White House in February

of the sharp wit so evident in
Yahyaoui’s writing is apparent as he
talks softly, sipping a beer and
smoking cigarettes. But as he
recounts his imprisonment, his
resolve becomes apparent.

Though he continues to publish
TUNeZINE, things are far from easy.
Thanks to the international pressure
that spurred his release, Yahyaoui
hasn’t suffered government harass-
ment since being freed. Instead,

authorities have targeted

because it was thanks to
his hunger strikes that he
and other prisoners even-
tually had running water
and fresh bread. Some
prison guards also
respected Yahyaoui, “even
if they had to hide it from
others,” he says. “They
always repeated the same
phrase to me: ‘I would like
to help you, but I have a
family to feed.”

Yahyaoui was finally
freed on November 18,
2003, after an intensive
and long-term interna-
tional campaign on the
journalist’s behalf. Tunisian
officials said they released
him because he had served
half his sentence, although
Yahyaoui points out that
he had served consider-
ably more.

Even with Yahyaoui’s
freedom secured, the situ-
ation remained dire in

Courtesy Zouhair Yahyaoui

/
—
o/
Tunisian Internet journalist Zouhair Yahyaoui spent
18 months in prison.

his family, cutting their
phone lines, arresting his
brother twice, and trying
to force one of his aunts
out of his mother’s house.

He says he sometimes
can’'t connect to such ser-
vices as Yahoo! Mail and
Google news because of
government blocks, and
at times he must change
e-mail hosts to evade gov-
ernment censors. He uses
proxies to ensure that his
e-mails are untraceable.
Despite the hardship, new
postings appear on TUNeZINE
every day, though the site
is blocked inside Tunisia.

These days, all of
Yahyaoui’s energies are
focused on TUNeZINE,
which doesn’t bring home
any money. But, he says, “I
always agreed to work
whatever job assures me
independence in the face
of dictatorship.”

Tunisia. In fact, the day
he was released, Internet journalist
Naziha Rejiba, who edits the online
Tunisian publication Kalima, received
an eight-month suspended prison
sentence on spurious charges of vio-
lating currency exchange laws. CPJ
research suggests that Rejiba was
targeted for criticizing the govern-
ment’s human rights record.

On January 5, 2004, an assailant
believed to be working with the state
security services attacked prominent

2004, according to the Los Angeles
Times. Despite Bush’s words, little
has changed.

Sitting in a café in Paris, where he
is visiting his fiancée, Yahyaoui
doesn’t look like a crusading jour-
nalist. He is quiet, timid, even nervous.
With slightly unkempt curly hair
and a tan blazer, he seems more
like a young professor than the sea-
soned activist he has become. None

As the fall elections near,
Yahyaoui is concerned that the gov-
ernment will begin cracking down on
dissent. “The regime of Ben Ali tries
to snuff out our voices and to under-
mine our will. [ am very pes-
simistic.” But he will continue to pub-
lish his site. “Since few people use
their right to free expression in
Tunisia,” he says, “it is necessary
that someone shows them that it is
possible—providing he pays the
price, of course.” m

Dangerous Assignments 31



KICKER

THE PHILIPPINES

- 3

- il o
J 2
1‘\ ipiig s o w///w//k‘w/;, e
Y oy, D
ey %

“Must be a false alarm, chief. Nothing here but a murdered journalist.”

32 Fall | Winter 2004

k Stern

Illustratio



