DangerousAssignments

covering the global press freedom struggle

Fall | Winter 2003 WWW.Cpj.org

. &

Behind Bars In Cub

Exiled Liberian Journalists
Postwar Iraq: Is the Press Safe?
Islam vs. Democracy in Kabul




CONTENTS

Dangerous Assignments Fall|Winter 2003

Committee to Protect Journalists
Executive Director: Ann Cooper
Deputy Director: Joel Simon

Dangerous Assignments

Editor: Susan Ellingwood

Deputy Editor: Amanda Watson-Boles
Designer: Virginia Anstett

Printer: Photo Arts Limited

Committee to Protect Journalists
Board of Directors

Honorary Co-Chairmen:
Walter Cronkite
Terry Anderson

Chairman: David Laventhol

Franz Allina, Peter Arnett, Dean
Baquet, Tom Brokaw, Josh Friedman,
Anne Garrels, James C. Goodale,
Cheryl Gould, Charlayne Hunter-
Gault, Alberto Ibargtien, Gwen Ifill,
Walter Isaacson, Steven L. Isenberg,
Jane Kramer, Anthony Lewis, David
Marash, Kati Marton, Michael
Massing, Geraldine Fabrikant Metz,
Victor Navasky, Frank del Olmo,
Burl Osborne, Charles L. Overby,
Clarence Page, Erwin Potts, Dan
Rather, Gene Roberts, Sandra Mims
Rowe, John Seigenthaler, Paul E.
Steiger, and Paul C. Tash

Published by the Committee to
Protect Journalists, 330 Seventh
Avenue, 12th Floor, New York, N.Y.
10001; (212) 465-1004; info@cpj.org.

On the cover: A Cuban beach is
viewed from behind bars.
Collage: Mick Stern, Photo: AP/Jose Goitia

FROM THE EDITOR By Susan Ellingwood
In this issue of Dangerous Assignments, CPJ’s attention spans the globe. . . . 2

IN FOCUS By Amanda Watson-Boles
With angry mobs swarming through the streets of Guatemala City,
journalists become targets. . . . ... ... e 3

AS IT HAPPENED By Amanda Watson-Boles

A Serbian journalist gets kicked ¢ More members of the media die

in Iraq ® The Dominican president ropes in two radio hosts ¢ CPJ urges

Bush to get toughonPutin. . . . . ... ... ... ... ... ... .. . ..... 4

COMMENTS: Talking Freely By Ann Cooper

When a CP] delegation to Haiti met with high-level government

officials, it discovered that freedom of speech goes only so far

in thisisland nation. . .......... .. . . . . . e 6

CPJ REMEMBERS: Mazen Dana By Joel Campagna
CPJ pays tribute to a friend and colleague killed by U.S. troopsinlraq.. . . 7

Spy Games By Gustavo Gorriti
In Cuba, independent journalists get caught in a web of international
espionage that lands theminjail. . . ......... ... . ... .. .. ... ...... 8

Forced into Exile By Adam Posluns
Liberian journalists tell Dangerous Assignments what it’s like to be
on former President Charles Taylor’s “blacklist.” . .. .................. 13

An Independent Voice By A. Lin Neumann
The owner of Cambodia’s only independent radio station is determined
to keep his outletupand running. . . . . .. ... ... ... ... .. ..... 16

Arrested Development By Alex Lupis
CP] reveals how Tajikistan’s government manages to subtly—but
absolutely—dominate the country’s entire press. .................... 19

CORRESPONDENTS: Adventure in Laos By Thierry Falise
A Belgian journalist recounts his arrest and detention while covering
the Hmong people in Laos. . . . ... . i i i 24

DISPATCHES: Battle Lines By Danish Karokhel

While democracy may be taking hold in some parts of Afghanistan,

in the capital, conservative Islamic forces are clashing with the more

liberal federal government for control of the press. .................. 26

IN THE NEWS: Occupational Hazards By Hassan Fattah
Major fighting in Iraq ended in April. But does that mean the situation

NEWSMAKERS: A Life in Limbo By A. Lin Neumann

As he watches his home country, Burma, from exile in Thailand,

journalist Min Zin continues to write, wondering when he will be

able to retUIN. . . . . e 30

KICKER By Mick Stern. . . ... ..ottt it e et e i e e 32

Dangerous Assignments 1



FROM THE EDITOR

Attention Span

only journalists in Iraq are under intense pressure. But nothing could be further from the truth.

In fact, countries worldwide have taken advantage of attention being focused on the Middle
East to viciously muzzle independent voices—and in this issue of Dangerous Assignments, we take
you there.

In Cuba, dictator Fidel Castro Ruz launched a massive crackdown on dissidents and journal-
ists this spring. In all, 75 people were arrested—including 28 journalists—and sentenced to
between 14 and 27 years in prison. In July, CPJ sent well-known Peruvian journalist Gustavo Gorriti
to Cuba to meet secretly with some of the prisoners’ spouses. What he heard and saw could have
passed for a James Bond movie. In “Spy Games” (page 8), he reports on his trip.

Liberia is another country where internal turmoil has taken a toll on the country’s media. CPJ
learned about the difficulties these journalists face when we visited them in exile in Ghana (page
13). And, in Asia, freelance reporter and photographer Thierry Falise tells us about his ordeal in
captivity in Laos (page 24).

Elsewhere in the magazine is a report from Tajikistan (page 19), thoughts on Haiti (page 6),
and profiles of journalists from Burma (page 30) and Cambodia (page 16).

Back in Iraq, the dangers of covering the aftermath of the conflict continue, with the death toll,
at press time, rising to 18. (Two journalists remain missing.) Again, CPJ felt the loss acutely when
veteran Reuters cameraman Mazen Dana, a 2001 CPJ International Press Freedom Award recipient,
was killed on August 17 by a U.S. machine-gunner who claimed to have mistaken the journalist’s
camera for a rocket-propelled grenade launcher. (See “CPJ Remembers” on page 7.)

But as Iraq Today editor Hassan Fattah points out in “Occupational Hazards” (page 28), anxious
U.S. soldiers aren’t journalists’ only concern. According to Fattah, unsafe roads and thieves have
even veteran war correspondents calling postwar Iraq one of their most dangerous assignments.

While the situation in Iraq remains hazardous, this issue of Dangerous Assignments shows that
CPJ attention spans the globe—and that our beleaguered colleagues worldwide still desperately
need our support. =

I f news coverage is a barometer, based on the last few months of stories, you would think that

—Susan Ellingwood

CPJ/Alex Lupis

Arrested Development, page 19

AP/Jose Goitia

A Life in Limbo, page 30

Spy Games, page 8

2 Fall | Winter 2003

CPJ/A. Lin Neumann

AP/Rodrigo Abd

IN FOCUS

Guatemala City, Guatemala

or two days in late July, the
F streets of Guatemala’s capital,

Guatemala City, swelled with
violent supporters of former dictator
Efrain Rios Montt, whom the Supreme
Court had temporarily barred from
running in the November presidential
elections. As journalists covered the
massive protests, the crowds quickly
turned on them, yelling, “Journalist
spotted, journalist dead.”

In this July 24 picture (above),
Associated Press staff photographer
Rodrigo Abd captured an image of the
aggressive mob before it could over-
take him. Héctor Ramirez, a 62-year-
old reporter for Channel 7 TV and

Radio Sonora, wasn’'t so lucky. That
day, Rios Montt supporters violently
beat Ramirez. He managed to escape
his attackers and run away but suf-
fered a fatal heart attack soon after.

Other journalists narrowly sur-
vived. Juan Carlos Torres, a photog-
rapher at the daily elPeriddico, and
Héctor Estrada, cameraman at the
TV station Guatevision, fled after
demonstrators doused them with
gasoline in a failed attempt to burn
both journalists.

Two days later, 70 journalists
filed a complaint alleging that Rios
Montt and other members of the
government were responsible for

Ramirez’s death. According to local
sources, on August 29, the country’s
Human Rights Ombudsman’s Office
ruled that President Alfonso Portillo
and other high-level officials were at
fault because they had failed to con-
trol the crowds.

The office further ruled that the
riots had “provoked the death” of
Ramirez and called for the state pros-
ecutor to take legal action against any
government authorities involved. A
later court ruling lifted the temporary
ban on the candidacy of Rios Montt,
who denies any responsibility for the
violence or Ramirez’s death. m

—Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments 3



AS IT HAPPENED

A look at recent red-letter cases from the CP] files...

May

2 James Miller (below), a British free-
lance journalist working on an HBO
documentary, is fatally shot in the
Gaza Strip, allegedly by Israeli troops,
after Miller and his crew had identi-
fied themselves as journalists.

19 The Indonesian military (below)
launches a major offensive in restive
Aceh Province, imposing stringent
restrictions on the press in the region.
The government tells the domestic
media that it is their duty as Indone-
sians to support the military effort.

June

1 Velimir Ilic, mayor of the central
Serbian city of Cacak, kicks journal-
ist Vladimir Jesic during an interview
on TV Apolo. Jesic had asked Ilic if he
is related to a man arrested in con-
nection with the March assassination
of Prime Minister Zoran Djinidjic.

4 Fall | Winter 2003

]
o
£
&
<
o
<

AP/Trisnadi

12 A CP]J delegation meets with
Moroccan Ambassador Aziz Mekouar
in Washington, D.C., and urges the
country to release jailed journalists
Ali Lmrabet and Mustafa Alaoui.

20 Chinese officials close the weekly
Beijing Xinbao after it publishes an
article titled “Seven Disgusting
Things in China.” The move came as
part of a wider crackdown during
which authorities suspended sub-
scriptions to publications so they
could be reviewed for material that
the government deems offensive.

25 Ugandan authorities shutter the
Catholic Church-owned Radio Kyoga
Veritas after it reports on fighting
between government forces and the
rebel Lord’s Resistance Army. The
rebels, who are fighting to turn
Uganda into a fundamentalist Protes-
tant republic, have been battling the
government for the last 16 years.

July

5 British freelance cameraman
Richard Wild (below, left), 24, is shot
dead in central Baghdad. The next
day, Jeremy Little (below, right), a
freelance soundman working for the
U.S. TV station NBC, dies of compli-
cations from injuries sustained dur-
ing a grenade attack in central Iraq
days earlier.

Courtesy NBC

7 Belarusian officials cancel the
accreditation of U.S. government—
funded organizations IREX and
Internews, both of which provide
support to the country’s beleaguered
independent press corps.

Court

15 Venezuela’s Supreme

(below) upholds several desacato
(contempt) and criminal defamation
provisions in the country’s Penal
Code, keeping journalists vulnerable
to jail time for criticizing public
officials.

25 Dominican President Hipolito Mejia
has two radio journalists arrested for
conducting an informal call-in poll
asking listeners who they would vote
for if presidential elections were held
that day. One woman states that she
would vote for the devil before Mejia,
prompting a flood of listeners to call
and express their agreement—and
raising the president’s ire.

AP/Leslie Mazoch

August

8 Armed men claiming to be sup-
porters of Harold Keke, a rebel
leader in the Solomon Islands, attack
the Bougainville offices of the daily
English-language Papua New Guinea
Post-Courier. The paper had recently
published an article alleging ties
between Keke’s group and the
Bougainville Revolutionary Army,
which fought the Papua New Guinean
government in a bloody, decade-long
civil war that ended in 2001.

22 Noel Ngwa Nguema, a contributor
to Gabon’s satirical bimonthly Sub-
Version, is invited to meet with
President Omar Bongo after the
paper publishes a critical article
about the first lady. During the dis-
cussion, Bongo throws a heavy orna-
ment at Nguema and attempts to
assault him, saying that he never
wants to see the newspaper again.

September

6 Philippine journalist Juan “Jun”
Pala is killed in the southern city of
Davao, becoming the third journalist
to be killed in the country in as
many weeks. The motives behind the
murder are unclear, but he had
repeatedly been targeted for attack
before his death.

8 Azerbaijani police beat several
journalists who are trying to report
on an opposition activist who had
been brought to police headquarters
for questioning. The deputy police
chief tells CPJ that the police were
acting legally and that he is “sorry if
some journalists accidentally got hit.”

AP/Stringer

12 Japanese police find the body of
freelance journalist Satoru Someya
near a pier in Tokyo Bay (below).
Though it is unclear whether he was
killed for his journalistic work,
Someya had recently published a
book about Chinese criminal groups
operating in Tokyo’s red light district
and had written that he might be in
danger because of his investigations.

16 Authorities raid the offices of the
Daily News (below), Zimbabwe’s only
independent daily. The paper had
been closed since September 12, when
the Supreme Court ruled that the
publication was operating illegally
under the repressive Access to Infor-
mation and Protection of Privacy Act.

22 An Iranian judge charges an
interrogator from the Intelligence
Ministry with the murder of free-
lance photojournalist Zahra Kazemi
(below), who was killed in govern-
ment detention in July after taking
photographs outside a prison in the
capital, Tehran.

o
<

23 CPJ and the Moscow-based Center
for Journalists in Extreme Situations
send a letter to U.S. President George
W. Bush urging him to raise press
freedom issues at an upcoming
meeting with Russian President
Vladimir Putin.

October

8 Exactly six months after the United
States shelled the Palestine Hotel in
Iraq’s capital, Baghdad, and an air
strike hit the Baghdad bureau of the
Qatar-based satellite broadcaster Al-
Jazeera, CP] files three new Freedom
of Information Act requests about
the incidents with the U.S. Defense
Department. =

—Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments 5



COMMENTS

Talking
Freely

By Ann Cooper

hen our CP] delegation met
with Haitian President Jean-
Bertrand Aristide in late

August, in his palatial palace in
Haiti’s capital, Port-au-Prince, the
president turned on his legendary
political charm. “This is a place where
you are free to talk,” he insisted.

In a narrow sense, the president’s
words may be true. But in Haiti, “free
to talk” does not mean “free from
consequences” if the “talk” is deemed
too critical of the president, or too
revealing of official misconduct.

And the consequences, as many
journalists have learned, can be dra-
matic and dire. Verbal threats and
physical assaults are now so com-
monplace for Haiti’s independent
media that in the entire Western
Hemisphere, only Colombia is a
more dangerous place for journal-
ists, according to CPJ research.

Since 2000, two Haitian journal-
ists have been slain: one gunned down
in a Mafia-style hit, the other hacked
to death by a machete-wielding
mob. So-called popular organizations,
or gangs of thugs loyal to Aristide’s

CPJ] Executive Director Ann Cooper,
along with CP] Americas Program
Coordinator Carlos Lauria and CPJ]
board members Franz Allina,
Clarence Page, and Paul C. Tash,
spent a week in Haiti this summer
meeting with journalists and govern-
ment officials.

6 Fall | Winter 2003

government, regularly threaten and
attack journalists attempting to
cover opposition political events.
More than 30 reporters and editors
have fled the island, saying they fear
for their lives in a country where the
government either tolerates or spon-
sors violence against journalists and
those who dare oppose Aristide.

A foreign diplomat in Port-au-
Prince told our delegation that the
environment, particularly for several
radio stations that offer a regular
forum for opposition voices, is now
so hostile that “it's amazing that
journalists are still working.”

They are working, though, and in
long sessions with our delegation,
journalists repeatedly expressed
their determination to continue.
Some showed us the menacing mes-
sages they receive. For instance, one
radio station owner presented a fax
warning that journalists at several
stations would be murdered within
days. They were not, but in Haiti’s
violent atmosphere it’s hard to
ignore such threats.

The August visit marked the first
time that high-level government offi-
cials agreed to meet with CPJ in per-
son to discuss their country’s dismal
record of violence and impunity.

In our first meeting, Prime Minister
Yvon Neptune, a longtime aide to Pres-
ident Aristide, argued for patience.
Haiti, he sighed, is a “country evolv-
ing toward democracy. That evolution
involves conflict sometimes.”

Justice Minister Calixte Delatour,
who has served every Haitian gov-
ernment back to (and including) the
Duvalier dictatorships, was more
combative, preferring to shift blame
for violence and impunity to the
United States and other governments
that have cut off aid and demanded
political reforms.

Aristide—once beloved, now
embattled—today rarely meets with
local journalists. Some of his sharpest
critics in the media were once among
his most ardent supporters. Among
those who made the transition from

supporter to critic was Jean Léopold
Dominique, the outspoken owner
and director of the independent
Radio Haiti-Inter, who was shot dead
by an unknown gunman as he
arrived for work in April 2000.
Three-and-a-half years later, the
masterminds of Dominique’s murder
remain unidentified and unpunished,
a record that Aristide acknowledged
must change.

“It’s time for [Dominique’s family]
to see justice,” he told us, describing
Haiti’s judicial system as “broken”
and “sick.”

Aristide offered a range of excuses
for the lack of justice—in Dominique’s
case, as well as others—including an
international aid embargo. And some
journalists, he suggested, may exag-
gerate threats to gain asylum in
other countries.

That contention is an affront to
exiled Haitian journalists, many of
whom choose to live in near destitu-
tion in New York, Miami, or across
Haiti’s border in the Dominican
Republic, rather than continue to
endure threats in their homeland.

The president assured CP]J that not
everyone lies. “I take seriously what
some journalists say when they say
they fear for their lives,” he said. And
yes, said the president, among those
he takes seriously is Dominique’s
widow, Michele Montas, who contin-
ued running Radio Haiti-Inter for more
than two years after her husband’s
assassination. Last December, Montas’
bodyguard was killed in what was
widely viewed as an assassination
attempt against her. Within weeks, she
had closed the radio station and left
Haiti, joining the exile flow.

“We need her,” Aristide said
of Montas. “Haiti needs her.”

Indeed, Haiti does need Montas
and all the other independent jour-
nalists who could provide this violence-
ridden country with what it needs
most: a forum for open political dis-
course where words and ideas—
not threats and intimidation—are
the norm. m

CPJ] REMEMBERS

Mazen Dana

An unflagging witness to turmoil is honored by his friends and colleagues.

By Joel Campagna

L " 7 ou can’t imagine how many
times I've been beaten,
wounded, or arrested,”

Reuters cameraman Mazen Dana told
me when I first met him three years
ago. We were in Hebron, in the West
Bank, and he lifted up his right pant
leg to show me an assortment of
scars and bruises. A man of courage
and confidence, Mazen faithfully
documented the political turmoil in
his hometown of Hebron for more
than a decade.

Mazen, 43, was killed in Iraq on
August 17 while filming U.S. forces
near Abu Ghraib Prison, just outside
of Baghdad. A machine-gunner atop
a tank opened fire on Mazen, killing
him. (CPJ has demanded an inquiry
into the incident. For more informa-
tion, see www.cpj.org.) His death
came as a terrible shock to those who

Joel Campagna is CPJs senior pro-
gram coordinator, responsible for the
Middle East.

AP/Nayef Hashlamoun

knew him. Professionally, Mazen was
one of the finest conflict cameramen
of his generation, enduring bullets
and physical violence to report the
news. Two years ago, Mazen received
CPJ’s International Press Freedom
Award in recognition of his courage
amid extraordinarily difficult work-
ing conditions. At the awards cere-
mony at the Waldorf-Astoria in
Manhattan, hundreds gave him a

Mazen films clashes in Hebron in October
2001.

standing ovation after watching a
riveting video tribute. Accepting the
award, Mazen remarked, “Words and
images are a public trust, and for this
reason [ will continue with my work
regardless of the hardships, and even
if it costs me my life.”

His journalism did cost him his
life, but how he lived was about
much more than his work. Mazen
was a prominent community figure,
a friend, and a father of four. The
outpouring of sympathy since his
death is testimony to how great an
impact he had on those who knew
him. In Hebron, thousands marched
in his funeral procession through the
city. In New York, letters of condo-
lence and tributes to Mazen’s life and
work have streamed into CPJ’s office
by fax and e-mail.

Mazen once said of his colleagues,
“We carry a gift. We film, and we show
the world what’s going on.” Indeed,
Mazen was a gift to all of us. m

Dangerous Assignments 7



Cuban police take
journalist Oscar
Espinosa Chepe

(in the middle of the
back seat) to court
on April 3.

n March 14, 2003, veteran
O Cuban journalist Néstor Baguer
chaired a seminar on journal-

istic ethics in Cuba’s capital, Havana.
Less than a month later, on April 9,
during a press conference, Cuban
Foreign Minister Felipe Pérez Roque
showed a videotape featuring Baguer.
“My name is Néstor Baguer,” he

Gustavo Gorriti is a journalist in
Peru. This article and the accompany-
ing sidebar are based on a CPJ advo-
cacy mission to Cuba in July.

8 Fall | Winter 2003

In Cuba, a sinister web of lies and espionage lands
dozens of journalists and dissidents in jail.

By Gustavo Gorriti

said. “I am a journalist, but I also
work for the [Cuban] State Security.”
During the taped confession, Baguer
revealed that he was “agent Octavio,”
a government spy for more than 40
years who had posed as an inde-
pendent journalist and had managed
to become president of the Cuban
Independent Press Association.
Baguer wasn’t the only spy to
come out of the intelligence closet.
Others revealed themselves in quick
succession. Odilia Collazo, president
of the Cuban Pro-Human Rights

Party, proudly announced that she
was “agent Tania”; journalist Manuel
David Orrio said he was “agent
Miguel”; and Aleida Godinez, the
trusted secretary of renowned dissi-
dent Martha Beatriz Roque, turned
out to be “agent Vilma.”

This list of self-confessing moles
would have been comical were it not
so sinister. With the government’s
willingness to burn some of its
undercover agents posing as jour-
nalists, Cuban security forces took
advantage of the fact that the

AP/Jose Goitia

world’s attention was focused on the
U.S.-led war in Iraq to launch a mas-
sive crackdown on dissidents and
members of the media, branding
them as spies. In March and April,
authorities arrested 75 dissidents,
among them 28 journalists. The gov-
ernment’s strategy was to depict the
exercise of independent journalism
as an intelligence game of espionage
and counterespionage.

In a single blow, the precarious
operation of the independent
press in Cuba was shattered. Police
not only arrested the independent
journalists but also raided their
homes and confiscated anything that
could conceivably be used for com-
munication. At the home of Ricardo
Gonzalez Alfonso, the director of
the journalists’ association Sociedad
de Periodistas Manuel Marquez Ster-
ling, authorities confiscated every-
thing that had been used to publish
the 3-month-old bimonthly magazine
De Cuba—a fax machine, a printer,
and a laptop.

At the home of Oscar Espinosa
Chepe, in Havana’s Playa District,
police arrested the journalist after
searching his small apartment for
nearly 10 hours. They confiscated
almost everything of any value: a
laptop, money, and his car. The
arrest of renowned poet and journal-
ist Raul Rivero was much quicker.
Police broke into his apartment in
the run-down neighborhood of Cen-
tro Habana, where he lived with his
wife, elderly mother, and daughter.
The rumor quickly spread that
Rivero was being arrested, and peo-
ple congregated in the street, a mood
of protest beginning to erupt. The
police only had time for a superficial
search; they moved quickly to arrest
Rivero and take him away.

Rivero’s wife, Blanca Reyes, went
to the balcony and shouted: “jAhi se
llevan a un hombre!” (“There they
are arresting a man!”). The neighbors
applauded out of respect for Rivero
as authorities took him away.

AP/Jose Goitia

Not Forgotten

In July, I traveled to Cuba on behalf of CPJ to convey to the beleaguered
relatives of the imprisoned journalists there that their colleagues world-
wide are aware of their plight, and that we admire their fortitude and will
increase our solidarity and commitment to help them.

Because some of the previous attempts to contact independent jour-
nalists had ended up in arrest, confiscation of records, and expulsion from
Cuba, CPJ and I decided that [ would enter Cuba as a tourist.

Over the course of three days, I met with the wives of four imprisoned
journalists: Miriam Leiva, Oscar Espinosa Chepe’s wife; Laura Pollan, the wife
of journalist and former president of the Liberal Party Héctor Maseda; Alida
Viso, Ricardo Gonzalez Alfonso’s wife; and Blanca Reyes, Raul Rivero’s wife.

Espinosa, who suffers from cirrhosis and needs frequent medical care,
is in fragile health. Sitting in her apartment next to an old manual type-
writer that somehow escaped confiscation, Leiva looked tired and weary.
She said that her 62-year-old husband’s health is sliding from bad to worse.
He has been moved to and from hospitals and various prisons, including a

Ricardo Gonzalez Alfonso is seen in January 2003 with copies of his new
opposition magazine, De Cuba. Two months later, Cuban authorities closed the
bimonthly publication and arrested Gonzalez Alfonso.

Dangerous Assignments 9



Raul Rivero’s wife, Blanca Reyes, speaks
with the press in front of the courtroom
in the capital, Havana, where her husband
was tried in April.

10 Fall | Winter 2003

period of solitary confinement at the infamous Boniatico Prison, in eastern
Santiago de Cuba Province.

In the meantime, Leiva has logged thousands of miles traveling to visit
her husband only to be told by prison bureaucrats that she can’t see him.
When she finally was able to visit Espinosa at the Ambrosio Grillo Hospital,
his health had deteriorated so much that, she said, “I left in a state of shock
for the first time in my life.”

All of the wives mentioned horrible prison conditions. Pollan said that
the appalling hygiene conditions have triggered Maseda’s allergies, and he
has been diagnosed with scabies. Prison doctors have rebuffed Pollan’s
attempts to bring clean sheets and anti-mange medicines to her husband.

She swelled with pride when she
talked about her husband, who is in
his sixties and proudly reaffirmed his
beliefs in front of his government
interrogators. When I met her, she
was preparing a care package for her
husband filled with phone cards,
food, and medicine that she planned
to give him on her next trip to the
prison. At the same time, however,
she expressed concern that her visit
with him could be canceled unex-
pectedly at the last minute.

Gonzalez Alfonso’s wife choked
up several times as we talked, her
eyes welling with tears. Viso explained
that her husband, 53, can receive a
“conjugal visit” every five months and
a “family visit” every three months. A
package with personal items (soap,
food, and medicine) weighing no more than 30 pounds is allowed every four
months, but at that time, no visit is allowed, she said. Viso, too, is also
worried that her visits will be canceled.

Rivero’s wife, Reyes, is an outspoken, brave woman who doesn’t mince
words. She has suffered much at the hands of the Castro regime and does
not hesitate to express her contempt for it. Reyes said that her husband,
57, has lost a great deal of weight in prison. She said he told her, half in
jest, however, that he needs to go on a diet.

All four women face daily aggravation and harassment from Cuban
authorities. They suffer financially since most of them are not employable
because of their husband’s status. They worry constantly about the arbi-
trary disciplinary measures that their husbands face and the inhuman con-
ditions that endanger their husbands’ lives. The women themselves have
been threatened with arrest.

These imprisoned journalists and their families live with the energy-
sapping realization that an attack may happen at any time. As their col-
leagues, we need to continue to do everything within our power to let them
know that we have not forgotten them. = —GG

AP/Jose Goitia

AP/Jose Goitia

At Villa Marista, the headquarters
of the Cuban State Security Depart-
ment in Havana, authorities interro-
gated the prisoners and accused
them of acting as de facto “agents of
the enemy” because of their contacts
with foreign diplomats, especially
American ones, and because of the
sympathy and support they receive
from them.

Analysts familiar with Cuban dic-
tator Fidel Castro Ruz’s politics
explain the Cuban government’s deci-
sion to initiate a repressive clamp-
down in different ways. Some suggest
that a March wire story by The Asso-
ciated Press (AP) reporting a growing
level of tolerance for independent
journalism in Cuba may have annoyed

Castro. In the AP story, De Cubad's
Gonzalez Alfonso was quoted as saying
that “a lot of people have been amazed
that something like this is being put
together for Cuban readers on the
island.” A few weeks later, the magazine
ceased to exist, and Gonzalez Alfonso
was in prison.

But perhaps the most striking
reason for the crackdown, in which
the Cuban government seems bent
on portraying the journalists as
“mercenaries” and “spies” in the
service of the United States, is
explained by the fate of five Cuban
intelligence agents who were arrested
in the United States in 2001 on
charges of espionage.

Largely unreported outside the
island nation, Castro’s campaign to

obtain the release of the five agents
has been big news in Cuba—on the
scale and intensity of the Elian
Gonzdalez story. The campaign began
in December 2001, continued through
2002, and today, posters with the
photos of the five agents and an over-
size title, “Volveran” (They will return),
cover walls across the country.

Evidence of how crucial this cam-
paign was in the decision to crack
down on dissidents and the media
came in February 2003, when U.S.
Florida District Judge Joan Lenard
denied a motion by the agents’ U.S.
attorneys for a new trial. A month
later, the massive wave of arrests
began in Cuba.

A flood of international protests
hasn’t changed the Cuban regime’s

Authorities interrogated the prisoners and
accused them of acting as de facto “agents of
the enemy” because of their contacts with foreign

diplomats, especially American ones.

Cuban police
block the street
near the court-
house where

75 dissidents
and journalists
were tried as
part of a massive
crackdown on
the opposition
in April.

Dangerous Assignments 11




Police not only arrested the independent
journalists but also raided their homes and
confiscated anything that could conceivably

be used for communication.

A crowd gathers
outside Raul
Rivero’s home in
March to protest
the journalist’s
arrest.

course of action. Neither have the
strong reservations and outright
condemnations by formerly stalwart
intellectual supporters of Castro,
such as Nobel Prize-winning writers
Gabriel Garcia Marquez and José Sara-
mago. When the dissidents appeared
in court from April 3 to April 5, “all
the elements of a Stalinist trial” were
put in motion, according to Reporters
sans Frontieres.

The trials were a complete sham.
As journalist and poet Manuel
Vazquez Portal observed in his per-
sonal diary—which his wife later
smuggled out of prison—rather than
defending their clients, the defense
lawyers fearfully expressed their

12 Fall | Winter 2003

commitment to Cuba and to Castro
so as not to risk becoming defen-
dants themselves.

Most of the defendants stood by
their work and beliefs, unfazed by
their bleak personal prospects, but a
few, facing the harsh prospect of
spending most of their lives in
prison under inhuman conditions,
broke down. For instance, one of the
arrested dissidents, Osvaldo Alfon-
so, president of the Liberal Democra-
tic Party of Cuba, read a statement
saying that he had been “used” by the
U.S. government and that “one way
or another” he and his fellow defen-
dants had served the “interests of the
United States.”

At the end of the meaningless trials,
28 journalists were sentenced to jail
terms ranging from 14 to 27 years.

Bad as the process was, the short
time that elapsed between the arrests,
imprisonment, trial, and sentencing
was made more bearable by its very
compression and intensity. From
early April on, however, the dreary
realities of imprisonment in a police
state would simultaneously trap the
prisoners and their families in the
perverse web of Cuba’s prison sys-
tem. Its Kafkaesque regulations would
mean medieval conditions for the
prisoners, forcing the families into a
draining struggle for the health—and
even the lives—of their loved ones. m

AP/Cristobal Herrera

Forced into Exile/
- X8

I

-
/lod,

Journalist Throble Suah reflects on his situation and his future.

For many Liberian journalists, working under former
President Charles Taylor’s watchful eye was impossible—
especially once you were on his “blacklist.”

By Adam Posluns

Charles Tayloy, former president of
Liberia, resigned on August 11, 2003,
and went to Nigeria, where he was
given asylum. While his departure
may have ended a period of conflict
and terror, journalists who had previ-
ously fled his repressive regime for
exile in Ghana have doubts about
returning because many of Taylor’s
loyalists remain in Liberia.

In late August, CPJ’s Africa
Researcher Adam Posluns traveled to
Ghana to meet with some of these
displaced journalists.

[ hat happened recently to
me started in July 2002,”
says Throble Suah, a 35-

year-old Liberian journalist with The
Inquirer, an independent daily based
in Liberia’s capital, Monrovia. “I was
asked by my editor to go to the
Liberian peace talks in Ougadougou,
Burkina Faso, because I speak both
French and English, and I was knowl-
edgeable about regional politics.”
While at the talks, which then
President Charles Taylor of Liberia
shunned, Suah reported on the atten-
dance of opposition figures and repre-
sentatives of the rebel Liberians Unit-
ed for Reconciliation and Democracy
(LURD). He followed up with an inves-
tigative report on the growing refugee
crisis in Guinea and northern Liberia—
the result of a mass exodus of Liberians
escaping escalating confrontations in

the 3-year-old war between the LURD
and government fighters. Taylor took
note of Suah’s dispatches, which made
their way back to Monrovia, and he
was not pleased.
“Taylor held a press conference
. and he took me to task,” says
Suah. Fellow journalists who heard
Taylor speak at the press conference
warned Suah that his life was in dan-
ger, and that Taylor was out to get
him. “My name was at the top of Tay-
lor’s blacklist of journalists.”

Being on Taylor’s “blacklist” was
serious business and a sure sign,
according to one Liberian journalist
exiled in Ghana, that the president
“would eventually get to you, if it
took a week, six months, or three
years.” Taylor’s goal was always to
secure his absolute power over

Dangerous Assignments 13

CPJ/Adam Posluns



Liberia. After escaping from prison
in the United States, where he was
held for 15 months on an extradition
request by the Liberian government,
which accused him of embezzling
about US$1 million, Taylor started a
seven-year guerrilla war in 1989.
After winning elections in 1997, he
systematically purged the country of

“But I had my diary with me, and in it
I had my press union ID card and my
regular ID card. They seized this from
me and took hold of me ... one of
them hit me with his rifle in the back
of my neck and said that I was the one
they had been looking for, and that
they had been looking for me for a
long time. Then they beat me.”

Taylor’s men beat Suah so severely that he
suffered nerve damage and was unable to see or

walk for months.

any effective political opposition and
human rights activists, leaving the
media as the last critical sector of
society and putting journalists
squarely in his path. Those who crit-
icized the regime were branded “ene-
mies of the state,” and Taylor’s undis-
ciplined security forces went on a
rampage of abuse, attacking and
arresting reporters and closing pub-
lications and radio stations.

Suah had clearly annoyed a man
who would do any-
thing to suppress
Liberia’s media. Follow-
ing Suah’s reports on
the July 2002 peace
talks and the Liberian
refugees, Suah went
into hiding for the
next five months. “I
didn’t sleep at home.
The regime had
planted people near
my house and near
my office.” But on Sat-
urday, December 14,
2002, five officers
from Taylor’s dreaded
Antiterrorist Unit (ATU)
found him. “I didn’t
want to reveal my
identity,” recalls Suah.

14 Fall | Winter 2003

The ATU agents beat Suah so
severely that he suffered nerve dam-
age, temporary loss of sight, and was
unable to walk for months. “I don’t
know how I got to the hospital ... I
was urinating blood, I had no feeling
in my body. [ was completely numb.”

After three weeks in a Monrovia
hospital, Suah was flown to Ghana
with the help of several press free-
dom organizations and received fur-
ther medical treatment. One journal-

"

Reporter Wellington Geevon-Smith stands on the street outside the Media
Foundation of West Africa’s offices in Ghana.

ist who met Suah at the airport on his
arrival in Ghana'’s capital, Accra, said,
“When I saw him, I never believed
that he was going to survive. When
the doctors came to see him, even
they were shaking their heads, as
though they were ready to give up.”

According to Suah, who still suf-
fers from memory loss, “it wasn’t
until March ... that I came to know
how I got to Ghana.”

Liberian journalists say that sev-
eral factors made Suah a target
for authorities. In addition to his crit-
ical and independent reporting, some
of Suah’s colleagues say that his eth-
nic background worked against him.
Suah is a Krahn from southeastern
Liberia, and Taylor is notoriously
suspicious of Krahns, many of whom
opposed him during the 1989-1996
war and belong to the Movement for
Democracy in Liberia, another rebel
group that recently emerged to fight
for Taylor’s ouster. Because the jour-
nalist’s ethnic group had a history of
opposing Taylor, and because Suah
was one of the first Liberian journal-
ists to travel to and
report from rebel-
held territories, the
government saw him,
according to his col-
leagues, as having
connections to the
LURD and, therefore,
as the enemy.

But Suah isn’t the
only Liberian journal-
ist that fled the coun-
try to avoid Taylor’s
wrath. Hassan Bility,
editor-in-chief of The
Analyst newspaper,
was arrested in June
2002 and accused of
harboring LURD sym-
pathies; he was later
labeled an “unlawful

CPJ/Adam Posluns

CPJ/Adam Posluns

Vendors sell their wares at the Makola Market in Ghana’s capital, Accra.

combatant.” Bility, who had a reputa-
tion for critical journalism, was held
for six months, mostly incommuni-
cado, and was tortured repeatedly
before being released into exile.

In August 2000, Wellington
Geevon-Smith, a former reporter for
Star Radio, which Taylor closed that
year for “inflammatory comments
and radio programming,” was work-
ing as a fixer for four journalists
from British Channel 4 who had gov-
ernment permission to film a docu-
mentary about Liberia. On August 18,
Taylor’s security forces arrested the
four journalists, who were released
seven days later after intense inter-
national pressure. But Geevon-Smith,
the only Liberian working with the
British journalists, fled the country
after the Taylor government accused
him of being a “collaborator with
enemies of the state.” The journalist
knew to take this accusation seri-
ously. “Once you have been branded
like that, the language is very clear,”
he says.

The warning was even clearer for
journalists from the New Democrat, a
Monrovia daily that had suffered
repeated harassment by Taylor’s men
throughout its seven years of exis-
tence. When the paper implied that
Taylor was involved in the mysteri-
ous death of Vice President Enoch
Dogolea in 2000, the enraged leader
said he would “personally move”
against the New Democrat journal-
ists and would get “ferocious” with
them. The paper’s entire staff fled
into exile. “We remained resolute ...
in spite of the repressive circum-
stances,” recalls Charles Jackson, the
paper’s managing editor. “But the sit-
uation became untenable—you can’t
take your chances with Taylor and
his thugs.”

fter six years in power, Charles
Taylor resigned his presidency
on August 11, 2003, and left the
country for exile in Nigeria. He stands
indicted for crimes against humanity
for his role in the 11-year civil war

in neighboring Sierra Leone. In the
meantime, Taylor handed over the
presidency to his longtime ally, Vice
President Moses Blah, who led the
country until Gyude Bryant took
office on October 14.

In late August, moving slowly to
take a seat in the shade on the
grounds of a convalescent home in
Accra, Suah, who still walks with
a noticeable limp, ponders recent
developments. “In the future, I wish
to return home and continue. I love
journalism. But it is not yet safe.”
Indeed, Taylor’s departure alone is
no guarantee of safety for Liberian
journalists. Taylor loyalists and mem-
bers of his security services still
haunt Monrovia, fully armed, harbor-
ing grudges against the regime’s per-
ceived opponents.

“Mr. Taylor believed in regime
security, not human security,” Suah
says. “Until there is a total disarma-
ment in the next two years with the
help of the international community,
it will be difficult.” m

Dangerous Assignments 15



105 M )

-

Mam Sonando’s Beehive FM 105 has a
loyal following.

An Independent Voice

n a Friday afternoon in late
August, a woman walks quietly
through a creaky iron gate

and approaches a small table in front
of the offices of Beehive Radio in

A. Lin Neumann is CPJ’s Asia program
consultant. He is based in Bangkok,
Thailand.

16 Fall | Winter 2003

A Buddhist broadcaster makes waves in Cambodia.

By A. Lin Neumann

Cambodia’s capital, Phnom Penh. She
hands a small bundle of crisp Cam-
bodian riels, the equivalent of US$5,
to the man at the desk, who records
her name in a tattered notebook on a
long and growing list of contributors.

In exchange for her money, the
man hands her a small sticker bear-
ing the words “Beehive FM 105” and a

printed appeal thanking the public
for helping the station upgrade its
transmitter and stay on the air.
Before she leaves, the man adds a
Buddhist blessing, presses his hands
together, and bows slightly as she
returns the gesture.

“They come every day,” says
Chom Cha Wan, a station employee

CPJ/A. Lin Neumann

responsible for collecting donations.
“Maybe 500 people, maybe 800. They
keep coming.”

Kon Seak Liu, the housewife and
shopkeeper who left the money, was
quickly followed by half a dozen
more people, some leaving as little
as US$0.25, others considerably
more. “We want this radio to grow, to
increase,” explains Kon Seak Liu. “We
want the information to spread.”

The man at the heart of Beehive
Radio, a focus of devotion for Kon
Seak Liu and others, is an iconoclas-
tic French-educated photographer,
devout Buddhist, jazz fan, and for-
mer politician named Mam Sonando.
His Beehive Radio is widely consid-
ered to be the only independent
radio station in Cambodia and an
important platform for contrary
voices in a country dominated by
longtime Prime Minister Hun Sen’s
political machine. As a result, during
the July 2003 general elections, Bee-
hive was virtually the only station in
Cambodia that offered airtime to all
major parties. Because of its inde-
pendence, the station has drawn the
anger of the government, attention
from human rights advocates, and
loyalty from listeners.

Mam Sonando himself is a figure
of considerable complexity.
When he returned to Cambodia in
1993 after spending nearly 30 years
in Paris—first for schooling in 1964
and then to escape the political
chaos that engulfed the country
when the Khmer Rouge took power
in 1975—Mam Sonando wanted to
take advantage of the U.N.-super-
vised elections that year to do some-
thing interesting in his homeland.
Mam Sonando obtained a radio
license through a personal connec-
tion with a government minister and
used his station, as so many others
use the media here, to launch a

political career. In 1995, he formed
the Beehive Democratic Society Party
and ran in the 1998 general elections.

His grandstanding on the radio—
an odd mixture of Buddhist philoso-
phy and pleas for democracy—was
to no avail. The party won no seats in
the election, and he decided not to
run in 2003. He dismantled the polit-
ical party and instead turned Beehive
Radio into an independent media
operation. “The radio is important,”
he says. “It is not about my politics
or party anymore.”

Independent media are badly
needed in Cambodia. Prime Minister

Because of its independence, Bee-
hive is a natural outlet for interna-
tional agencies wanting to broaden
the scope of democracy in Cambodia.
The station rebroadcasts three hours
a day of Khmer-language news from
VOA and Radio Free Asia (RFA) and
also carries programming from a
local human rights group, the Cam-
bodian Center for Human Rights
(CCHR), which receives funding from
the International Republican Institute
in Washington, D.C. Airtime is sold on
a contract basis, and Mam Sonando
admits that the foreign support is a
big help to his bottom line.

During the July general elections, Beehive
was virtually the only station in Cambodia to offer
airtime to all major parties.

Hun Sen’s Cambodian People’s Party
has a virtual lock on the airwaves,
awarding broadcast licenses to loyal-
ists and comrades through an opaque
process managed by the Information
Ministry with no public oversight.
Opposition forces can rarely find a
voice. The royalist National United
Front for a Neutral, Peaceful, Cooper-
ative, and Independent Cambodia,
the party of Prince Norodom
Ranariddh, only last year obtained a
license to operate a radio station.
The efforts of opposition stalwart
Sam Rainsy’s eponymous party to
open a radio station have never
gained a favorable audience from
the government.

Political factions bankroll even
Cambodia’s famously vocal news-
papers. “All the media here are affil-
iated with the government or some
politician. They all have their back-
ers,” says a local correspondent for
the U.S. government-funded Voice of
America (VOA).

But it is not about the money, he
notes. In recent years, his devotion
to Buddhism has deepened, he says,
and that is his inspiration now for
the radio—and the source of his
appeal to the people who donate
money to the station. Beehive Radio
is part of a Buddhist commitment. It
is one way Mam Sonando “makes
merit” through doing good works on
earth, a tenet of Buddhism.

Two years ago he also constructed
Ashram Mam Sonando, a sizable
Buddhist temple and meditation hall
inside the compound that houses the
radio station and his home. The tem-
ple has become a center of Buddhist
meditation in the city, drawing a reg-
ular stream of devotees.

O ne afternoon, the garish temple,
its walls decorated with hand-
painted scenes in Day-Glo colors from
the life of the Buddha and its altar
glowing with twinkling multicolored
lights, is being festooned with flowers

Dangerous Assignments 17




and prayer flags in preparation for a
ceremony to donate food and cloth-
ing to local monks. The ceremony
was also timed to coincide with Bee-
hive’s public campaign for the new
transmitter facility. “Buddhism is also
about politics,” explains Mam Sonando
as work in the temple goes on
around him. “If you do good, good
will come to you. It is about karma,
of course.”

doubling (and possibly tripling) the
coverage area of Beehive Radio. “Bee-
hive used to have a scratchy signal,
even in Phnom Penh,” says Andrew
Thornley, a CCHR adviser. “With the
new transmitter they can be heard all
over central Cambodia.”

While Mam Sonando still goes on
the air with his own pointed
harangues against Hun Sen, it is Bee-
hive Radio as an institution that is

A fan of Beehive FM 105 makes a donation to a representative of the station.

People seem to respond to the
message. During his one-month appeal
for donations, Mam Sonando says
he raised US$10,000, mostly in very
small cash gifts, a remarkable amount
in Cambodia. “This is very historic,”
he notes. “Cambodia is a poor coun-
try, and people usually go to polit-
cians asking for money. But here they
give money to us just to keep the
radio going.”

The fund-raising campaign, cou-
pled with airtime purchases from
foreign agencies, has been enough to
upgrade the station from a 1-kilowatt
to a 5-kilowatt transmitter, effectively

18 Fall | Winter 2003

important, according to Thornley
and others. Without Beehive, it is
almost certain that Sam Rainsy,
whose party surged in popularity in
the July 2003 general elections,
would have had no platform in the
broadcast media

Through it all, Mam Sonando
seems certain to continue drawing
controversy. The government has fre-
quently warned him against airing
VOA and RFA news, which Cambodian
People’s Party loyalists consider anti-
Hun Sen. Most recently, another of
Beehive’s rare features for Cambo-
dia—an open-mike call-in program

CPJ/A. Lin Neumann

allowing listeners to speak their
minds on air—got him in trouble.

On January 29, anti-Thai riots
erupted in Phnom Penh after local
newspapers falsely accused a popular
Thai actress of insulting Cambodian
culture and claiming that the famed
Angkor Wat temple complex should
belong to Thailand. The actress denied
making the comments, but during
the rioting that destroyed the Thai
Embassy and inflicted millions of dol-
lars in damages on Thai-owned prop-
erty, a caller to Beehive falsely said
on air that mobs were attacking the
Cambodian Embassy in Bangkok.

The next day, Mam Sonando was
arrested and charged with mali-
ciously fomenting disinformation
during the rioting. One of only two
media figures held (the other was an
opposition newspaper editor), Mam
Sonando was detained for four days
before being released, but the
charges are hanging over his head
and could lead to imprisonment and
heavy fines.

“It is because my radio does not
support the government,” he says
of his problems as he sits in his
cramped, dimly lit office decorated
with a Beehive FM 105 banner. “This
is a dictatorship, and they consider
me an enemy.”

So why does he bother? Again, he
retreats to his Buddhist philosophy.
“Nothing is permanent. We will all
die,” he says. “The point is to choose
how we will die and how we will live.”

At the end of a long afternoon,
the quiet stream of visitors is still
leaving small bits of cash at the
tables outside Beehive Radio. Yee
Tam, a minor official with the Phnom
Penh City government, brings US$10,
something he has done regularly
during the last month. “Why? I give
money because this radio tells the
truth,” he says when asked about his
motivation. “It is not afraid.” m

AP/Maxim Marmur

This painting of President Imomali Rakhmonov hovers over a police checkpoint in
Tajikistan. Images such as this have spread in recent years, leaving observers to
question whether Rakhmonov is creating a Soviet-style cult of personality.

Arrested
Development

In Tajikistan, a failure

to solve the cases

of dozens of murdered
journalists and an
unwillingness to promote
media pluralism

leave the country in

the dark.

By Alex Lupis

he first thing a visitor to
I Mukhtor Bokhizoda’s tiny
office at the Newspaper and
Magazine Complex in the outskirts
of Tajikistan’s capital, Dushanbe,
notices is a huge poster tacked on
the wall. On the poster are tiny pho-
tos of the more than two dozen jour-
nalists murdered in the mid-1990s
during the country’s five years of
civil war.

“I think that the authorities were
involved,” says Bokhizoda, who runs
the Tajik-language weekly Nerui Suhan
(Power of the Word) and founded the
Fund for the Commemoration and

Alex Lupis is CP] program coordi-
nator for Europe and Central Asia.
This article is based on his July 2003
mission to Tajikistan. CP] Deputy
Director jJoel Simon and board mem-
ber Josh Friedman also traveled with
Lupis.

Dangerous Assignments 19



Protection of the Rights of Journalists,
a nongovernmental organization ded-
icated to promoting press freedom,
in 1996. He says that many of the
murders can be linked to the People’s
Front, a paramilitary group that later
formed the current government.
(According to CPJ’s records, at least 29
journalists were murdered between
1992 and 1997 in reprisal for their
work. The majority were Kkilled by
members of the People’s Front, as well
as by the opposition, a coalition of
nationalist and Islamic parties.)
Memories of the violence that
engulfed Tajikistan in the bloody civil
war are fresh for many journalists in
this impoverished, landlocked coun-
try that gained independence from
the Soviet Union 12 years ago. But it’s
more than just fear that permeates the
media here. For many, the govern-
ment is to blame not only for failing
to take the lead in investigating the
murders but also for not promoting

and encouraging the practice of inde-
pendent journalism.

In fact, even as President Imomali
Rakhmonov has slowly expanded his
authority throughout the nation,
marginalizing the opposition and
bringing the countryside under the
control of the central government,
Tajikistan’s press remains economi-
cally weak and unable to resist gov-
ernment pressure. The government’s
lack of transparency and its failure to
provide access to information have
left the Tajik people in a vacuum with
little knowledge about domestic polices.
Most Tajiks depend on Russian state
television for information about inter-
national affairs. As one older Tajik
journalist notes, the people of Tajik-
istan could access more information
during the Soviet period.

ooking out the open window in
his cluttered office, where every
flat surface is covered with neat

A woman sells newspapers at the main bazaar in the northern city of Khujand.

20 Fall | Winter 2003

piles of newspapers, documents,
and books, Bokhizoda breathes in
the dry heat of summer and sighs
with frustration. The normally mild-
mannered journalist and human
rights activist has a right to be angry
with the government’s indifference
to solving the cases of all these mur-
dered journalists who stare at him
from the poster on his wall. In the
spring of 2002, Bokhizoda was
preparing to publish a book with
biographies of the journalists that
included information on how each of
them died and who might have killed
them. But just as he was finishing the
book, he arrived at his office one day
to find that it had been ransacked.
And his computer, containing all of
his research, had been stolen.

Little progress has been made in
solving the journalists’ murders,
despite Deputy Interior Minister
Abdurahim Kakharov’s claim that in
October 2002, the Interior Ministry

CPJ/Alex Lupis

and Prosecutor General’'s Office
established an investigative unit in
Dushanbe and in other cities to
examine the cases. Deputy Prosecutor
General Azizmat Imomov, a cautious,
slightly withdrawn man, says that
investigators reactivate murder
cases and spend up to three months
formally investigating them when-
ever they obtain new information or
leads. Imomov explains, “Cases are
not archived until they are solved by
investigators.”

The terrible violence perpetrated
against journalists hangs heavily
over the press. Government officials
insist that their citizens have over-
come the regional, ethnic, and reli-
gious divisions that fueled the war,
noting that rural roads are safe to
travel and that families now take
evening walks along Dushanbe’s
broad, tree-lined avenues. But jour-
nalists tell a different story—one of
fear and self-censorship.

“There hasn’t been a murder in
seven or eight years, but journalists
still have this syndrome of fear,” says
Nargiz Zakirova, a local stringer for
the London-based Institute for War
and Peace Reporting. “Journalists
don’t dare to write critical articles
because they don’t believe the gov-
ernment will protect them and don’t
even have faith in the court system.”

As if to show that the govern-
ment takes the killing of journalists
seriously, several officials point to
the trial of two suspects in the mur-
ders of Muhiddin Olimpur, head of
the BBC’s Persian Service bureau, and
Viktor Nikulin, a correspondent with
the Russian television network ORT,
as evidence of the government’s
commitment to prosecuting these
murders. Both Olimpur and Nikulin
were Kkilled in the mid-1990s, and on
July 29, 2003, the country’s Supreme
Court convicted two suspects and
sentenced them to 15 and 22 years in
prison, respectively, for serving as
accomplices in the slayings.

The presiding judge in the case
told the Russian news agency RIA

CPJ/Alex Lupis

Sharif Khamdamov is the editor-in-chief
of Tojikiston, one of Tajikistan’s few
serious newsweeklies.

Novosti that a field commander with
the United Tajik Opposition who died
during the civil war ordered the mur-
ders. The man suspected of carrying
out the killings is serving a prison
term in St. Petersburg, Russia, for an
unrelated crime, according to Russ-
ian news reports, and Russian
authorities have rejected Tajikistan’s
extradition request.

But most local journalists have
serious doubts about the govern-
ment’s actions. While they welcomed
the July convictions, members of the

prosecute its own members, he adds,
but many former People’s Front field
commanders are high-ranking officials
in the Interior Ministry, the KGB, and
General Prosecutor’s Office.

nlike Bokhizoda’s office in the

Newspaper and Magazine Com-
plex, publisher Akbar Sattarov’s spa-
cious, L-shaped office, just up the
stairs from a cheap marble lobby, is
air-conditioned and tidy. And unlike
Bokhizoda, who seems aware of his
vulnerability, Sattarov is confident,
charming, and gregarious.

In Tajikistan, a country of 4 mil-
lion people without a single daily
newspaper, Sattarov—who publishes
the respected current affairs weekly
Vecherny Dushanbe (The Dushanbe
Evening) and a handful of general-
interest weeklies in both Russian and
Tajik—is a media mogul. (Circulation
figures in Tajikistan are unavailable.
According Rukhshona Olimova, a
media analyst with the Dushanbe
office of Internews, a U.S.-based media
training organization, publishers and
editors consider circulation numbers a
“commercial secret” and don’t release
them because the “tax police use them
to calculate tax liability.”)

“l have had to become an enemy of press
freedom,” says publisher Akbar Sattarov. “l have
to protect my journalists from the government

by censoring them.”

media are unanimous in their belief
that the trials did not represent a
larger government commitment to
fully investigate the murders.

“Most of the journalists were killed
by members of the People’s Front, and
President Rakhmonov was the com-
mander of the People’s Front during
the civil war,” says a Tajik journalist
working for the U.S. government-
funded Voice of America. Not only is
the government highly unlikely to

But even though Tajikistan is rife
with corruption, violence, and drug
trafficking, Sattarov covers none of
it. If he did, he says, the government
would shut him down.

“As a publisher, I have had to
become an enemy of press freedom,”
he explains regretfully. “These are sad
times because after the civil war,
government-media relations have
come down to ‘don’t touch me and I
won’t touch you.” ... I have to protect

Dangerous Assignments 21




my journalists from the government
by censoring them.”

Sattarov’s competitors largely fol-
low the same formula. Aside from
Vecherny Dushanbe, there are only
five other national current-affairs
weeklies, and most of them report on
politics just as cautiously. There is
no national private television station
in Tajikistan, and only a handful of
local private radio stations. After years
of war and deprivation, few Tajiks
today have enough money for essen-
tials, much less newspapers. Almost
no foreign publications circulate in
the country.

Government ministries in Tajik-
istan have little interaction with the
media beyond disseminating press
releases, which publications often
reproduce verbatim. Despite a decade
of independence, President Rakh-
monov, Dushanbe’s Mayor Mahmadsaid
Ubaidulloev, and other senior govern-
ment officials remain untouchable.

Indeed, the government has an
array of strategies for manipulating
press coverage and punishing the
few journalists and media outlets
that dare to push the boundaries.

The most pervasive method is
simply to refuse to disseminate gov-
ernment information except in press
releases. Journalists speak with
anger and frustration about their
interactions with government min-
istries. While some agencies, such as
the Presidential Administration and

The government has
been no more forthcom-
ing with the foreign press.
“Several times when we
contacted government
agencies for information,
particularly the Health
Ministry, government offi-
cials said that they were
specifically told not to
speak with foreign jour-
nalists without getting
permission,” says BBC
journalist Shohdat Zia.

The government also
owns Sharki Ozod, the
country’s sole industrial-
size printing press, and
has on occasion rejected
or delayed publications
of newspapers contain-
ing critical articles. “In
May, the director of Sharki
Ozod refused to print
our newspaper because
of one article he was not
happy with,” says the
editor-in-chief of a news-
weekly. “He answers to
the presidential adminis-
tration, and I suspect he
must have gotten an
order from them.” The
Sharki Ozod director was
not available to comment.

Then there are the tax police,
who also have enormous discretion.
“There are hungry bureaucrats and

CPJ/Alex Lupis

The government has many strategies for
manipulating coverage and punishing journalists,
the most pervasive of which is simply to refuse
to disseminate information.

the Ministry for Foreign Affairs, have
appointed press officers in recent
years, none have created Web sites,
and journalists complain that inter-
views with government officials are
exceedingly rare.

22 Fall | Winter 2003

tax police ... everyone wants a piece
of the pie,” says another editor-in-
chief who refuses to discuss
specifics for fear of retaliation.
According to Timur Sharipov, an
assistant to the Tax Minister, the idea

A vendor sorts newspapers in front of the state-run
Sharki Ozod printing house in Tajikistan’s capital,
Dushanbe.

that the tax police could be politi-
cized or corrupt “is madness.”

Sharif Khamdamov, editor-in-chief
of Tojikiston, one of the country’s
few serious newsweeklies, provided
another more subtle example of
government pressure. On April 26,
the state power company shut off
electricity in a Dushanbe auditorium
during an event organized by the
newspaper. This incident followed
an article published in March
accusing the power company of
mismanagement.

“They left the entire audience,
including the minister of culture,
international officials, and a group of
performers, stranded in a pitch-black
theater,” Khamdamov says.

The government has also kept
Dodojon Atovullo, an exiled Tajik
journalist, from using the Internet to
publish articles that criticize Tajik-
istan’s government. For most of the
last decade, Atovullo has published
his banned opposition newspaper,
Charogi Ruz, in exile. In 2002, the
ban was lifted, thanks in part to pres-
sure from CPJ and other interna-
tional press freedom groups. Although
Charogi Ruz is no longer in circula-
tion, in March 2003, Atovullo, who
lives in Moscow, launched the Web
site Tajikistantimes.ru. His new Web
site has become one of the few ven-
ues where people in Tajikistan can
access critical articles about Presi-
dent Rakhmonovw.

But in April, private Internet
service providers (ISP) in Tajikistan
blocked access to the site, and ISP
employees told journalists that they
had done so at the request of “a gov-
ernment agency.” Government offi-
cials deny that they blocked the site
and say that Tajikistantimes.ru is
unavailable in the country for tech-
nical reasons.

With the print media forced to
censor themselves and the Internet
selectively blocked, the government
has also been determined to obstruct
the development of the independent
broadcast media. While authorities
issued broadcast licenses to several
independent radio stations in the
northern city of Khujand—most likely
to counter the influence of powerful
media in neighboring Uzbekistan
and Kyrgyzstan—officials stalled in
Dushanbe.

The first truly independent radio
station to operate in Dushanbe, Asia-
Plus, had to wait four years before
finally receiving a broadcast license
in July 2002. Its request for a televi-
sion broadcast license was rejected
this September, allegedly for lacking
proper personnel and technical
equipment.

“We’re not sure why we were
turned down,” says Asia-Plus direc-
tor Daler Nurkhanov. “No one from

the licensing commission ever came
to the station to look at our equip-
ment or meet with our staff.”
Asia-Plus radio has become pop-
ular with a mix of Western-style pro-
gramming, pop music, and brief
news updates. Government officials
are still clearly uncomfortable with
the station. “Their Western music is
not correct, they use slang, and they
don’t promote our Tajik poets and
writers,” sniffs Muhammad Goibov,
the chairman of the secretive com-
mission that finally granted Asia-
Plus its license. “I've told them that
I'll help them because I know Tajik
music, it’s better, that’s what I like.”
When asked why it took so many
years for Asia-Plus to get its radio
license, Committee for Television
and Radio Broadcast-
ing Director Ubaidullo
Radjabov, a heavyset
man who doesn’t take
kindly to those who
challenge his authority,
is dismissive. “I don’t
understand this ques-
tion, it's inappropriate,”
retorts Radjabov. He
believes that the gov-
ernment has no obli-
gation to explain its
rationale to the public
for refusing to grant
broadcast licenses.

CPJ/Alex Lupis

Tajik government officials consis-
tently blame the country’s timid
news reporting on the “outdated”
mentality of journalists, claiming that
civil war—era self-censorship “remains
in their minds.” Other officials insist
that bureaucrats only withhold
information from journalists to pre-
vent political instability, suggesting
that news coverage of crime, corrup-
tion, and poverty could lead to war.
“One wrong phrase could start the
fighting again,” says Radjabov.

But the argument that Tajik jour-
nalists are cowed by an irrational
fear is belied by the work of journal-
ists like Bokhizoda, who refuses to

publish his paper with the state-run
Sharki Ozod printing press for fear
of government interference. Instead,
Bokhizoda relies on a small, private
company, despite their slower and
poorer quality printers.

But his willingness to test the
waters and speak his mind continues
to attract negative attention from
authorities. The March 6 edition of
his newspaper, Nerui Suhan, reprinted
a BBC interview with the head of the
country’s Islamic opposition, Said
Abdullo Nuri, who criticized a forth-
coming referendum extending Presi-
dent Rakhmonov’s term. A week
later, on March 14, the journalist was
called to the city prosecutor’s office
and dressed down for publishing the
interview with a photo showing

Mukhtor Bokhizoda displays the notes he salvaged after
assailants ransacked his office and stole his computer.

Dushanbe Mayor Ubaidulloev stand-
ing behind Nuri, suggesting a possi-
ble alliance between the mayor and
the Islamic opposition against
Rakhmonov.

Independent journalists are watch-
ing Nerui Suhan closely. They see it as
a test case for the government’s toler-
ance of media pluralism. “We just want
to publish a newspaper so that jour-
nalists can start to feel like journalists
again,” says Bokhizoda. “We have got-
ten phone calls from government offi-
cials complaining about articles in our
newspaper, but now is not the time for
journalists to be quiet. ... I simply can
not be silent anymore.” m

Dangerous Assignments 23



CORRESPONDENTS

Adventure in Laos

When two Western journalists tried to do a story on the Hmong people,
they got more than they bargained for.

By Thierry Falise

about the Hmong, an ethnic

minority group in Laos that has
been engaged in an antigovernment
rebellion for decades. So, on May 22,
with tourist visas in hand, Vincent
Reynaud, a French television journal-
ist with whom I had been working in
Bangkok, and I stepped off a plane in
Vientiane, the Laotian capital. We
were ready for our adventure—or at
least we thought we were.

The ruling Communist Lao Peo-
ple’s Revolutionary Party has long
suppressed the Hmong’s anticom-
munist rebel movement, whose
members are the survivors and
descendants of the famous “secret
army” that the U.S. Central Intelli-
gence Agency recruited during the
Vietnam War. The guerrilla war that
the Hmongs have been waging held
little interest for me. I was attracted
to documenting their plight and
lifestyle in Laos, which has become
a popular destination for budget
travelers. And [ was drawn to the
Hmong people’s crazy hope that
their one-time American ally will
arrive and deliver them from the
“yoke of communism.”

I had always wanted to do a story

Thierry Falise is a Belgian freelance
reporter and photographer based in
Bangkok, Thailand. A version of this
article, which was translated by CPJ’s
Alexis Arieff, was first printed in the
Belgian daily Le Soir.

24 Fall | Winter 2003

Two nights after our arrival, we
began filming along a road about 25
miles (40 kilometers) from the city of
Phongsavanh in the remote northern
corner of Laos. We were with two
civilian Hmong guides and Naw Karl
Mua, a U.S. pastor of Hmong origin,
who was our interpreter. Our situa-
tion was precarious not only because
the government denies the existence
of the Hmong rebellion but also
because the ruling party, which owns
all of the country’s media outlets,
does not look favorably upon the for-
eign press.

For the next two nights, we
bumped blindly against roots,
barbed wire, ditches, creeper vines,
and branches, crossing a succession
of hills and groves occupied by
herds of cattle and Laotian soldiers,
whom we were desperate to avoid. At
least four or five times, we barely
missed colliding with troops. These
narrow misses should have alerted
me to what the rest of the trip held
in store, but my 15-plus years of
reporting on Asian guerrilla fighters—
who had always protected me, even
at risk to themselves—had no doubt
softened my vigilance.

On May 27, after reaching the rel-
ative safety of the jungle, 15 or so
Hmong resistance fighters from the
community we were going to visit
joined us. The rebels were thrilled to
see us and seemed honored that we
cared to document their story. And it

AP/Sakchai Lalit

Upon arrival at Thailand’s Bangkok
airport, French cameraman Vincent
Reynaud talks on his cell phone after
being released from prison in Laos.

wasn’t just the rebels who greeted us
warmly; hundreds of men, women,
and children in rags—scrawny, sick,
wounded, and crippled—came out to

AP/Bernard Genier

meet us and enveloped us with hugs
and cries of welcome.

“They think you are Americans
who have come to save them,” whis-
pered one of the rebel leaders.

Chong Toua Moua, an older man,
summed up the grievances of his
companions in misery. “Our grandfa-
thers, our fathers, and some of us
worked for the Americans. Today we
are paying the price of their defeat,
and we are hunted by communists
who want to wipe us out. The Ameri-
cans must come and reconstruct our
country, and our lives, to make them
as they were before. If they cannot
do this, then they should relocate us
somewhere else.” For five days, this
same sentiment was repeated over
and over to us.

After spending a few days inter-
viewing and photographing the
Hmongs, we started our journey back
to Phongsavanh. Six armed members
of the resistance offered to escort
us out of the jungle.

On June 3, while we waited in the
dark along the road to Phongsavanh
for the vehicle that was to take us
back to Vientiane, a Laotian soldier
drove up on his motorcycle. Our
escorts became nervous and started
shouting to each other. The soldier
heard the noise, stopped his bike,

Thierry Falise, a Belgian journalist
based in Thailand, is seen on assign-
ment in Cambodia in 1990.

and pointed his flashlight to where
we were hiding. Suddenly, a volley of
machine-gun fire erupted. Vincent
and [ threw ourselves flat on our
stomachs in the mud, just in time to
see the shadows of our Hmong pro-
tectors fleeing the scene.

We waited for the soldier to
shoot us. The best I could hope for,
I thought, was that he would arrest
us. But nothing happened. We hid for
three hours, hedged in by the lights
of the soldiers’ pocket lamps and
the crackling footsteps of others
who arrived as reinforcements. They
didn’t find us.

The next day at dawn, we made it
back up to the top of the hill, where
we were reunited with our six Hmong
guards. They had our bags and our
film, but Karl, our translator, and our
two civilian guides were missing.
The guards were in a hurry to get
home and had no desire to stay
around. They said their goodbyes
and took off, leaving us alone again.

Vincent and I headed back down
to a village in the valley where we
pretended to be lost tourists. But as
we continued along the road to
Phongsavanh, soldiers stopped us at
a checkpoint and questioned us
about the previous night’s gunfire.
As it turned out, the shooting we
heard had been instigated by our
Hmong guides, who had shot and
killed the soldier on the motorcycle.
There began an agonizing drama that
would last five weeks. As we were
arrested and taken into custody, we
managed to evade police supervision
long enough to meet a Canadian
tourist who promised to contact our
friends in Bangkok.

On Sunday, June 8, after three
days of being cooped up in an empty
shed, the police ordered us to kneel
down before handcuffing us and cov-
ering our heads with black hoods. I
thought for sure they were going to
kill us, but instead, they put us on a
plane, chained us to our seats, and
flew to Vientiane. There, Vincent and
I were placed in separate prison cells

and charged with immigration viola-
tions. Our hope was that we would
simply be expelled from the country.
It would have been the easiest option
for the Laotian government, allowing
them to confiscate our film while
sparing themselves an international
scandal coupled with extraordinary
publicity for the Hmong.

The prison conditions were
daunting: nothing but heat, humidity,
stagnant air, mosquitoes, neon lights
that stayed on 24 hours a day, and
infernal acoustics that rendered any
cross-cell conversation exhausting.
True, we were never subjected to
physical brutality because of our
stature as Western journalists. Our
two civilian Hmong guides, who we
later discovered had been picked up
the night of the shooting with our
translator, were not so lucky. The
two men were tortured and beaten
with sticks and bicycle chains.

For Vincent and me, the ordeal was
mostly psychological. We spent three
weeks in the prison, including 10 days
in total isolation, before we were able
to meet with our wives and with
French and Belgian diplomats during
closely observed 10-minute sessions.

On June 30, in a two-and-a-half
hour trial that was clearly rigged, we
were each sentenced to 15 years in
prison for possession of explosives,
weapons, and opium, among other
charges. The next day, a van deliv-
ered us to the gates of the foreigners’
prison, which is just outside the cap-
ital and well-known for its frequent
human rights violations.

We felt very much alone. We knew
almost nothing—except for the bits of
information gleaned during our brief
visits with our wives—of the amaz-
ing solidarity campaign launched by
our friends, families, colleagues, and
thousands of strangers.

And then it all ended as quickly
as it had begun: On July 9, guards
dragged me, Vincent, and Naw Karl
Mua from our cells and put us on a
plane headed to Bangkok. Sadly, our
Hmong guides remain in prison. =

Dangerous Assignments 25



DISPATCHES

Battle Lines

In the struggle for power in Afghanistan, conservative Islamic forces
are determined to control the press.

By Danish Karokhel

n article titled “Sacred Fascism”
Aabout alleged atrocities com-

mitted by mujahedeen fight-
ers in the name of Islam was bound
to be controversial in Afghanistan.
Sure enough, just days after the
weekly Aftab, based in the capital,
Kabul, published the article on
June 11, 2003, editor Mirhassan
Mahdawi and his deputy, Ali Payam
Sistany, found themselves jailed,
accused of blasphemy. Afghanistan’s
Supreme Court ordered the news-
paper closed, and hundreds of pro-
testers—mainly religious students
from the ultra-conservative Islamic
madrassa Darul-aloom al-Arabia—
took to the streets. When the jour-
nalists were finally released a week
later, they went into hiding in fear of
their lives.

But that is only part of the story
in Afghanistan, a country emerging
from one of the world’s most censo-
rious regimes where the future state
of media law—and the place of Islam
within it—is currently up for debate.
What the Aftab case really illustrates
is the bitter divide between different
secular and religious authorities in
this 99 percent Muslim land, where
vaguely worded press laws can be
stretched to practically any ends by
those with power.

Danish Karokhel is a local trainer
and reporter for the Kabul office of the
Institute for War and Peace Reporting.

26 Fall | Winter 2003

On one side of the divide are the
Ministry of Culture and Information
and President Hamed Karzai, the head
of the interim administration, who
eventually released the two journal-
ists on June 25. On the other side are
the conservative Islamic groups that
dominate the Supreme Court and the
Attorney General’s Office.

This tussle for power was previ-
ously highlighted when the Supreme
Court—in a move eerily reminiscent
of the Taliban, which banned all

An Afghan man arranges newspapers at
his roadside newsstand in the capital,
Kabul.

AP/Apichart Weerawong

television—attempted to outlaw cable
television despite the fact that the
Ministry of Culture and Information
had ruled otherwise.

Currently at issue is the Justice
Ministry’s review of the draft press
laws, which has resulted in only the
smallest of proposed changes—and
even those changes have yet to make
it into the books.

Ahmad Zia Siamak Heravi, the
respected editor of the government
daily Anis and the only journalist per-
sonally consulted on the new draft
press laws, is, however, delighted that
a proposed provision decrees that no
government authority may detain a
journalist accused of breaching media
rules without permission from a yet-
to-be created media commission. He
also notes that articles of the current
law ordering punishments to be car-
ried out under Shariah, or Islamic law,
and another article banning stories
that could “weaken” the Afghan army
have been dropped.

But other journalists think that
the proposed press laws look just as
vague in scope as the current rules.
They say that the new laws can be
easily turned against almost any
writer or editor out of the authorities’
favor. The articles that remain on the
books and that are most open to inter-
pretation include those banning sto-
ries that “insult holy Islam and
other religions” or “dishonor an indi-
vidual.” Another prohibits “provocative

writings and pictures which
cause general immorality.”

It was this article that the
Attorney General’s Office cited
as part of an effort to shut the
office of family magazine Saba-
woon after it published photos
of a female basketball player in
a tracksuit and a short-sleeved
T-shirt in August 2002.

Press laws aside, former sol-
diers continue to exert influ-
ence over the media. After the
weekly newspaper Pamir pub-
lished a story condemning the
continuing role of strongmen in
Afghanistan’s politics, the Kabul
municipality—which is headed by
former military commanders—tried to
impose a censorship regime in which
local authorities would vet all articles.

In the provinces, the situation is
even worse. Radio Free Europe
reporter Ahmad Behzad was forced to
flee after airing a report that human
rights were routinely violated in Herat,
a province famous for being the coun-
try’s cultural and intellectual center.
And local security forces in eastern
Afghanistan threatened Amrullah
Omed, editor of the government
paper Nangrahar Daily, when he tried
to get a quote from antigovernment
warlord Pacha Khan Zadran.

Since the fall of the Taliban, local
authorities have banned or closed at
least four publications in Afghanistan
after controversial stories appeared.

AP/Amir Shah

he Supreme Court’s Fatwa

Department is now attempting
to assert its authority over the
media, insisting on the supremacy
of religious law and demanding
death sentences in the Aftab case. As
this article went to press, Kabul offi-
cials had yet to decide what the two
journalists will be charged with, but
Karzai, when releasing the men,
directed the case to a lower court.

But many journalists are con-
vinced that such suppression in the
name of Islam is about power, not
religion. For instance, in the Aftab

In January, Afghanistan’s Chief Justice Fazl Hadi
Shinwari declared a ban on cable television, arguing
that some broadcasts violated Islam.

case, the head of the Itihad-e-Islami
Afghanistan Party, Abdul Rab Rasool
Sayaf, was explicitly denounced by the
newspaper as someone with “blood on
their holy hands.” And it just so hap-
pens that the leader of the Supreme
Court, noted conservative Chief Jus-
tice Fazl Hadi Shinwari, is a member of
the very same party, a group involved
in the years of factional fighting that
destroyed swaths of Kabul between
1992 and 1996 following the with-
drawal of the Soviet army.

Shinwari was not available for
comment. But the Supreme Court’s
acting head, Fazl Wahab, calls the
Aftab article an act of “open aggres-
sion.” When queried about the right
to free speech and press freedom, he

about the behavior of some of
those fighters after they drove
out the Soviets. While many
mujahedeen were indeed
respected leaders, others
became corrupt and power
hungry, they say, pointing to
the ruins that still litter Kabul.
And Kabulis resent how some
soldiers of the Northern Alliance,
who called their fight against
the Taliban a holy war, have
abused the authority that they
gained after their December
2001 victory.

Although various factions
use Islam as an excuse to resist
criticism, Habiburahman Ahmadzai,
a law professor at Kabul University,
points to a famous Islamic story
where a man stands up in the middle
of a sermon by the second caliphate
to accuse him of taking more than his
share of war booty. The caliphate
successfully argues that he didn’t.
The point of the story: It is quite
acceptable under Islam to challenge
those in authority publicly.

he two journalists’ fates may

well determine whether or not
that is true in Afghanistan. But in the
meantime, the final issue of Aftab is
teaching the people of Afghanistan a
lesson in supply and demand. After
the paper was banned, the price of

The Supreme Court’s Fatwa Department is insisting
on the supremacy of religious law and demanding
death sentences for the two journalists.

insists that in countries where most
of the population is Muslim, press
freedom is different than elsewhere.
“People abuse freedom of the press
and they use it to insult Islam,” he
says. “Freedom of speech has gone
beyond reasonable limits when
[journalists] attack leaders of Islam,
the jihadi leaders.”

Most Afghans, however, complain

the last controversial issue skyrock-
eted—far exceeding its price tag of 5
Afghanis (US$0.10)

Paper seller Sayed Ahmad Saeed
says that people can’t get enough.
Immediately after the ban, he sold
the newspaper for 120 Afghanis
(US$2.40), and, “since then, if we find
a copy we can charge up to 500
Afghanis (US$10.00).” m

Dangerous Assignments 27




IN THE NEWS

Occupational Hazards

For journalists in Iraq, the occupation may prove more dangerous than the war.

By Hassan Fattah

theer Hameed, a Baghdad-
Abased cameraman for CBS

News, is no stranger to con-
flict. He was conscripted into the
Iragi army and sent to the front lines
of the Iran-Iraq War in the 1980s and
was later one of thousands of Iraqi
troops sent to Kuwait when Saddam
Hussein invaded the country in
1991. While covering the most recent
war, Hameed came within seconds of
being killed and even prepared him-
self for execution after Saddam’s
dreaded secret police paid him a
visit days before the regime fell.

But despite the years of danger
that Hameed has endured, nothing
shook him quite like the August
bombing of the U.N. headquarters
in Baghdad. Hameed and soundman
Maitham Baghdadi had gone to the
U.N. building to cover a mundane
press conference but were soon
climbing out of rubble, taking stock
of their lives and their careers. The
truck bomb that had exploded out-
side killed 25 people, including the
U.N. secretary-general’s representa-
tive in Iraq, Sergio Vieira de Mello, as
well as many in the room where
Hameed and his colleagues had been.

“I realized just how dangerous
things were. And suddenly, I realized

Hassan Fattah is editor of the Iraqi,
English-language weekly Iraq Today
and is a correspondent with Time
magazine and The New Republic.

28 Fall | Winter 2003

that I could get killed anywhere, any-
time,” says Hameed. “Now I find
myself thinking twice about where I
am and what 'm doing.”

It's no small admission for a man
like Hameed. But it’s also a sign of just
how dangerous things have become
for journalists in Iraq since Coalition
troops took control of the country in
April. From bombings and restive
crowds to nervous soldiers and
unsafe roads, even veteran war corre-
spondents have come to find postwar
Iraq one of their most dangerous
assignments. As this article was going
to press, a bomb exploded outside a
hotel housing NBC News staff, killing
a security guard and injuring a sound-
man. The attack, which investigators

threatened when they found them-
selves suddenly in the wrong place at
the wrong time. On the streets of
Baghdad, in Falluja, and even in the
once docile holy town of Najaf, jour-
nalists have experienced everything
from thieves and muggers seeking
their cash and equipment, to resist-
ance fighters and terrorists trying to
wreak havoc in the beleaguered coun-
try. And much like the Coalition
troops patrolling the streets of Iraq
have discovered, separating friend
from foe is the hardest part.

“During the war, there was a front
line and you knew where it was. Peo-
ple knew who you were and what
your job was,” says Polish TV corre-
spondent Maciej Woroch. “Now when

The Coalition’s often uneasy relationship with
the press—especially with the Arab press—has
added to the risks reporters here face.

think may have targeted NBC specifi-
cally, has increased fears among jour-
nalists in the city.

he war itself was one of the dead-

liest for journalists in recent
decades; the occupation has not
proved any safer. At least three jour-
nalists have been killed in action
since major fighting ended in April;
countless others have been injured or

people see foreigners, they don’t
know which side you're on. You're
always suspect and always at risk.”
Woroch himself was less than
100 yards (91 meters) away from the
entourage of cleric Mohammad Bagir
al-Hakim when a car bomb killed al-
Hakim and 125 worshippers at the
Imam Ali shrine in August. Woroch
was saved by a massive wall that sur-
rounded the shrine but soon found

himself targeted by an angry mob
shortly after the incident. “Suddenly,
someone screamed that we were
responsible for this, and the crowd
turned on us,” Woroch recounts. “If
not for a policeman there [who
saved us], it would have been a ter-
rible scene.”

The Coalition’s often uneasy rela-
tionship with the press—especially
with the Arab press—has added to

AP/Khalid Mohamed

People walk among the wreckage of

a car bomb that exploded in August next
to the Imam Ali shrine in the southern
city of Najaf.

the risks reporters here face. In
August, Mazen Dana, a Palestinian
cameraman with Reuters, was shot
and killed by a soldier who claimed
to have mistaken his camera for a
weapon (see also page 7).

In numerous other instances,
Arab journalists with poor English
have been arrested by U.S. soldiers or
hassled at checkpoints. (Requests for
comment from the military were
unanswered.) “The soldiers are a
double-edged sword,” says one CNN
correspondent. “You think you can
run to them for help, but if you do,
you're labeled a collaborator and they
really can’t protect you anyway.”

But no network has borne the
brunt of the political complexities in
Iraq quite like Al-Jazeera, whose
reporters have found themselves at
odds with both Iragis and Coalition
troops. On at least four different
occasions, Al-Jazeera journalists
have been detained for questionable

AP/Manish Swarup

reasons, notes May Ying Welsh, a
Baghdad-based producer with the
satellite channel.

One of the biggest risks in cover-
ing Iraq is getting there. The high-
way leading from Amman, Jordan, to
Baghdad is known as one of the most
hazardous sections of the country,
where thieves and muggers roam
freely and have discovered the for-
eign press corps’ deep pock-
ets. Everyone from The New
York Times’ Thomas Fried-
man to CNN’s well-protected
crews have been held up,
part of an almost daily log
of attacks. According to Pil-
grims Group, a U.K.-based
security firm, crews have
been shot at and injured in

journalists began to realize that they
are potential targets in the hotels and
restaurants they frequent. Hotels
have scrambled to provide better
security, but little can stop a suicide
bomber from causing real damage.

“There have been relatively few
journalists injured and killed here so
far, but that’s mainly because the ter-
rorists aren’t attacking the journal-
ists yet,” admits one Pilgrims Group
security officer. “My biggest concern
these days is a secondary attack after
a terrorist bombing, when the jour-
nalists show up.”

All that has had a marked effect
on the news that reaches audiences.
With danger levels rising, many sto-
ries may be left uncovered, journal-
ists admit. Whether it’s the growing
resistance in Iraq or the fundamental

The U.N. humanitarian coordinator speaks with journalists outside U.N. headquarters in
Iraq’s capital, Baghdad, which were bombed in August.

more than 10 different instances.
These dangers say more about the
lack of basic security in the country
than anything else.

“If you're looking for a soft target,
we're a pretty big one,” admits Colin
Soloway, a contributing editor at
Newsweek magazine. Indeed, the
threat of terrorism has never been
bigger. After a series of car bombings
in August killed almost 200 people,

clash of interests between the Coali-
tion and Iraqis, all manner of stories
are being left out. Many journalists
now shy away from tough towns,
such as Falluja and Najaf. “Security is
our primary concern here, and no
doubt that will affect our coverage of
the story,” says Amjad Tadros, who
manages the CBS News office in
Baghdad. “The situation is simply too
unpredictable.” m

Dangerous Assignments 29



A Life in Limbo

For a man who can’t return home, journalism becomes a sustaining force.

By A. Lin Neumann

hen Burmese journalist Min
Zin was 14, he and his
friends made newspapers

by hand, literally. They etched char-
acters into inked wax paper and
rolled fluorescent light tubes over
the impressions in a crude home-
made duplicating process. The results,
distributed free of charge on the
streets of Burma’s capital, Rangoon,
were the only independent publica-
tions in the country.

The year was 1988, and Min Zin
was involved in the deadly serious
business of revolution against a dic-
tatorship. As one of the youngest and
most prominent leaders of Burma’s
pro-democracy rebellion, Min Zin was
printing underground political broad-
sheets and risking his life for demo-
cratic change.

“Of course, we were naive,” Min
Zin says now of his days as a street-
corner propagandist. “All we knew
was that these were bad guys and we
wanted new leaders.”

During those heady months of
the 1988 uprising, the country was
shaken to its foundations by stu-
dents, some even younger than Min
Zin, who took to the streets daily,
almost toppling dictator Ne Win’s
regime. But in September of that year,
a military junta took power, brutally

A. Lin Neumann is CPJ’s Asia program
consultant. He is based in Bangkok,
Thailand.

30 Fall | Winter 2003

suppressed the popular movement,
and killed thousands of people.

Fast-forward to 2003, and Min
Zin is still at it—only he is anything
but naive.

ow a veteran journalist, the

lanky, good-humored Min Zin is
one of a handful of exiled Burmese
journalists pointing the way toward a
future in which the press might
thrive again in his home country.

He is a regular correspondent for
Radio Free Asia and a staff editor at
The Irrawaddy, a respected exile mag-
azine and Web site (www.Irrawaddy.
org) that covers Burma from Chiang
Mai, a city in northern Thailand near
the Burmese border. He has been a
visiting fellow at the University of Cali-
fornia journalism school in Berkeley,
and his essays on topics ranging

followed closely inside Burma via
Radio Free Asia and through smug-
gled copies of his writing. “Min Zin
focuses on the role of youth in soci-
ety and seeks to inspire young people
to develop themselves outside the
regime’s tightly controlled, top-down
education,” she says.

The path he took to become a
journalist has been arduous and
threatening, sad and inspiring. Fol-
lowing the suppression of 1988, Min
Zin left school and went under-
ground for nine years, dodging the
military regime’s efforts to track him
down and toss him into prison, along
with thousands of others.

Throughout the years in hiding
and exile—he narrowly escaped
Burma and sought refuge in neigh-
boring Thailand in 1997—he was
never sure what would happen to

The path Min Zin took to become a journalist has
been arduous and threatening, sad and inspiring.

from political strategy to popular
culture in his homeland are thought-
ful, independent, and influential.
His work as a writer, scholar, and
journalist is an inspiration to many.
Christina Fink, a U.S. expert on
Burmese affairs, calls Min Zin a key
strategist of the student movement
and says that his commentaries are

him. “I saw friends, girls and boys,
12 years old and even younger, killed
by soldiers in front of my eyes,” he
says. His immediate family members
were all arrested at one time or
another, usually on suspicion that
they were aiding Min Zin.

During his odyssey, he taught him-
self English and contributed essays

CPJ/A. Lin Neumann

on political issues to underground
journals that circulated among stu-
dents and dissidents. He even con-
tributed nonpolitical scholarly arti-
cles under a pen name to the few
legal magazines published in Ran-
goon. “I had a lot of time to read, in
those days,” he remembers with a
laugh. Friends brought him books
from the libraries at the U.S. and
British embassies, and he began
expanding his political thinking. Life
on the run in Burma gave Min Zin the
time to think and begin writing seri-
ously about change.

Irrawaddy’s office on a quiet street
in Chiang Mai. “In the West, you can
take for granted that your rights are
established. But here, the immediate
goal is to remove the repression. So
in terms of our values you can say
we are activists. But in terms of affil-
iation, I am not an activist. I have
never joined a political party.”

Using The Irrawaddy as a plat-
form, Min Zin and his colleagues con-
stantly work the phones and net-
works of colleagues and friends
inside Burma, searching for informa-
tion on one of the most closed

Exiled journalist Min Zin in front of Irrawaddy covers at the magazine’s office in
Chiang Mai, Thailand

in Zin’s exposure to fresh ideas
has not diminished his outrage
at the junta that rules his country, but
he jealously guards his independence
and his credibility as a journalist.
Neither Min Zin nor any staff at The
Irrawaddy belong to political organi-
zations. “We are independent and
free to think and criticize anyone,”
maintains the magazine’s founder
and editor, Aung Zaw, himself a polit-
ical dissident in exile. “It is important
for our future that we develop inde-
pendent journalism for Burma.”
When asked if he is an activist or
a journalist, Min Zin bristles, insist-
ing that it is not an either-or proposi-
tion. “We need to define first the
word activist,” he says, sitting in The

regimes in the world. For example,
when pro-government thugs attacked
opposition icon and Nobel laureate
Aung San Suu Kyi and her supporters
in a remote part of the country on
May 30, The Irrawaddy was among
the first to get the news. Using sources
inside Burma, they pieced together the
events that most observers say ruling
authorities staged to tarnish Suu Kyi’s
image and justify her arrest and con-
tinuing detention.

Min Zin, however, does not con-
fine himself to writing about Burma’s
long struggle for change. He is equally
at ease covering popular singers in
his homeland or discussing Burmese
literature. He has interviewed one of
Burma’s few hip-hop stars and

recently wrote about a popular film
actress who is also a devout Bud-
dhist. “It is not all about politics,” he
explains. “The society is changing,
and I want to see how our culture can
adapt to new realities.”

His work is noticed in seemingly
odd places. Earlier this year, Min Zin
appeared on an MTV-produced docu-
mentary hosted by singer Beyoncé
Knowles celebrating the life of Nel-
son Mandela. The music channel sent
him to South Africa for a taped dia-
logue with Mandela, an experience of
a lifetime, he says, even though he
admits that friends kidded him
about appearing on MTV.

in Zin is realistic about what it

may take to change Burma’s dic-
tatorship, which has been in power
in one form or another since 1962.
He praises U.S. efforts to boycott the
regime and impose sanctions on it.
“The United States is the hegemonic
power in the world,” he argues. “They
can make things happen if they will
be serious about change.” And he
wants to see the U.S. twist the arms
of China, Japan, and Thailand—
regional powers that have all done
business with the dictatorship for
decades—to force change on the
generals in Rangoon.

Eventually, he believes, democracy
will come and his long sojourn will
end. “Being in exile builds a rift
between reality and your own life,”
he notes. “Literally, my dreams are
still confined to my neighborhood in
Rangoon.” His father, a political
activist and teacher from an earlier
generation who was also jailed for
his beliefs, died a few years ago, but
Min Zin says he cannot accept that
reality because he cannot go home.

His dream is to return to Burma
and help establish The Irrawaddy as
an independent news magazine in a
free country. “We are not immigrants.
We are refugees, forced to resettle
somewhere foreign. I think about my
life in Burma. ... My mind is always
back home.” m

Dangerous Assignments 31



KICKER

>

"I't was more fun channel-surfing when we had other channels.”

32 Fall | Winter 2003



