DangerousAssignments

covering the global press freedom struggle

Spring | Summer 2004 WWW.Cpj.org

3
(s

.
4 o,

=

Suffer

F 2

ing to Tell the Truth
Inside Bangladesh’s Culture
of Violence

Escape from Haiti

Doing the Dirty Work in Iraq



CONTENTS

Dangerous Assignments Spring|Summer 2004

Committee to Protect Journalists
Executive Director: Ann Cooper
Deputy Director: Joel Simon

Dangerous Assignments

Editor: Susan Ellingwood

Deputy Editor: Amanda Watson-Boles
Designer: Virginia Anstett

Printer: Photo Arts Limited

Committee to Protect Journalists
Board of Directors

Honorary Co-Chairmen:
Walter Cronkite
Terry Anderson

Chairman: David Laventhol

Andrew Alexander, Franz Allina,
Peter Arnett, Dean Baquet, Tom
Brokaw, Josh Friedman, Anne Garrels,
James C. Goodale, Cheryl Gould,
Charlayne Hunter-Gault, Alberto
Ibargtien, Gwen Ifill, Steven L.
Isenberg, Jane Kramer, Anthony
Lewis, David Marash, Kati Marton,
Michael Massing, Geraldine Fabrikant
Metz, Victor Navasky, Burl Osborne,
Charles L. Overby, Clarence Page,
Norman Pearlstine, Erwin Potts,

Dan Rather, Gene Roberts, Sandra
Mims Rowe, John Seigenthaler,

Paul E. Steiger, and Paul C. Tash

Published by the Committee to
Protect Journalists, 330 Seventh
Avenue, 12th Floor, New York, N.Y.
10001; (212) 465-1004; info@cpj.org.

On the cover: A peaceful student
demonstration turns violent in
Bangladesh’s capital, Dhaka, in March.
This photo was the last one taken by
Prothom Alo’s Firoz Chowdhury, who
was then severely beaten by members
of the ruling Bangladesh Nationalist
Party’s student wing. Chowdhury
remains hospitalized.

Photo: Prothom Alo/Firoz Chowdhury

FROM THE DEPUTY EDITOR By Amanda Watson-Boles
Hope can be found in unlikely places. . ... ...... ... ............. 2

IN FOCUS By Amanda Watson-Boles
Year after year, violent street demonstrations leave Venezuelan
journalists wounded. . ....... ... .. e 3

AS IT HAPPENED By Amanda Watson-Boles

A Burmese journalist gets the death sentence ¢ Polish journalists

spend quality time in a tiger cage A journalist’s murderer is

convicted in Ivory Coast ¢ Bush urges Tunisia’s president to respect

press freedom. . . . . .. ... e e e e 4

COMMENTS: The Future of Ethiopia’s Free Press By Elias Wondimu
How the Ethiopian government attacks the media on all fronts ......... 6

CPJ) REMEMBERS: Ruel Endrinal By Hector Bryant L. Macale
At least 40 journalists have been murdered in the Philippines since
1986. Ruel Endrinal became this year’s latest victim. . . . . ... ... ... 7

Getting the Story
CPJ’s Hani Sabra talks with an Iraqi journalist about the dangers
of working in Iraq. .. ... ... e 8

Lucky to Be Alive By Elisabeth Witchel

with reporting by Jean Roland Chery
For an exiled Haitian journalist, escaping his country was just as
dangerous as working init. ......... ... .. . . . 11

Culture of Violence By Abi Wright
Elections may bring new leaders to power, but Bangladeshi
politicians from both sides let violent attacks against journalists

go unpunished. .. ... . ... 14
PLUS: Justice Delayed By Abi Wright . ........................ 18
Real Courage By Ann COOper . .......ouiiiiinnnennnnnn. 20

DISPATCHES: Old Habits By Nathan Hodge
Are Russian security agents forcing journalists there to revert to
Soviet-style self-censorship? .. ....... ... ... . . i 21

NEWSMAKERS: The People’s Radio By Aloys Niyoyita
One man uses his radio station to bring reconciliation to a country
ravaged by ethnic conflict. . ....... ... . . . . 24

CORRESPONDENTS: Missing By Alex Lupis
Correspondents in Russia try to unravel the mystery behind
a Chechen journalist’s abduction. . ............................... 27

IN THE NEWS: The Silence of Quiet Diplomacy By Julia Crawford

As the strongest democracy in its region, South Africa should be
condemning the dictatorial regime of Zimbabwean President

Robert Mubage. . . ... ... e 30

KICKER By Mick Stern. . ... e e e i e 32

Dangerous Assignments 1



FROM THE DEPUTY

EDITOR

Against the Odds

f you read CPJ’s news alerts on a daily basis, it’s hard not to become disheartened at the state

of press freedom, and concerned for the many journalists around the world who are under

constant legal and physical attack. We think it’s important to highlight these stories in-depth
in Dangerous Assignments, but we also know that there is more to them than shock and sadness.
In fact, the stories you will find in this issue are as hopeful as they are horrifying, because many
of these journalists have overcome great odds to continue their work.

In our cover story (page 14), CPJ Asia Program Coordinator Abi Wright takes you inside the
media in Bangladesh, where both of the country’s political parties target journalists with harass-
ment, violent attacks, and murder. Almost all of these crimes go unpunished, but members of the
press there say they are determined to report the news, despite hazardous conditions.

Haiti is another country where a polarized political climate has put journalists at risk. With some
help from CPJ and others, one very lucky radio reporter, Pierre Elisem, was evacuated after a vicious
attack. CPJ Journalist Assistance Coordinator Elisabeth Witchel visited Elisem in exile in the
Dominican Republic to learn about his daring escape from his troubled nation (page 11). In
Zimbabwe, several journalists have also been forced into exile by the repressive regime of President
Robert Mugabe. CPJ Africa Program Coordinator Julia Crawford examines why the South African
government refuses to criticize Mugabe—and how journalists there are hoping to change that
policy (page 30).

Elsewhere in Africa, Burundian journalist Aloys Niyoyita brings you the story of Radio Publique
Africaine, a media outlet that employs journalists who previously fought on two different sides of
a brutal ethnic conflict that has killed 300,000 people (page 24). In the process, the station has
helped foster peace and reconciliation in a country where some thought that was never possible.

But peace seems a long way off in Iraq, where the security situation has deteriorated even fur-
ther, so much so that Western news organizations are relying more and more on local stringers
and journalists for firsthand reporting. As CPJ Researcher Hani Sabra’s interview with an Iraqi jour-
nalist working for a Western media outlet shows, being a local reporter in Iraq has become more
dangerous than ever (page 8).

War also lingers in the southern Russian republic of Chechnya. Last summer, journalist Ali
Astamirov, a stringer who covered Chechnya for Agence France-Presse, was abducted by unknown
assailants. CPJ Europe Program Coordinator Alex Lupis investigates who was behind the kidnap-
ping: Russian authorities or Chechen rebels? (page 27) No one knows for sure, and Astamirov
remains missing. But hope lies in the fact that his colleagues continue searching—and continue
the hard work of covering a war in the face of dangers and tough restrictions. m

—Amanda Watson-Boles

AP/Pavel Rahman

4 -
Culture of Violence, page 14

AP/Murad Sezer

Getting the Story, page 8 The Silence of Quiet Diplomacy, page 30

2 Spring | Summer 2004

AP/Themba Hadebe



AP/Howard Yanes

IN FOCUS

Caracas, Venezuela

AP/Javier Galeano

elipe Izquierdo (being carried in
Fboth pictures above) knows
what he’s talking about when he
says his job is dangerous. “The polit-
ical situation is so polarized in
Venezuela that it is very difficult to
work as a journalist. ... Someone like
me, who is clearly identified as a
journalist because I'm carrying a
camera, has to keep a very low pro-
file while covering street protests.
Any comment can be taken as an
offense, and you can be physically
attacked, threatened, or intimidated
by either side.”
Twice in two years, Izquierdo, a
cameraman for the international tel-
evision channel Univision, has been

wounded while covering demonstra-
tions in Venezuela’s capital, Caracas.
In January 2003, when the country
was paralyzed by a two-month gen-
eral strike aimed at ousting President
Hugo Chavez Frias, opposition
activists clashed with National Guard
troops, and Izquierdo was hit in the
head with a rock (above left).
Fast-forward one year, and things
don’t seem all that different in the
streets of Caracas. On February 29,
2004, Izquierdo was hurt again, this
time when he was shot in the foot
(above right) while filming protesters
who had filled the city to demand a
recall on Chavez’s presidency. In all,
nine people were Kkilled during the

unrest and hundreds were wounded,
according to CPJ sources.

As a result of these attacks,
Izquierdo has decided to work with
lighter equipment so he can escape
more easily should he find himself in
danger again. He says he also plans to
wear military boots, in addition to the
bulletproof vest, gas mask, and hel-
met he already dons for protection.

The cameraman is recovering,
but he still has difficulty walking.
Nonetheless, he is determined to
continue filming the news. “Next
time, 'm going to be more cautious.
I'm going to feel afraid, but I'm still
going to do my work.” m

—Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments 3



AS

IT HAPPENED

A look at recent red-letter cases from the CP]J files...

November

13 Cuban journalist Bernardo Rogelio
Arévalo Padron is released after serv-
ing six years in prison on “disre-
spect” charges for alleging during a
radio interview with a Miami-based
station that while Cuban farmers
starved, helicopters were taking fresh
meat from the countryside to the
dinner table of President Fidel Castro
(below) and other Communist Party
officials. During his time in prison,
says Arévalo Padrén, he suffered
physical and psychological torture.

AP/John Lindsay

24 The U.S.-appointed Iraqi Govern-
ing Council closes the Iraq offices of
the Dubai-based satellite news chan-
nel Al-Arabiyya for airing a tape of
Saddam Hussein urging Iragis to
resist the U.S.-led occupation. The
offices reopen two months later.

28 A Burmese court sentences Zaw
Theth Htway, editor of the sports
magazine First Eleven, to death for
high treason. The government has
denied that he was tried for his work
as a journalist. However, the summer
before his conviction, military intelli-
gence officers raided First Eleven's
offices and arrested four employees
after the magazine published an arti-
cle questioning how money from the

4 Spring | Summer 2004

international community for the
development of soccer in the country
had been spent.

December

11 A secretary for the editor of the
Kuwaiti daily Al-Siyassah is injured
after opening a letter containing
explosives. The editor says he believes
that his paper was targeted for crit-
icizing “political and religious fanat-
ics in the Arab world.”

January

13 A group of armed individuals
arrive at a radio transmission plant
(below) outside Haiti’s capital, Port-au-
Prince, tie up the plant’s guard, and
smash the transmitters with ham-
mers. As a result, eight radio stations
and one TV station are forced off the
air. The attack came in the wake of
violent street clashes between gov-
ernment supporters and opponents.

AP/Walter Astrada

17 Two unidentified men assault
Tomas Nemecek, editor-in-chief of
the Prague-based independent weekly
Respekt, while he leaves a grocery
store near his home, spraying tear

gas in his face, throwing him to the
ground, and repeatedly kicking him
in the head and chest. Although
police have not yet determined a
motive for the attack, his colleagues
at Respekt believe that Nemecek was
targeted for the paper’s hard-hitting
reports exposing corruption.

21 Amnat Khunyosying (above), pub-
lisher of Phak Nua Raiwan (Northern
Daily) in Thailand, calls the verdict
acquitting the four soldiers accused
of trying to kill him “a funeral for jus-
tice.” Despite evidence from the jour-
nalist and other witnesses identify-
ing the assailants by name, the court
says there is insufficient evidence to
convict the soldiers, who were on
duty when they attacked the journal-
ist in reprisal for his newspaper’s
exposés about powerful and corrupt
politicians in the city of Chang Mai.

22 Ivoirian police officer Sgt.
Théodore Séry Dago is convicted
and sentenced to 17 years in prison
for the October 2003 murder of
Radio France Internationale corre-
spondent Jean Héléne, who was shot
in the head outside the national
police headquarters in central Abid-
jan while waiting to interview
detained opposition activists who
were being released.

AP/Apichart Weerawong



AP/Susan Walsh

28 The Qatar-based, Arabic-language
satellite channel Al-Jazeera is
informed via e-mail by the U.S.-
appointed Iraqi Governing Council
(IGC) that the outlet will not be
allowed to cover official IGC activi-
ties because it had shown “disre-
spect to Iraq and its people and
harmed prominent religious and
national figures.”

February

2 A package explodes outside the
home of Russian journalist Yelena
Tregubova, who had recently pub-
lished a best-selling book criticizing
the Kremlin. No one is injured, and
police classify the attack as an act of
hooliganism.

3 Employees of the Gaza City weekly
newspaper Al-Daar return from the
Eid al-Adha holiday to find most of
their office equipment destroyed by
unknown assailants. The magazine’s
editor-in-chief says he believes that
the vandalism came in retaliation for
the publication’s editorial stance
against corruption in the Palestinian
National Authority.

12 CPJ sends a letter to U.S. Presi-
dent George W. Bush urging him to
raise press freedom issues with
Tunisian President Zine al-Abidine
Ben Ali, who has transformed his

country’s press into one of the most
restricted in the Arab world. On
February 18, Bush urges the Tunisian
leader to develop “a press corps that
is vibrant and free,” according to the
Los Angeles Times.

26 Three days after suffering a heart
attack after being questioned by gov-
ernment security agents, Turkmen
journalist Rakhim Esenov, 78, is
detained and accused of smuggling
800 copies of his novel, a historical
account of the Mogul Empire, from
Russia into Turkmenistan. He is
released on March 10.

March

22 A group of Polish journalists take
30-minute turns locking themselves
into an empty rented tiger cage out-
side the Polish Parliament to protest
the three-month prison sentence
handed down to journalist Andrzej
Marek on libel charges. Following the
protest, a local court postponed
Marek’s sentence for six months.

25 CPJ sends a letter to U.S. Secretary
of Defense Donald Rumsfeld urging
swift, thorough, and public investi-
gations into incidents where journal-
ists are killed, injured, or mistreated
by U.S. troops in Iraq.

April

7 Spanish TV journalist Ricardo Ortega
(below), of the station Antena 3, is
shot dead while covering demonstra-
tions in Haiti’s capital, Port-au-Prince.
The protesters were calling for the
prosecution of former President
Jean-Bertrand Aristide.

AP/EFE

19 South Korean journalist Jae Hyun
Seok is released by Chinese authori-
ties after more than one year in deten-
tion. Seok, who was charged with
human trafficking, was taking photo-
graphs of North Korean refugees in
Yantai, Shandong Province, China,
when he was arrested.

AP/Kamran Jebreili

13 Six armed men storm the building
housing the printing press of the private
Gambian biweekly The Independent.
The men fire shots into the building
before dousing the equipment with
gasoline and setting it ablaze. In
October 2003, the paper’s offices were
burned in a similar attack.

15 Three Japanese civilians, including
one photographer (below, middle),
are released one week after being
abducted by Iraqi insurgents. The kid-
nappers had threatened to burn the
hostages alive if Japanese troops did
not leave Iraq. At that time, at least six
journalists were abducted as part of a
broader campaign against foreigners. m

—Amanda Watson-Boles

Dangerous Assignments 5



COMMENTS

The Future of Ethiopia’s Free Press

The Ethiopian government is annihilating independent journalism.

By Elias Wondimu

or five of the last 10 years, CP]
F has singled out Ethiopia as one

of the world’s worst places to be
a journalist. During these years, the
government of Prime Minster Meles
Zenawi has been responsible for
harassing, imprisoning, and forcing
journalists into exile.

But now, Zenawi is taking even
more steps against Ethiopia’s free
press, starting with eviscerating the
Ethiopian Free Press Journalists
Association (EFJA)—the only group in
the country that has continually
expressed strong criticism of the gov-
ernment. The new strategy is not to
imprison journalists but to deprive
them of a voice.

n November 10, 2003, the

Ethiopian Justice Ministry sus-
pended EFJAs activities, allegedly
because the group had failed to sub-
mit a certified audit of its budget for
the last three years. Shortly after,
the government’s true intentions
became clear when officials took
matters into their own hands and
presided over the selection of a new
executive committee. As a result,

Elias Wondimu, an exiled journalist
from Ethiopia, is the founder and
publisher of Tsehai Publishers, the
managing editor of Ethiopian Review
magazine, a member of the board of
directors at PEN USA West, and an
exiled member of EFJA.

6 Spring | Summer 2004

the government has split and
severely weakened the EFJA. Fol-
lowing a recent mission to Ethiopia,
the International Federation of
Journalists called for the EFJA to
hold another general assembly that
would bring both the old and new
members together.

With EFJA, the strongest voice of
opposition in the media, neutral-
ized, Zenawi has turned his atten-
tion to the country’s legal code.
Despite what government officials
will tell you, Ethiopia’s current press
law serves not to enhance press free-
dom, but rather as a trap to catch
and prosecute journalists who take
it at face value. The law guarantees
“freedom of expression without any
interference,” but if you actually
pursue reporting as if this is true,
you shortly find yourself in prison
or worse. For example, journalist
Tamirate Zuma was arrested in May
2001 after an article in his news-
paper, Atkurot, quoted from an inter-
view published by the U.S.-based
magazine Ethiopian Review in which
aretired Ethiopian army general pre-
dicted the imminent overthrow of
the current government.

In addition, authorities have
spent tremendous resources devel-
oping a harsh new press law that
allows the government sweeping
powers to repress the media. The
law is still being debated, but it is
likely to pass sometime this year.

Early drafts are no different from
the current law, and although the
government has said it was amend-
ing the bill, there has been little
transparency in the process. Early
drafts do not conform to interna-
tional press freedom standards but
rather criminalize the activities of
journalists and editors who peace-
fully practice their profession. The
bill discourages investigative jour-
nalism, outlaws the publication of
any material deemed to threaten
“national security,” empowers the
state prosecutor to bar or suspend
any publication, and allows journal-
ists who make reporting errors to be
jailed, among other restrictions.
The threat of fines and imprison-
ment is always there for those who
do not obey the law.

n the face of such oppression,

Ethiopia’s journalists remain coura-
geous. Dawit Kebede, a fellow exiled
journalist, recently wrote that, “A
free press lies in the hearts of indi-
viduals; when it dies there, no con-
stitution, no law, no court can save
it. ... While it lives there, it needs no
constitution, no law, no court to
save it.” Because we cannot let press
freedom in Ethiopia die, we must
help return EFJA to freely elected
members who represent Ethiopian
journalists and ensure that the media
work under laws that protect, rather
than trap, them. m



CPJ] REMEMBERS

Ruel Endrinal

A journalist’s murder highlights a culture of impunity in the Philippines.

By Hector Bryant L. Macale

he Philippine press has often
I been described as the “freest
in Asia,” mostly because of the
constitutional protection the media
enjoy. But the failure of the justice
system to arrest, prosecute, and con-
vict anyone for killing journalists has
created a culture of impunity that
encourages further murders and
demonstrates that neither liberal
laws nor constitutional guarantees
can ensure the full exercise of press
freedom in the Philippines.

Press freedom in this nation of
islands has reached one of its most
critical points since democracy was
restored in 1986. According to CPJ
research, at least 40 journalists have
been assassinated for their work
since that time, and no one has been
prosecuted for any of these murders.
In 2003 alone, five journalists were
killed in the line of duty, the worst
recorded year in the country during
the last decade.

Press freedom groups in the
Philippines fear that the murders will
continue this year, which had barely
begun when a radio and print jour-
nalist was killed.

Ruel Endrinal, host of a news and
commentary program for radio station

Hector Bryant L. Macale is a staff
writer and senior press alerts project
officer at the Center for Media Freedom
and Responsibility, a Philippines-based
press freedom organization.

DZRC-AM and publisher of two com-
munity newspapers, was murdered on
February 11, 2004, in Legazpi City,
Albay Province, about 345 miles (556
kilometers) south of the capital,
Manila. He was 45 years old.

Endrinal was shot dead by two
unidentified gunmen at 6:20 a.m.
while on his way to the radio station
where he did a daily commentary on
political affairs, according to Jess
Magayanes, a colleague from Endrinal’s
station. Aniceto Dimatera, a correspon-
dent for the national daily The Philip-
pine Star and a friend of Endrinal’s,
told the Center for Media Freedom
and Responsibility (CMFR) that
Endrinal was gunned down near his
home in Legazpi City.

Endrinal, who hosted the radio
program “MBA sa DZRC” (MBA in
DZRC) and was the publisher of Metro
Banat Albay (MBA-Metro Hit Albay)
and Bicolano Ngayon (People of Bicol
Today), was shot in the head, left arm,
and stomach. He was taken to a near-
by hospital but died on arrival.

The local police are looking into
the possibility that Endrinal could
have been targeted because of his
commentaries. Endrinal, according
to Magayanes, criticized politicians
in the area, including Albay Governor
Al Francis Bichara, for their allegedly
corrupt activities. Both Dimatera and
Magayanes said Endrinal had been
receiving death threats before he
was killed.

The Philippine Star

Ruel Endrinal

Endrinal was the first journalist
killed in the Philippines in 2004. His
death came a day after the three-
month campaign period for national
and local elections began.

The local police have said they have
two witnesses who say they can iden-
tify the gunmen. The witnesses claim
that they saw the two men in Endrinal’s
neighborhood three consecutive days
before he was killed. Endrinal’s widow,
Mina, told CMFR that the police have
also identified two suspects.

Although arrest warrants have
been issued, Mina says the fact that
the suspects have not been detained
could mean yet another police failure
to prosecute anyone in a case involv-
ing a journalists’ murder. m

Dangerous Assignments 7




Getting the Story

For Iraqi journalists, covering the violence in Iraq means facing danger

on many fronts.

This spring, the worsening security
situation in Irag—including several
kidnappings of foreigners—signifi-
cantly diminished the ability of jour-
nalists to move around the country. In
response, many news organizations
are relying more and more on Iraqi
stringers and fixers to cover the news.

An unfortunate result is that this
year, Iraqi journalists have become
increasingly vulnerable to attack.
According to CPJ research, 12 jour-
nalists have been killed in Iraq since
January 2004. All of them were Iraqi,
and at least three of them were killed
by U.S. gunfire.

In addition, insurgents have
stepped up their targeting of Iraqis
who work for foreign media outlets as
part of a broader attack on local citi-
zens who work with international
organizations. At least two Iraqi
media workers were shot dead by
assailants in March, and several more
have received threats, leading a num-
ber to quit work altogether.

In late April, CP] Middle East and
North Africa Researcher Hani Sabra
conducted an interview with an Iraqi
Jjournalist who has been working as a
cameraman and reporter for a West-
ern media outlet in the Iraqi city of
Fallujah, about 35 miles (56 kilome-
ters) west of the capital, Baghdad. For
safety reasons, he agreed to speak

Translated from Arabic by Hani
Sabra.

8 Spring | Summer 2004

with CPJ only on the condition that his
name and the name of his employer
not be used.

Can you describe the security sit-
uation for Iraqi and Arab journal-
ists currently working in Iraq?

Yes, but firstly, I can tell you that
Western journalists are not wanted at
the present time in Iraq, especially in
areas where there is resistance.
There are doubts among the people,
the resistance, and the mujahedeen
that foreign journalists could possi-
bly be spies. The problem is that
when the Western press and the Arab
press come to do a story or a piece
about the resistance or about events
taking place, their questions are
direct, the journalists go straight to
the heart of the matter, which elicits
doubts in some people that the jour-
nalists have other motives.

Secondly, U.S. troops are a prob-
lem. They see [Iraqi journalists’]
cameras and our press badges, and
they fire at us. The American army
considers their first enemy to be
journalists.

Why do you think they consider
journalists the enemy? Can you
give an example?

My family is in Fallujah, in the cen-
ter of Fallujah. Because Fallujah is a
small area, if I just hear a sound, I
can determine where the firing took

place. I know the streets, and if I see
smoke or fire I go to the area imme-
diately. I arrive at the scene, in the
heart of the matter, at the beginning
of an incident. So I call [my news
agency] and report to them, or film.
Now U.S. troops wonder, “How did
we journalists know about the oper-
ations?” They think, “What allowed
us to know what was going on?” This
is particularly the case with journal-
ists who always work in Fallujah. So
now the U.S. troops think that jour-
nalists are collaborating with the
resistance. But we report the truth,
the facts. We report what incidents
are taking place.

What are the dangers to Arab and
Iraqi journalists from armed
Iraqgis and the mujahedeen?

This is a danger not only to Iraqi jour-
nalists, but also to foreign journalists
in the region. For instance, when I go
in to film events in Fallujah, the muja-
hedeen have doubts that my motives
are not to show the true picture, but
to reveal who the mujahedeen are. In
Fallujah, some journalists filmed
mujahedeen whose faces were uncov-
ered, and it created trouble. [ remem-
ber the LBC [Lebanese Broadcasting
Corporation] had footage on televi-
sion of insurgents whose faces were
uncovered.... Now there is resent-
ment and hatred toward all journal-
ists, not just the LBC.



AP/Murad Sezer

Other journalists have also created
problems. For example, a journalist
who is from Baghdad, not from Fallujah,
doesn’t know the ins and outs here, or
the customs and practices of Fallujah,
what people do and don’t want. So
they come to cover an incident with-
out taking into account the feelings of
the people. So the people also have
come to hate journalists.

A week ago, I had an experience
in Fallujah. I was surprised by
masked mujahedeen who tied up my
hands, took me away, and said,
“Bring your camera.” [ said, “Why are

with Alhurra written on it. They even-
tually let me go, but sure enough,
they detained the correspondent/
cameraman working for Alhurra in
Fallujah, and he told them, “I am Iraqi,
I am of you, with you. Why do you
detain me?” They broke his camera and
said, “As long as you so much as work
with the Americans, we reject your
presence here.” They detained him for
five hours before releasing him.

But our real fear is the Americans.
We want to put out the true picture,
present the true account. We fear
them more than other people here.

journalists are rejected. It used to be
that if an Egyptian or Jordanian or
Lebanese journalist came in, identi-
fied himself to the people in the city
and said, “I am person X from place
X and I want to do a story,” the peo-
ple would accept it with no problem.
But under the current circumstances,
what we are seeing in Fallujah is that
people are only welcoming to a few
journalists.

You said that previously Western
journalists entered Fallujah and
other cities. When did the prob-

Arab journalists walk out of U.S. Secretary of State Colin Powell’s press conference in Baghdad on March 19, 2004, to protest the
shooting deaths of two Iraqi reporters by U.S. forces.

you detaining me, who are you, and
what did I do?” And they said,
“Because you are with Alhurra TV
station [a U.S. government-funded
television station that is broadcast in
the Arab world].” I said, “No I'm not
with Alhurra.” They said that I was
because they had been told that there
was a journalist with a microphone

Since you are a journalist from
Fallujah, do you think that you
are safer than other Arab jour-
nalists or an Iraqi from Baghdad
who comes to cover Fallujah?

Of course. Especially under the cur-
rent circumstances, especially at
this time. But it is difficult. Western

lems really begin for Western
journalists?

I would say in the last three months.
That was when the doubts began.
Someone would say, “I'm a journal-
ist.” They would be asked to show
their identification, and the person
would pull out his ID and say, “I'm

Dangerous Assignments 9



Colleagues of Al-Arabiyya television correspondent Ali al-Khatib, who was killed by U.S. gunfire in March, carry his coffin during a
funeral procession in Baghdad.

French.” But the people began to
have doubts that he was perhaps
Israeli with a French passport. Or
there were doubts that this person
was not a journalist and had ulterior
motives for being there.

Do you think that foreign news
agencies now depend more on
Iraqi journalists because it is
rare for Western journalists to go
to Fallujah?

Certainly. I used to work for [another
Western media organization] as a
journalist. I worked as a correspon-
dent in the beginning and then the
idea came that I should be a camera-
man. So [ worked as a correspondent
and a cameraman with [them]. It
used to be that journalists would
come, they would have stories, arti-
cles, they would complete them. But
when these problems began, they
would contact me and say we have
this idea for a story and ask me to
complete it for them. When I left [my

10 Spring | Summer 2004

former employer] and went to [my
current media outlet], I would cover
events for them. They would ask me
for a story, and I would complete it.
But now I work without being asked.
I know what they want, so [ write
articles and send them directly to
[my news outlet].

So you work as a correspondent
and a cameraman?

Exactly. If something happens and
I'm nearby, I'll cover it. But if I don’t
have work, if there is not a particular
assignment or problem, I'll do a story
about regular life, schools, religious
scholars, mosques, anything.

You have spoken of your fear of
U.S. troops. Have there been par-
ticular incidents?

Yes, more than once it has happened.
For instance, I went to cover a con-
ference in Fallujah. It was the govern-
ing council of Fallujah, and there was
a meeting between them and the

Americans in Fallujah. The moment
the Americans saw me, a soldier
raised his weapon at me. I had my
camera, they knew I was a journalist.
I took out my press identification so
he could see it, but he refused to
look at it. Other journalists were
inside, but he refused to let me in
and pointed his weapon at me. He
told me to leave the area. So I col-
lected my things and left.

Another time, there was a fire-
fight between U.S. troops and Iraqi
resistance fighters in Khaldiya [west
of Baghdad, near Fallujah] that lasted
for nine hours. [ was with a group of
journalists from different news agen-
cies in the area covering it. Even
though the U.S. troops saw us, and
we presented our identification to
them, they shot at the house that we
took shelter in. They surrounded the
house and shot at it. It was as if the
people who owned the house were
going to get killed on account of us.
The Americans knew that we were in
the area, and they fired on us. m

AP/Khalid Mohammed



CPJ/Elisabeth Witchel

Pierre Elisem gets some comfort from listening to the

radio in his hospital bed.

ierre Elisem cannot feed him-
P self. On a good day, he can raise

one leg a foot off the bed where
he must stay, except for the few
hours a day he is able to sit upright
in a chair. His lively eyes dart back
and forth when talking, but his head
remains immobile. When he speaks
he stops occasionally, in pain or in
a sweat-inducing effort to move an

As CPJ’s journalist assistance coordi-
natov, Elisabeth Witchel helps jour-
nalists worldwide facing immediate
danger. She and CP] Americas Pro-
gram Coordinator Carlos Lauria
helped arrange Pierre Elisem’s evacu-
ation from Haiti in February. Jean
Roland Chery was a reporter at the
Port-au-Prince-based station Radio
Haiti-Inter for 12 years. He now lives
in New York.

~ Lucky
to Be Alive

When a Haitian journalist was left for dead after
an attack by government supporters, heroic efforts

were made to save him.

By Elisabeth Witchel

with reporting by Jean Roland Chery

arm to a more comfortable position.
Usually this attempt fails, and an
attendant must move it for him. A
large, still-tender scar bulges from
his neck. Despite his condition, Pierre
Elisem is a lucky man.

By all accounts, Elisem, a radio
journalist from northern Haiti,
should have died on February 21,
when a rebellion swept across the
country and members of former Pres-
ident Jean-Bertrand Aristide’s Fanmi
Lavalas party beat and shot Elisem
twice in the neck. Instead, he lies in
recovery in the neighboring Dominican
Republic.

The 40-year-old father of four is
a long way from where he was in 2000,
when he founded Radio Hispagnola
in the small northern town of Trou
du Nord, 18 miles (29 kilometers)
from his hometown of Cap-Haitien,

Haiti’s second-largest city. “I decid-
ed to go to the countryside because
people there needed news and
information,” says Elisem, who was
also director and a program host at
the station. In addition to broad-
casting local and national news,
Radio Hispagnola aired the opinions
of callers. “I let the people call in
and express different views. [ was
not working for any one group, just
the population.”

Members of local pro-Aristide
organizations apparently felt other-
wise and often accused him of work-
ing for the opposition. “They said my
programs were against the govern-
ment,” says Elisem. In October 2003,
he began receiving threats against
him and his employees. In early
December, he received an envelope
with a bullet inside. Later that month,

Dangerous Assignments 11



armed Aristide loyalists attacked
Radio Maxima, another news station
in the region. “Every other journalist
except Elisem left Cap-Haitien,” recalls
Pierre Claudel, a presenter for Radio
Maxima who has since fled Haiti.

When Haiti’s escalating political
crisis exploded into violence in Sep-
tember 2003 in the western port of
Gonaives, public information was a
scarce commodity in northern Haiti.
“People in the north didn’t know any-
thing about what was happening in
other towns in Haiti,” says Elisem. He
broadcast national news received
from the Port-au-Prince-based Radio
Métropole, for whom he worked as a
correspondent, incurring the wrath
of local Fanmi Lavalas politicians
and militias mobilized to support
Aristide. Finally, in late January 2004,
when friends warned him that armed
men were looking for him, he left for
the capital.

After spending several weeks in
hiding in Port-au-Prince, Elisem ven-
tured an ill-fated return to the north
in late February. Arriving by plane in
Cap-Haitien, he picked up his car at
his brother’s house, intending to
drive to Trou du Nord. Sometime
between noon and 1 p.m., while driv-
ing through the city with his 14-year-
old son, a red car with six men cut
him off. The men pointed rifles at

Three members of the Air Ambulance team that evacuated Pierre Elisem from Haiti:
(from left) Dr. Porfirio Cabral, pilot Alejandro Reynoso, and security consultant
Cristobal Perez-Siragusa.

down the road, they told him to stop
the car, and they shot him twice in
the neck.

Elisem keeps an even tone while
recounting what happened to him,
but when talking about his would-be
assassins and their audacity, his
voice rises. “I knew them. It was on
the street. People saw but were
afraid to do anything.” Elisem has
named five of his assailants: Nahoum
Marcelus, a Fanmi Lavalas national

Fearing for his safety, medical staff hid Elisem in
the only place they were sure the attackers would
not think (or dare) to look—the maternity ward.

Elisem and began to strike him with
their guns and fists. “I heard them
say, ‘Let’s kill him now; no, let’s take
him with us,” Elisem recalls.
According to Elisem, four of the
men got into his car and ordered
him to drive while continuing to
beat him. When he pleaded with the
men not to beat him in front of his
son, they had him stop the car and
threw out his son. Then, a few blocks

12 Spring | Summer 2004

assemblyman; Adonija Sévere, the
mayor of Saint Raphael, a town near
Cap-Haitien; Richard Estimable and
Shelo Magloire, regional representa-
tives of the central government; and
a man known locally as Bebeto, the
coach of the local soccer team. All
five remain at large.

Miraculously, Elisem survived
and awoke later that day in the hos-
pital in Cap-Haitien, where his family

had taken him. By this time, how-
ever, his assailants had learned their
target was not dead and went to the
hospital, presumably to finish the
job. Fearing for his safety, medical
staff hid Elisem in the only place
they were sure the attackers would
not think (or dare) to look—the
maternity ward.

The next day, under the cover of
rebel militias who had begun to
encroach on Cap-Haitien, Elisem was
able to safely board a plane to Port-
au-Prince. Later that same day, the
rebels took Cap-Haitien and all
flights were suspended, according to
Elisem’s brother Pierre Sadrace.

But conditions in the capital were
less than hospitable. By then, the
streets were full of government sup-
porters manning barricades to fend
off the nearing rebels. Many resi-
dents avoided leaving their homes.
Meanwhile, Elisem’s physical condi-
tion was quickly deteriorating. Ariel
Henri, Elisem’s doctor in Port-au-
Prince, told CPJ at the time that he
feared the journalist might not sur-
vive if he did not go to a hospital
outside Haiti immediately. Canapé
Vert, the only functioning hospital in

CP)/Elisabeth Witchel



Port-au-Prince, lacked the equipment
needed to test and treat him and, like
much of the city, suffered from fre-
quent power outages.

CPJ and Radio Métropole Director
Richard Widmaier set about making
arrangements to airlift Elisem to a
hospital in the Dominican Republic.
But amid the violent uprising that
had then reached the capital, no
flights were going in or out of Haiti.

On February 27 at 7 a.m., pilot
Alejandro Reynoso and doctors Porfirio
Cabral and Synthia Pons de Cabral set
off for Haiti from the Dominican
Republic in a medically equipped
Cessna 401. According to Cristobal
Perez-Siragusa, a security consultant
and director of Air Ambulance Trans-
port International Link, the company
that arranged for the medevac, the
group made the early-morning start
to ensure that the operation would be
complete before any of the day’s
fighting broke out. But Reynoso says
that when they neared Port-au-Prince,
he received a call that the airport was
closed. “They asked us to leave Haiti’s
airspace, but we decided to land any-
way. We were the only plane at the
airport,” he says.

Once on the ground, the team
still had to wait 40 minutes for the
Red Cross caravan Widmaier had
arranged to navigate dozens of police
checkpoints and roadblocks between
the hospital and the airport. During
this time, Cabral says they heard gun-
fire in the distance and saw several
small explosions. When they asked
the one security guard at the airport
what was happening, his somber,
one-word response was: “Troubles.”

Finally, the van carrying Elisem
and a colleague from Radio Métropole
arrived on the runway. Their plane
was the last to take off from Port-
au-Prince for several days, says
Reynoso. That day rebels continued
to close in on the city, and two days
later, Aristide left Haiti.

The emergency evacuation team
checked Elisem into the intensive
care unit at Clinica Abreu, a private

CPJ/Elisabeth Witchel

hospital in Santo Domingo. But a
week on the run with a bullet wound
in his neck caused additional compli-
cations for Elisem. According to
Clinica Abreu’s medical report, he
arrived delirious, suffering from a
number of infections, including E coli.
“When I learned of his condition and
what he had been through, I did not
think his chances would be very
good,” says Dr. Luis B. Rojas Grullon,
president of the hospital.

But after spending one month
there, Elisem’s condition stabilized.
Tests revealed that the bullet had
passed through his neck without leav-
ing any permanent neurological dam-
age. Even the doctors at Clinica Abreu,
who predict that Elisem may be able
to walk again after several more
weeks of intense physical therapy,
are amazed. “It is very rare to escape
that kind of wound with no spinal
cord damage,” says Dr. Manuel Garcia
Sugranes, Clinica Abreu’s medical
director, adding, “He is very lucky.”

Elisem, though grateful to be
alive, would perhaps disagree. For
now, he must rely on family, friends,
and medical staff for virtually every

need, and he faces at least a year of
physical therapy. While doctors in
the Dominican Republic think his
prospects of recovery are good, they
are certainly not assured. But Elisem
says the worst thing for him is the
fear he still lives with.

For Elisem and dozens of other
Haitian journalists who have fled the
country during the last few years due
to threats from organizations linked
to the Fanmi Lavalas party, Haiti’s
change of government does not mean
it is safe to return. Though Aristide is
gone, his supporters—many of whom
are still armed and have terrorized
journalists and others viewed as gov-
ernment critics—remain. “In Haiti,
there is no justice,” says Elisem, who
has heard reports from friends back
home that the men who shot him
walk the streets openly. This gives
him nightmares almost every night.
“Sometimes I imagine they are behind
me, coming to kill me.”

But few who know Elisem are
pessimistic. “He is a fighter. That is
what I like about him,” says Radio
Métropole’s Widmaier. “And I tell you,
he is one lucky guy.” m

At the end of March, Pierre Elisem was released from the hospital and began
outpatient physical therapy.

Dangerous Assignments 13



s

AP/Pavel Rahman

e L

Riot police detain a Dhaka University student during a demonstration on March 3, 2004. Thousands of students
had gathered to protest a recent knife attack on a professor.

Culture of Violence

In a country marred by political corruption,
Bangladesh’s journalists suffer for telling the truth.

By Abi Wright

rom his hospital bed in
FBangladesh’s smoggy capital,
Dhaka, photographer Firoz
Chowdhury tries to explain why he

won’t file any charges against the
men who beat him up the day before.

“It’s too dangerous. They are carrying
arms. It’s too risky for me.”
Chowdhury, the chief photogra-
pher for the country’s most popular
daily, Prothom Alo, has 13 years’ pro-
fessional experience and covers the

Abi Wright is CPJ’s Asia program coordinator. The reporting in this story is based
on a mission Wright and CP] Executive Director Ann Cooper conducted to
Bangladesh in March 2004 with Igbal Athas, defense correspondent for Sri
Lanka’s The Sunday Times, and Andreas Harsono, managing editor of Indonesia’s

Pantau magazine.

14 Spring | Summer 2004

politically violent demonstrations
and strikes that frequently erupt on
the streets of Dhaka. On March 3, he
was beaten in the chest, back, shoul-
ders, and legs by several members
of the ruling Bangladesh Nationalist
Party’s (BNP) student wing, the
Jatiyatabadi Chhatra Dal (JCD), while
covering a student protest on the
Dhaka University campus.
Bangladesh, as Chowdhury can
attest, is a place where crime, poli-



tics, and violence all cross paths,
making independent journalism in
this country of 146 million people a
very dangerous profession. Political
officials routinely punish journalists
who expose corruption by ordering
political activist henchmen to beat
them. In addition, a highly polarized
political climate divides the coun-
try—and even journalists them-
selves—compounding the challenges
they face.

For now, those challenges are
unclear for Chowdhury as he grap-
ples with the larger implications of
his attack. He is in pain, and he
speaks quietly as he describes how
the students’ peaceful demonstra-
tion against a recent knife attack on
a professor turned violent after JCD
activists began forcibly breaking up
the crowd. Chowdhury’s last photos
before the JCD members turned on
him show a young woman being
beaten by police and a JCD activist
kicking a group of protesters.

When they saw Chowdhury pho-
tographing them, the JCD members
grabbed his digital camera and
smashed it before beating him.
Police and JCD leaders stood by and
watched, according to Chowdhury.
Several other journalists covering
the protests were also beaten that
day by JCD members and police.

This was not the first time
Chowdhury had suffered violence at
the hands of political activists. He
says that what happened to him was
a “normal and regular occurrence”
for the press, and that JCD members
at Dhaka University punched him in
the face just last year. “We [journal-
ists] are always targeted. The gov-
ernment covers up for them, and
there is no punishment. They should
be punished. The police knew that
the JCD was going to attack.”

Altaf Hossain Choudhury, who,
as home minister, was in charge of
internal security at the time of the
attack, has a different perspective.
Choudhury, who has since been
reassigned to the Commerce Ministry,

AP/Pavel Rahman

believes that journalists who cover
demonstrations do so at their own
risk because police and other
authorities cannot distinguish
between the press and protesters.
“The police are just doing their job,”
Choudhury says. Local photogra-
phers disagree and say they are well
known in town as journalists.
According to the photographers,
their cameras and equipment make
them stand out in a crowd, and the
JCD targets them to keep news of
the group’s violent attacks out of
the press.

haka University is in the center

of the capital, and it is on the
front lines of Bangladesh’s turbulent
political life. It is the frequent scene
of rallies and clashes, which the
press widely covers. The campus
played a key role in Bangladesh’s lib-
eration war from Pakistan in 1971,
when radical students fought the
Pakistani army, which shelled the
university and massacred many stu-
dents and intellectuals in response.

Student support is considered to
be such a priority for Bangladesh’s
political factions that both main par-

AP/Pavel Rahman

ties—the ruling BNP and the opposi-
tion Awami League (AL)—formed stu-
dent wings and youth leagues dedi-
cated to garnering student votes.

The student groups in turn uti-
lize “street muscle” to enforce their
will, both on campuses and in towns
throughout the country, employing
armed thugs and older political
activists. According to Dr. Kamal
Hossain, a leading lawyer, human
rights activist, and one of the
authors of Bangladesh’s 1972 consti-
tution, this practice dates back to the
1980s—and it has unfortunate con-
sequences for the press.

“Young armed thugs, unem-
ployed youth, were drafted for the
purpose of manipulating elections,
enhancing their power as they go
along, serving their patrons and
themselves, evolving into systematic
extortion, even institutionalized
extortion, because the police are get-
ting a share, too,” says Hossain. “The
main targets of these groups are the
journalists who expose this.”

Among the targets is 25-year-old
Hasan Jahid Tusher. As a master’s
student of journalism and the Dhaka
University correspondent for the

Under the governments of both former Prime Minister Sheikh Hasina (left) and
current Prime Minister Khaleda Zia (right), violence against journalists in Bangladesh

has continued with impunity.

Dangerous Assignments 15



Family members of veteran journalist Manik Saha, who was killed by a homemade
bomb in January 2004, mourn in his hometown of Khulna, 85 miles (136 kilometers)
outside the capital, Dhaka.

English-language The Daily Star,
Tusher used to live on campus and
covers the lively political scene
there, including the violent activities
of the BNP’s student wing, the JCD.
On May 8, 2003, Tusher wrote about
a group of JCD activists who had
allegedly beaten a student for refus-
ing to obey their orders.

him outside the dormitory. Students
brought Tusher to a hospital, where
he was treated for injuries to his
shoulders, back, and arms.

The attack caused outrage on
campus, but little was done to pun-
ish those responsible. Four of his
assailants were expelled from the
JCD but allowed to remain on cam-

AP/Bappy Khan

Criminal organizations dominate the towns of
rural Bangladesh and target the journalists who

try to expose them.

After the story was published,
Tusher says he began receiving
threats from the group’s leaders in
his dormitory demanding that he
stop writing about their activities on
campus, but he continued reporting
on the JCD. On the night of July 31,
2003, a group of 20 JCD activists ran-
sacked Tusher’s dorm room and beat
him severely with iron rods and
sticks before dragging him down
three flights of stairs and leaving

16 Spring | Summer 2004

pus. Although members of the Dhaka
University Journalists’ Association
said that, based on his earlier threats
against Tusher, the head of the dor-
mitory’s JCD unit, Tanjilur Rahman,
was responsible for ordering the
attack, Rahman was never punished.
Tusher decided to move out of his
dorm after the incident. “All the time
on the campus we have to be careful
about our movements, especially
me,” says Tusher. “Sometimes I feel

insecure and am afraid of the JCD
and the people around them.”

wo months after journalist Shafiul

Haque Mithu was almost killed in
a brutal attack, he is still in pain from
the head and arm injuries inflicted
on him by local BNP activists. Mithu,
the local correspondent for the pop-
ular Bangla-language daily Janakantha,
is from Pirojpur, a town 100 miles
(160 kilometers) south of Dhaka in
one of Bangladesh’s infamous south-
western districts, which are known
for violence against journalists and a
lack of law and order.

One editor calls the area “the val-
ley of death.” Five journalists have
been killed there in the last four
years in retaliation for their report-
ing, including Manik Saha, a veteran
journalist with 20 years’ experience
who was murdered in January 2004
by a homemade bomb in Khulna, a
neighboring southwestern division.

Criminal organizations dominate
the towns of rural Bangladesh and
target the journalists who try to
expose them, according to lawyer
Hossain. “Local criminal networks
with political bosses have institu-
tionalized a structure of terror in the
countryside,” explains Hossain.
“They are predatory groups, the
more violent crime pays, and their
patrons want more wealth.”

In December 2003, Mithu reported
a two-part series about a criminal
gang in Pirojpur that was abusing
and terrorizing the local Hindu
minority community in an effort to
take over their valuable lands. In the
articles, Mithu detailed how the crim-
inals, allegedly under the protection
of local BNP officials, looted valuable
fishponds and forcibly took over 85
acres of land from the Hindu com-
munity. When the local residents
tried to resist, the criminals beat
them severely.

After the first article ran on
December 17, a group of BNP
activists began following Mithu and
threatening him. Local BNP members



of Parliament and political leaders
denied the story and publicly
denounced the journalist. They even
formed a commission to prove that
his reporting was false, says Mithu,
but were unable to refute the evidence
in his story.

When the second part of the series
ran two weeks later, on December 28,
the BNP activists made good on their
threats. Mithu was attacked on his
way home from the Pirojpur Press
Club by a group of thugs, including
local BNP activists, who trailed him
and then ambushed him. The three
assailants then tried to kill Mithu,
beating him in the head repeatedly
with pipes, knocking him uncon-
scious, and breaking his right arm in
several places. Fortunately, when
local passersby heard his
cries and came upon the
scene, they saved Mithu.
His assailants tried to flee,
but one of them, a local
thug known simply as
Russell, was captured.
Mithu has identified two
other assailants in the
group as BNP activists
Chowra Kamal and Akram
Ali Molla.

“There is a culture of
protection and patronage
for people who indulge in
violence,” explains Hossain.
“Police are prevented from
taking action against them
because they enjoy protec-
tion. Courageous journal-
ists are among the leading
targets, particularly jour-
nalists working outside
the capital.”

Authorities  arrested
Russell and charged him
with attempted murder in
March 2004. Kamal and
Molla were officially
charged with attempted
murder later that month,
according to The Daily Star.
But they remain at large
and have not been arrested

Photo courtesy Zahirul Haque Mithu

even though they have been publicly
sighted in the Pirojpur area at political
meetings.

Mithu doubts that police will
apprehend those responsible for the
attack because local political leaders
from the JCD, BNP, and the Islamic

Mithu to a hospital for treatment, but
he still suffers from severe head-
aches and pain in his right arm,
which has not yet been properly set.
He is scheduled to travel to India for
treatment on his arm in the coming
months. Currently, he lives in Dhaka

Seven journalists received threatening notes,
along with pieces of white cloth cut from a

funeral shroud.

fundamentalist party Jammat-i-Islami
oversee the local police station and
use the police as their “muscle,”
according to Mithu.

After the attack, locals brought

A local thug known simply as Russell poses for a mug shot
after being captured and identified as one of the assailants who
brutally beat journalist Shafiul Haque Mithu in December 2003.

with relatives because he says it is
too risky back home in Pirojpur.
Even before he was attacked,
Mithu says he was constantly under
threat from BNP activists and Jam-
mat members because of
his reporting. In July 2003,
he was one of seven jour-
nalists in Pirojpur to
receive anonymous death
threats by mail. Pieces of
white cloth cut from what
appeared to be a funeral
shroud were sent to the
journalists with notes
threatening them to stop
reporting on criminal acts.

he current climate of

violence for the Bang-
ladeshi press does not
reflect its history, journal-
ists say. According to The
Daily Star’s editor and pub-
lisher, Mahfuz Anam, dur-
ing the colonial era, Bang-
ladesh had one of the most
outspoken, anticolonial
presses in the region. Under
the subsequent rule of Pak-
istan, from 1947 to 1971,
the local Bangladeshi media
carried strong anti-Pak-
istan coverage. The turn-
ing point for the press
came in 1991, when the
country held its first dem-
ocratic elections after
enduring a series of mili-

Dangerous Assignments 17




tary dictatorships and bloody coups
from 1975 to 1990.

The BNP’s slim victory in the
1991 election caused deep resent-
ment among the AL leadership and
engendered pronounced political
divisions across the country. These
tensions are responsible for much of
the political violence against the
media today, according to Anam.
“The restoration of democracy was a
springtime for the press.” But since
then, “there has been a failure of gov-
ernance, and a blaming of the press
for these shortcomings.”

During the rule of AL leader
Sheikh Hasina from 1996 to 2001,
journalists in Bangladesh also suf-
fered dozens of violent threats and
physical attacks. In 1999, the
Janakantha office in Dhaka had to be
evacuated after an anti-tank mine
was left in the lobby of the building.
Although the mine was removed
before it detonated, it could have flat-
tened a city block if it had exploded,
says Mohammed Masud, the paper’s
publisher. And in January 2001, wire
service reporter Tipu Sultan was
brutally beaten on the orders of AL
parliamentarian Joynal Hazari. (See
sidebar on this page.)

Although many popular Bangla-
deshi dailies in the capital, such as
The Daily Star, Prothom Alo, and
Janakantha, run critical articles and
even political cartoons about the rul-
ing BNP government on their front
pages without direct or violent
reprisal, independent dailies still feel
pressure from the government, says
Masud. In retaliation for critical
reporting, Janakantha reporters have
been denied access to government
officials, the current government has
withdrawn advertising money from
the newspaper, and an angry mob
attacked and tore down a wall outside
Masud’s home last summer.

In addition, the bitter rivalry
between the two majority parties
and their leaders, ruling BNP Prime
Minister Khaleda Zia and opposition
AL leader Sheikh Hasina, has con-

18 Spring | Summer 2004

Justice Delayed

The case of Tipu Sultan

By Abi Wright

hen journalist Tipu Sultan was brutally beaten and left for dead
W on the side of a road in January 2001, it quickly became clear who

was responsible for the attack. According to Sultan, one of the
assailants told him that Joynal Hazari, a Parliament member from the
Awami League (AL), which controlled Parliament at that time, had ordered
the beating in retaliation for Sultan’s reporting on Hazari’s many abuses
of power.

But little was done to bring Hazari to justice. Despite the mounting evi-
dence, then Prime Minister and AL leader Sheikh Hasina doubts the facts.
“I am not 100 percent certain [that he is guilty],” she said in a recent inter-
view. “Even in the Parliament, Hazari denied it.”

In October 2001, the Bangladesh Nationalist Party (BNP) unseated the
AL. Before the vote, BNP leader Khaleda Zia promised to prosecute Sultan’s
attackers if elected. But more than three years later, both of the country’s
political factions have failed to resolve Sultan’s case. And in the absence of
any resolution, Sultan remains at risk, regularly receiving threats from

Bangladeshi journalist
Tipu Sultan in Dhaka

in June 2003, two-and-a-
half years after he was
brutally attacked

AP/Pavel Rahman



Hazari. It seems that in Bangladesh, it doesn’t matter who is in power—
violence against journalists remains acceptable.

Sultan’s troubles began on the night of January 25, 2001, when a group
of armed men kidnapped the journalist in Feni, in southeastern Bangladesh.
The gang savagely beat him with iron rods and hockey sticks, breaking
bones in his hands, arms, and legs. The assailants specifically maimed Sultan’s
right hand—his writing hand—and the beating left a gaping wound in his
right arm. (See Dangerous Assignments, Summer 2001.)

According to Sultan, because the local police chief was known as “Hazari’s
man,” police did not allow Sultan to file charges against Hazari immediately
following the attack. Hazari’s supporters, however, did file a false case
charging rival political activists with orchestrating the assault. In Sep-
tember 2001, after Awami League leader Hasina had stepped down before
national elections, Sultan was finally able to file a local police report against
Hazari. But by then, Hazari had gone into hiding, reportedly in India.

After a 28-month investigation, Hazari and 12 associates were charged
with attempted murder in absentia in April 2003. Hazari was formally
indicted in October 2003, and the trial began in a local district court in
Feni on November 5, 2003. Sultan testified against Hazari in December, but
the legal proceedings were soon derailed when two of the accused men
filed separate petitions in the High Court to quash Sultan’s case. The court
agreed to review their petitions on January 26, 2004, postponing the trial
for six months.

Sultan appealed to Law Minister Moudud Ahmed for help in February,
and in an interview with CPJ in March, Ahmed said the attorney general had
already been instructed to submit an application for an expeditious hearing
in Sultan’s case.

Although Sultan is back at work as a reporter for Prothom Alo, the
country’s the largest Bangla-language daily, he is continually reminded of
that horrible day three years ago. Hazari may be out of the country, but he
is not far enough away to stop threatening the journalist and those associ-
ated with his case. Hazari called Sultan in August 2003 saying he would kill
the journalist and his family unless he withdrew the case, according to Sultan.
One of Sultan’s key eyewitnesses, Bakhtiar Islam Munnah, the local corre-
spondent for the daily Ittefaq, has also received threats from Hazari and
was attacked twice last year. These attacks have made other witnesses “feel
insecure,” says Sultan.

And the lack of action from Bangladesh’s current and previous admin-
istrations hasn’t made things any better. Today, the case remains bogged
down in legal delays, and only one of the 13 men accused in the attack is
currently behind bars; six remain at large, including Hazari, and six of them
were freed on bail. “We are doing everything we can for Tipu,” says government
minister Altaf Choudhury. But as long as Hazari remains free and Sultan’s
trial is postponed, Bangladeshi journalists remain at risk. m

tributed to the growth of a culture of
violence in Bangladesh. “We have seen
an increasing dependence on crimi-
nal forces to thwart opponents and
get votes. Known criminals are nom-
inated for Parliament,” says Anam,
and that adversely affects the press’s
development. “Independent journal-
ism was growing, while politics
became more criminal.”

Even the journalists themselves
are divided in Bangladesh. All of the
country’s journalists’ unions, from
the national level to the local level,
are split in two along party lines;
there is a BNP-affiliated Bangladesh
Federal Union of Journalists (BFUJ),
and an AL-affiliated BFU].

After the BNP retook power in
2001, a group of 27 journalists from
the state-run news agency Bangladesh
Sangbad Sangstha (BSS) were sum-
marily fired because they were con-
sidered to be affiliated with the AL.
BSS soon hired 40 new people for the
jobs and refused to rehire the 27
journalists even after a court ruled
that they had been illegally fired and
ordered their reinstatement. Many of
the 27 journalists remain angry at the
BNP. “This was an illegal termination,
and a violation of normal procedure,”
says Haroon Habib, one of the dis-
missed journalists.

Ithough journalists in Bangladesh

remain vulnerable because threats
and attacks go unpunished, few in the
government are willing to take respon-
sibility. Prime Minister Zia told Parlia-
ment on March 17 that Bangladeshi
journalists “enjoy full press freedom,”
and that when journalists are attacked,
it is “for other local-level reasons, and
not for journalism.”

None of this comforts photogra-
pher Chowdhury. From his hospital
bed in a cramped room, he sounds
resigned to his fate as a journalist in
Bangladesh. “In this climate, the
political situation will get worse
again,” he sighs, “and I'll go out and
cover what'’s happening again, and be
at risk again.” m

Dangerous Assignments 19



Real Courage

by Ann Cooper

hen we visited her headquarters in Bangladesh’s
Wcapital, Dhaka, in early March, Sheikh Hasina,

leader of the country’s opposition Awami League
(AL), handed our CPJ delegation a long list of press freedom
abuses. On top was the gruesome photo of journalist Manik
Chandra Saha’s decapitated corpse, taken shortly after some-
one tossed a homemade bomb at him in January.

A day after our talks with the Awami League, we met
with Bangladesh’s information minister, where another list
awaited us. This one gave the government’s version of the
press freedom story, a litany of abuses committed from
1996 to 2001, the period of AL rule until its election defeat
by the Bangladesh Nationalist Party (BNP).

Taken together, the AL and BNP lists are testimony to
the dangers encountered by Bangladeshi journalists, who
are just doing their jobs. The lists also support one of the
conclusions stated by CPJ’s delegation at the end of its visit:
“It takes real courage to be a journalist in Bangladesh.”

But the two lists also reveal another hard reality in
this deeply politicized country. The BNP points to press
freedom abuses committed during the ALs tenure in
office, but not a single incident since the BNP took power
in 2001. Meanwhile, the ALs document would have the
public believe that threats and violence against journal-
ists began only in 2001, under BNP rule.

State media play the same political game. After sitting
through a sometimes contentious meeting between CPJ
and officials from the Bangladeshi Information Ministry, a
reporter for the government’s mouthpiece news agency
wrote about the information minister’s claim that, “We do
highly respect the right of expression and free flow of
information.” Missing from the report was any mention of
CPJ’s detailed research presented to the minister docu-
menting that killings, beatings, threats, and harassment
of the media are commonplace in Bangladesh, regardless
of which party is in power.

State media also ignored CPJ’s protests against the
government’s heavy surveillance of our delegation’s
movements, including tailing us to nearly every meeting
and eavesdropping on conversations with journalists
who met us at our hotel. A reporter from a privately
owned newspaper who phoned to confirm details of the
government’s surveillance of CPJ revealed that, “They’ve
done that to me, too.” His paper and others reported at
length on CPJ’s findings and our call for vigorous investi-
gations and prosecutions of all those who murder,
assault, or threaten journalists in Bangladesh.

But despite these few feisty, independent media out-

20 Spring | Summer 2004

lets, deep and bitter divisions between Bangladesh’s two
main political parties permeate institutions throughout
the country. These include the courts and even the media
and the unions that represent journalists.

In 2002, in a decision widely viewed as orchestrated
by the BNP government, a Bangladeshi court ordered the
private Ekushey Television (ETV) off the air for technical
violations in its license application. ETV provided viewers
with popular and professional news and public affairs
programming, but the government refused to approve its
application to renew broadcasting. ETV employees say it
looks unlikely that they will go back on the air as long as
the BNP remains in power.

Some journalists in Bangladesh have protested the
blatantly political silencing of ETV. But not Gias Kamal
Chowdhury, president of the Dhaka Union of Journalists.

Chowdhury was a co-sponsor of the complaint that led
to the court-ordered shutdown. When our delegation met
with him, we asked why a journalist—particularly the head
of a professional union—would want to see the closing of an
independent media outlet admired for its professionalism.
Chowdhury says that while he is a journalist, he is also a
citizen of Bangladesh and cannot countenance a TV station
operating with a flawed application.

he politics that keep ETV off the air also thwart justice

in the dozens of cases of assaults on Bangladeshi
journalists. The government’s failure to prosecute these
crimes only encourages more, and bolder, attacks.

Particularly shocking was last January’s assassination
of Manik Saha, whose tough reporting helped his readers
understand the sinister web of corrupt politics and organ-
ized crime in southwestern Bangladesh. That region is
notorious for its crime, and young journalists at provin-
cial newspapers there are among the very few brave
enough to investigate the mafia-like operations.

“We know the names of all the godfathers because of
them,” says lawyer Kamal Hussein, referring to the small
band of provincial journalists willing to publicly name
those criminals. Hussein has defended some of
Bangladesh’s courageous journalists, and he tells CPJ that
what is needed most to protect them are credible, inde-
pendent investigations of crimes against the press.

Manik Saha’s assassination “is clearly a message, because
he was kind of the dean of all these courageous journalists,”
says Hussein. Without justice in the case of Saha and others,
predicts Hussein, investigative journalism in Bangladesh
could become endangered, or even disappear. =



DISPATCHES

Old Habits

Russia’s security service is acting more and more like its Soviet predecessor

when it comes to harassing journalists and media outlets.

By Nathan Hodge

leksandr Podrabinek sits in
Ahis cramped office in central

Moscow. A small bank of com-
puter equipment hums against a
nearby wall. This is where he runs
Prima News (www.prima-news.ru), an
online news site that focuses on
human rights.

With his black turtle-
neck sweater, neatly
trimmed beard, and
thinning hair, the 50-
year-old looks dressed
for a poetry reading. He
puts some water on for
tea, lights a cigarette,
and produces the Xerox
copy of a single, hand-
written page—a police
report signed by Junior
Sgt. S.E. Budrevich.

According to the
report, on December 29,
2003, Sergeant Budrevich,
who was guarding a
police checkpoint out-
side Moscow, stopped a
vehicle as part of an
operation dubbed “Anti-
Terror Whirlwind.” The

Nathan Hodge, a spring
2004 Pew fellow in
international journal-
ism, traveled to Russia
from late February to
early April.

CPJ/Nathan Hodge

vehicle contained 4,376 copies of a
book, titled FSB Vzryvaet Rossiyu (The
FSB Blows up Russia, which was pub-
lished in English as Blowing up Russia:
Terror from Within), by émigré histo-
rian Yuri Felshtinsky and former FSB
officer Aleksandr Litvinenko. Prima

had ordered the books from Giness, a
company based in the northwestern
Russian city of Pskov. Podrabinek,
who has posted the book’s complete
text on Prima’s Web site, had planned
to sell copies to other Russian book
distributors.

Aleksandr Podrabinek edits Prima from his home office in Moscow.

Dangerous Assignments 21



In the report, Budrevich wrote
that “copies of a publication were
discovered that in our view con-
tained a hidden political agenda.” He
immediately alerted the FSB—Russia’s
state security service, the successor
to the KGB—which promptly seized
the entire shipment of books.

Unlike the KGB, the FSB is not
supposed to be in the business
of seizing critical literature. But
increasingly, the agency is making it
clear—to Russian and foreign jour-
nalists alike—that certain topics are
off-limits. And this is not an isolated
incident. In fact, many journalists
and human rights advocates in Russia
see a worrying trend of FSB interfer-
ence, and although there’s no sign of
it yet, they fear that this could lead
to a revival of old habits of self-cen-
sorship among the press.

Among the taboo topics, says
Leonid Velekhov, deputy editor of the
investigative monthly Sovershenno
Sekretno, is a bomb scare that
gripped Russia in the fall of 1999—

convicted in absentia by a Russian
court in June 2002 of abuse of office
and now lives in exile in the United
Kingdom. And second, as is pointed
out in the book, at the time of the
bombings, Vladimir Putin, who was
head of the FSB, had just been chosen
in August 1999 to serve as Russian
President Boris Yeltsin’s prime minister.
Four months later, Yeltsin resigned,
making Putin president and allowing
him to ride to power on a get-tough-
with-Chechnya campaign.

On January 28, 2004, one month
after the books were confiscated,
Podrabinek was summoned to Lefor-
tovo Prison in Moscow for about two
hours of questioning by the FSB about
his contract with Giness. During the
interview, Podrabinek, who says he
refused to answer any questions,
tried to find out why the books had
been taken. He says the FSB told him
that, in the summer of 2003, a crimi-
nal investigation had been opened
over the divulging of state secrets in
Blowing up Russia, as well as in

Security agents promptly seized the entire
shipment of books, which were deemed to contain

“a hidden political agenda.”

and this is precisely what the book
was about. Based on contemporary
press accounts, official documents,
and insider knowledge, Blowing up
Russia centers around a conspiracy
theory that the FSB was involved in a
string of bombing attacks that lev-
eled apartment buildings across Rus-
sia, and that these bombings, which
Russian authorities blamed on
Chechen separatists, were used to
galvanize public support for the inva-
sion of Chechnya, a region that had
enjoyed de facto independence from
Moscow following the humiliating
withdrawal of Russian forces in 1996.

The book is all the more damning
for two reasons. First, its co-author,
Litvinenko, a former FSB agent, was

22 Spring | Summer 2004

another book by Litvinenko. No indi-
vidual, however, had been charged.

“They said there were at the time
no suspects in the case,” Podrabinek
recounts. “Which was funny, because
the authors of the books were well
known.” In fact, excerpts from the
book were available in Russia and
had been published in the August 27,
2001, issue of Novaya Gazeta, a
respected political weekly.

The FSB did not return requests
for comment.

odrabinek is no stranger to a pub-
lic fight with authorities. During
the Soviet era, he was imprisoned and
exiled for dissident activities, includ-
ing publishing a samizdat book docu-

menting the abuse of Soviet psychia-
try (published in the West under the
title Punitive Medicine). In 1978, he
was convicted of anti-Soviet activities
and sentenced to five years’ exile in
northeastern Siberia. In 1980, he was
sentenced to an additional three-and-
a-half years in a prison camp for the
same offense after several of his arti-
cles were published abroad.

After his release and subsequent
“rehabilitation” under the glasnost-
era amnesty of political prisoners,
Podrabinek continued writing and
publishing. In 1987, he founded
Ekspres Khronika (Express Chroni-
cle), a crusading weekly newspaper
that focused on human rights and
social issues.

Ekspres Khronika folded in 2000
for financial reasons, and since then,
Podrabinek has been working on
Prima News and running a book
kiosk in Moscow’s Pushkin Square.
But this latest incident with the FSB
has him concerned. “It wouldn’t have
been illegal if it was based on some
court order,” he says. “But in order to
get that court decision you need
some kind of legal basis. And there
isn’t one in this case. They’re doing it
just like they did in Soviet times: The
KGB shows up and takes away the
books, simple as that.”

But it’s not just books that the FSB
is going after. In October 2003, a
group of human rights organizations,
including the Moscow Helsinki Group,
the Russian PEN Center, and the
Andrei Sakharov Museum, organized
a Chechen film festival, following sim-
ilar ones that had been held in the
United States, Japan, and the United
Kingdom. But on the eve of the festi-
val that was to take place in Moscow,
the manager of Kino Center na Presne,
where the event was to occur,
informed the organizers that they
would not be able to show the films.
One of the movies, a French docu-
mentary titled “The Assassination of
Russia,” focused on one of the apart-
ment bombings; others investigated
the FSB’s role in the Chechen war.



AP/Alistarir Fuller

Yuri Samodurov, director of the
Andrei Sakharov Museum, says he has
no direct evidence that the FSB pres-
sured the theater manager to pull out,
but he surmises that the agency may
have acted behind the scenes. “My
hypothesis is based on my discus-
sions with Kino Center, insofar as
when I asked them what films they

Aleksandr Litvinenko (above), a former FSB officer, co-authored Blowing up Russia: Terror from

had an objection to, they named the
ones that had to do with the affairs of
the FSB,” says Samodurov.

Three months later, on January 29,
2004, FSB agents raided the offices of
the muckraking weekly Versiya and
confiscated the remaining copies of a
September 2003 issue of the news-
paper that contained an article about

Within with émigré historian Yuri Felshtinsky.

the technical specifications of a new
class of submarine, one of which was
supposedly operating near the
nuclear submarine Kursk when it
sank in August 2000, much to the
embarrassment of the Putin adminis-
tration. According to the statement of
an unnamed FSB official, quoted by
the news agency RIA-Novosti, the
issue was confiscated
because it allegedly dis-
closed state secrets. How-
ever, Andrey Soldatov,
Versiyda's national security
editor, has said that the
article was based on pub-
licly available information.

Leaning back in his chair
among the shelves that
are overflowing with books
and papers, Podrabinek
contemplates the fact that
his book shipment remains
in FSB custody. Asked what
he thinks will happen with
them, he shrugs, “What’ll
happen tomorrow? No one
knows. ... If everything here
were done on the basis of
law, then we would be able
to say.”

He says he believes
that the FSB launched the
criminal case as an excuse
to further intimidate those
who cover the FSB’s activ-
ities, but that officials
won’t bring it to trial.

Nonetheless, he defi-
nitely sees a worrying
trend of FSB harassment
and wonders about the
future of press freedom
in Russia. “There’s no offi-
cial censorship,” he says.
“None at all. But that
internal censor lives on
inside each editor, who
remembers Soviet times
and knows that if he
doesn’t do what he’s sup-
posed to, then they can
put him away.” m

Dangerous Assignments 23



The People’s Radio

A Burundian journalist uses his radio station to bridge the ethnic gap.

By Aloys Niyoyita

he offices of Radio
Publique Africaine (RPA),
located in Burundi’s

capital, Bujumbura, look like
those of any other station in
this small central African
country of 6.8 million. But as
the staff convenes for its
morning meeting to discuss
the day’s news, something is
different. The editorial team
is largely composed of former
Tutsi soldiers and Hutu
rebels. They are holding pen-
cils and paper in their hands,
not the guns and bullets some
used to Kkill each other while
fighting in one of Africa’s
bloodiest, most intractable
ethnic conflicts.

Since Burundi’s indepen-
dence in 1962, tension between
the nation’s two main ethnic
groups, the Hutus and the Tutsis, has
run high. More than 30 years later,
that tension became full-fledged war
in 1993, when Tutsi soldiers assassi-
nated Burundi’s first democratically

Aloys Niyoyita is a journalist and
producer at Studio I[jambo, which is
owned by Search for Common Ground,
a U.S. nongovernmental organization.
Studio Ijambo produces radio pro-
grams that help build peace and rec-
onciliation in Burundi. Niyoyita is also
The Associated Press correspondent
in Burundi.

24 Spring | Summer 2004

elected president, a member of the
Hutu majority. The fighting that fol-
lowed has left at least 300,000 peo-
ple dead, most of them civilians.
But journalist Alexis Sinduhije,
RPAs founder, is working to over-
come that legacy of ethnic violence.
At RPA, half of its 35 journalists are
former government soldiers, Tutsi
militiamen, or Hutu rebels who have
learned journalism on the job. “By
putting these people together,”
explains Sinduhije, “I wanted to
humanize relations between the eth-
nic groups in Burundi and set an

A view of the building housing Radio Publique Africaine’s offices in Bujumbura.

example of former enemies working
together to build peace.”

One RPA reporter who used to
fight with a Hutu rebel group admits
that he was “completely overwhelmed”
when he first came to work at RPA.
“But now,” he says, “I am happy to be
helping build my country by holding a
microphone out to people instead of
throwing bombs at them.”

“Ialways dreamed of starting a
radio station that was closer to
the people, that would tell authori-
ties about the concerns of ordinary

Aloys Batungwanayo



Aloys Batungwanayo

people and force our leaders to be
accountable,” says Sinduhije, who
was once a journalist at the state
radio broadcaster, Radio Télévision
Nationale du Burundi (RTNB). He
resigned in 1994, when RTNB was
still the only radio station in the
country, “because [ was disappointed
in my colleagues,” he explains. “They
treated [war] deaths differently
according to whether or not the dead
were from their own ethnic group.
For me, that was not journalism, but
the worst kind of fanaticism.”

After he left RTNB, Sinduhije, a
former fellow at Harvard University,
began a seven-year struggle to get RPA
on the air. He says donors were reluc-
tant to support his project, partly
because of the incendiary role that
some stations had played in the 1994
genocide in neighboring Rwanda,
where 800,000 Tutsis and moderate
Hutus were massacred during three
months of ethnic fighting. In December
2003, several Rwandan media owners

were convicted by a U.N. tribunal of
inciting the genocide. But Sinduhije
finally raised enough support, notably
seed money from the U.S.-based Ford
Foundation, and in March 2001, RPA
began broadcasting. The reaction has
been extremely positive.

RPA’s listeners have nicknamed
the station “Ijwi ry’abanyagihugu,” or
“Voice of the People”—and with good

ing. But Calinie Kambiri, an aid worker
from Rutana, a small town some 120
miles (200 kilometers) southeast of
Bujumbura, thinks that is changing.
In the last four years, she says, her
province has become less isolated,
due partly to RPAs efforts to reach
out to people in rural areas.

She says that because the direc-
tor of a local water and electricity

Every morning, former Tutsi soldiers and
militiamen sit with former Hutu rebels on the

same editorial team.

reason. RPA Editor-in-Chief Jean Paul
Ndayizeye says that, thanks to his
team’s background and experiences,
“My journalists speak a language that
is easily comprehensible to people in
the rural communities.”

“Far from the capital, far from
development,” goes a Burundian say-

RPA journalists listen to interviews before editing them for the midday newscast.

company was forced to answer
questions on air from callers in
September 2002, they eventually
got water and electricity. Farmer
Justine Ndihokubwayo lives in
Mbare, a small village 11 miles (18
kilometers) northeast of Bujumbura
that has seen frequent fighting
between government
troops and Hutu
rebels. She also appre-
ciates RPA, which she
sees as her commu-
nity’s station, a place
“where we can talk
about our lives and
our daily suffering,”
says Ndihokubwayo.

However, RPA has
been criticized for
employing young peo-
ple and training them
on the job. Jean de
Dieu Ndikumana, a
civil servant who lives
in Bujumbura, thinks
RPA lacks profession-
alism and commits
“too many professional
errors” by reporting on
such issues as spousal
abuse or employers
who refuse to pay
their domestic staff.
“Sometimes you get
the impression that

Dangerous Assignments 25




RPA is trying to invade people’s pri-
vate lives,” he says. “I don’t think that’s
the kind of news that people need to
reach peace and reconciliation.”
Sinduhije disagrees. He recounts
how, in the early days, RPA was
mocked for leading a news bulletin
with a story about bosses who were
not paying their domestic staff. “This
was the first time that people of that
category [domestic staff] could go on
air in Burundi,” he says. “Up to then,

especially in retaliation for the sta-
tion’s investigation into the November
2001 murder of World Health Organi-
zation representative Dr. Kassy
Manlan, whose killing many believe
was linked to the embezzlement of
development funds by a senior politi-
cian. Although police made several
arrests after the killing, RPA alleged
that the real culprits remained at
large. In May 2002, authorities tried to
ban RPA from investigating the mur-

Alexis Sinduhije, Radio Publique Africaine’s founder

radio was for the president and some
influential people. Some of the elite
laughed at us, and some of them got
angry, saying it was dangerous giv-
ing the microphone to such people.”
He believes that perception has now
changed, thanks to RPA. “For us,
what counted was to point out that
these people’s rights were being vio-
lated,” says Sinduhije. “I am happy
because domestic staff ended up
creating their own association to
defend their rights.”

induhije says that he and his staff
have been harassed frequently,

26 Spring | Summer 2004

der, saying that media were now pro-
hibited from discussing criminal cases
still under investigation.

RPA nevertheless continued to air
interviews with the victim’s family
and lawyers involved in the case. In
October 2003, five new suspects
were arrested, including senior fig-
ures in the Burundian security serv-
ices who had been on the original
committee appointed to investigate
the murder. According to local jour-
nalists, RPA’s reporting was instru-
mental in those arrests. Sinduhije
says he received death threats dur-
ing that time and did not feel safe. A

member of his house staff was mur-
dered in an April 2003 attack that he
believes targeted him.

RPA has also been punished for
covering the civil war. In September
2003, the communications minister
closed RPA after it aired an interview
with Pasteur Habimana, a spokesman
from the rebel National Liberation
Front. Three days earlier, the govern-
ment had shuttered another station,
Radio Isanganiro, accusing it of
endangering national security
for airing a debate that fea-
tured Habimana.

Three other private radio sta-
tions, including RPA, announced
that they would not broad-
cast any government news or
statements as long as Radio
[sanganiro remained closed.
Three days later, the govern-
ment ordered RPA shuttered for
an indefinite period after it
interviewed Habimana about
Radio Isanganiro’s closure.
However, the ban was soon lift-
ed in a move attributed largely
to public pressure.

New Communications Min-
ister Onesime Nduwimana has
said that he thinks RPA did
good work in the Manlan mur-
der investigation, and that his
predecessor’s suspension of
RPA in September 2003 was
“harsh and sudden.” But he also
argues that RPA should not
have interviewed a rebel leader on a
sensitive subject in a war situation. “I
think that the radio station went too
far,” he has said.

But Sinduhije says he will go as
far as he needs to ensure that his
station can air news for the rural
community he has long dreamed of
serving and foster peace and dia-
logue in this ethnically divided
country. “I think it was very positive
to talk to the rebels,” he says, “not to
let them spout propaganda but to
hold them accountable too.... I don’t
think we went too far; it was very
important.” =

Aloys Batungwanayo



CORRESPONDENTS

Missing

The mysterious abduction of a Chechen journalist haunts his colleagues.

By Alex Lupis

n July 6, 2003, Ali Astamirov,
O a stringer for Agence France-

Presse (AFP), had just returned
home from visiting a sick relative
when the phone rang. An official
from the local branch of the Federal
Security Service (FSB) in Nazran, the
capital of Ingushetia, a southern
Russian republic, wanted to talk with
him and his friend Aslanbek Dadaev, a
local journalist with the U.S. govern-
ment-funded Radio Free Europe/
Radio Liberty (RFE/RL).

The next day, Astamirov and
Dadaev met the FSB official at a café in
Nazran. “For about two hours ... [we]
talked about some general things
about life, nothing about our work,”
says Dadaev. “After the meeting, we
were driving home and stopped at a
gas station when suddenly, a white

clavas and brandished Kalashnikovs.
In a matter of seconds, the three men
grabbed the journalists’ car keys,
thoroughly searched their car and
disabled its engine, confiscated their
mobile phones, pulled Astamirov
into the white car, and drove off
toward Chechnya, a Russian republic
that borders Ingushetia.

Since then, no one has heard
from the 34-year-old journalist. No
one has contacted AFP or Astamirov’s
family demanding ransom for him.
However, two-and-a-half weeks after
the abduction, a source close to the
FSB in Ingushetia that AFP described
as ‘“reliable” told the news agency
that Astamirov was “alive and cur-
rently in Chechnya” without provid-
ing additional information. This
source has not spoken to AFP since.

In broad daylight, three armed men grabbed the
journalist and drove off toward Chechnya.

[car] without license plates drove up
in front of us and cut us off.”

In broad daylight, three men
jumped out of the car—one carried a
pistol and the two others wore bala-

Alex Lupis is CPJs program coordi-
nator for Europe and Central Asia.
Lupis reported this story while on a
recent trip to Russia.

Russian authorities were quick to
insist that the abduction was not
political or related to Astamirov’s
work. “There is no link at all ... the
kidnappers are people who do this as
a business,” Akhmad Kadyrov, the
top pro-Moscow official in Chechnya,
told AFP a week after the abduction.

AFP has continued to raise the
issue of Astamirov’s kidnapping with

Agence France-Presse

On July 7, 2003, Ali Astamirov, a Chechen
stringer for Agence France-Presse, was
abducted by three men. His whereabouts
remain unknown.

the Kremlin, the Foreign Ministry,
and Kadyrov, but the news agency
has received no substantive replies.

Ingushetia has remained relatively
insulated from the conflict that has
raged in neighboring Chechnya dur-
ing the last decade. The leadership of
the republic, which has close ethnic
and cultural ties to Chechnya, has
been critical of the Kremlin’s militaris-
tic policies in Chechnya and opened
its territory to tens of thousands of
Chechen refugees fleeing the fighting.

Astamirov, an ethnic Chechen,
was one of those refugees. He had

Dangerous Assignments 27



worked as a journalist for Grozny TV
and as a stringer for Western TV
companies during the first Chechen
war in the mid 1990s. Astamirov fled
Chechnya in 1999, at the beginning
of the second war, when Russian
forces intensified their practice of
abducting and torturing Chechen
males suspected of collaboration
with the rebels. While his wife and
two children remained in Chechnya,
Astamirov settled in Nazran and
began working as a stringer for AFP
in 2001.

However, security conditions
began deteriorating throughout
Ingushetia in 2002, when the Kremlin
orchestrated the electoral victory of
former FSB officer Murat Zyazikov in
the republic’s presidential elections.

Muradov, a Chechen journalist who
also fled from Chechnya to Nazran in
1999 and then went to Moscow in
2001 after receiving threatening phone
calls and anonymous death threats in
Nazran. Astamirov “felt he was in a
dangerous situation and wanted some
advice from me,” says Muradov, a
2003 CPJ International Press Freedom
awardee who currently reports on
Chechnya from Moscow for the Russian
independent daily Kommersant. “Now
I regret that I didn’t specifically tell
him to leave,” says Muradov.

Ithough the abduction was
barely reported in the Russian
press, Astamirov’s disappearance
continues to haunt journalists
reporting on the war in Chechnya.

Russian officials say that Chechen rebels
abducted Astamirov, but independent journalists
and human rights activists point out that
Astamirov’s reporting would have angered only
the Kremlin and its allies in Chechnya.

Reports of mysterious abductions fol-
lowed Zyazikov’s decision to open the
republic to Russian soldiers and secu-
rity services hunting for Chechen
rebels hiding in Ingushetia.

Reflecting the Kremlin’s growing
sensitivity to international media
coverage and diplomatic scrutiny of
the conflict in Chechnya, in early
2003, police and FSB officials fre-
quently detained and questioned
Astamirov about his reports on
human rights abuses committed
against Chechen refugees by Russian
authorities. That spring, Astamirov
began receiving more and more
anonymous threatening phone calls.
After several unannounced visits by
unidentified men—sometimes in mil-
itary uniforms—Astamirov began
sleeping at different locations.

A month prior to his abduction,
Astamirov sought advice from Musa

28 Spring | Summer 2004

While the Foreign Ministry insists
that Russian authorities had nothing
to do with Astamirov’s abduction,
many journalists speculate that the
Kremlin may have been involved
because of the Foreign Ministry’s
sudden interest at the time in a
rarely enforced rule requiring Russ-
ian citizens working for foreign
media to acquire accreditation from
its press office. At a press conference
three days after Astamirov’s disap-
pearance, ministry spokesman Alek-
sandr Yakovenko noted that the jour-
nalist was working without accredita-
tion, the Russian state news agency RIA
Novosti reported.

Yakovenko failed to note, how-
ever, that the AFP bureau in Moscow
had applied for Astamirov’s accredi-
tation in December 2002 after the
journalist received several anony-
mous death threats, and that the

ministry sat on the application for
months. AFP’s Moscow Bureau Chief
Michael Viattu happened to be visit-
ing the Foreign Ministry Press Office
on the morning of Astamirov’s
abduction to conduct other business
and decided to inquire about the sta-
tus of the application. “I was told, ‘We
don’t like his story and it’s final, he
won’t get his accreditation,” says
Viattu. “When I asked why not, I was
told, ‘The FSB doesn’t agree.”

“It is a strange coincidence,” adds
Viattu. “We have no proof, but it was
pretty clear that he was disliked by
the Russian security services.”

Nearly a year after the abduction,
Russian officials in Moscow, Nazran,
and the Chechen capital, Grozny, say
they believe that Chechen rebels
abducted Astamirov. But indepen-
dent journalists and human rights
activists point out that Astamirov’s
reporting would have angered only
the Kremlin. They also suspect that
the FSB or Kadyrov’s personal security
service was behind the abduction.

“He wrote about the human rights
abuses that Russian soldiers and
security services committed against
Chechens, so by his work ... he could
only have bothered the Russian secu-
rity services,” says Usam Basaev, a
Nazran-based representative of the
Russian human rights organization
Memorial. “There is no evidence, but,
you know, we’ve been working here
for a while,” adds Basaev, who
believes that Astamirov’s disappear-
ance is a “classic abduction” by Russian
security services. “Astamirov was
under surveillance for some time ...
people had broken into his home.
The rebels don’t work like this ... it
wasn’t the rebels.”

Several journalists say that
Astamirov may have been abducted
because of his willingness to report on
comments made by Aslan Maskhadov,
a Chechen rebel leader who was
elected president of Chechnya in
1996 and ousted from office by
Russian forces in 1999. They say that
Maskhadov supporters sometimes



AP/Musa Sadulayev

make nighttime drops into the mail-
boxes of independent journalists
working in Nazran. These packages
contain videocassettes with clips of
the rebel leader making statements.
Russian authorities hate when
Maskhadov is quoted in the press. In
fact, during the last several years,
Russia’s Media Ministry has issued a
series of official and unofficial warn-
ings to Russian media outlets telling
them not to publish Maskhadov’s com-
ments. Tracking down the sources of
these cassettes and preventing them
from getting into the international
media has been of enormous interest
to the FSB.

Andrei Babitsky, an RFE/RL jour-
nalist who was abducted by Russian
authorities in Chechnya in 2000
because of his reporting on abuses
committed by Russian forces, says
that Astamirov was “active in his
contacts with the rebels.” Babitsky
thinks that Kadyrov is responsible
for Astamirov’s abduction. “Nothing
gets Kadyrov’s guys more angry than
a journalist who has contacts with
Maskhadov,” adds Babitsky.

When confronted with these alle-
gations, Kadyrov’s press officer in
Grozny, Abdul-Bek Bakhaev, replies,
“No comment.” He says the abduc-
tion was “pure banditry.”

et |

Viattu, AFP’s Moscow bureau
chief, says that Astamirov’s
abduction has sent a chill through
both the Russian and international
press corps. Before, notes Viattu, the
foreign press got away with more
than their Russian counterparts in
terms of quoting people like
Maskhadov and providing an objec-
tive and balanced account of news
about the conflict. Adds Viattu:
“Astamirov was very precious to us
because 99 percent of the informa-
tion we get [about Chechnya] is heavy
government propaganda, and Ali was
providing additional elements of
information.” m

One of many camps for Chechen refugees who have fled their war-torn republic for neighboring Ingushetia

Dangerous Assignments 29



IN THE NEWS

The Silence of Quiet Diplomacy

Zimbabwe’s beleaguered press has found little support from neighboring South Africa.

By Julia Crawford

or years, Zimbabwe’s indepen-
F dent media have been fighting a

government campaign of harass-
ment, intimidation, and censorship
designed to silence all criticism. The
situation reached a climax in February
2004, when the country’s Supreme
Court upheld legislation criminaliz-
ing the practice of journalism with-
out a government license. The Daily
News, one of the few remaining voices
of dissent in this repressed nation,
closed for fear its journalists would
be arrested.

tion party Movement for Democratic
Change (MDC) four years ago, Zim-
babwean President Robert Mugabe
has cracked down on all forms of
criticism against his government.
This repression has been directed
particularly at trade unions and the
private press. After Mugabe’s con-
tested re-election in March 2002, the
situation worsened when the govern-
ment acquired a new weapon: the
badly misnamed Access to Informa-
tion and Protection of Privacy Act
(AIPPA), which allows a government-

The reasons behind President Mbeki’s inaction
toward Zimbabwe may have more to do with
pleasing his own electorate than anything else.

Zimbabwe’s journalists turned to
the outside world, and especially to
their influential neighbor South
Africa, for help, but to no avail. When
it comes to relations between Zim-
babwe and South Africa, it has
become increasingly clear that the
worse things get for Zimbabwe’s
beleaguered press, the quieter South
African President Thabo Mbeki’s
diplomacy becomes.

Ever since the rise of the opposi-

Julia Crawford is CPJ’s Africa pro-
gram coordinator. She visited South
Africa in February 2004.

30 Spring | Summer 2004

appointed Media and Information
Commission (MIC) to decide who is a
journalist and who is not. It is now a
criminal act to open a media outlet
or practice journalism in Zimbabwe
without the MIC’s approval.

The Daily News, which challenged
AIPPAs constitutionality in the courts,
was first shuttered in September
2003. The paper fought back, and
though some courts ruled in favor of
the daily as the case made its way to
the Supreme Court, police constantly
occupied the paper’s offices, ensur-
ing that The Daily News remained
closed. It was not until January 2004

that police finally obeyed an order
to leave. The Daily News was back
on the streets the next day, only to
be closed two weeks later by a Feb-
ruary 5 Supreme Court decision
upholding AIPPA.

Meanwhile, individual editors,
journalists, and photographers from
the two remaining independent
papers, The Standard and Indepen-
dent weeklies, are subject to con-
stant harassment. Zimbabwe’s inde-
pendent journalists have fought
bravely, but they say that Mugabe
has stacked the courts—and the
future—against them.

In response, Zimbabwean journal-
ists have tried to raise international
awareness of their situation, especially
in southern Africa. But they have been
disappointed with the results, espe-
cially the deafening silence from their
powerful neighbor, South Africa,
whose President Mbeki, they believe,
is one of the few people who could
influence Mugabe. But despite pres-
sure from both the Zimbabwean
media and the press in his own coun-
try, Mbeki has remained defiantly
supportive of Mugabe and pressed
ahead with his policy of quiet diplo-
macy with Zimbabwe.

Basildon Peta, an independent
Zimbabwean journalist who fled the
country to South Africa in February
2002, is baffled at Mbeki’s refusal to
take a stand against Mugabe’s repres-
sion when, he says, “Zimbabweans



AP/Themba Hadebe

Zimbabwean President Robert Mugabe (left) welcomed South African President Thabo Mbeki (right) at Zimbabwe’s
Harare International Airport in March 2002, shortly after Mugabe declared victory in contested elections.

suffered a lot for freedom in South
Africa.” Zimbabwe supported the
anti-apartheid struggle, Peta explains,
even when its own people were
being bombed by South African
forces, who said they were search-
ing in Zimbabwe for anti-apartheid
guerrillas.

Henry Jeffreys, chairman of the
South African National Editors’
Forum, agrees. “We find it extremely
ironic and even sad,” he explains,
“that in a country such as ours,
where we fought very hard to gain
our freedom, our government minis-
ters are having to try and almost
explain away why the situation in
Zimbabwe is the way it is, when it’s
as clear as daylight that you can’t call
what’s going on there part of a dem-
ocratic system.”

he reasons behind Mbeki’s inac-
tion are various, observers say,
but may have more to with pleasing
his own electorate than anything else.

Mondli Makhanya, editor of the inde-
pendent weekly Sunday Times, stresses
the “strong link” between the South
African and Zimbabwean liberation
movements, which helps explain why
Mbeki is averse to publicly castigate
his old comrade in arms.

Mbeki is also reluctant to slam
Mugabe when much of South Africa’s
black population still admires the
Zimbabwean president for seizing
land from whites, according to jour-
nalists. The U.K.-based Economist
newsweekly quoted Editor Themba
Khumalo of South Africa’s Daily Sun
as saying that many black South
Africans see Mugabe as “a hero” for
“sorting [the whites] out.”

In addition, says journalist Peta,
Mbeki does not want to see the MDC
gain strength in Zimbabwe because it
could set a precedent affecting his
own position. “In South Africa, they
don’t want a movement not born of
the liberation movement to come to
power,” he says. “Mbeki wants Mugabe

there” because Mbeki fears that an
MDC victory might embolden his
challengers, especially those in the
trade union movement.

Nonetheless, change seems to
be afoot. The South African Press
Association quoted Professor Willie
Breytenbach of South Africa’s Stellen-
bosch University as saying that
although South Africans may admire
Mugabe’s land-reform policies, “there
is concern over the human rights
abuses, the bullying of trade unions,
and the closing down of the media.”

The Sunday Times Makhanya also
believes that change is possible.
After all, Mbeki refused for years to
give impoverished South Africans
access to anti-AIDS drugs because of
his stance that the link between HIV
and AIDS was not proven. But he
finally flipped his policy after years
of intense domestic and international
pressure. If that’s what it takes then,
“our job,” he says, “is to keep on, but
to scream louder.” m

Dangerous Assignments 31



KICKER

A Chat Roow in China

32 Spring | Summer 2004

ick Stern

Illustratio



